Full version: TRANdagen
SannaLasso
När jag var liten firades Trandagen någon gång under våren, det var ett bestämt datum men firades för att tranorna återvände efter vintern. Då låg den en liten present i strumpan på morgonen vill jag minnas, den hade tranan stoppat ner.

Det var min mamma som hade med sig den seden, hon var från trakterna norr om Kalmar.

Vet någon av er något om Trandagen, finns den i andra delar av landet än bara i östra Småland? När är det Trandag och är det en grej i strumpan som gäller fortfarande?
rahmat2
CITAT (SannaLasso @ 20-03-2008, 00:27) *
När jag var liten firades Trandagen någon gång under våren, det var ett bestämt datum men firades för att tranorna återvände efter vintern. Då låg den en liten present i strumpan på morgonen vill jag minnas, den hade tranan stoppat ner.


Vilket årtionde var detta? För känner igen vanan från andra delar av världen!
SannaLasso
Det var under nästan hela 1900-talet men jag har glömt bort datumet och mamma är död så jag kan inte fråga henne. Det skulle vara kul att upp Trandagen igen så man kunde peta ner saker i familjens strumpor. I värsta fall får jag hitta på ett eget datum men det vore ju roligast om det var "rätt" dag. rolleyes.gif
bear
Gogglade lite:

I slutet av fastetiden, den 25 mars, kommer Jungfru Marie bebådelsedag och bryter fastan. Traditionen bjuder att detta är dagen då vi ska äta våfflor.

Tranor och barfotaspring



Tranan är nära förknippad med Jungfru Marie bebådelsedag, fram för allt i de södra och västra landskapen. Dagen kallades ända n i vår tid också för trandagen, ett uttryck som funnits åtminstone sedan 1500-talet. Tranan kommer till Sverige med den ljusa årstiden, vilket innehar att folk nu fick gå till sängs innan mörkret fallit. "Tranan bär ljus i säng" var ett talesätt. Nu var det också så ljust att man inte längre behövde använda lyktor eller ljus inomhus för att kunna arbeta.



På morgonen eller kvällen före bebådelsedagen skulle barnen i Västsverige förr springa trana, alltså springa barfota efter vissa bestämda regler. i det folkliga tänkandet menade man att detta var nyttigt för fötterna och skyddade mot förkylningar och ormbett.



Källa: Saxat ur Tradition och liv av Martin Modéus

rahmat2
CITAT (bear @ 20-03-2008, 15:32) *
Gogglade lite:

I slutet av fastetiden, den 25 mars, kommer Jungfru Marie bebådelsedag och bryter fastan. Traditionen bjuder att detta är dagen då vi ska äta våfflor.

Tranor och barfotaspring



Tranan är nära förknippad med Jungfru Marie bebådelsedag, fram för allt i de södra och västra landskapen. Dagen kallades ända n i vår tid också för trandagen, ett uttryck som funnits åtminstone sedan 1500-talet. Tranan kommer till Sverige med den ljusa årstiden, vilket innehar att folk nu fick gå till sängs innan mörkret fallit. "Tranan bär ljus i säng" var ett talesätt. Nu var det också så ljust att man inte längre behövde använda lyktor eller ljus inomhus för att kunna arbeta.



På morgonen eller kvällen före bebådelsedagen skulle barnen i Västsverige förr springa trana, alltså springa barfota efter vissa bestämda regler. i det folkliga tänkandet menade man att detta var nyttigt för fötterna och skyddade mot förkylningar och ormbett.



Källa: Saxat ur Tradition och liv av Martin Modéus

och det blev som det blev med Tranorna också! smile.gif
SannaLasso
25 mars! Trandagen har alltså inte varit än! tongue.gif

Tack så mycket för googlandet snälla bear!

Lustigt att det står att firandet förekom mest i Västsverige - Småland ligger ju på Ostkusten. Men nu drog jag mig till minnes att mamma faktiskt bodde i Borås under några år som riktigt liten. Kanske var seden något som mormor lärde sig av de andra mammorna där? happy.gif



Glad Påsk!
Anki på Öland
Trandagen firas här på Öland fortfarande så det kan nog vara från Kalmartrakten hon fått traditionen.
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon