Sidor: 1, 2
henriks
Ett citat från "röntgentråden" som jag läst med både intresse, och i viss mån fasa:

"Och hur vet du, Betty, vad man har för rutiner gällande pappershanteringen på just denna klinik? Vissa läkare dikterar muntligt sina journalanteckningar och då går papperstugget via sekreterare som i vissa fall iordningställer och förbereder remisshanteringen också. Ett system som inte vårdpersonalen styr över, det bestäms ovanifrån."

Just det här är det som gör att jag ser rött bara jag tänker på sjukvårdssystemet i Sverige. Att det finns olika system, olika prioriteringar, olika väntetider mm beroende på vilken sida om länsgränsen man råkar bo på.

Jag har sen flera år förespråkat att man borde lägga ner alla landsting, överföra sjukvården (ALL sjukvård - även den som kommunerna ansvarar för) till en ny sjukvårdsmyndighet. Visst, vi får en ny myndighet, men tänk på hur många politiker vi kan spara in utan landstingen!

Är det någon som kan övertyga mig om att jag har fel, att landstingen verkligen behövs? till vad i så fall?
mamamaggan
Om det sparar in politiker så är det ett bra förslag. Om det gör att alla får vård på lika villkor så är det ett bra förslag.


Men , om det gör att det blir mer tunggrott p g a att det är en myndighet ? Men , gör det att all sjukvårdspersonal ( och inte som idag kanske 95% som är bra) blir bättre på att bemöta/behandla patienterna ?






henriks
CITAT (mamamaggan @ 12-03-2008, 20:18) *
Om det sparar in politiker så är det ett bra förslag. Om det gör att alla får vård på lika villkor så är det ett bra förslag.
Men , om det gör att det blir mer tunggrott p g a att det är en myndighet ? Men , gör det att all sjukvårdspersonal ( och inte som idag kanske 95% som är bra) blir bättre på att bemöta/behandla patienterna ?

Sparar in politiker... ja - behövs inga nya
vård på lika villkor... ja - en påse pengar=en prioriteringslista
tungrott på grund av myndighet? vad är landstinget då? en tungrodd myndighet per län som dessutom skall ha ett tungrott samarbete

Jo - jag tror nog att det blir mindre tungrott med en organisation.
Fågelvägen
Bra, henriks! Jag har länge undrat över vilka fördelar man trott ska uppstå när man lagt sjukvård och kollektivtrafik (+ diverse annat) inom samma mammutorganisation.

Samtidigt som t.ex. polisens samarbete över regiongränser försvåras av kommunikationshinder. Där har man delat upp en helhet i alltför små bitar.

Jag har jobbat med bl.a. organisationsutveckling mesta delen av mitt arbetsliv. Därför ser jag med förundran (och ibland liksom du, fasa) på följderna av beslut som man har fattat någonstans i Sverige, för länge sedan, och förmodligen i god tro. Beslut som man inte han ändra, fast man kanske inser att de inte fungerar?
Aqvakul
Vet inte om staten är så intresserad av att bli huvudman för sjukvården. Utvecklingen har snarast gått åt andra hållet som t.ex. skolans kommunalisering och ädelreformen. Tror nog att rikspolitikerna trivs rätt bra med att lova en massa och sen lämna över det ekonomiska ansvaret till landsting och kommuner.
henriks
CITAT (Aqvakul @ 12-03-2008, 20:29) *
Vet inte om staten är så intresserad av att bli huvudman för sjukvården. Utvecklingen har snarast gått åt andra hållet som t.ex. skolans kommunalisering och ädelreformen. Tror nog att rikspolitikerna trivs rätt bra med att lova en massa och sen lämna över det ekonomiska ansvaret till landsting och kommuner.

Jodå - det håller jag med om, att politiker gärna vill lova - och sen ge någon annan ansvaret.

Men om det är något jag vet om politiker - då är det att opinion påverkar så in i bänken - finns inte en politiker som inte skulle reagera om hela Sveriges röstberättigade reste sig upp, slog näven i bordet och sa: "NU FÅR DET VARA NOG!"

Det är precis det du säger som stör mig - att det utvecklas i fel riktning, det blir allt större skillnader på kvalitet på äldreomsorg, skola, sjukvård mm mm beroende på VAR du bor.

för övrigt så skiter jag fullkomligt i vad staten är intresserad av - de finns väl ändå till för folket och inte tvärt om?
Cacki
Eftersom du henriks öppnade tråden med ett citat från något som jag skrivit så är det väl läge att jag får kommentera det du använde min text till också.

Med text ryckt ur sitt sammanhang kan det framstå som om det här är ett system som jag förordar men det är helt fel. Jag tycker inte heller att det är ok att man får olika vård beroende på vilket landsting men tillhör. Men hur ska man få det till att fungera på ett bra sätt är inte jag människa att kunna säga.

Nästa gång får du nog ta och skriva ihop något med egna ord istället för att använda någon annans text om du vill öppna en tråd i ett annat ämne än det texten var skriven för.
henriks
CITAT (Cacki @ 12-03-2008, 21:11) *
Eftersom du henriks öppnade tråden med ett citat från något som jag skrivit så är det väl läge att jag får kommentera det du använde min text till också.

Med text ryckt ur sitt sammanhang kan det framstå som om det här är ett system som jag förordar men det är helt fel. Jag tycker inte heller att det är ok att man får olika vård beroende på vilket landsting men tillhör. Men hur ska man få det till att fungera på ett bra sätt är inte jag människa att kunna säga.

Nästa gång får du nog ta och skriva ihop något med egna ord istället för att använda någon annans text om du vill öppna en tråd i ett annat ämne än det texten var skriven för.


Jaadu...

jo visst, jag ryckte citatet ur sitt sammanhang, men av hänsyn talade jag inte om vem jag citerat det av, JUST eftersom jag var medveten om att det inte var det du pratade om. Men om det är på det viset att du har ensamrätt på dina texter så får du väl sätta copyright på texterna? eller varför inte skriva ut, signera pappret och skicka in till patent och registreringsverket och varumärkesskydda? Är det inte just det som diskussionsforum går ut på? att spinna vidare på saker andra skriver, citera och kommentera. Ibland, som i detta fallet, blir det avknoppningar i helt nya trådar, med nya ämnen, men som ändå är "fortsättningar" på andra trådar.

Ett citat till: (Copyright Cacki)
"Vad jag egentligen vill ha sagt är bara att ”Skjut inte budbäraren”."

Nej just det - jag undrar bara vem som skjuter vem?


Cacki
CITAT (henriks @ 12-03-2008, 21:19) *
Jaadu...

jo visst, jag ryckte citatet ur sitt sammanhang, men av hänsyn talade jag inte om vem jag citerat det av, JUST eftersom jag var medveten om att det inte var det du pratade om. Men om det är på det viset att du har ensamrätt på dina texter så får du väl sätta copyright på dom? eller varför inte skriva ut dom, signera pappret och skicka in dom till patent och registreringsverket och varumärkesskydda dom? Är det inte just det som diskussionsforum går ut på? att spinna vidare på saker andra skriver, citera och kommentera. Ibland, som i detta fallet, blir det avknoppningar i helt nya trådar, med nya ämnen, men som ändå är "fortsättningar" på andra trådar.


Okej okej, om det är så svårt att forumulera en lämplig text så håll till godo. Hade du bara frågat om det var ok så hade jag inte sagt något. Men det var f-n vad alla ska klanka ner på mitt sätt att vara här idag då! Copyright och patent och registreringsverket!? Fnys!!
Om någon fått för sej att jag plötsligt blivit lovligt villebråd bara för att jag hade lite avvikande åsikter i den andra tråden så tar ni fel.
Jag tar ingen skit av en svärm pajkastare, bara så ni vet.
Grå
CITAT (Cacki @ 12-03-2008, 21:34) *
Men det var f-n vad alla ska klanka ner på mitt sätt att vara här idag då!


Är det månne så att du tycker dig ha ensamrätt på det beteendet också...?
Cacki
CITAT (Grå @ 12-03-2008, 21:39) *
Är det månne så att du tycker dig ha ensamrätt på det beteendet också...?


Eller så är det du som tycker att du har det. Tusan vad krångligt det här blev nu....
Netha
Tycker absolut att Landstingen ska skrotas och staten ta huvudansvaret för sjukvården, så som man gjort i Norge.
Tror att vården då också skulle bli mer rättvis och så sparar en massa politikerlöner/arvoden.
Sedan så tror jag inte alls att den skulle bli mer tungrodd än nuvarade.

T.ex i Norrbottens läns landsting ( vi har 18 landsting i Sverige)

4 landstingsråd
5 oppositionsråd
plus 71 ledamöteri landstingsfullmäktige.


Vad kostar inte alla dessa ... pengar som hellre borde gå till vården
Politikerna tenderar också att ta över alltfler beslut ang vård
Beslut som borde tas av dem som är utbildade i och jobbar i vården.

Eg skulle vi ha "bara" 2 råd, men för att behålla makten så erbjöd S
Vänstern och Miljöpartiet var sin rådspost om de samregerade.

Sedan finns Styrelsen 30 st
Beredningarna 12 st
Demokratiutskottet 11 st
Valutskottet 8 st
Revisorerna 9 st
Grå
CITAT (Cacki @ 12-03-2008, 21:42) *
Tusan vad krångligt det här blev nu....

Inte då.. varsågod, här är en liten reminder. Ett axplock av uppenbarligen copyrightskyddade Cackicitat i bästa öppenhjärtliga anda:

”Antingen är du en miljöextremist jämförbar med de djurrättsdito som i sin egen dumhet ägnar sej åt att bl a släppa ut minkar. Inte speciellt övertygande och dina åsikter som visar hur du själv sätter dej på pedistal har samma effekt. Du uttrycker dej ganska hånfullt och föraktfullt om hur dumma andra är medan du själv vet allt bäst och och minsann skulle klara dej själv i alla väder till skillnad från oss andra.”

” Jag har ju faktiskt skrivit att ämnet egentligen är intressant men när man läst tillräckligt mycket inser man att det är ett ganska omoget resonemang du för.”

”At du tror dej om att klara dej bra i en utopisituation som du hittat på här gnager inte. Tycker bara att det är lite larvigt att vara så självsäkert övertygad om att det verkligen skulle förhålla på det viset att man vågar skrävla om det så här öppet utan att ens ha varit i närheten av scenariot. Men det måste ju vara skönt att ha den övertygelsen så fortsätt du med det.”

”Nu har jag inte tid att skriva mer här, jag ska förflytta mej till meningslöshetstråden och roa mej en stund.”

” Du kallar mej för stumpan. Varför? Ett uttryck för hånfullt översitteri kanske eller möjligtvis en osäkerhetsyttring?? Hur som, så gillar jag inte ens när min man kallar mej för det så var snäll och gör inte det mer.”

” Man får nog hämta lite här och lite där i dina inlägg som visar på vad jag menar och jag orkar faktiskt inte läsa igenom all smörja igen för att hitta allt. Du får leta själv. Synd att du tar det som att jag spyr galla. Jag debatterar ju bara på samma nivå som du. Sarkasmen borde väl inte svida mer i dina ögon än i någon annans, eller?”

” Och att jämföra läkarnas insatser med tandborsttillverkning är rent skrattretande. Menas det att ett människoliv är värt detsamma som en tandborste då ?? Nej, ska man göra jämförelser så välj då något som det kan jämföras med.”

” Varför har du så ofta en förktfull underton i dina svar? Känner du dej hotad på något vis? Det går faktiskt att debattera utan att vara så hånfull.”

” Jaha,men vad håller du själv på med just nu då? (Det där om "ett rent serviceyrke" har jag kommenterat i ett tidigare inlägg)”

” Och är dessutom alla vältajmade och slår på strömmen igen i precis samma ögonblick allihop så kanske den där elförsörjningskollapsen kan bli ett faktum också! (obs! skämtar bara, f´låt!)”


Nattinatti.
Cacki
CITAT (Grå @ 12-03-2008, 22:06) *
Inte då.. varsågod, här är en liten reminder. Ett axplock av uppenbarligen copyrightskyddade Cackicitat i bästa öppenhjärtliga anda:

”Antingen är du en miljöextremist jämförbar med de djurrättsdito som i sin egen dumhet ägnar sej åt att bl a släppa ut minkar. Inte speciellt övertygande och dina åsikter som visar hur du själv sätter dej på pedistal har samma effekt. Du uttrycker dej ganska hånfullt och föraktfullt om hur dumma andra är medan du själv vet allt bäst och och minsann skulle klara dej själv i alla väder till skillnad från oss andra.”

” Jag har ju faktiskt skrivit att ämnet egentligen är intressant men när man läst tillräckligt mycket inser man att det är ett ganska omoget resonemang du för.”

”At du tror dej om att klara dej bra i en utopisituation som du hittat på här gnager inte. Tycker bara att det är lite larvigt att vara så självsäkert övertygad om att det verkligen skulle förhålla på det viset att man vågar skrävla om det så här öppet utan att ens ha varit i närheten av scenariot. Men det måste ju vara skönt att ha den övertygelsen så fortsätt du med det.”

”Nu har jag inte tid att skriva mer här, jag ska förflytta mej till meningslöshetstråden och roa mej en stund.”

” Du kallar mej för stumpan. Varför? Ett uttryck för hånfullt översitteri kanske eller möjligtvis en osäkerhetsyttring?? Hur som, så gillar jag inte ens när min man kallar mej för det så var snäll och gör inte det mer.”

” Man får nog hämta lite här och lite där i dina inlägg som visar på vad jag menar och jag orkar faktiskt inte läsa igenom all smörja igen för att hitta allt. Du får leta själv. Synd att du tar det som att jag spyr galla. Jag debatterar ju bara på samma nivå som du. Sarkasmen borde väl inte svida mer i dina ögon än i någon annans, eller?”

” Och att jämföra läkarnas insatser med tandborsttillverkning är rent skrattretande. Menas det att ett människoliv är värt detsamma som en tandborste då ?? Nej, ska man göra jämförelser så välj då något som det kan jämföras med.”

” Varför har du så ofta en förktfull underton i dina svar? Känner du dej hotad på något vis? Det går faktiskt att debattera utan att vara så hånfull.”

” Jaha,men vad håller du själv på med just nu då? (Det där om "ett rent serviceyrke" har jag kommenterat i ett tidigare inlägg)”

” Och är dessutom alla vältajmade och slår på strömmen igen i precis samma ögonblick allihop så kanske den där elförsörjningskollapsen kan bli ett faktum också! (obs! skämtar bara, f´låt!)”
Nattinatti.


...pep den lilla musen åsså kilade hon iväg och gömde sej....och nu finns hon inte i min värld längre. Så var den sagan slut.
Äh, höj diskussionsnivån nu va och håll dej till trådens tema!
Fågelvägen
Intressant information av Netha!

Kan någon förklara för en nypåstigen vad dessa olika råd har för kompetens? Behövs det någon utbildning för att man ska bli Råd? Har de varit politiker i hela sitt liv (vilket säkert stärker både läs-, skriv- och pratkunnighet) eller har de rentav jobbat i t.ex. vården om de ska avgöra den sortens frågor i sitt landsting?
Grå
CITAT (Cacki @ 12-03-2008, 22:15) *
Äh, höj diskussionsnivån nu va och håll dej till trådens tema!


Lite jobbig situation eller?

En elefant glömmer aldrig du vet, så jag kommer aldrig att ta illa upp om någon kallar mig elefant.

ha det.
Cacki
CITAT (Grå @ 12-03-2008, 22:19) *
Lite jobbig situation eller?

En elefant glömmer aldrig du vet, så jag kommer aldrig att ta illa upp om någon kallar mig elefant.

ha det.


Pep det??
rahmat2
Allt som jag skrivit i olika trådar kan användas för att belysas/kritiserar eller vad författaren har för avsikt med den. Detta kan göra att en fri diskussion kan inleddas och vi som personer därmed utvecklas. Hoppas att allt hamnar i den riktningen.
Magdis
CITAT (Cacki @ 12-03-2008, 22:22) *
Pep det??

Nä jag tror det var dörr´n som gnällde bara. rolleyes.gif
Netha
CITAT (Fågelvägen @ 12-03-2008, 22:18) *
Intressant information av Netha!

Kan någon förklara för en nypåstigen vad dessa olika råd har för kompetens? Behövs det någon utbildning för att man ska bli Råd? Har de varit politiker i hela sitt liv (vilket säkert stärker både läs-, skriv- och pratkunnighet) eller har de rentav jobbat i t.ex. vården om de ska avgöra den sortens frågor i sitt landsting?

Nja ... vet väl inte om det krävs särskild kompetens för att bli något "högt" i politiken.
Viktigast är väl att du har rätt partifärg.

Orkar och ids inte leta, men visst har det väl skrivits om olika "höga" befattningar där objektet knappt klarat gymnasiet med godkända betyg.

Göran Persson t.ex... han hade väl inte mer än gymnasiekompetens och han blev statsminister!!!

Vad man måste vara duktig på, för att komma långt (högt) det är att kunna prata ...
prata och prata ... men VAD man pratar om är mindre viktigt.

Har dotter som varit ordf. i SSU ... men avgick när hon upptäckte hur det går till i den världen.
Det matchade dåligt med hur hon blivit uppfostrad.
Gunilla T
CITAT (Fågelvägen @ 12-03-2008, 22:18) *
Intressant information av Netha!

Kan någon förklara för en nypåstigen vad dessa olika råd har för kompetens? Behövs det någon utbildning för att man ska bli Råd? Har de varit politiker i hela sitt liv (vilket säkert stärker både läs-, skriv- och pratkunnighet) eller har de rentav jobbat i t.ex. vården om de ska avgöra den sortens frågor i sitt landsting?


Efter att snabbt ha läst genom tråden tror jag att det finns en missuppfattning att vi skulle slippa politikerstyrda organisationer om det blev en ny myndighet. Så är det inte oavsett hur sjukvården organiseras, statlig, landsting eller kommunalt så kommer det att styras av politiker, det handlar om skattefinansierade verksamheter.

Har inga som helst ambitioner att försvara politikerna men i landstingens budget är politikerlönerna inte mer än en vindpust i orkanen.Det är enbart landstingsråden som är heltidsanställda politiker och de har hyfsade löner men inte i paritet med t.ex en styrelseordförande i privata näringslivet. Övriga är oftast bara fritidspolitiker och deras lön är ett skämt. De får ersättning för förlorad arbetsinkomst den tid de utövar politiskt arbete plus ett litet arvode.

Politikerna har oftast ingen kompetens , iaf, när de börjar om de inte råkar ha den yrkeskompetensen men det är liksom hela poängen med demokrati. Vi kan inte överlämna t.ex. sjukvårdsfrågor till enbart fackmänniskor...hur tro ni det skulle se ut.???

Politiker skall fördela medlen, sätta mål och se till helheten bl.a.

Dessa råd som nämndes här består till stor del av fritidspolitiker, kanske som ordförande ett landstingsråd. Och det är med all sannolikhet samma mäniskor som sitter i landstingsfullmäktige och landstingsstyrelse.

Vi väljer ju politisk färg i varje val, sedan fördelar poltikerna taburetterna utifrån valresultatet.

Magdis
Jag har många gånger tänkt att Landstinget borde skrotas men tyvärr har jag satt mig in för dåligt för att kunna föreställa mig hur det skulle bli på nåt annat sätt. Just detta att sitta och betala en hutlös massa pengar till en hoper menlösa pappersvändare är det som jag vänder mig emot. Pengar som istället borde läggas på vården.
Jag som sjuksköterska är missnöjd med hur vården utvecklas. Jag skulle vilja att det riktade in sig mycket mer på att vårda patienten och mindre på att ägna sig åt dator, papper och en massa annat lull-lull runtomkring.
henriks
CITAT (Netha @ 12-03-2008, 22:33) *
Vad man måste vara duktig på, för att komma långt (högt) det är att kunna prata ...
prata och prata ... men VAD man pratar om är mindre viktigt.


Politikers kunskaper: Jodå - det är jätteviktigt vad de säger - det är viktigt att det inte efteråt ska gå att hålla dom ansvariga för någonting! innocent.gif
Gunilla T
Skrev ett långt svar som försvann uti rymden....men iaf, det måste vara en missuppfattning att vi skulle bli av med politikerna om sjukvården omorganiseras - det handlar om skattemedel och det är våra valda politiker som har att fördela medlen.

De flesta politiker är fritidspolitiker, de får kompensation för den arbetstid de förlorar samt ett litet arvode. Landstingsråden är heltidsanställda och har hyfsade löner men inte alls i närheten av det privata näringslivet. Förövrigt är politikernas löner i den totala landstingsbudgeten inte mera märkbar än en vindpust i en orkan.

Ursäkta mitt strul, det blev både en lång och kort version confused.gif
Aqvakul
CITAT (henriks @ 12-03-2008, 22:47) *
Politikers kunskaper: Jodå - det är jätteviktigt vad de säger - det är viktigt att det inte efteråt ska gå att hålla dom ansvariga för någonting! innocent.gif

Det är en ganska billig poäng att göra narr av politiker. Hur ska vi få en vettig demokratisk styrning om vi skrämmer bort alla samhällsintresserade och vettiga människor från politiken? Ska vi ha expertvälde eller diktatur?
mamamaggan
Gunilla , vet chefer inom landstinget som har 100.000:-/månad men visst , det är inte så många i den kategorin.


Vad vi skulle vinna om det var en myndighet är alltså att vi skulle få lika möjlighet till vård överallt. Det som måste till verkar vara det gamla vanliga , mer pengar till vården. Tycker att vård måste få kosta , det viktigt att vårdpersonalen har tid att " ta hand om " patienterna , inte bara skicka hem dem med i bästa fall ett recept i handen.

Netha
CITAT (Gunilla T @ 12-03-2008, 22:40) *
Dessa råd som nämndes här består till stor del av fritidspolitiker, kanske som ordförande ett landstingsråd. Och det är med all sannolikhet samma mäniskor som sitter i landstingsfullmäktige och landstingsstyrelse.

Och vad får dig att tro att dessa är fritidspolitiker?

Med fritidspolitiker menar jag en person som har ett arbete att gå till varje vardag och som får ledigt för sina politiska uppdrag.

Kan tala om för dig att dessa "råd" är heltidsbetalda politiker... och inte kvitterar de heller ut enbart landstingslönen...
de har i de flesta fall ett antal andra politiska el ordförandeuppdrag som de kasserar fina pengar ifrån.
Snacka om att fiska storsik när man knappt vet hur man agnar kroken!
henriks
CITAT (Gunilla T @ 12-03-2008, 22:40) *
Efter att snabbt ha läst genom tråden tror jag att det finns en missuppfattning att vi skulle slippa politikerstyrda organisationer om det blev en ny myndighet. Så är det inte oavsett hur sjukvården organiseras, statlig, landsting eller kommunalt så kommer det att styras av politiker, det handlar om skattefinansierade verksamheter.


Jag förstår att vi inte slipper politiker som styr sjukvården med en central myndighet - men det är inte det jag stör mig på - det är att det skiljer så mycket mellan olika län och kommuner.
Aqvakul
Helt klart så måste vi - skjuta till mer resurser = högre skatter
- organisera så det blir effektivare
- skapa en effektiv politisk styrning

En statlig sjukvård blir troligen mer likvärdig, men om den blir så mkt bättre?
Hur nöjda är vi med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Polisen?
Gunilla T
Men hallåå, det var precis det jag sade..att landstingsråden är heltidsanställda. Och mamamaggan, chefer inom landstinget kan mycket väl ha den lön du säger men en politiker är INTE chef någonstans, det är alltid en tjänsteman som är chef.

Det är fritt för var och en att börja arbeta politiskt för att förändra det man är missnöjd med, så går det till i en demokrati!
*Stintan*
Skrota landstingen har jag tyckt i många år.
henriks
CITAT (Gunilla T @ 12-03-2008, 22:50) *
Förövrigt är politikernas löner i den totala landstingsbudgeten inte mera märkbar än en vindpust i en orkan.


Nej, men om man själv bara äger 10 träd, och alla blåser ner i en storm, hjälper det väl inte att stormen tog med sig en miljard träd till?
Det resonemanget, att deras löner inte spelar någon roll, det sticker inte så lite i ögonen på hårt arbetande människor som måste vända på varenda krona för att få det att gå ihop.
Netha
CITAT (Gunilla T @ 12-03-2008, 23:01) *
säger men en politiker är INTE chef någonstans, det är alltid en tjänsteman som är chef.

Och vad har du för bevis för detta påstående?

Numera tenderar politikerna i Landstingen alltmer ta över beslut som eg borde tas av tjänstemän eller den utbildade skaran
dvs... läkare och sköterskor.
Det är ju just därför som läkarkåren efterlyser nyordning.
henriks
CITAT (Aqvakul @ 12-03-2008, 22:56) *
Helt klart så måste vi - skjuta till mer resurser = högre skatter
- organisera så det blir effektivare
- skapa en effektiv politisk styrning

En statlig sjukvård blir troligen mer likvärdig, men om den blir så mkt bättre?
Hur nöjda är vi med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Polisen?

MER RESURSER??

ja.... kanske det behövs i slutändan, men jag skulle först vilja se lite effektivitet. Letade lite var jag fått det ifrån, utan att hitta något just nu, men jag har läst att om vi i Sverige kunde ha en offentlig sektor som presterade lika mycket per skattekrona som i Schweiz, skulle vi kunna sänka skatten med 100 000 kr per skattebetalare.

Men som sagt, jag har inte hittat källan till det, så jag lär väl få på pälsen för detta inlägget! blush.gif
Gunilla T
CITAT (henriks @ 12-03-2008, 23:03) *
Nej, men om man själv bara äger 10 träd, och alla blåser ner i en storm, hjälper det väl inte att stormen tog med sig en miljard träd till?
Det resonemanget, att deras löner inte spelar någon roll, det sticker inte så lite i ögonen på hårt arbetande människor som måste vända på varenda krona för att få det att gå ihop.


Nej, jag vet Henriks men eftersom diskussionen tog den vägen...att politikerlönerna skulle gå till sjukvård i stället så svarade jag med lite fakta.

Nu hamnade jag iaf i den sitsen att jag försvarar politikerna vilket jag inte vill men i denhär tråden fanns en del missuppfattnignar, rätt skall vara rätt.
Förövrigt är jag lika missnöjd med sjukvården som alla andra...


CITAT (Netha @ 12-03-2008, 23:07) *
Och vad har du för bevis för detta påstående?

Numera tenderar politikerna i Landstingen alltmer ta över beslut som eg borde tas av tjänstemän eller den utbildade skaran
dvs... läkare och sköterskor.
Det är ju just därför som läkarkåren efterlyser nyordning.


Bevis??? ....driver du med mig?
Aqvakul
Allt fler äldre, allt fler sjukdomar som kan botas, allt mer avancerad utrustning - vore utopiskt att tro något annat än att detta kommer att kosta allt mer resurser........
Tror som ni andra att man kan organisera bättre, är dock inte övertygad om att statlig myndighet är bästa organisationsformen. Se på polisen, där Leif GW Persson säger att polisen skulle kunna klara sina uppgifter med hälften av den personal man har idag om man organiserade sig på ett effektivt sätt. Är ni övertygade om att inte staten skulle dra in sjukstugan i glesbygd precis som man gjort med den lokala polisstationen?
henriks
CITAT (Gunilla T @ 12-03-2008, 23:01) *
Det är fritt för var och en att börja arbeta politiskt för att förändra det man är missnöjd med, så går det till i en demokrati!


Japp! jag ställer upp i valet till riksdagen med den enda punkten på partiprogrammet att lägga ner landstingen. Är det någon som röstar på mig? yahoo.gif

Skämt åsido, jo, jag tycker faktiskt att politiker behövs - och jag har full förståelse för att folk i "offentligt ljus" skall ha BRA lön så länge de gör en insats för Sverige. Det är ju inte precis 7-16 jobb att vara politiker, eftersom de alltid tycks få alla sina göranden och låtanden analyserade sönder och samman i pressen och en kamera i nyllet varje gång de går utanför dörren!

Vid närmare eftertanke tror jag inte att jag ställer upp i valet i alla fall - undrar om jag tål att synas i sömmarna på det viset.... devil.gif
Gunilla T
Japp Aqvakul, därför behövs politikerstyrda organisationer som ser till helheten och inte chefens eget intresseområde. Glesbygden är inte lönsam..
Pirum
Jag tycker att hela sjukvården borde förstatligas, och läggas under ett verk. Sjukvårdsverket. Sådär, så var det sagt smile.gif

Men landstingen i sig behöver inte vara fel. Sådär in i bängen många politiker sysselsätter de inte, och tänk på att vi trots allt kan välja politikerna - hade vi istället haft administrativa enheter (några måste ju administrera) på regionsnivå UTAN att ha en enda vald person där, så hade vi ju verkligen fått byråkrat-styre.
Gunilla T
bravo.gif
CITAT (henriks @ 12-03-2008, 23:16) *
Japp! jag ställer upp i valet till riksdagen med den enda punkten på partiprogrammet att lägga ner landstingen. Är det någon som röstar på mig? yahoo.gif

Skämt åsido, jo, jag tycker faktiskt att politiker behövs - och jag har full förståelse för att folk i "offentligt ljus" skall ha BRA lön så länge de gör en insats för Sverige. Det är ju inte precis 7-16 jobb att vara politiker, eftersom de alltid tycks få alla sina göranden och låtanden analyserade sönder och samman i pressen och en kamera i nyllet varje gång de går utanför dörren!

Vid närmare eftertanke tror jag inte att jag ställer upp i valet i alla fall - undrar om jag tål att synas i sömmarna på det viset.... devil.gif

henriks
CITAT (Gunilla T @ 12-03-2008, 23:19) *
Japp Aqvakul, därför behövs politikerstyrda organisationer som ser till helheten och inte chefens eget intresseområde. Glesbygden är inte lönsam..

bra sagt - det är politikers uppgift - att se till att det inte bara är pengar som styr. Tyvärr bor det flest människor där det finns mest pengar också - och människor är väljare, och politiker gillar väljare....


Netha
CITAT (Aqvakul @ 12-03-2008, 23:15) *
Allt fler äldre, allt fler sjukdomar som kan botas, allt mer avancerad utrustning - vore utopiskt att tro något annat än att detta kommer att kosta allt mer resurser........
Tror som ni andra att man kan organisera bättre, är dock inte övertygad om att statlig myndighet är bästa organisationsformen. Se på polisen, där Leif GW Persson säger att polisen skulle kunna klara sina uppgifter med hälften av den personal man har idag om man organiserade sig på ett effektivt sätt. Är ni övertygade om att inte staten skulle dra in sjukstugan i glesbygd precis som man gjort med den lokala polisstationen?

Jomenvisst tror jag att organisationen kunde förbättras.
Se bara till antal poliser vi har nu ... mot antal lösta brottsfall.

Polisen av idag ska ha hand om sååå mycken pappersjobb som tidigare togs omhand av sekreterare.
jepp .. jag har systerson polis.
Numera har också ledningsfunktionen många gånger hamnat långt ifrån verkligheten.
T.ex sitter vår vakthavande i Luleå ... 39 mil härifrån... och h*n har ingen aning om var adresserna i våra trakter finns. thumbdown.gif
.
*Stintan*
Åja landstingen är ganska bra på att lägga ner också.
henriks
CITAT (Pirum @ 12-03-2008, 23:20) *
Jag tycker att hela sjukvården borde förstatligas, och läggas under ett verk. Sjukvårdsverket. Sådär, så var det sagt smile.gif

Men landstingen i sig behöver inte vara fel. Sådär in i bängen många politiker sysselsätter de inte, och tänk på att vi trots allt kan välja politikerna - hade vi istället haft administrativa enheter (några måste ju administrera) på regionsnivå UTAN att ha en enda vald person där, så hade vi ju verkligen fått byråkrat-styre.

Tack och lov kan vi välja politiker, annars hade vi bott i en diktatur. sweatingbullets.gif

Men varför måste vi ha regioner? är inte det lite förlegat med hierarkiska strukturer?
Platta organisationer är väl oftast de som är mest effektiva eller? Visst kan inte ALLA statsanställda ha statsministern som chef, men allt för många nivåer är varken kostnadseffektiva eller smidiga.


Polisen ja.... det skall jag komma ihåg att skapa en tråd om någon gång, jag har kört, och kör fortfarande en hel del. (Har jobbat bland annat som resande säljare) Har ingen närmare statistik på det, men det är inte direkt ofta jag ser en polisbil ute i trafiken - skulle tro att jag hinner köra ett par tusen mil mellan varje gång jag ser en...
mamamaggan
CITAT (Gunilla T @ 12-03-2008, 23:01) *
Men hallåå, det var precis det jag sade..att landstingsråden är heltidsanställda. Och mamamaggan, chefer inom landstinget kan mycket väl ha den lön du säger men en politiker är INTE chef någonstans, det är alltid en tjänsteman som är chef.

Det är fritt för var och en att börja arbeta politiskt för att förändra det man är missnöjd med, så går det till i en demokrati!



OK men om vi skrotade Landstingen , skulle vi inte kunna bli av med lite chefer OCH politiker då? Vad har en politiker som är sysselsatt på full tid med Landstingsfrågor ?



Tillägg : Tror inte på att bli politiker för att kunna förändra. En enstaka politiker kan inte göra någon ändring utan måste rätta sig efter vad partiet säger. Bättre att stå vid sidan om och väcka oponion.
henriks
CITAT (mamamaggan @ 13-03-2008, 00:35) *
OK men om vi skrotade Landstingen , skulle vi inte kunna bli av med lite chefer OCH politiker då? Vad har en politiker som är sysselsatt på full tid med Landstingsfrågor ?
Tillägg : Tror inte på att bli politiker för att kunna förändra. En enstaka politiker kan inte göra någon ändring utan måste rätta sig efter vad partiet säger. Bättre att stå vid sidan om och väcka oponion.


Jodå - starta ett eget parti, jag röstar på dig! (så att jag slipper ställa upp själv) bravo.gif
Grå
CITAT (henriks @ 12-03-2008, 23:35) *
men det är inte direkt ofta jag ser en polisbil ute i trafiken -


De håller till nere i Gislaved, där ser man ett par bilar i timmen. Kanske har de god korv där, jag vet inte...?
Jag kan säkert ordna en Polis-fotosafari om du vill, det kan ju vara roligt att ha dem på kort när de nu är så sällsynta åt våra trakter...
Å andra sidan är det väl bra om de inte är på vägarna, för då är det ju risk att man kör på dem. Jag tror att Polis-stänglsena utmed vägarna gör mycket, om de inte hittar en lucka någonstans, eller hoppar över där det är lägre.
henriks
CITAT (Grå @ 13-03-2008, 07:51) *
De håller till nere i Gislaved, där ser man ett par bilar i timmen. Kanske har de god korv där, jag vet inte...?
Jag kan säkert ordna en Polis-fotosafari om du vill, det kan ju vara roligt att ha dem på kort när de nu är så sällsynta åt våra trakter...
Å andra sidan är det väl bra om de inte är på vägarna, för då är det ju risk att man kör på dem. Jag tror att Polis-stänglsena utmed vägarna gör mycket, om de inte hittar en lucka någonstans, eller hoppar över där det är lägre.

tummenupp.gif

ja - det är ju inte så jag måste ha polisbilar på vägen snarare tvärt om - men det vore helt ok om man fick lite hjälp när man behöver den. Har fått två bilar stulna genom åren - Den ena utanför kompisens lägenhet, och då skulle polisen ringa till mig när bilen hittades - det står i polisrapporten. Bilen är nog fortfarande inte upphittad, eftersom ingen ringt... (Bilen var krockad och är skrotad sedan 8 år tillbaka)
Den andra stals på landvetter och hittades ett par dygn senare i Göteborg, men då var polisutredningen redan nedlagd, det gick inte att säkra några bevis - klart att det inte gick om man inte ens väntade till bilen hittades!
Sen hade jag inbrott i maskinhallen hemma häromåret, då orkade ingen ens åka ut och titta, knappt att jag fick lämna en polisanmälan en gång! (jag störde väl i kaffet när jag ringde tror jag...)

Men som sagt, det blir en ny tråd en annan gång - nu vill jag veta om någon här tänker ställa upp i nästa val med frågan om att lägga ner landstingen, för då har han/hon min röst!


Cacki
CITAT (henriks @ 13-03-2008, 10:24) *
Men som sagt, det blir en ny tråd en annan gång - nu vill jag veta om någon här tänker ställa upp i nästa val med frågan om att lägga ner landstingen, för då har han/hon min röst!


Gäller det mej också om jag ställer upp?? flirting.gif shy.gif
henriks
CITAT (Cacki @ 13-03-2008, 10:41) *
Gäller det mej också om jag ställer upp?? flirting.gif shy.gif

g.gif hmm - om du ställer upp med löftet att lägga ner landstingen som enda fråga, och lovar att lägga ner din röst i riksdagen i alla andra frågor så..... whist.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon