Full version: Spela kula
anna_rispan
Halloj!! Idag är det strålande solsken här där jag bor och jag blev sugen på att spela kula. Jag har sett spelkulor på udda ställen, exempelvis i ett tåg, så jag vet att de finns. wink.gif

Vad har ni för regler? Hur spelar ni? Vad har ni för begrepp?

Jag har hittat ett par sidor på nätet som beskriver vanliga regler för pyramid, grop och krock. Men nu är jag nyfiken på era egna speciella regler och idéer. smile.gif Kanske får jag något nytt att prova.

En gång skrev jag om ordet golda. Jag tror att det är själva kastandet av kul eller eventuellt när man spelar mot en kula som är lite nergrävd. Minns inte ordentligt
Netha
Minns bara att vi spelade pyramid och grop.... på grusvägen utanför vårt hus.
Aqvakul
Det är inte så lätt att minnas så här snart 50 år senare....

Pyramid innebar att någon satte upp en pyramid bestående av fyra kulor på ett visst avstånd. Träffade man pyramiden så vann man de fyra kulorna, annars förlorade man kastkulan. På vår skolgård stod det ett antal personer som satt upp pyramider och avståndet var väl ungefär detsamma, möjligen var det förhandlingsbart. Något som ansågs mkt osportligt var att placera pyramiden med bara en kula (och inte två) mot den som kastade. Detta kallades mkt fördomsfullt för "judepyrra".
Redan i slutet på 50-talet så ersattes pyramiden av att man satte upp en enda glaskula eller metallkula (i Stockholm kallad "dank", medan den kallades "nickel" i Skåne). I övrigt var spelet detsamma. Visst spelades det Långkrock och Grop också, men Pyramid och dess efterföljare var helt dominerande. Precis som i övriga livet så fanns där en grupp med vinnare och en ännu större grupp förlorare, som ständigt fick fylla på sitt kulförråd i den lokala sporrtaffären.








edit: stavfel
Anki på Öland
CITAT (Aqvakul @ 30-03-2008, 13:31) *
.............................................. Precis som i övriga livet så fanns där en grupp med vinnare och en ännu större grupp förlorare, som ständigt fick fylla på sitt kulförråd i den lokala sporrtaffären.


Men det var kul!! rolleyes.gif
Anki
skogstroll
Pyramid var ju en klassiker smile.gif sen försökte man ju hitta fina kulor... glaskulor mm
aanderss
vi spelade mycket i skolan på 80 talet ovh då vi spelade mest körde vi med en sko som steg och så skulle man få ner kulan i en gropp ca en halvmeter i från där kulan låg.
här är värdet på några.

sten 1 steg
glas 2 steg
porslin 5 steg
olje 20 steg
prickcilla 20 steg
stor olje 42 steg
stor prick silla 42 steg
nickelkulor hade olika värde beroende på storlek
golfboll 68 steg ( blev förbjuden av rektoorn för de stals drivin ranch bollar på golfklubben)
3 kilos stötkula 100 steg ( blev förbjuden av rektorn)
kast med liten boll boll 54 steg (blev även förbjuden av rektorn)
Aqvakul
"Spela kula" av Sten Selander

Vi spelade kula på torget en dag,
en liten folkskolegrabb och jag.

Jag hade väl femti, han hade fem.
Vi spelte. Och han förlorade dem.

Han snorade till och gav mig en blick,
då jag visslade överlägset och gick.

Men jag ångrade mig, när jag kom till vår port,
och tyckte det var något fult, jag gjort.

Jag gnodde tillbaka. Men ingenstans
kunde någon säga, var grabben fanns.

Jag skämdes. Jag tror, jag skäms för det än,
när jag ser dem spela kula igen.

Och jag ville ge, jag vet inte vad,
för att en gång få se den grabben glad.

Men nu är han säkert en stor, grov karl,
som släpar och sliter - jag vet inte var.

Och visste jag det, förslog det ej stort.
Man kan aldrig ändra det fula man gjort.

Man kan inte lämna kulor igen
och trösta pojkar, som stelnat till män.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon