Full version: Om donation!
Anna-Karin Lundberg
Att donera sina organ eller ej är ett känsligt ämne, men till alla er som kanske sagt: "Tjaa, varför inte, har bara inte hunnit registrera mig..." vill jag stöta på lite. Det är ett viktigt beslut som du själv ska avgöra. Det viktiga är kanske inte att du säger ja till donation, det viktiga är att du gör ett val. Alla de som gör ett val och som säger ja kan ju faktiskt få chans att donera något av sina begagnade organ när man är död och hjälpa en annan människa att leva vidare.

Här kan man läsa mer och få svar på frågor och hitta viktig information om hur det hela går till! Läs http://www.livsviktigt.se/

Om du redan har tagit ställning så går det på mindre än en minut att registrera sig, om man ångrar sig så är det bara att skriva en ny registrering! Gör det här: https://app.socialstyrelsen.se/donation/anmaldon.aspx

Förra veckan har jag själv registrerat mig, fast jag har fyllt i nåt kort för länge sedan. Men jag vill vara säker på att det inte ska vara några tvivel den dagen jag inte kan nyttja min kropp själv längre.

Jag har inga barn och ser det som ett sätt att få chansen att leva vidare efter min död. När jag inte finns här vore det ju toppen om jag kunde hjälpa nån annan att leva. Kanske skulle det hjälpa min familj lite också, om jag försvann men ändå på ett sätt kude leva kvar?

För drygt en vecka sedan dog min vänninna - 28 år och mitt i livet. En glad och god människa, älskade djur, tog hand om andra och spred glädje till sin omgivning. Hon hade behövt ett annat hjärta men det fanns inget. Nu finns inte hon.

Varje dag dör människor, väldigt få hade planerat det. Det dör någon imorgon och om den personen redan idag hade registrerat sig som donator i registret så skulle kanske någon annan kunna leva vidare.

För många av oss kommer döden som oväntat besök, då hinner man inte ta ställning. Det finns andra som har bestämt tid med döden som gärna vill avboka det besöket. Du kan vara den som gör det möjligt!

Var inte rädd att prata om det här med din familj och dina vänner, sprid detta och be alla som har bestämt sig att registrera sig!


Aqvakul
Det är viktigt att registrera sig. Gör det!
tettan
gjorde det för längesedan, en självklarhet för mej
Boxer
Nu är det gjort! smile.gif Jag vet att jag anmält en gång tidigare, för länge sedan, men gjorde det en gång till för säkerhets skull.

Om någon vill ha nåt som har suttit på mig så - var så god! Kan inte vara så mycket att hänga i granen wink.gif
Lillja
Yes, nu har jag gjort det, känns bra.
Wilmer
Bra att belysa problemet!
ylvahi
Har gjort det för längesen. Dom får ta det som går att använda (om det finns något).
Anma
Beklagar sorgen.
Har registrerat mig för länge sedan, är tacksam ommin kropp eventuellt kan komma till nytta.
Biggan_
Så sorgligt att din vän inte fick hjälp i tid Anna-Karin.


Jag registrerade mej för några år sedan. Det är ju inte bara en människa som kan bli hjälpt till livet igen genom en donation utan många behövande kan få hjälp. Här står mycket att läsa om donation.
Min hjärtevän fick en ny njure för 1½ år sedan och vi är så tacksamma att han har fått ett drägligt liv igen efter 4 år med dialys.
Anna-Karin Lundberg
Det är så skönt att så många är positiva till donation! Man pratar ju sällan om det - men jag är glatt överaskad att så många vill hjälpa till.

Jag är blodgivare också. Det är ett bra sätt att få vara omtänksam och snäll, eftersom jag fortfarande lever när jag ger... De är så rara på blodcentralen och ser till att jag går därifrån och känner mig som "världens snällaste"! Väldigt bra om man känner sig lite nere eller "osynlig" - och dt bästa av allt, man ÄR snäll som går dit! Kram till alla er!
Wilmer
Jag brukar försöka engagera folk också, både att ge blod och donera organ. Ju fler desto bättre! smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon