Dito Verde
Den låg i jord i en kruka hela förra sommaren. Sedan låg den i vatten flera månader. Inget hände. Sedan låg den framme som en fin sten tills i vintras då jag sandpapprade och gjorde två hål med en spik, lade i vatten ett dygn och sedan i jord. Häromdagen när jag vattnade syntes inget. Idag stack det upp en 4 cm grenliknande sak. Under krukan hänger en 5 cm rot.
Det närmaste jag kan komma i litteraturen är black bean, men min är mera kolsvart än brun och skidan är rundare i formen. Jag har plockat den själv i från sitt träd. Gissar ändå på någon nära släkting.
Nu undar jag vd jag ska göra. Jag tänkte skola om den genast. Ni som har Black Bean, hur sköter ni dem?[attachment=14260:black_bean_003.jpg][attachment=14261:från_trä...ttringen.jpg]
MariaS
Ser ut som mina kentuckykaffe, men jag kan ha fel.

Liknar valnöten på blad och växtsätt, men med mer rönnbärsliknande blad.
Dito Verde
Oj, vad skidorna liknar kentuckykaffe. Men mina är lite mera "bubbliga" runt fröna. Dessutom är mina från "down under" och dina från "over there". Men ditt förslag var iallafall det som hittills liknat fröna mest, t om mer likt än black bean-bilderna jag googlat fram.
/p
lissa
Hej, jag har också en black bean tree= castanuspermum, och den är släkt med valnöten, efter vad jag har förstått ..det är min andra, för den första ruttnade eftersom jag inte lät den torka upp ordentligt..
Mitt frö var mycket färskare än ditt, men om du har lyckats få ut en liten grodd så är det ju toppen.
Den här sidan har bra infoblack bean
Lite snabb info, låt den torka upp mellan vattningen och när du vattnar så låt jorden bli ordentligt genomvattnad, men inget vatten på fatet..Mycket ljus, men man ska vara försiktig med direkt sol så att den inte blir bränd.
Bönorna är giftiga, men Auborigerna vet hur dom ska förberedas för att kunna äta dom...men det är tydligen väldigt komplicerat
Så här ser min ut..jag tror att den såddes sensommaren 2007..Hoppas du har fått lite hjälp[attachment=15085:DSCN5657.JPG]
Dito Verde
Hej

Min kamera är på lagning så jag beskriver hur den ser ut idag:
Det är en drygt 50 cm lång tunn "mask" med antydan till fyra små små bladfästen jämt fördelade på längden.
Den har alltså vuxit en halvmeter på tio dagar. Jag funderar på hur jag ska låta den styras. Kanske låta den växa runt på en ställning som typ passionsblommorna, eller runt en lång pinne rakt upp.
Undrar om man ska toppa den så att den grenar sig????
Många frågetecken. Ska ta foto på den när kameran är klar.
Det är ingen Kentuckykaffe. Den ser inte ut som Lissas black bean. Men om man hade toppat den efter 20 cm kanske den grenat sig och blivit sådan?
Är din toppad Lissa?
/p
Har läst länken. Intressant, men man undrar hur: "have been shown to have anti-HIV and anti -cancer properties."
Mina bönor är definitivt svarta, alla bilder på black beans är bruna, varför heter de då black beans?
Dito Verde
Kameran är tillbaka från lagning och min böna är nu 130 cm. Efter en meter visar sig de första bladen. Jag tar tacksamt emot råd om hur jag ska göra beträffande toppning, krukval, växtstöd etc.

Jättebönans blad 1 apr_1207.jpg


Jättebönan 1 april_1206.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon