Veganvarg
Hej!

Jag har fått erbjudande om att hyra ett hus på landet.
Det är vedeldat och jag funderar lite på hur mycket ved det skulle gå åt på ett år.
Huset är 2 våningar, 4 rok, uppskattningsvis 120-140 kvm totalt. Det är från 1800-talet, men förhållandevis modernt och välisolerat.

Någon som har nån uppskattning på hur många kubik som går åt under ett år?

Ska givetvis fråga husägaren senare, men just nu är han oanträffbart, och jag är så ivrig och sitter och vedsurfar på nätet.
Att få flytta från lägenhet till hus på landet är en av mina stora drömmar! yahoo.gif

Mvh
/Ylva

Eva i Höga
Så härligt för dig att komma ut på landet! Det är bara att gratulera. Vi eldar med ved men jag har ingen aning om hur mycket ved som går åt, ska ta reda på det. Beror ju på vad det är för vedpanna och om du ska elda för varmvatten också. Får du ved från fastighetsägaren eller ska du fixa det själv? Mycket att tänka på men du får säkert svar när han kommer hem.
*Ulrica*
Här kanske finns några svar:

Skogsstyrelsens vedskola
Veganvarg
Hej Eva!

Det eldas för varmvatten oxå.

Hur vi gör med ved och så vet jag ej. Det är min kusin som äger huset/gården (det är en gammal ladugård och ett uthus med) men ingen bor där.
Så jag vet inte alls om jag kommer betela en enda hyra i en klump, eller om jag betalar en låg hyra och sen alla tillkommande utgifter separat.

Åh... blir alldeles varm i kroppen vid tanken på att ha en stor trädgård, äppelträd, trädgårdsland osv!
Och massor med fönster så att jag kan få plats med dubbelt så många krukväxter! (till sambons förtvivlan!) giggle.gif
Solstorm
Svårt att säga HUR mycket, men mycket blir det. Välisolerat? När gjordes det? Stor skillnad om det gjordes tex på 60-talet eller nyligen. Takhöjd. Ju högre till tak, desto fler kubikmeter att värma upp.
Farbror Blå
CITAT (Veganvarg @ 17-03-2008, 12:01) *
Hej!

Jag har fått erbjudande om att hyra ett hus på landet.
Det är vedeldat och jag funderar lite på hur mycket ved det skulle gå åt på ett år.
Huset är 2 våningar, 4 rok, uppskattningsvis 120-140 kvm totalt. Det är från 1800-talet, men förhållandevis modernt och välisolerat.

Någon som har nån uppskattning på hur många kubik som går åt under ett år?

Ska givetvis fråga husägaren senare, men just nu är han oanträffbart, och jag är så ivrig och sitter och vedsurfar på nätet.
Att få flytta från lägenhet till hus på landet är en av mina stora drömmar! yahoo.gif

Mvh
/Ylva


beror ju också mycket på vad för utrustning som finns?
pratar vi kakelugnar, kaminer eller vedpanna med ackumulatortank?
Veganvarg
Farbror blå: Vi pratar vedpanna med ackumulatortank. ( :

Ulrika: Tack för länken! Det verkar vara en mycket användbar sida!
Thomas Wahlqvist
Min gissning är 30 kubikmeter eller tom 40.
Monaxe
Vi gör slut¨på ca 20-30 kubik ved under ett år, 4 vuxna. Värmer även för varmvatten och håller ca 10 gr i ett uterum för växternas skull (Där är nog den största värme och ved tjuven). huset är 80+80 kvm (2 plan)
Veganvarg
Monica och Thomas:
Tack för era svar! Kul att få några siffror på hur mycket ved det kan gå åt.
*Ulrica*
Vi har installerat en pelletsbrännare på gamla oljepannan. Mycket effektivt, bekvämt och ganska billigt. Grannen som eldar med ved hugger eller sågar jämt tycker jag. Vi har visserligen vedspis och kaminer också men vi MÅSTE inte fixa ved till varje pris...
KURT
Köper man veden som 3m ved, så kan man räkna med ca 1 veckas jobb att kapa och klyva. Sedan beror det på vad man har för utrustning.
Noak
Vi gör av med minst 30 kubik om det är en normalvinter (om det nu blir fler såna).
Vi har panna med ackumulatortank ( 500liter, vilket är för lite egentligen) och kåken är på ca 110 kvadrat, hyfsat välisolerad.
henriks
Precis som det har resonerats här ovan är det många faktorer som påverkar, hur många personer/isolering/storlek/takhöjd mm

men jag är lite fundersam över varför ingen funderat över vilken ved det är som eldas?

det är en sjujäkla skillnad mellan självdöd, blöt granved och kruttorr lövved

(minst dubbla volymen dålig gran)

Men - med en normal villa, normal isolering, 20 grader inomhustemp och någorlunda modern vedpanna och acktank med shuntautomatik och bra lövved skulle jag tro att du klarar dig med runt 20m3
ingrid fuxwall
CITAT (henriks @ 17-03-2008, 15:16) *
Precis som det har resonerats här ovan är det många faktorer som påverkar, hur många personer/isolering/storlek/takhöjd mm

men jag är lite fundersam över varför ingen funderat över vilken ved det är som eldas?

det är en sjujäkla skillnad mellan självdöd, blöt granved och kruttorr lövved

(minst dubbla volymen dålig gran)

Men - med en normal villa, normal isolering, 20 grader inomhustemp och någorlunda modern vedpanna och acktank med shuntautomatik och bra lövved skulle jag tro att du klarar dig med runt 20m3

Kan inte annat än att instämma - det bero på väldigt många faktorer och speciellt vilken sorts ved man använder. Värmeinnehållet är så olika beroende på de olika trädslagen och hur torkad veden är. Använder man sig av ved som inte torkat tillräckligt så går det åt ganska mycket för att ta bort vätan - man får lägga på betydligt mycket mer ved för att få samma effekt.

Detta år har veden möglat för mig i vedboden, också något att ta med i beräkningen - hur vintern är och en mild och våt vinter är ju inte bra för veden. Bäst är en kall vinter då kylan driver ut fukten.

ingrid
Bettson
Man kan ju elda med loggs också det, det kostar inte speciellt mycket och är väldigt mycket bekvämare.

Vi har brukat räkna att 1 kubikmeter olja motsvaras av 8 kubikmeter ved eller 2 ton loggs.

Loggsen kostar bara en tredjedel av vad oljan kostar och tar bara en fjärdel så stor plats som veden men kräver ungefär 5% av jobbet för att hugga ved.

Vi värmer ett 124 kvm stort hus och har duschvatten för fyra personer varav två tonåringar för 12 700 kr / år.
anneli85
Vi har en villa på ca 180 kvm byggd 1918 och vi köper ca 35 kubik per år. Bor 4 st och duschen går väl minst 2 ggr per dag. Vi har ganska ny vedpanna med 1500 liters ackumelatortank. Veden kostar oss 300 kr/ kubiken (Färdigkluven björkved), så det går nog inte att komma undan så mycket billigare med tanke på husets storlek och byggnadsår.
Solstorm
Vad är loggs för nånting?
KURT
CITAT (Solstorm @ 17-03-2008, 22:40) *
Vad är loggs för nånting?



Presseat spån:

http://www.biolant.se/Hurtillverkasloggs.htm
gammelnalle
Grattis Veganvarg

Många bra inlägg och vill bara tillägga att det är skillnad på "kubik" och "kubik" med....

löskubik och travad.....

köper du 10m3 långved (3m eller fallande) blir det kanske bara 6m3 travat och klart....

och som någon annan skrev: Det GÖR SIG INTE SJÄLV!!!! En veckas jobb verkar i underkant om du är själv och inte har en "vedmaskin" som kapar och klyver "samtidigt".....
Jag har en rejäl vedkapa (700mm klinga) och lånar en rejäl vedklyv. (GLÖM Lågprismarknadernas vedklyvar för 1995:- - de duger gott till om man skall ha lite mysved eller för en sommartuga- för en årsförbrukning krävs REJÄLA DON )
Givetvis beror det på hur LÅNGA vedträn din panna tar. Ju kortare- dessto fler kapningar och mer staplane och mer bärande och mer ofta inlägg.
Jag håller på MINST en vecka med bara sågandet och klyvandet- sdean tar staplandet sin tid med.


b
Aqvakul
Fast visst är det lite trevligt också och bra motion för äldre herrar som har förstånd att ta det i lagom lugn takt...

whist.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Aqvakul @ 18-03-2008, 20:48) *
Fast visst är det lite trevligt också och bra motion för äldre herrar som har förstånd att tar det i lagom lugn takt...

whist.gif

kan inte annat än att instämma, även om jag inte är en äldre herre - det är trevligt att handskas med ved oberoende av kön

ingrid
Bettson
Fast jag gillar nog loggs av flera anledningar. FÖr det första så är den så komprimerad att vi kan lagra hela årsbehovet i källaren.
När det väl är hemkört på hösten så slipper man gå ut i rusket och köra ved.

För det andra så är det lättare att ställa i vedpannan eftersom man har likadant bränsle varje gång. Det gör att sotet är minimalt osv.

Keramikinsatsen i pannan har vi kört i sex år nu. Det följer väl alltid lite skräp med när man vedeldar och det sliter på keramiken.

Det man ska tänka på är just att bränslet är så komprimerat så att man inte lägger in för mycket. Vi behöver för att elda 1500 liter endast fylla på en tredjedel av vedintkastet. Hade vi haft vanlig ved hade vi behövt fylla hela. Detta är en liten fälla som de flesta kliver i när man börjar. Man slänger hela vedinkastet fullt med loggs och så kokar pannskrället. whistling.gif
Anki på Öland
CITAT (gammelnalle @ 18-03-2008, 20:07) *
..............................................Jag håller på MINST en vecka med bara sågandet och klyvandet- sdean tar staplandet sin tid med.
b


Det är väl vad som kallas förnybar energi...... veden värmer många gånger på sin väg till pannan........ rolleyes.gif
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon