Sollan
Jag är så ledsen! Under vintern har nästan hela fiskbeståndet i min damm dött. Fiskarna simmar på sidan, har problem med att dyka och till slut dör de. Förmodligen något elände som angriper simblåsorna.
Har haft mina guldfiskar i dammen året runt i sex år och har aldrig drabbats på detta sätt. Normalt brukar en dö per vinter.
Har cirkulationspump och avluftning för att vädra bort sumpgaser.
Jag har börjat fundera om det är den konstiga, varma "vintern" som orsakar detta. Att det finns något elakt virus som inte har frusit ihjäl utan frodas extra bra nu.
Finns det någon som har förslag/tips om vad jag ska göra? Har börjat överväga att tömma och göra ren dammen. Brukar inte göra sådant eftersom jag har uppnått den biologiska balansen.
Hjälp...! sos.gif
Maggan H
Det finns mediciner att tillgå om man misstänker att det är dödliga sjukdomar. Man kan också i ett första skede tillsätta jodfritt, upplöst salt, 1liter salt/100 liter vatten. Hoppas att inte alla stryker med.
Bettis
Gå in och läs under tråden akvariefiskar, där finns en del tips från bl.a Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon