isklockan
Hej! Har läst här inne nu en stund. Bla. om hur man gör i ordning och förbereder för odling i pallkrage. Jag hade ju tänkt att sätta en pallkrage direkt i mitt trädgårdsland. Efter att först förberett jorden men även tänkt fylla på med mer jord. Vet inget om sånt här så nu frågar jag er här om det inte verkar ok att göra så.
Wilmer
Jag har ingen gedigen pallkrage erfarenhet, men jag har pallkragar på kolonilotten. Där har jag dem "rätt på landet", fyller upp med bra jord och odlar.. Har tagit pp dem i höstas för att bekämpa sniglarna som lagt ägg där. Året innan hade jag dem kvar. Inga problem.

Välkommen till Odla! Kicki
puskas5
Visst kan du placera pallkragen direkt i ditt trädgårdsland. Men lägg några lager tidningspapper eller markduk i botten så att inte rotogräs kan ta sig in den vägen. Då blir det lätt som en plätt att hålla pallkragen fri från ogräs.
astrantia
Det beror ju lite vad du vill ha pallkragen till?

Vill du slippa rotogräs bör du ju som puskas5 skriver lägga nåt i botten - tidningar eller nån markduk av nåt slag.

Själv har jag pallkragar i landet bara för att på ett enkelt sätt få väl avgränsade odlingsbäddar. Jag har alltså bara ställt mina i landet och fyllt med jord.
Funkar väldigt bra. Och då kan man ju odla hur djupgående rotfruker som helst. (Svartrot funkar finfint)
Men rensa ogräs det måste jag sweatingbullets.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon