Lilla Birka
Jag har sett att kvinnor gratuleras och får presenter på kvinnodagen. Är det verkligen det vi ska hålla på med när avsikten var (och är , hoppas jag) en helt annan. Det riskerar ju annars att bara bli en ny Mors dag med en massa meningslösa gratulationer och presenter hit och dit.
Inte vill jag bli gratulerad bara för att jag råkar vara kvinna, jag vill hellre att kvinnors situation i många andra länder uppmärksammas och för all del även de kvinnor i vårt land som förtrycks på ett eller annat sätt. Men låt oss slippa geschäft med presenter och grattis hit och dit!
Aqvakul
Instämmer! tummenupp.gif
Cacki
SANT!!
LadyG
Skänk hellre pengarna till välgörenhet i så fall, om det nu nödvändigtvis ska spenderas.
ylvahi
Håller med er andra. Det måste väl vara roligare att få en liten present när som helst isåfall.
Gunilla T
Internationella kvinnodagen har en djup och viktig betydelse för kvinnor världen över och får inte reduceras till något kommersiellt krafs - vi får väl använda oss av konsumentmakten.

Vägra presenter!
Piccante
Måste erkänna att jag inte uppmärksammade dagen så mkt. Vet inte vad media tog upp på kvinnodagen men man kunde ju fokuserat på kvinnors situation i Irak tex som har det sämre nu än någonsin tidigare istället för att diskutera presenter.
Grå
CITAT (Markus_H @ 11-03-2008, 15:31) *
Måste erkänna att jag inte uppmärksammade dagen så mkt. Vet inte vad media tog upp på kvinnodagen men man kunde ju fokuserat på kvinnors situation i Irak tex som har det sämre nu än någonsin tidigare istället för att diskutera presenter.


... eller för all del kvinnor i Sverige som misshandlas och torteras de övriga 364 dagarna om året när de inte gratuleras, får blommor och presenter...
Gunilla T
Ja, det är så lätt att tro att det är i "talibanländerna" som kvinnor har det svårt - faktum är att våld mot kvinnor är så vanligt i Sverige att vi alla känner någon- anhörig - granne - arbetskamrat- som har varit eller är utsatt för våld i en nära relation.

Och Grå - kvinnomisshandlare är faktiskt duktiga på uppvaktning - hela lägenheten kan vara sönderslagen och kvinnan likaså men på bordet kan stå en jättebukett rosor!
Grå
CITAT (Gunilla T @ 11-03-2008, 16:15) *
Och Grå - kvinnomisshandlare är faktiskt duktiga på uppvaktning - hela lägenheten kan vara sönderslagen och kvinnan likaså men på bordet kan stå en jättebukett rosor!


Jodå, jag vet. "Jag gör det för att jag älskar dig, jag vill att du ska förstå"
Netha
Precis ... det är ju vi kvinnor som bestämmer om dagen ska bli kommersiell eller inte.

Det är mig helt främmande att få presenter en sån dag.
Bee
CITAT (Netha @ 11-03-2008, 21:00) *
Precis ... det är ju vi kvinnor som bestämmer om dagen ska bli kommersiell eller inte.


Det är jag inte hundra på. Får affärsmän en chans att tjäna en peng så tar dom den chansen.

För egen del hoppas jag verkligen inte att detta blir en ny Mors Dag. Jag vill inte stå ännu en dag i köket för att laga mat och diska som tack för blommor från omgivningen. Dom kan behålla sina blommor mot att jag får en skön dag utan stress. Helst utan matlagning också.
Anic
CITAT (Bee @ 12-03-2008, 16:21) *
Det är jag inte hundra på. Får affärsmän en chans att tjäna en peng så tar dom den chansen.

För egen del hoppas jag verkligen inte att detta blir en ny Mors Dag. Jag vill inte stå ännu en dag i köket för att laga mat och diska som tack för blommor från omgivningen. Dom kan behålla sina blommor mot att jag får en skön dag utan stress. Helst utan matlagning också.


Du kanske kan få matlagingen i present istället.

Själv blir jag glad när någon ger mig något oavsett anledning. Var och en gör ju som de vill, men man måste inte köpa nåt för att ge något.
rahmat2
CITAT (Markus_H @ 11-03-2008, 15:31) *
Måste erkänna att jag inte uppmärksammade dagen så mkt. Vet inte vad media tog upp på kvinnodagen men man kunde ju fokuserat på kvinnors situation i Irak tex som har det sämre nu än någonsin tidigare istället för att diskutera presenter.

Tja!
Media följde jag under hela den veckan då kvinnodagen var. Men vad är denna diskussion om presenter? Varifrån kommer den?
Rahmat
anna_rispan
Jag har också läst i en del enkäter som många tidningar har att många män tänkte köpa blommor eller så till sin kvinna. O enligt medier så verkar det vara populärt med presenter i Ryssland på Internationella kvinnodagen.

Men jag hoppas o tror att dagen får ha fokus på helt andra saker än presenter.
Lilla Birka
CITAT (anna_rispan @ 12-03-2008, 19:49) *
Jag har också läst i en del enkäter som många tidningar har att många män tänkte köpa blommor eller så till sin kvinna. O enligt medier så verkar det vara populärt med presenter i Ryssland på Internationella kvinnodagen.

Men jag hoppas o tror att dagen får ha fokus på helt andra saker än presenter.

Ja, Putin blev intervjuad och han var ute och reste med en annan kvinna än sin fru den dagen (OBS å yrkets vägnar!) men påpekade att han köpt en present till sin fru med anledning av internationella kvinnodagen. Och det startades ju två trådar på detta forum med gratulationer! Jag förstår inte vitsen med gratulationer i detta fall?
Netha
CITAT (Lilla Birka @ 12-03-2008, 22:39) *
Ja, Putin blev intervjuad och han var ute och reste med en annan kvinna än sin fru den dagen (OBS å yrkets vägnar!) men påpekade att han köpt en present till sin fru med anledning av internationella kvinnodagen. Och det startades ju två trådar på detta forum med gratulationer! Jag förstår inte vitsen med gratulationer i detta fall?

Känner likadant, även om jag tackade för gratulationer.

8 mars är en dag då jag särskilt tänker på kvinnor som stenas ihjäl
och på alla kvinnor i vårt och alla andra länder... som behandlas illa, som lider i tysthet
och det fortsätter år efter år efter år efter....*gråter*
rahmat2
CITAT (Lilla Birka @ 10-03-2008, 21:49) *
Jag har sett att kvinnor gratuleras och får presenter på kvinnodagen.
Efter att ha ställt en fråga i tråden har fått för mig en mycket klarare bild vad denna tråd handlar om och vad dess syfte är. Jag tycker att du vänder dig mot de som startade trådar här och gratulerade kvinnodagen. Vad vad det som vad felet med det?
Är det verkligen det vi ska hålla på med när avsikten var (och är , hoppas jag) en helt annan. Avsikten med kvinnodagen skkulle du ha kunnat uppplysa oss med genom att skriva en tråd helst innan den 8 mars. Men det är inte det du vill, eller hur?
Det riskerar ju annars att bara bli en ny Mors dag med en massa meningslösa gratulationer och presenter hit och dit.Ingenstans har du skrivit nåt emot morsdag. varför skulle jag tro att du är emot den och för kvinnodagen?
Men här kommer ditt syfte med denna tråd. Du är emot kvinnodagen. den är internationellt om den handlar om kvinnor i andra länder iän i nSverige:
Inte vill jag bli gratulerad bara för att jag råkar vara kvinna, jag vill hellre att kvinnors situation i många andra länder uppmärksammas och för all del även de kvinnor i vårt land som förtrycks på ett eller annat sätt."
Men låt oss slippa geschäft med presenter och grattis hit och dit!

Nej, Du vill inte ha kvinnodagen för Sverige. Enligt dig är kvinnodagen för kvinnor i andraländer(de som ser annorlunda än vad du gör). Och i så fall vad ska vi göra för kvinnorna i Knutby. Alla som är födda efter 1990 kommer ihåg pastorn som lät sina fruar bli skjutna en efter en. Och du Lilla Birka måste bara tänka på andra länder och skriva emot de som gratulerar kvinnorna.


Kursivtext av Lilla Birka och resten av mig. Rahmat
Lilla Birka
CITAT (rahmat2 @ 12-03-2008, 23:23) *
Kursivtext av Lilla Birka och resten av mig. Rahmat

Rahmat, om du läser det ursprungliga inlägget så ser du att jag talar även om kvinnor i vårt land! Jag vill visst ha Internationella kvinnodagen kvar, men jag vill inte att det ska bli en ny Mors dag, med presenter och gratulationer.! Det är bättre att vi på något sätt uppmärksammar förtryckta kvinnor, diskriminerade kvinnor och misshandlade kvinnor i vilket land det vara må! Det framgick av mitt första inlägg, så var så god och läs ordentligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon