Full version: Hem till byn
mamamaggan
Köpte den svenska serien " Hem till byn " på dvd för ett tag sedan . Det har inte blivit av att titta på den förrän nu ( är lite krasslig och mest sängliggande ) . Såg det första avsnittet ( visades första gången på TV 1971 ) alldeles nyss.

Tycker det är en fenomenal serie , ett stycke nutidshistoria presenterad med både allvar och humor.

Hur många här kommer ihåg den ? Borde var rätt många eftersom vi är så många i " rätt " ålder.

Vad tyckte ni om den ? Vilka minnen har ni från den ?
Pirum
Jag har inte följt den så bra, men mitt spontana intryck efter att ha sett repriser för några år sedan är att de gamla avsnitten är intressanta och bra, medan de nya känns stereotypa och halvtråkiga. Kanske för att man själv så väl kommer ihåg/känner den tid som beskrivs.
Aqvakul
Har en minnesbild av en ung sjöman med en bananstock över axeln som kommer hem till byn...
mamamaggan
CITAT (Aqvakul @ 24-03-2008, 14:19) *
Har en minnesbild av en ung sjöman med en bananstock över axeln som kommer hem till byn...



Jo så börjar det första avsnittet , en inte helt nykter " bygdens son " som varit på sjön kliver av tåget med en bananstock på axeln.
Alba
Jag minns den serien mycket väl. Jag gillade den verkligen.
En av mina favoriter var Lena Strid (Christina Stenius) och Lars-Erik Dahl (Ulf Dohlsten).....två mycket bra skådespelare.

Även Gun Jönsson var en av mina favoriter. Här kan man verkligen tala om en jordnära och naturligt bra skådespelare. Jag minns inte vad hon hette i serien.

Serien var så jordnära och trivsam. Tyvärr finns det inte mycket av den sortens serier numera.
mamamaggan
CITAT (Alba @ 24-03-2008, 14:25) *
Jag minns den serien mycket väl. Jag gillade den verkligen.
En av mina favoriter var Lena Strid (Christina Stenius) och Lars-Erik Dahl (Ulf Dohlsten).....två mycket bra skådespelare.

Även Gun Jönsson var en av mina favoriter. Här kan man verkligen tala om en jordnära och naturligt bra skådespelare. Jag minns inte vad hon hette i serien.

Serien var så jordnära och trivsam. Tyvärr finns det inte mycket av den sortens serier numera.



Nej tyvärr så gör det ju inte det. Verkar inte som om det finns pengar till sådana serier längre eller till TV-teater ( nu börjar jag bli riktigt nostalgisk giggle.gif ) . Synd tycker jag eftersom jag inte uppskattar doku-såpor.
Alba
Ja visst är det synd. Dessa serier med "riktiga" människor och "riktiga" liv.
Idag finns det väl inte pengar till dessa långkörare.....tyvärr.

Ju mer jag tänker på den serien ju mer minns jag.....dessa fina bondgårdar och livet på landet.

Tänk så många idag som aldrig fått uppleva den miljön. Nu försvinner den ju ockå mer och mer.
Azola
Visst minns jag serien, har även sett reprisen som gick senast o uppföljaren!
Det jag minns från första omgången är att jag såg en riktig snygging där vars namn var Per.. wink.gif
Tyckte det var jätte spännande att följa ungdomarna som sedan gifte sig och fick massor med barn...familjen Strid smile.gif
ninnisky
Ja, denna underbara serie... den minns vi gärna !
Vi har vårt sommarboende inte så långt från Edsås och Ödenäs där serien spelades in. Underbar miljö biggrin.gif
Cacki
CITAT (ninnisky @ 24-03-2008, 15:58) *
Ja, denna underbara serie... den minns vi gärna !
Vi har vårt sommarboende inte så långt från Edsås och Ödenäs där serien spelades in. Underbar miljö biggrin.gif


Självklart minns jag också serien eftersom jag också bodde/bor nästan nästgårds. ninnisky får man fråga var sommarstället ligger lite mera precist?
ninnisky
CITAT (Cacki @ 24-03-2008, 16:52) *
Självklart minns jag också serien eftersom jag också bodde/bor nästan nästgårds. ninnisky får man fråga var sommarstället ligger lite mera precist?


Ja, man får fråga...

Strandtomt vid St Färgen - inte så långt från Lygnaredsbadet!
Cacki
CITAT (ninnisky @ 24-03-2008, 18:19) *
Ja, man får fråga...

Strandtomt vid St Färgen - inte så långt från Lygnaredsbadet!


Ojdå, då är det cykelavstånd mellan oss. Tollered heter min plats på jorden.
Gossen Ruda
Om nu nån vill veta det så var där allt började med han som knatade av med bananstocken inspelat på Rävlanda station. Själv har jag aldrig sett något avsnitt, saknade TV när det började. Däremot har jag ett par tidigare arbetskamrater som bor i Ödenäs. biggrin.gif
mamamaggan
Och när jag var väldigt liten hade vi sommaställe i Kvarnabo vid sjön Anten inte så väldigt långt från Ödenäs heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon