Full version: Vita blommor?
Christoffer
Finns det växter som växer snabbt och får vita blommor?
Aqvakul
Tror det vore bra om du specificerade vilken typ av växter du menar: Örter, buskar, träd, vintergröna....
Christoffer
Egentligen vilka växter som helst, bara de fort går i blom, när man driver upp de från frö.
ängsvädd
Det finns en tidigare tråd om vita växter, men jag hittar den inte wink.gif
EKLO
Jag fick gratisfrö av en ettårig vit malva förra året - hette den sommarmalva tro? Växte så det knakade, och blöommade hur länge som helst sedan, tills frosten tog dem. Kanske en halvmeter höga, buskartat växtsätt (som du hör är detta inte min specialitet precis). De blommade inte direkt förstås, men man hade ju kunnat kicka igång dem genom att förgro några veckor - tänker jag nu.
Christoffer
Låter som ett bra tips. thanks.gif
Rihane
CITAT (EKLO @ 26-03-2008, 23:17) *
Jag fick gratisfrö av en ettårig vit malva förra året - hette den sommarmalva tro? Växte så det knakade, och blöommade hur länge som helst sedan, tills frosten tog dem. Kanske en halvmeter höga, buskartat växtsätt (som du hör är detta inte min specialitet precis). De blommade inte direkt förstås, men man hade ju kunnat kicka igång dem genom att förgro några veckor - tänker jag nu.


Kanske myskmalva? Lite rosa stänk i blomman? Ettårig stod det på förpackningen, men några har övervintrat i balkonglådorna. Blev väldigt förtjust i den så jag har förodlat några till för säkerhetsskull. Lättgrodd och lättodlad. Har för mig att dom slog ut i juli och blommade i evigheter. Har låtit bli att köpa andra sorters malvor tack vare den, fast det har kliat i fingrarna

Sedan finns det vita Cosmo också, har odlat en annan, inte genomvit som snabbt skapade en djungel på balkongen. Dom lär man också kunna så direkt på friland.
EKLO
CITAT (Rihane @ 26-03-2008, 23:40) *
Kanske myskmalva? Lite rosa stänk i blomman?


Blommorna på dem jag odlade hade rent vita, kritvita blommor - inga rosa stänk. Och mycket blad- och stjälkmassa (finfint för komposten sen).


Vackert vackert är ju också en sky av vit rosenskära (som ju också är ettårig) - magiskt en halvskum sommarnatt.
Krolliljan
Här är min myskmalva, fast den är perenn. Blommar redan första året om och mindre då.
[attachment=15848:IMG_0001_9.JPG]
mojan
Om man snabbt vill ha blommor i rabatten kan man "fuska" genom att köpa tex vita penséer. De är inte så dyra, blommar länge, särskilt om man plockar bort vissna blommor. Nackdelen är att de är ettåriga.
Krolliljan
Kanske du kan hitta ngt i denna länk smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon