Full version: Förpackningar
henriks
Brukar ibland reta mig tokig på alla förpackningar - senast en dvd - film med plast runt fodralet. Ger mig f-n på att den stått i en låda med plast runt, på en pall med plast runt hela pallen...

Ett annat exempel är blisterpack med tex metallkrokar eller dylikt - det är ju mer förpackning än innehåll och toksvåra att öppna också.

Vad tycker ni om alla förpackningar - finns det ett bättre sätt att göra det på?
Magdis
Jag tycker hjärtligt illa om alla dessa förpackningar. Det blir värre och värre tror jag, maten är ju inbrottssäker snart. Leksaker är också totalt inbrottssäkra, det värsta jag sett hittills var en leksaksbil som var fastskruvad i kartongen. De nöjer sig tydligen inte längre med bara plattor och metalltrådar som är snurrade runt runt allting. På jular och födelsedagar när man ska hjälpa ungarna att få loss leksakerna ur kartongerna så blir man nästan tokig och sargad om händerna.
Tosan
Ja CD-skivor och sånt gör en ju galen, och oftast finns det ju inte ens en sån där tråd man ska dra lös... Och alla dessa ihopsvetsade plastförpackningar som man inte kommer igenom, och när man väl lyckas få hål på eländet skär man fingrarna av sig på plasten... Måste man verkligen ha denna hopplösa plast runt allting, finns det verkligen inga andra material?

CITAT (Magdis @ 23-03-2008, 20:03) *
Jag tycker hjärtligt illa om alla dessa förpackningar. Det blir värre och värre tror jag, maten är ju inbrottssäker snart. Leksaker är också totalt inbrottssäkra, det värsta jag sett hittills var en leksaksbil som var fastskruvad i kartongen. De nöjer sig tydligen inte längre med bara plattor och metalltrådar som är snurrade runt runt allting. På jular och födelsedagar när man ska hjälpa ungarna att få loss leksakerna ur kartongerna så blir man nästan tokig och sargad om händerna.

Sonen fick en leksaksbil i födelsedagspresent förra året som för det första var paketerad väl med tejp och kartong, bara det i princip inbrottssäkert. Sedan var själva bilen både najad och skruvad i kartongen... Ingen risk att man skulle kunna stjäla den och lämna kartongen på affärn iaf...
Grå
Undrar när de kommer att börja vacuumfolieförpacka nya bilar som man köper hos bilhandlarn... fullständigt inbrottssäkra...
Alphaville
Jag håller med er helt och hållet! Enormt slöseri med alla dessa förpackninga! Köpte antivirus-program till datorn. En kartong till ynka CD-skiva och instruktionsbok. Det har gått till överdrift thumbdown.gif
henriks
CITAT (Alphaville @ 23-03-2008, 20:08) *
Jag håller med er helt och hållet! Enormt slöseri med alla dessa förpackninga! Köpte antivirus-program till datorn. En kartong till ynka CD-skiva och instruktionsbok. Det har gått till överdrift thumbdown.gif

Ja, och jag antar att kartongen var inplastad i krympplast?
Alphaville
CITAT (henriks @ 23-03-2008, 20:11) *
Ja, och jag antar att kartongen var inplastad i krympplast?


Det var den inte men det hade räckt med halva storleken på kartongen. laugh.gif
Aqvakul
Förpackningshysterin verkar bara accelerera. Känns konstigt att så mkt resurser satsas på förpackningar, samtidigt som många producenter betonar sitt miljöansvar. Irriterar mig jätte mycket på resursslöseriet, ofta handlar det ju om produkter som har olja som bas, men också på att de sällan är ett dugg konsumentvänliga.
Alphaville
CITAT (Aqvakul @ 23-03-2008, 20:20) *
Förpackningshysterin verkar bara accelerera. Känns konstigt att så mkt resurser satsas på förpackningar, samtidigt som många producenter betonar sitt miljöansvar. Irriterar mig jätte mycket på resursslöseriet, ofta handlar det ju om produkter som har olja som bas, men också på att de sällan är ett dugg konsumentvänliga.


Huvudet på spiken, Aquakul! 000.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Aqvakul @ 23-03-2008, 20:20) *
Förpackningshysterin verkar bara accelerera. Känns konstigt att så mkt resurser satsas på förpackningar, samtidigt som många producenter betonar sitt miljöansvar. Irriterar mig jätte mycket på resursslöseriet, ofta handlar det ju om produkter som har olja som bas, men också på att de sällan är ett dugg konsumentvänliga.

Detta med förpackningar och plats på lastpallar sysselsätter många.

ingrid
henriks
CITAT (ingrid fuxwall @ 23-03-2008, 20:52) *
Detta med förpackningar och plats på lastpallar sysselsätter många.

ingrid

Ja, inte i tillverkaränden i alla fall, där är det nästan garanterat en robot som plastar in

Föresten, är det ok för att det sysselsätter folk? Krig sysselsätter också en massa människor, men jag vet inte om det är ok ändå?
mamamaggan
Hatar alla " överdrivna " förpackningar , hatar all plast runt dem OCH framför allt hatar jag medicinförpackningar som inte går att ta sig in i. Man förpackar en del medicin i s k blisterförpackningar som inte ens en frisk människa med två friska händer och normala krafter kan komma in i ! angry.gif

Visst , man måste göra förpackningar som är säkra för små barn men måste de samtidigt vara säkra för den sjuke ? Jag t ex får ta hjälp av min man för att komma åt flera av mina pillersorter och ibland kommer inte ens han åt pillrena.


Tillägg : Nej jag tycker inte att det är OK med krig för att det sysselsätter en massa männsikor, naturligtvis inte. Tänk om man kunde sysselsätta alla dem med " fredliga saker " i stället .
Aqvakul
CITAT (mamamaggan @ 23-03-2008, 21:18) *
Hatar alla " överdrivna " förpackningar , hatar all plast runt dem OCH framför allt hatar jag medicinförpackningar som inte går att ta sig in i. Man förpackar en del medicin i s k blisterförpackningar som inte ens en frisk människa med två friska händer och normala krafter kan komma in i ! angry.gif

Visst , man måste göra förpackningar som är säkra för små barn men måste de samtidigt vara säkra för den sjuke ? Jag t ex får ta hjälp av min man för att komma åt flera av mina pillersorter och ibland kommer inte ens han åt pillrena.


Katastrofalt dåligt! thumbdown.gif
Tosan
CITAT (mamamaggan @ 23-03-2008, 21:18) *
Hatar alla " överdrivna " förpackningar , hatar all plast runt dem OCH framför allt hatar jag medicinförpackningar som inte går att ta sig in i. Man förpackar en del medicin i s k blisterförpackningar som inte ens en frisk människa med två friska händer och normala krafter kan komma in i ! angry.gif

Visst , man måste göra förpackningar som är säkra för små barn men måste de samtidigt vara säkra för den sjuke ? Jag t ex får ta hjälp av min man för att komma åt flera av mina pillersorter och ibland kommer inte ens han åt pillrena.
Tillägg : Nej jag tycker inte att det är OK med krig för att det sysselsätter en massa männsikor, naturligtvis inte. Tänk om man kunde sysselsätta alla dem med " fredliga saker " i stället .
..
Nej, det har ju hänt ibland att man fått skära ut pillret för att få det i sig... För att inte tala om alla dessa burkar som nästan inte går att få upp.
Kanske man skulle sysselsätta människor med förpackning ist för krig?
gammelnalle
Jag vill nog gärna ha "förpackningar" på en hel del:

Tandborstar... oförpackade...nej tack BLÄÄÄÄ
Tandcreme i lösvikt??
Salt -lösvikt- nä tack!!
Mjölk- se ovan- OBS att jag är så pass gammal att jag köpt mjölk i lösvikt.
Fröer- Har ni sett Äppelkriget där Hans Alfredsson har en "frökatalog"......... crazy.gif

tja det var bara vad som poppade upp i (H)järnkontoret just nu....
så det finns nog mer än en sida av förpackningsmyntet

tror
b




Tosan
CITAT (gammelnalle @ 23-03-2008, 21:28) *
Jag vill nog gärna ha "förpackningar" på en hel del:

Tandborstar... oförpackade...nej tack BLÄÄÄÄ
Tandcreme i lösvikt??
Salt -lösvikt- nä tack!!
Mjölk- se ovan- OBS att jag är så pass gammal att jag köpt mjölk i lösvikt.
Fröer- Har ni sett Äppelkriget där Hans Alfredsson har en "frökatalog"......... crazy.gif

tja det var bara vad som poppade upp i (H)järnkontoret just nu....
så det finns nog mer än en sida av förpackningsmyntet

tror
b

Jo, nog vill man ha förpackningar på ganska mycket, men de behöver väl ändå inte va inbrottssäkra? Har jag betalt för en vara anser jag mig ha rätten att kunna använda den åxå, inte bara se på den... crazy.gif
henriks
japp - där har vi det, lös arbetslösheten genom att sysselsätta folk med att förpacka alla produkter i helsvetsade plåtlådor, som man sen svetsar fast på plåtpallar - då slipper vi i alla fall all plast!

Sen har vi löst vad försvaret skall syssla med i fredstid också - hjälpa folk att bryta sig in i förpackningarna
giggle.gif
Aqvakul
CITAT (Tosan @ 23-03-2008, 21:30) *
Jo, nog vill man ha förpackningar på ganska mycket, men de behöver väl ändå inte va inbrottssäkra? Har jag betalt för en vara anser jag mig ha rätten att kunna använda den åxå, inte bara se på den... crazy.gif

Precis! giggle.gif
Pirum
Blir galen på de plastförpackningar man hittar på exv Clas Ohlson som man måste öppna med plåtsax eller sekatör - att använda kniv är ju som att be om att hamna på akuten. I vissa fall måste ju saker plastas in, men det går till överdrift. Minns ni tandkrämen som kom i plasttub, pappförpackning - och ibland med plast runt pappen om de kom i tvåpack? Nu slipper vi det, bland annat för att folk helt sonika lämnade kvar onödig förpackning i butiken. Det är ju givetvis svårt i de flesta fall, men på något sätt måste man protestera om man är missnöjd. Köpbojkott är ett sätt, men frågan är om säljarna känner av det.

DVD-skivor kan jag förstå att de är inplastade, speciellt sådana man ska bränna själv. Damm, smuts eller fingeravtryck, kan försämra dem allvarligt. Däremot är det ju lite onödigt att plasta in varje enskild skiva om de säljs i ett tiopack, kan jag ju tycka.
Tosan
CITAT (henriks @ 23-03-2008, 21:30) *
japp - där har vi det, lös arbetslösheten genom att sysselsätta folk med att förpacka alla produkter i helsvetsade plåtlådor, som man sen svetsar fast på plåtpallar - då slipper vi i alla fall all plast!

Sen har vi löst vad försvaret skall syssla med i fredstid också - hjälpa folk att bryta sig in i förpackningarna
giggle.gif

Bra ide, framförallt sprängämnesexperterna lär ju få att göra
*Stintan*
Jag hatar också alla eländiga förpackningar. Dels för resursslöseriet och att många är så knepiga att få upp men också för att det alltid i min lilla hall står minst två stora kassar med olika förpackningar som jag med mycke möda ska släpa iväg till nån container långt bort som dessutom oftast är överfull när man äntligen bemödat sig att gå dit.
Solstorm
Någonstans måste det ju vara lönsamt med dessa förpackningar, med tanke på att transport kostar både utifrån vikt och volym. Upplever vi att vi får mer för pengarna om det är extradubbeltsäkerstort förpackat? För garanterat så lägger man inte pengar på det om det inte är lönsamt.
Netha
Inbrottssäkra förpackningar får vi skylla alla snattare för att de kommit. angry.gif
Visst lönar det sig att ha dem för de minskar svinnet.

Men snart har tjyvarna överlistat också dessa förpackningar ... redan för några år sedan
greps här i stan "tjyvsvin" som hade specialtillverkade väskor som gick igenom kassan utan att larma. angry.gif

Själv är jag flyförb... när jag inte kan öppna en förp utan verktyg.
Senast var det färgpatron till skrivaren ... fick be om hjälp.
Aqvakul
CITAT (Solstorm @ 23-03-2008, 22:07) *
Någonstans måste det ju vara lönsamt med dessa förpackningar, med tanke på att transport kostar både utifrån vikt och volym. Upplever vi att vi får mer för pengarna om det är extradubbeltsäkerstort förpackat? För garanterat så lägger man inte pengar på det om det inte är lönsamt.

I vissa fall så kan det kanske handla om att ge konsumentetn något extra, typ garanterat oanvänt, mer hygieniskt...

Men oftare tror jag det handlar om praktiska transport- eller försäljningsförpackningar..... d.v.s. fördelarna ligger på producentsidan.
theseraphim
fördelarna ligger helt riktigt i leden innan slutkonsument och lådor osv är onödigt stort beroende på att man har ett antal standarder inom lådor för tex dataprogram som gör att de passar tex 12 i en papplåda och 2*2 lådor blir exakt arealen på en lastpall osv, hade lådorna blivit jättesmå så hade de lagt mer i varje papplåda och butikerna hade behövt köpa tex 100 kopior åt gången när de bara vill ha 10. Man lägger ner mycket energi för att få fram så packningseffektiva emballage som möjligt för att man skall transportera luft och detta i slutändan gynnar miljön.
Varför de är svåra att komma in i är tjuvarnas fel och deras gärningar straffar alla.
henriks
CITAT (theseraphim @ 23-03-2008, 22:49) *
fördelarna ligger helt riktigt i leden innan slutkonsument och lådor osv är onödigt stort beroende på att man har ett antal standarder inom lådor för tex dataprogram som gör att de passar tex 12 i en papplåda och 2*2 lådor blir exakt arealen på en lastpall osv, hade lådorna blivit jättesmå så hade de lagt mer i varje papplåda och butikerna hade behövt köpa tex 100 kopior åt gången när de bara vill ha 10. Man lägger ner mycket energi för att få fram så packningseffektiva emballage som möjligt för att man skall transportera luft och detta i slutändan gynnar miljön.
Varför de är svåra att komma in i är tjuvarnas fel och deras gärningar straffar alla.

Knappast att det är tjuvarnas fel att det är svårt att bryta sig in i en förpackning - de som har såna planer tar väl med sig förpackningen också?
Kat
Miljötänkandet verkar bli sämre och sämre på det området. Mer och mer görs för att förändra, komplicera och utöka användandet av förpackningar.
Materialåtervinning i all ära, men mest tjänar miljön på att vi låter bli att konsumera så mycket.
Bee
Ha! Jag sitter här och tittar på förpackningen till min nya hörsnäcka till mobiltelefonen. På baksidestexten har man lagt till en varningstriangel och en liten bild på hur man skall klippa upp förpackningen. På 4 språk står det sen att man skall vara försiktig vid öppnandet crazy.gif
Visst, made in China. De gör säkert mängder av dessa små pryttlar och dessa skall sen skickas över halva jordklotet för att tex en av dom skall hamna hos mig. Klart dom måste vara ordentligt förpackade för att inte knusas sönder i transporten men ändå. Min vanliga hushållssax har svårt att klara av den hårda plasten.
skogstroll
Enda positiva med förpackningar tycker jag är att man ibland kan ha dem som sålådor smile.gif Annars är det ju rätt bedrövligt hur de packar in saker. En del förpackningar som för elektriska småsaker är snillrikt inpackade i hårdplast och så klipper man nästan fingrarna av sig när man försöker våldföra sig in i paketet grrrr
anna_rispan
Vad är blisterplast??

Blister låter som skavsår eller nåt....
Pirum
Ganska hård plast som ligger kring produktens ena sida, på andra sidan är ofta papp eller liknande. Många mediciner är packade i sådant, enskilda tabletter alltså. Stora blisterpack är ofta svåra att öppna - men behöver inte vara det.
Chamomille
CITAT (Bee @ 25-03-2008, 14:03) *
Ha! Jag sitter här och tittar på förpackningen till min nya hörsnäcka till mobiltelefonen. På baksidestexten har man lagt till en varningstriangel och en liten bild på hur man skall klippa upp förpackningen. På 4 språk står det sen att man skall vara försiktig vid öppnandet crazy.gif
Visst, made in China. De gör säkert mängder av dessa små pryttlar och dessa skall sen skickas över halva jordklotet för att tex en av dom skall hamna hos mig. Klart dom måste vara ordentligt förpackade för att inte knusas sönder i transporten men ändå. Min vanliga hushållssax har svårt att klara av den hårda plasten.

Just en sån förpackning höll jag på att bli hysterisk på när jag skulle öppna den. Stört omöjligt utan skitvasst verktyg. Jag satt i bilen och bet och slet mig galen ranting.gif . Fick inte upp den.
Netha
CITAT (henriks @ 25-03-2008, 09:04) *
Knappast att det är tjuvarnas fel att det är svårt att bryta sig in i en förpackning - de som har såna planer tar väl med sig förpackningen också?

Visst är det tjyvarnas fel att vi nu måste ha verktyg för att nå varan i förp.

Skulle vi inga, el få tjyvar ha, så vore det som förr.
T.ex kameror stod på hyllan, rakapparater likaså och skor och kläder hade inte vidhäftad larmklamp.

Inte ska någon tro att förpackningarna kommit till för tillverkarnas skull. Nää!
henriks
CITAT (Netha @ 25-03-2008, 21:06) *
Visst är det tjyvarnas fel att vi nu måste ha verktyg för att nå varan i förp.

Skulle vi inga, el få tjyvar ha, så vore det som förr.
T.ex kameror stod på hyllan, rakapparater likaså och skor och kläder hade inte vidhäftad larmklamp.

Inte ska någon tro att förpackningarna kommit till för tillverkarnas skull. Nää!


ok - jo att kameror och dylika saker är fastlåsta - det är tjuvpackets fel, jag ger mig.

Men tex 5 schackel för 18:- inplastade utav bara den så att man behöver plåtsax för att öppna paketen?
är det för tjuvarnas skull också?
[attachment=15740:BLISTER.jpg]
Netha
CITAT (henriks @ 25-03-2008, 21:25) *
ok - jo att kameror och dylika saker är fastlåsta - det är tjuvpackets fel, jag ger mig.

Men tex 5 schackel för 18:- inplastade utav bara den så att man behöver plåtsax för att öppna paketen?
är det för tjuvarnas skull också?
[attachment=15740:BLISTER.jpg]

Så klart det är.
Räkna 500.000 - 1.000 000 x 18kr så förstår du varför.
Det är inte summan som avgör ... utan antalet x summan.
henriks
CITAT (Netha @ 25-03-2008, 21:33) *
Så klart det är.
Räkna 500.000 - 1.000 000 x 18kr så förstår du varför.
Det är inte summan som avgör ... utan antalet x summan.

förstår bara inte vad skillnaden mellan inplastade och icke inplastade vad gäller stöldrisken?
Tosan
CITAT (henriks @ 25-03-2008, 21:36) *
förstår bara inte vad skillnaden mellan inplastade och icke inplastade vad gäller stöldrisken?

JAg tycker ju att det måste va dyrare att de snor 5 om de behöver 1... Men det är ju jag...
Pirum
CITAT (Tosan @ 25-03-2008, 21:37) *
JAg tycker ju att det måste va dyrare att de snor 5 om de behöver 1... Men det är ju jag...


laugh.gif Det lät smart faktiskt.

Jag jobbade lite grand i en industri som förpackade saker i sådana där skitförpackningar, orsaken var enkel: de sålde bättre, syntes bättre än konkurrenterna exempelvis. Enklare att hantera också, och hantering kostar pengar.
henriks
CITAT (Pirum @ 25-03-2008, 21:42) *
laugh.gif Det lät smart faktiskt.

Jag jobbade lite grand i en industri som förpackade saker i sådana där skitförpackningar, orsaken var enkel: de sålde bättre, syntes bättre än konkurrenterna exempelvis. Enklare att hantera också, och hantering kostar pengar.


tummenupp.gif
Det tror jag med - att det säljer bättre, men varför då? jo för att vi konsumenter allt för ofta handlar med ögonen - inte med hjärnan

Det är givetvis så att om vi konsumenter genomgående väljer den produkt med minsta / enklaste förpackningen så skulle snart det mesta gå att köpa i lösvikt. Men (och jag är inget undantag) så funkar ju inte vi människor tyvärr!
Netha
CITAT (henriks @ 25-03-2008, 21:36) *
förstår bara inte vad skillnaden mellan inplastade och icke inplastade vad gäller stöldrisken?

Jamen de inplastade är ju larmade... tydligen kan man inte på ett säkert sätt larma oinplastade
så säger iaf di berörda.

Om vi tar t.ex en dyr kamera som exempel. Sätt larmbricka på den.
Hur enkelt är det inte för tjyven att plocka bort brickan.
Om du däremot plastar in den i nästan oinbrytbar förpackning och har larmbrickan innanför plasten.
Då är risken för stöld minimerad. Eller hur?
henriks
CITAT (Netha @ 25-03-2008, 21:48) *
Jamen de inplastade är ju larmade... tydligen kan man inte på ett säkert sätt larma oinplastade
så säger iaf di berörda.

Om vi tar t.ex en dyr kamera som exempel. Sätt larmbricka på den.
Hur enkelt är det inte för tjyven att plocka bort brickan.
Om du däremot plastar in den i nästan oinbrytbar förpackning och har larmbrickan innanför plasten.
Då är risken för stöld minimerad. Eller hur?

Det kanske är en del av sanningen, men det finns ingen rfid på nämnda blister med schackel, så det är inte hela. Tror mer på pirums förklaring
Netha
CITAT (henriks @ 25-03-2008, 21:51) *
Det kanske är en del av sanningen, men det finns ingen rfid på nämnda blister med schackel, så det är inte hela. Tror mer på pirums förklaring

Men det gör inte jag. smile.gif
Tobe3
Förpackningshysteri!!!
ICAs EKO tomater inpackade i plastlåda! sick.gif

Säkert för att man skall köpa FYRA fast man bara behövde TVÅ.
Sedan att miljötänkandet får sig en törn
bryr inte de smarta handlarna sig om.......
de får ju sälja fler.
theseraphim
"ICAs EKO tomater inpackade i plastlåda!

Säkert för att man skall köpa FYRA fast man bara behövde TVÅ.
Sedan att miljötänkandet får sig en törn
bryr inte de smarta handlarna sig om.......
de får ju sälja fler. "

de vill inte sälja hundra men de måste sälja ett visst antal tomater per förpackning för att de skall kunna gå plus, två kostar lika mycket som emballage o frakt osv. Priset måste gå i linje med vad man får också.
Pirum
De ekologiska produkterna läggs tyvärr ofta inplastade för att kassapersonalen annars lätt slår in priset för gifttomater, etc. Ett sabla otyg, exempelvis Konsum tar ca 29.90 för ett halvkilo ekologiska äpplen, i fyrpack då alltså. Mer vettiga butiker, som Ekostore eller Fram, säljer samma äpplen i lösvikt, för priser som ligger kring hälften av vad Konsum tar ut. Eller Hemköp, eller Ica, för det är sällan dessa två kedjor är bättre på just äpplen - de är ofta i fyrpack (även om jag enstaka gånger sett ekologiska äpplen i lösvikt på Hemköp).

Allra enklast är ju att göra som en del Coop-butiker, sparka ut giftbananerna och bara sälja ekologiska bananer. Då är det ingen risk att kassapersonalen slår fel. (Även om jag i dessa fall sett att bananer som dessutom är Rättvisemärkta - också viktigt - ibland ligger i plastpåsar)
anna_rispan
Artikel i dagens DN om wrap rage. Läs mer i artikeln. det finns tydligen en rörelse i USA. Starta en intresseorganistaion så kanske det blir bättre förpackningar! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon