Full version: Vitlökspress
Dito Verde
Min vitlökspress har gått varm i helgen. Men jag är inte helt nöjd. Är det någon som har en riktigt bra? Som ni är helt nöjd med (och som finns i handeln nu)?
Den ska pressa lätt och effektivt men även vara lätt att rengöra. Den bör helst klara diskmaskin utan att bli så där behagligt matt som vissa aluminiumredskap blir.
Gärna foto.
/p

KURT
Eftersom vitlök (även annan lök) som pressas eller mosas smakar bittert och illa så är det ingen bra idé att an vända varken vitlökspress eller de olika former av lökhackare som finns. En vass kniv är det bästa verktyget!
Chamomille
[attachment=15632:Vitlökspress.JPG]
Köpte en på en mässa - Hem och villa tror jag. Märket är Arcos. Jättelätt att göra ren iom att man bara vänder den "utåin". Däremot trög att pressa. Som tur är har jag en sambo som har en massa vassa knivar.
Ciczi
Den jag har har jag köpt på ICA. Lätt att rengöra och lätt att pressa med. Och blir inte konstig i diskmaskinen.

Ciczi
skogstroll
jag har en från IKEA med uttagbar och fyrkantig "pressinsats". Handtagen är i gummi och den klarar maskindisk bra smile.gif jag tycker ofta det beror på kvaliteten på vitlök som avgör om det smakar illa.
Bee
CITAT (skogstroll @ 24-03-2008, 10:07) *
jag har en från IKEA med uttagbar och fyrkantig "pressinsats". Handtagen är i gummi och den klarar maskindisk bra smile.gif jag tycker ofta det beror på kvaliteten på vitlök som avgör om det smakar illa.


Jag har en snarlik vitlökspressare. Allt är av metall som klarar diskmaskinen. Den används inte särskilt mycket numera. JAg föredrar den mildare smaken som blir när man skär/hackar vitlöken i småbitar i stället.

I sammanhanget skulle jag vilja fråga er som har en sk "vitlökstvål" (en metallbit formad som en tvål) - funkar den och använder ni era? Vi fick en sån i present för ett tag sen men det har inte blivit av att använda den.
Vissna Lisa
Är måttligt stolt ägare till inte mindre än 7 vitlökspressar (!), och har trots idoga försök inte hittat den absolut optimala än. Men den HeiRol Steely (som är den enda) som jag använder är rätt ok. Tror den är finsk, köpte den på Åland på inrådan av en kockkompis.

Själv pressdelen är lika stor som håldelen (det väller alltså inte ut en massa vitlök på sidorna), håldelen är lös och rätt bred, så det är jättelätt att rengöra den. Samtidigt är den inte så tjock att du står med halva löken kvar i hålen. Hålen är också rätt stora, och den pressar snabbt och bra, så slutresultatet är mindre beskt än med många andra. Den har åkt diskmaskin hundratals gånger, men den har inte blivit matt.

Har spanat in en ny i Tyskland, men den går på ca 400 kr, så än så länge duger den här mer än väl! smile.gif Återkommer om sambon haft idétorka inför min födelsedag ...
Ramred
Jag har en från Tupperware. Är suverän. Lätt att klämma ihop och dessutom väldigt lätt att göra ren. Går att köra i diskmaskinen också.
Gudrun i Göteborg
Jag instämmer med Kurt om att press inte är så lyckat. Själv har jag en slags kvarn som funkar bra. Den syns längst ner till höger på bilden. Genius. http://www.icakuriren.se/ArticlePages/2005...essar0525ui.pdf

Men jag har aldrig kört den i maskin. Tycker inte det behövs utan sköljer bara av den efter användning.
pimpim
CITAT (Ramred @ 24-03-2008, 16:39) *
Jag har en från Tupperware. Är suverän. Lätt att klämma ihop och dessutom väldigt lätt att göra ren. Går att köra i diskmaskinen också.


Jag har också en Tupperware, men tycker att den är svår att klämma ihop. Eller så är det bara jag som är svag confused.gif .
Men numera brukar jag alltid hacka vitlöken med vanlig kniv.
herkules
Garlic Card
använder jag om jag inte skivar vitlöken.
Dito Verde
CITAT (Vissna Lisa @ 24-03-2008, 16:10) *
...Själv pressdelen är lika stor som håldelen (det väller alltså inte ut en massa vitlök på sidorna), håldelen är lös och rätt bred, så det är jättelätt att rengöra den. Samtidigt är den inte så tjock att du står med halva löken kvar i hålen. Hålen är också rätt stora, och den pressar snabbt och bra, så slutresultatet är mindre beskt än med många andra. Den har åkt diskmaskin hundratals gånger, men den har inte blivit matt...


Den där HeiRol Steely låter ju precis som den uppfyller mina krav.
Tack alla för tips och länkar. Det är viss en hel vetenskap det här med vitlök. Jag skivar/hackar/krossar ibland, pressar ibland. Det beror på maträtt och/eller min lust. Jag tycker inte att det blir så beskt eller illa med pressad vitlök som vissa påstår. Kan hända är mina smaklökar inte är så utvecklade....
Den där tyska "Rolls Roycen" blev jag nyfiken på. Fast ICA´s verkar ju tillfredsställa sina ägare också. Det är förmodligen inte priset som bestämmer kvaliteten.
/p
astrantia
jag använder ett sånt där litet mini mini-rivjärn - som ser ut som ett sånt där klassiskt rivjärn i metall (fast mkt mindre).
funkar jättebra!
enkelt, snabbt och lättdiskat och vitlöksrivet blir inte så mosat som i press.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon