Bettson
Jag har sedan in höstas letat efter var vattenläckan fanns. Har sedan i oktober kännt den omisskännliga mögellukten som brukar följa med en sådan. Nu är det så att jag har lite kännsligt luktsinne vilket ingen annan i familjen har. Ingen har trott mig.

Jag har varit orolig för vad det skulle kosta samtidigt som jag varit ännu oroligare för att inte ha kunnat kostatera varifrån den kom, läckan alltså. Den mögellukt som följt har ju gjort näsan döv om man säger så och snuvig vilket inte gjort letandet lättare precis.. Hälsan för familjen har oroat mig ännu mera.

Jag har gått med fuktmätare, städat, knackat rör och letat och letat. Idag hittade jag den.

Hundskålen.............säger bara det.

Hundskålarna har varit med en utsida av terracotta och med en insida av glasyr. Lättdiskat osv och inte så skramliga som rostfria bunkar och tunga så att de stod stilla. Därmed trodde vi den var behagligare för hunden.

Till saken hör att lilla vovven slabbar lite på golvet när hon dricker vatten, så botten har antagligen sugit år sig vatten. Naturligtvis diskar vi skålen dagligen, men vattenskålar fyller man ju på igen för hunden ska inte vara utan vatten och lillflickan är noga med rutiner och vad som är hennes. Vill varken dricka eller äta om det inte är hennes normala skål.

Ibland har vi kört skålen i diskmaskinen osv så hygienen i sig har det inte varit något fel på, men skålen har inte fått något chans att torka.

Sista tiden så har hon inte haft sin vanliga aptit. Nåväl, något fick oss att lukta på skålen och undersidan bara stank av mögel. Säger bare det, stackars vovve vad vi har utsatt henne för. Skålen såg absolut ren ut men lukten på indersidan....

Nu åkte de jädrans skålarna ut ur huset fort som ögat och husse är iväg och ska köpa nya. Nu järnvägars blir det rostfritt, något annat finns inte.

Hjärtat är lättat och oron för en kostsam reparation är också försvunnen likaså min snuva.

Men jag skäms för vad vi utsatt den stackars vovven för. blush.gif no.gif

Så kolla era hundskålar ibland, terrakotta är inget att rekommendera om den inte alltid står torrt. Vanlig hygien är inte tillräcklig om skålen inte får en chans att torka.
aanderss
skönt smile.gif
Eva-Helene
Ja så det kan bli! Tur att ni kom på vad som var fel, iallafall!
Bettson
Jo du tur kan man ha ibland.

Vi bodde i en gammal tjänstebostad vi hade när min gamla golden levde. Hon var tolv år och började plötligt kissa innaför kökströskeln varje dag, ibland två gånger per dag.

När det pågått några månader kom vi överenns om att det nog var dags att låta gamla madam somna in eftersom hon blivit åldersinkontinent. Hon var ju trots allt tolv år vilket är gammalt för en golden och ständiga kissfläckar på golvet när man hade småbarn var ingen hit. Med sorg i hjärtat beställde jag tid på djursjukhuset och fick en sådan en vecka bort. Tungt att gå och vänta en hel vecka när man väl bestämmt sig.

Men.......... maken kom hem och gick upp och duschade i badrummet ovanför köket och helt plötsligt hade jag en gul kissfläck i köket igen och hunden var ute. Nu tog jag mig för att lukta på det som jag i flera månader tolkat som hundkiss och konstaterade att det var det inte.

Det var en läcka från badrummet. Tiden på djursjukhuset avbokades omedelbart och hunden var med oss två år till.

Numera får misstänkta vätskor mig att uppföra mig som Sherlock Holmes ungefär. Allt ska utredas in i minsta detalj.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon