Anna B
Hej,
är helt ny på detta men har spanat runt på sidan och blivit så inspirerad!
Två frågor:
1) finns det inte farlig inpregnering i kragarna?
2) Vet någon om det finns att få tag i kragar i området runt Köping?

För snart är det väl dags att kavla upp ärmarna?!
puskas5
Pallkragar är inte impregnerade utan är i allmänhet tillverkade av obehandlat trä. Det finns olika synpunkter på hur man själv ska behandla dem. En del odlare föreslår att man målar dem på utsidan och klär insidan med plast av rädsla för att färg/olja/impregnering på insidan kan frigöra farliga ämnen i jorden. Andra menar att detta är överdriven försiktighet. Själv klädde jag mina första pallkragar med plast på insidan men upptäckte snabbt att det bildades kondens bakom plasten och det är inte bra för träet. Nu målar jag pallkragarna med oljefärg på insidan. Jag tror inte att färgen avger något till jorden som kan ha den minsta påverkan på grödorna eller på min hälsa.
Anna B
CITAT (puskas5 @ 24-03-2008, 20:47) *
Pallkragar är inte impregnerade utan är i allmänhet tillverkade av obehandlat trä.

Aha - det låter ju bra det! Då borde man ju kunna gå på med ex-vis linoljefärg och skippa plasten och sen låta dem stå så länge de står..? Tack för ditt svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon