Eva i Höga
Jag har fått gammaldags dubbla påskliljor från en odling under flera års tid. Odlingen har inte varit i bruk sen 60-talet så det börjar växa igen där men påskliljorna blommar så fint. Men när jag planterar dem hemma blommar de inte, har försökt efterlikna de ursprungliga förhållandena och planterat dem på olika ställen i trädgården. Men icke! Nån som vet varför de inte vill sig hos mig?
Eva i Höga
Är det ingen som kan hjälpa mig....?
Penstemon
Har du kollat så att de inte har förökat sig. De är de ju duktig på och då måste man ta upp dom vart 3 år och dela dom i mindre mägnd. Jag vet att det fanns en som inte viste om det så hon hade lök i 4 omgångar under. Har de blommat någon gång?
De ska ju vara ganska torrt där de växer.
Eva i Höga
Jag har kollat vartannat år och flyttat om dem men de har aldrig blommat hos mig. Har prövat att sätta dem både torrt och lite fuktigare. Kan det vara så att de är så gamla och etablerade där de växer från början att de inte vill vara hos mig. Tycker bara det är konstigt att de kan blomma i sån mängd i odlingen där de aldrig delas på, inte sen 60-talet i alla fall.
nina L
och jag antar att du lämnar bladen kvar så att de får vissna ner i fred? så att löken får dra ner näringen från bladen.
Maria82a
Jag har också haft påskliljor inomhus. Hade 5 blomlökar, jag hade bara blad i mina, det vara bara i början när jag köpte dom som en av dom fick en blomma inomhus. Sedan har en strukit med för varje år som gått. Kortvariga växter enligt min erfarenhet. Jag har även provat att ha dessa utomhus efteråt men det blir inge blommor.
Eva i Höga
CITAT (nina L @ 17-03-2008, 13:14) *
och jag antar att du lämnar bladen kvar så att de får vissna ner i fred? så att löken får dra ner näringen från bladen.


Ibland flyttar jag dem när bladen börjar vissna, men jag klipper dem aldrig utan bladen får vissna ner helt. Längtar så efter att ha dubbla gammaldags påskliljor som blommar i min trädgård!
Bassam
Hej
Jag tycker att säga , det finns två orsaker till det här problem:
- kanske nya plats har inte tillräckligt ljus. Du kan bytta plats åt dem.
- kanske nya jord fattas Kalium K och fosfor P , på den här sätt du kan gödsla med benmjöl.
Lycka till,H: Bassam
Gåsis
Jag fick gamla påskliljor från ett torp i småland som fick vissna ner och sen planterades med benmjöl i botten. Tyckte jag pysslat om lökarna allt jag kunde. Dom kom från ett blommande bestånd som stått orört länge. Men dom gillade inte alls flytten, tjurade säkert i tre år innan dom blommade men sen har dom blommat snällt varje sommar. Dom har alltså stått helt ifred sen jag planterade dom hemma hos mig. Hoppas dina kommer sig!

/Åsa
ingrid fuxwall
Tycker att det låter så konstigt, man säger ju - de som kan sådant, att äldre sorters lökväxter inte slutar blomma så som nyare sorter kan göra.

ingrid
Owe J
I gamla trädgårdar är fyllda (som jag tror du menar) pingstliljor rätt vanliga och det är också vanligt att de blommar dåligt. Det beror som regel på att de får för lite vatten under tillväxperioden. Får de en torkperiod så aborterar blomknoppen och man får bara ett tomt skal. Pingsliljor i allmänhet vill ha mer fukt än påsliljor och fyllda i synnerhet. Hyfsat med gödning är förstås en förutsättning, men om de är planterade i ny jord borde det inte vara något problem.
Om fyllda påskliljor också kräver mer fukt vet jag inte.
Eva i Höga
Owe J, det är inte pingstliljor jag har, utan påskliljor. Fenomenet med pingstliljorna har jag också haft, att de vissnar i knoppen och fått veta att det beror på att de står för torrt som du säger. Har flyttat dem och det har hjälpt. Ska låta mina påskliljor vara ifred några år så får vi se om de kommer sig. De som jag ska plantera iår ska få lite benmjöl i gropen. Har exprimenterat en hel del och vill verkligen lyckas!
Harvey
Kan det vara "Van sion" du menar? En gammaldags påsklilja som inte går att få tag på längre, här växer dom i skogen, jag har mäskt att det är ganska många blad och få blommor per tuva, mina blommar inte efter flytt heller, men jag antar att dom behöver ett par år på sig innan dom vill blomma. Kanske behöver dom lite konkurrans av sidolökar..? För där dom står magert i skogen blommar dom så fint så.
http://images.google.se/images?hl=sv&q...sion+&gbv=2
Eva i Höga
Är inte säker på att det är en Van sion men de finns inte i handeln längre och därför är det så roligt om man kan få dem att blomma hemma. Jag ska nu låta dem vara ifred så får vi se vad som händer (men jag ska iväg och gräva upp fler på den gamla odligen, jag ger mig inte!).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon