aanderss
Vad för roliga och annerlunda yrken känner ni till att folk har haft?
Noak
Mormor var hattmakare.
Eva-Helene
Repslagare är ju ett yrke som det inte finns så många kvar av nu. Min pappa berättade om när han var barn och "bygdens repslagare" kom till byn och hur pappa fick hjälpa till att "dra banan" (tror jag han kallade det).
aanderss
min ingifte fasters syster har jobbat på zoegas som provsmakare
Blomstertanten
Min mammas fastrar jobbade som ruggugglor på skofabriken Rex
aanderss
CITAT (Blomstertanten @ 16-03-2008, 16:14) *
Min mammas fastrar jobbade som ruggugglor på skofabriken Rex



vad gör man då
Solstorm
Någon gång på 1930-talet fanns det en dam som gick runt på gårdarna och delade stora sättpotatis.
Anma
Min gammelfarmor arbetade som liktvätterska, inte så roligt, men annorlunda...
(vid finska vinterkriget)
Alba
Knivslipare. I min barndom fanns det en man som cyklade runt i samhällen med en maskin på ben fästad på pakethållaren.
Han gick runt och samlade ihop knivar och gick sen ut vid cykeln och stod där och slipade.
Jag minns att min mamma tyckte att han var otäck när han knackade på dörren för han höll då ofta upp en kniv när han frågade om man skulle ha något slipat.

Ja och så fanns det ju fiskare som cyklade runt med en låda strömming på pakehållaren.
På styret hade de en sån där gummituta som de signalerade med när de kom.
aanderss
min farfar var scuför när han var 16 år gammal. han jobbade hos en präst o farfars uppgift var att veva i gång bilen om den råkade stanna. prästen körde själv
Bettis
CITAT (Alba @ 16-03-2008, 17:17) *
Knivslipare. I min barndom fanns det en man som cyklade runt i samhällen med en maskin på ben fästad på pakethållaren.
Han gick runt och samlade ihop knivar och gick sen ut vid cykeln och stod där och slipade.

Skulle önska att dom fanns idag också, behöver slipa mina knivar.
rahmat2
En bekant tjej sålde en katrul soppa varje dag vid ett torg i Stockholm, när hon var nyanländ flykting i Sverige. Soppan var baserade på köttbulle liknande historier som bar blandade med ris och torkade örter. Bullarna blir stora och för att soppan ska hinna in i varje bulle så brukar man lägga två dadlar mitt i varje bulle.
Välutbildad var hon när hon kom hitt. Men väntade inte på att studierna som skulle leda till nåt arbete. Sen många år tillbaka jobbar hon som socialasistent.
Lilla Birka
CITAT (Bettis @ 16-03-2008, 17:20) *
Skulle önska att dom fanns idag också, behöver slipa mina knivar.

Du, Fiskars har en suveränt enkel och bra knivslipare! Liten och nätt , får plats i lådan, några drag med kniven och den är supervass! Kostar inte mycket heller.
Aqvakul
CITAT (Lilla Birka @ 16-03-2008, 19:02) *
Du, Fiskars har en suveränt enkel och bra knivslipare! Liten och nätt , får plats i lådan, några drag med kniven och den är supervass! Kostar inte mycket heller.

fast nog var det mer spännande när knivsliparen kom..... flirting.gif
Lilla Birka
CITAT (Aqvakul @ 16-03-2008, 19:04) *
fast nog var det mer spännande när knivsliparen kom..... flirting.gif

Ja, och dessutom var det fel, det jag skrev! Det är inte Fiskars, det är IKEA som har den!
Aqvakul
CITAT (Lilla Birka @ 16-03-2008, 19:09) *
Ja, och dessutom var det fel, det jag skrev! Det är inte Fiskars, det är IKEA som har den!


fast jag undrar om du inte hade rätt från början och att Fiskars har eller har haft en liknande modell flirting.gif
Lilla Birka
CITAT (Aqvakul @ 16-03-2008, 19:13) *
fast jag undrar om du inte hade rätt från början och att Fiskars har eller har haft en liknande modell flirting.gif

Du har rätt, det står Fiskars på min knivslipare, men när jag googlade fick jag bilden från IKEA, den finns att köpa där också då kanske.

(Förlåt aanderss att vi kom OT ett tag)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon