Sidor: 1, 2
Bettson
Med anledning av att denna tråkiga diskussion uppkommer med jämna mellanrum ang språk så är det väl dags att för en språktråd.

Här är det tillåtet för alla och envar som har något att lära ut och att påvisa språkbrister att göra så.

För alla som i likhet med mig inte har så bra grammatiska kunskaper är det ett ypperligt tillfälle att få ta del av andras kunskaper och bli bättre.

Det som inte är OK i denna tråd är att uttrycka sig nedvärderande om de som inte har så bra skriftspråk. Här är det språket och inte värden om människor och hur de använder språket som är trådämnet.

Eftersom det är så många som är intresserade av språket så hoppas jag den är frekvent för jag behöver nog lära mig mycket. Har nämligen en minneslucka som sträcker sig från sjätte klass fram till tjugoårsåldern.

Ser fram emot en frekvent tråd där ni inte bara talar om vad som är fel utan varför så vi andra grammatiska språkanalfabeter lär oss någåt.

Obs var inne och rätta stavfel.
*Stintan*
Det är väl inget fel på din svenska bortsett från ett par stavfel men det beror säkert på att det hamnat någon liten kaksmula i tangentbordet. flirting.gif
Anma
Diskussion stavas så, inte på något annat sätt, diskution till exempel.

Har viss förståelse för att ordet ofta stavas fel dock.
Detta för att man diskuterar. Inte diskussioterar eller diskussterar... (vilket kanske vore mer logiskt??) giggle.gif
Bettson
CITAT (Anma @ 28-03-2008, 01:03) *
Diskussion stavas så, inte på något annat sätt, diskution till exempel.

Har viss förståelse för att ordet ofta stavas fel dock.
Detta för att man diskuterar. Inte diskussioterar eller diskussterar... (vilket kanske vore mer logiskt??) giggle.gif


Så på den televerket, va bra. Visste det faktiskt egentligen men jag har hägt blodtryck och mina händer känns ¨så här dags som om jag hade ett par diskhandskar fyllda med vatten. Försök skriva med det. Det är massor av ö som blir ä. Massor av bokstäver som blir fel.

Stav går oftra någorlunda men fingrarna skriver inte sällan något annat än vad jag tänker. Med flera sdyslektier i familjen och alla stavfel jag ser i skrift så börja också mitt synminne spela mig spratt.

Långt mycket vörre har ja med dessa de, dem, jag är osv.

OCh iblan är jag lite förbannad också........ skriver då fort som attan vilket har sitt pris. whistling.gif

AJ då, igen. hägt skulle vara hägt. ett a föll bort, ett s för mycket.......... undrar om jag skall byta batterier i tangentbordet igen.
*Stintan*
Bettson du var inne och rättade i ditt första inlägg. Här har du ett exempel på ett sådant språkfel som sades störa i den andra tråden.

Bettson
CITAT (Stintan43 @ 28-03-2008, 01:23) *
Bettson du var inne och rättade i ditt första inlägg. Här har du ett exempel på ett sådant språkfel som sades störa i den andra tråden.


Thank you darling....... giggle.gif
mamamaggan
Ja du Betsson , det är inte lätt för alla oss osm inte kan stava eller vet exakt hur allt ska vara när det är grammatiskt rätt, eller hur ?

Sedan är det dt här med att snubbal på tangenterna när dt börjar bli sent på dagn ( eller natten kansek är rättare att säga ) ?
*Stintan*
CITAT (Bettson @ 28-03-2008, 01:10) *
Så på den televerket, va bra. Visste det faktiskt egentligen men jag har hägt blodtryck och mina händer känns ¨så här dags som om jag hade ett par diskhandskar fyllda med vatten. Försök skriva med det. Det är massor av ö som blir ä. Massor av bokstäver som blir fel.

Stav går oftra någorlunda men fingrarna skriver inte sällan något annat än vad jag tänker. Med flera sdyslektier i familjen och alla stavfel jag ser i skrift så börja också mitt synminne spela mig spratt.

Långt mycket vörre har ja med dessa de, dem, jag är osv.

OCh iblan är jag lite förbannad också........ skriver då fort som attan vilket har sitt pris. whistling.gif

AJ då, igen. hägt skulle vara hägt. ett a föll bort, ett s för mycket.......... undrar om jag skall byta batterier i tangentbordet igen.


Här är det nog absolut för mycket smulor(inte bara en liten) i tangentbordet eller så är du jätteförbannad flirting.gif
*Stintan*
Snavfel kan väl alla göra. Förresten tycker jag det viktigaste är att man förstår texten. Det är väl inte hela världen om det blir lite fel ibland och är det något man inte fattar så kan man ju fråga. Lite mer kanske man anstränger sig om man ska skriva ett viktigt brev till någon eller t.ex. ett CV.
mamamaggan
CITAT (Stintan43 @ 28-03-2008, 02:13) *
Snavfel kan väl alla göra. Förresten tycker jag det viktigaste är att man förstår texten. Det är väl inte hela världen om det blir lite fel ibland och är det något man inte fattar så kan man ju fråga. Lite mer kanske man anstränger sig om man ska skriva ett viktigt brev till någon eller t.ex. ett CV.




tummenupp.gif
anna_rispan
Professionella skribenter bör skriva rätt. Jag tänker då på tidningar där man hittar diverse fel. Hittar man uppenbara fel kan man ju ta kontakt med tidningen i fråga. Det är nog mer konstruktivt än att bara prata om förfallet vid middagsbordet. Jag har rätt nyligen läst i en del tidningar att de själva har grubblat kring detta. De som äger och styr tidningarna drar ner på korrekturläsarna som har utfört ett viktigt arbete. Kanske beror det på att ägarna/styrande tror att datorprogram klarar alla missar som kan dyka upp i en text?
anna_rispan
Ja just det! I går läste jag ordet charmös i en artikel i DN.

CITAT
Sistnämnda låt bär tidevarvets milt sagt mossiga kvinnosyn. Det glada 20-talets ungkarlsflicka och det dunkla 30-talets oåtkomliga schlagercharmös ersätts av en blivande hemmafru.
från artikeln "Melodier som bedåra" 27/3-08

Ordet charmös har det pratats om i ett program på radio. Hette det Telespånarna?? Med fransk stavning betyder [charmös] nåt slags tyg som använts till underkläder. I min ordlista (inte den i mitt huvud utan en från Nordstedts, har inte årtalet på den där jag sitter och skriver) finns inte charmös med som kvinnlig motsvarighet till charmör medan jag i någon slags ordlista på nätet hittar just charmös - tjuserska. Ska jag som (blivande) lärare förbjuda charmös -tjuserska för att det inte finns i min ordlista eller ska jag acceptera det som en kvinnlig motsvarighet till charmör?? En annan fråga jag börjar grubbla på är om det behövs en kvinnlig variant av ett sådant ord? Fungerar det inte att säga att en kvinna är en riktig charmör?? Men den frågan leder in på attityder till ord och det kanske inte är plats för det grubblet här?? Jämför chaufför som verkar fungera ypperligt på en taxichaufför vare sig den är en man eller kvinna.

Såna språkfrågor kan jag grubbla på. Och grubblar man utan att komma fram till något kan man alltid höra av sig till Svenska språkrådet . De svarar rätt snabbt och fylligt.

gunvor
CITAT (Stintan43 @ 28-03-2008, 02:13) *
Snavfel kan väl alla göra. Förresten tycker jag det viktigaste är att man förstår texten. Det är väl inte hela världen om det blir lite fel ibland och är det något man inte fattar så kan man ju fråga. Lite mer kanske man anstränger sig om man ska skriva ett viktigt brev till någon eller t.ex. ett CV.



detta var roligt , du har uppfunnit ett nytt ork kanske "snavfel" - man snavar/snubblar med fingrarna på tangentbordet o det blir ett snavfel.

Ibland hör man ju folk som använder orden helt fel och då undrar jag ofta, vågar man påpeka eller sårar det?
Hade en kompis en gång som brukade "övertrakssera" sitt bankkonto! Dessutom brukade hon klippa sig själv - hon hade väldigt tjockt år och skaffade sig en ""defileringssax.

Jag gör många snavfel på tengentbordet nu för tiden - det har med dubbelseendet att göra

anna_rispan
Här kan man läsa om det utdöende yrket korrekturläsare.
Leia
CITAT (Anma @ 28-03-2008, 01:03) *
Diskussion stavas så, inte på något annat sätt, diskution till exempel.

Har viss förståelse för att ordet ofta stavas fel dock.

Tack för den, har alltid haft lite svårt för att stava just det ordet. tummenupp.gif
skogstroll
CITAT (anna_rispan @ 28-03-2008, 08:32) *
Professionella skribenter bör skriva rätt. Jag tänker då på tidningar där man hittar diverse fel. Hittar man uppenbara fel kan man ju ta kontakt med tidningen i fråga. Det är nog mer konstruktivt än att bara prata om förfallet vid middagsbordet. Jag har rätt nyligen läst i en del tidningar att de själva har grubblat kring detta. De som äger och styr tidningarna drar ner på korrekturläsarna som har utfört ett viktigt arbete. Kanske beror det på att ägarna/styrande tror att datorprogram klarar alla missar som kan dyka upp i en text?


Ja precis, det är ju mest högutbildade och professionella skribenter som man tycker ska kunna skriva bra (och dessutom har de ju stavningshjälpmedel i sin dator). Sen kan ju alla stava fel eller har skriv- eller läsproblem. Jag tror inte någon i det här forumet nedvärderar någon annan.
Monica i Nässjö
och nu vill jag återigen ta upp det här med att inte använda versaler och utesluta punkt och komma och det har ingenting alls att göra med att jag nedvärderar de som kanske har problem med kommatering och har svårt för stavning det har jag full förståelse för men jag tycker bara att det är så svårt att läsa det tar tid och inte sällan slutar jag då att läsa och missar kanske viktig information det kan mycket väl vara så att det är jag som har läsproblem och behöver ett korrekt skrivspråk för att kunna förstå rätt.

Visst var detta svårt att läsa?
Lemonne
CITAT (anna_rispan @ 28-03-2008, 08:32) *
Professionella skribenter bör skriva rätt. Jag tänker då på tidningar där man hittar diverse fel. Hittar man uppenbara fel kan man ju ta kontakt med tidningen i fråga. Det är nog mer konstruktivt än att bara prata om förfallet vid middagsbordet. Jag har rätt nyligen läst i en del tidningar att de själva har grubblat kring detta. De som äger och styr tidningarna drar ner på korrekturläsarna som har utfört ett viktigt arbete. Kanske beror det på att ägarna/styrande tror att datorprogram klarar alla missar som kan dyka upp i en text?


En av mina svensklärare på högskolan använde sig av just tidningsartiklar i undervisningssyfte. Tyvärr fanns det fruktansvärt många fel, satsradningar, syftningsfel, stavfel m.m. Detta är naturligtvis inte journalisternas fel, utan som tidigare nämnts, tidningens fel då man sparkade korrekturläsarna. Man tycker dock detta kunde ha kompenserats med mer svenskundervisning i journalisternas utbildning, men detta verkar inte vara aktuellt. Kunskaperna i svenska börjar bli undermåliga runtom på Sveriges universitet och högskolor. Det borde införas svenskundervisning på högskolorna igen!
skogstroll
Så sant. Själv har jag lätt att dras med i "chattspråket" i internetsammanhang även om jag vet hur man ska skriva korrekt (jag kan ju skriva korrekt på jobbet som tur är). Det är nog en dålig vana man har! Det är ju aldrig fel att få lära sig lite nytt heller, som man gjort i den här tråden! smile.gif
anna_rispan
Jag har inte en aning om hur journalistutbildningen ser ut nu eller hur den har sett ut. Men jag kan ju hoppas att den förändras i takt med tiden på något sätt.
anna_rispan
CITAT (Monica i Nässjö @ 28-03-2008, 09:05) *
och nu vill jag återigen ta upp det här med att inte använda versaler och utesluta punkt och komma och det har ingenting alls att göra med att jag nedvärderar de som kanske har problem med kommatering och har svårt för stavning det har jag full förståelse för men jag tycker bara att det är så svårt att läsa det tar tid och inte sällan slutar jag då att läsa och missar kanske viktig information det kan mycket väl vara så att det är jag som har läsproblem och behöver ett korrekt skrivspråk för att kunna förstå rätt.

Visst var detta svårt att läsa?

Jag har inte tänkt på detta fenomen! ohmy.gif det är så roligt att bli uppmärksammad på sånt jag inte tänkt på.

Jag tyckte inte att din text var så svårt att läsa. Du har ju en redig uppbyggnad. smile.gif

Men något jag kan ana i min hjärna att jag sett/tänkt på är att det på internet är ett mer kreativt skrivande. Att skriva utan stora bokstäver och utan punkt men att på andra sätt visa att det är en ny tanke.

kanske så här.....

eller genom att byta stycke

det har jag sett...tror jag
skogstroll
Ja det kan ändå se ganska tilltalande ut! För att inte tala om alla våra söta små "gubbar" som inte förekommer i "proffisig" text giggle.gif

rolleyes.gif
flirting.gif
Eva-Helene
När det gäller tidningar, så stör jag mig på att av-stavnings-reglerna som man fick lära sig (ordentligt också!) i skolan inte följs för 5 öre en gång! Dessutom kan bokstäverna i ett ord plötsligt k o m m a l å n g t ifrån varandra - visst ser det knasigt ut?!?
Nu har jag förståss märkt att när jag själv skriver i en sådan här ruta (snabbsvarsrutan just nu men andra "internet"-skrivrutor också) och följer avstavningsreglerna när jag närmar mig slutet av en rad, så blir det helt tokigt! Speciellt om jag dessutom använder "enter"knappen och byter rad, så som jag fick lära mig på maskinskrivningslektionerna i skolan (för sisådär 100 år sedan).
Eftersom det finns så många dataexperter och -programmerare tycker jag det är märkligt att ingen har kommit på ett skrivprogram som kan följa avstavn.reglerna så vi slipper dessa konstiga avstavningar och ord med felaktigt bokstavsavstånd!
gammelnalle
Ähhh, visst kan man reta sig på när s.k. proffs (journalister, tidningsfolk etc. ) gör språkfel/stavfel. Men att kritisera "vanligt" folk i ett forum, för stavfel är ju bara löjligt.
Självklart måste även de som har problem med "språket" givetvis få uttrycka sig utan att bli påhoppade av språkfascister.
Jag fick en gång ett ordstäv som jag använder mig av flitigt:
"Den som hittar något stavfel, får behålla det"...

men givetvis skall "proffsen" ha på tafsen när de slarvar.
Jag lyssnar ofta på "Språket" i radions P1, ett program jag verkligen kan rekommendera för de som har det minsta intresse för språk.
De brukar även svara på "lyssnarfrågor".. tisdagar kl 13.20, repris onsdag 19.03, söndag kl 18.35
http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=411



en annan rolig länk är http://www.spraktidningen.se/

b
Aqvakul
CITAT (anna_rispan @ 28-03-2008, 09:18) *
Men något jag kan ana i min hjärna att jag sett/tänkt på är att det på internet är ett mer kreativt skrivande. Att skriva utan stora bokstäver och utan punkt men att på andra sätt visa att det är en ny tanke.

kanske så här.....

eller genom att byta stycke

det har jag sett...tror jag


Jag är välutbildad, när det gäller att skriva. Detta innebär att jag känner till de flesta regler för hur man skriver "korrekt" svenska.
Samtidigt tycker jag det känns befriande att... typ på forumet - använda ledigare uttrycksformer..
kompiskram.gif
Anders
råse-marie
[quote name='gammelnalle' date='28-03-2008, 10:43' post='803087']
Ähhh, visst kan man reta sig på när s.k. proffs (journalister, tidningsfolk etc. ) gör språkfel/stavfel. Men att kritisera "vanligt" folk i ett forum, för stavfel är ju bara löjligt.
Självklart måste även de som har problem med "språket" givetvis få uttrycka sig utan att bli påhoppade av språkfascister.
Jag fick en gång ett ordstäv som jag använder mig av flitigt:
"Den som hittar något stavfel, får behålla det"...

Kan bara hålla med gammelnalle yes.gif
Jag förstår faktiskt allt jag läser och har aldrig haft problem med något stavfel här eller där.'
Tycker det känns mest larvigt att ens sitta och beklaga sig eller rätta någon på ett forum thumbdown.gif
När det gäller stavfel i artiklar är det ju beklagligt men mänskligt men i böcker tycker jag självklart att ALLT ska vara rätt.
Det är synd om språkfascister som lider ( tyvärr inte alltid i tysthet flirting.gif )
Bee
Jag gillar Gammelnalles ordstäv!
Fast en del stavfel är roliga i vissa sammanhang. För några år sen var det en stor omorganisation här på jobbet. Många duktiga (högutbildade) människor jobbade stenhårt på presentationsmaterialet och vid den stora presentationen för säkert trehundra personer visades det flera Powerpointbilder där ett ord betonades ofta. Proffesionell. Jag kunde inte låta bli att fnittra när jag såg det. Så många människor som hade behandlat dessa dokument och ingen säger ingen såg stavfelet. Extra kul (och kanske lite olyckligt) att just det ordet felstavades. Vi skulle ju bli mer proffsiga i vår nya organisation! Det hade sett snyggare ut om dom stavat det professionell men då hade jag å andra sidan kanske somnat under presentationen....
*Stintan*
CITAT (gammelnalle @ 28-03-2008, 10:43) *
Ähhh, visst kan man reta sig på när s.k. proffs (journalister, tidningsfolk etc. ) gör språkfel/stavfel. Men att kritisera "vanligt" folk i ett forum, för stavfel är ju bara löjligt.
Självklart måste även de som har problem med "språket" givetvis få uttrycka sig utan att bli påhoppade av språkfascister.
Jag fick en gång ett ordstäv som jag använder mig av flitigt:
"Den som hittar något stavfel, får behålla det"...

men givetvis skall "proffsen" ha på tafsen när de slarvar.
Jag lyssnar ofta på "Språket" i radions P1, ett program jag verkligen kan rekommendera för de som har det minsta intresse för språk.
De brukar även svara på "lyssnarfrågor".. tisdagar kl 13.20, repris onsdag 19.03, söndag kl 18.35
http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=411
en annan rolig länk är http://www.spraktidningen.se/

b


jag håller med tummenupp.gif

På ett forum tycker jag att det är helt ok att använda ett mer vardagligt språk, det behöver inte vara så korrekt och uppstyltat eftersom det mer är som ett samtal mellan människor än formelt skrivna brev. Men på vissa forum används tyvärr ett språk som ingen vanlig människa begriper. Halva ord och förkortningar blandas huller om buller. Skulle någon som skriver så få för sig att göra ett inlägg här på Odla så skulle alla skrika "troll".

En annan fråga jag undrat över de sista dagarna är varför man så lätt låter sig provoceras av hur en del uttrycker sig. Att "gå i taket" för att man tycker att någon använder ett onyanserat ord är för mig obegripligt.
embees
CITAT (anna_rispan @ 28-03-2008, 09:18) *
Jag har inte tänkt på detta fenomen! ohmy.gif det är så roligt att bli uppmärksammad på sånt jag inte tänkt på.

Jag tyckte inte att din text var så svårt att läsa. Du har ju en redig uppbyggnad. smile.gif

Men något jag kan ana i min hjärna att jag sett/tänkt på är att det på internet är ett mer kreativt skrivande. Att skriva utan stora bokstäver och utan punkt men att på andra sätt visa att det är en ny tanke.

kanske så här.....

eller genom att byta stycke

det har jag sett...tror jag


Men är det inte såhär den mänskliga hjärnan fungerar? Den strävar ju efter att förenkla, helt enkelt. Den överför det talade språket till skrift på ett enkelt och flytande sätt. I ett chattsammanhang fungerar det ju och är lättläst också (tycker jag iaf), medan det upplevs splittrat och osammanhängande i andra sammanhang.

Bee
I en av min språkböcker hemma berättar författaren att det var det skrivna språket som enade landet. Dvs, det skrivna språket var vår gemensamma nämnare. Talspråket skilde sig över hela landet genom de olika dialekterna. Självklarheter kan vi tycka idag men... hur är det - om vi förespråkar mer skrivet talspråk riskerar vi kanske att splittra befolkningen?
Det har ju aldrig varit önskvärt att tala som man skriver men motsatsen är heller inte önskvärd. Inte om man vill bli förstådd och det är väl därför man skriver något? Olika grupper har olika jargonger, så är det ju. Men om jag på ett allmänt forum på internet skulle tala om att "pidda min Silvia" så skulle troligen inte många förstå att jag skulle uppgradera min espressomaskin med ett extra fiffigt tillbehör.
Bettson
Jag kan aldrig slija på etikett och ettikett. VIlket är vilket..... skulle verit ett frågetecken där men hittar inte det på mitt engelska tangentbord, Sorry
*Stintan*
Etikett är det rätta.
Eva-Helene
Etikett
Felicia
Jag kan nog stava rätt skapligt men däremot skriver jag ofta fel på tangentbordet, här går det ju att rätta men på jobbet ser det för taskigt ut ibland för har man väl sparat i loggen där så går det inte att ändra. Skulle lära mig kolla innan jag sparar, men men..

Annars gör det mig inget att andra stavar fel, vare sig det är "vanligt" folk eller tidningar, ser ibland insändare där folk skrivit en lång harang angående att en tidning har stavat nåt fel. Förstår inte att man orkar.. trist. Så länge man förstår vad som står gör det ju inget, ingen kan vara felfri rolleyes.gif
gammelnalle
Om jag måste stava rätt eller få rätt ordbyggnad använder jag FÖRST Words och skriver. Där sållas de FLESTA felen bort... (men inte alla)

men när man svarar i en tråd får det bli fel......


Det viktigaste måste ju ändå vara ATT vi har ett levande forum???

b
Felicia
Håller med dig Gammelnalle. Allt behöver ju inte vara så perfekt jämnt
Lemonne
Mördade sambon och hennes 5-åriga dotter inför bröllopet

Expressens löpsedel idag.
Aqvakul
CITAT (Lemonne @ 28-03-2008, 13:30) *
Mördade sambon och hennes 5-åriga dotter inför bröllopet

Expressens löpsedel idag.


Tror nog att rubriksättaren är medveten om syftningsfelet, men att skapandet av en säljande rubrik prioriteras.
Tezzla
CITAT (Aqvakul @ 28-03-2008, 13:34) *
Tror nog att rubriksättaren är medveten om syftningsfelet, men att skapandet av en säljande rubrik prioriteras.



Många gånger tror jag att artikelförfattarna inte alls är medvetna om syftningsfel och andra fel. Expressen och Aftonbladets nättidningar kryllar av tokiga syftningsfel och stavfel. Stavfel, inte slarvfel. När man ser stavfel av denna typ: åtminstonde, disskutera, igentligen då vet man att det inte handlar om slarv utan okunskap. Det har hänt fler än en gång att jag stött på såna fel och det är bedrövligt.
Lemonne
CITAT (Aqvakul @ 28-03-2008, 13:34) *
Tror nog att rubriksättaren är medveten om syftningsfelet, men att skapandet av en säljande rubrik prioriteras.


Ja, men, varför ordvalet "inför"? Det blir ju dubbelt så tokigt. Hade föredragit "Mördade sambon och 5-åriga dottern innan/före bröllet" om nu orden "han" och "den" verkligen inte kunde få plats
Bettson
CITAT (Eva-Helene @ 28-03-2008, 12:22) *
Etikett


Fast jag har fått för mig att det är två olika ord. confused.gif
Mollis
CITAT (Bettson @ 28-03-2008, 13:52) *
Fast jag har fått för mig att det är två olika ord. confused.gif


Menar du att ettikett skulle vara ett ord?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (gammelnalle @ 28-03-2008, 10:43) *
Ähhh, visst kan man reta sig på när s.k. proffs (journalister, tidningsfolk etc. ) gör språkfel/stavfel. Men att kritisera "vanligt" folk i ett forum, för stavfel är ju bara löjligt.
Självklart måste även de som har problem med "språket" givetvis få uttrycka sig utan att bli påhoppade av språkfascister.
Jag fick en gång ett ordstäv som jag använder mig av flitigt:
"Den som hittar något stavfel, får behålla det"...

men givetvis skall "proffsen" ha på tafsen när de slarvar.
Jag lyssnar ofta på "Språket" i radions P1, ett program jag verkligen kan rekommendera för de som har det minsta intresse för språk.
De brukar även svara på "lyssnarfrågor".. tisdagar kl 13.20, repris onsdag 19.03, söndag kl 18.35
http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=411
en annan rolig länk är http://www.spraktidningen.se/

b


tummenupp.gif

Mycket bra sagt
Calypso_bulbosa
CITAT (Lemonne @ 28-03-2008, 09:07) *
Detta är naturligtvis inte journalisternas fel, utan som tidigare nämnts, tidningens fel då man sparkade korrekturläsarna.


Vet inte,om jag håller med dig?! Visst tycker då åtminstone jag att de som har skrivandet som yrke,har ett stort ansvar i hur de stavar,formulerar sig med mera... Eller är jag ensam om,att tycka så? confused.gif
Tezzla
CITAT (HögaKusten @ 28-03-2008, 14:26) *
Vet inte,om jag håller med dig?! Visst tycker då åtminstone jag att de som har skrivandet som yrke,har ett stort ansvar i hur de stavar,formulerar sig med mera... Eller är jag ensam om,att tycka så? confused.gif


Jag håller absolut med. En journalist som har språket som arbetsredskap SKA vet hur igentligen och åtminstonde stavas...
Calypso_bulbosa
CITAT (Tezzla @ 28-03-2008, 14:49) *
Jag håller absolut med. En journalist som har språket som arbetsredskap SKA vet hur igentligen och åtminstonde stavas...


rotfl.gif
Aqvakul
CITAT (Lemonne @ 28-03-2008, 13:50) *
Ja, men, varför ordvalet "inför"? Det blir ju dubbelt så tokigt. Hade föredragit "Mördade sambon och 5-åriga dottern innan/före bröllet" om nu orden "han" och "den" verkligen inte kunde få plats


"inför" - troligen därför att det ger fler fantasifula associationer - HÄR GÄLLER DET ATT SÄLJA TIDNINGAR....

("bröllet" är det en ny förkortning för bröllop? giggle.gif )
Gunilla T
Hmmm...fantasiful....hur ser man ut då? confused.gif
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 28-03-2008, 16:01) *
Hmmm...fantasiful....hur ser man ut då? confused.gif

giggle.gif stavfel är kul ibland!!!
skogstroll
det är extra kul med stavfel när man skriver om stavning giggle.gif vår kvalitetschef gick ut med ett mail för en tid sen där han underströk vikten av att använda stavningskontrollen i Outlook... gissa vad som hände flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon