Full version: Gardinfråga
Gossen Ruda
En samvetsfråga kanske. Fönstergardiner har oftast ett tryckt mönster som bara syns från en sida. Har ni mönstret utåt för att visa vilka fina gardiner ni har, eller inåt för att beundra själv? tongue.gif
Magdis
INÅT!! tongue.gif
Mollis
Tok där rotfl.gif
Monaxe
Man ska ju själv njuta av mönstet, köper inte gardiner för grannarnas skull blink.gif alltså inåt!
Magdis
Fast just nu har vi vävda gardiner i köksfönstret iallafall så nu kan man njuta av dem både inifrån och utifrån. smile.gif
silos
Självklart inåt!
Magdis
Du då Gossen, du har dem bergis utåt!! Eller så har du inga gardiner överhuvudtaget! biggrin.gif
Gossen Ruda
Jaha, då torde frågan vara besvarad. rolleyes.gif Jag hängde givetvis upp dom nya jag köpte med mönstret inåt men sen såg jag att man gjort tvärtom på ett annat ställe. Men det var en lägenhet i gatuplan så det var lite annorlunda, jag har 10 meter från gatan till huset så jag struntar i om folk inte gillar mina avigsidor. Innan dess hade jag gardiner som mamma vävt en gång i forntiden och dom var likadana från båda håll.
Tosan
Ja men naturligtvis ska framsidan va inåt!
De syns ändå inte så hemskt väl från utsidan.
ninnisky
Föredrar gardiner utan tryck 000.gif
Eva-Helene
Inåt! Är det någon som är nyfiken på hur dom ser ut från rätsidan så får den väl komma och hälsa på! (och gärna ha med sig nåt gott från kondiset, heheheh)
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2008, 10:57) *
Jaha, då torde frågan vara besvarad. rolleyes.gif Jag hängde givetvis upp dom nya jag köpte med mönstret inåt men sen såg jag att man gjort tvärtom på ett annat ställe. Men det var en lägenhet i gatuplan så det var lite annorlunda, jag har 10 meter från gatan till huset så jag struntar i om folk inte gillar mina avigsidor. Innan dess hade jag gardiner som mamma vävt en gång i forntiden och dom var likadana från båda håll.

De gardinerna kanske också hade mönster på bägge sidor?
Jag har då aldrig sett någon någonstans hänga avigsidan av tyget inåt.
Aqvakul
Rolig fråga - men det måste väl ändå bli med möstret inåt..... unsure.gif
LadyG
Ja, jag vänder då mönstret inåt så jag själv får njuta av hur fint det är.
De som går utanför ser ändå inte mitt fönster från trottoaren - stor lönn ivägen - så varför skulle jag bry mig biggrin.gif
Alba
Det fanns en tid då jag alltid köpte tyg med genomtryckt mönster för att de skulle vara snygga både ute och inne.

Numera har jag slutat tänka så.....men jag hänger dem med mönstret inåt. Vill ju njuta själv.
*Stintan*
Kul fråga tycker jag. Köpte jättesöta julgardiner ett år för länge sedan som var tryckta. Putsade fönstren och satte upp de nya gardinerna (naturligtvis med det tryckta mönstret inåt), tände adventsljusstakarna och hängde upp julstjärnan. Sedan gick jag ut i mörkret för att kolla hur det såg ut utifrån. Jag ville av någon anledning att det skulle se väldigt mysigt ut uifrån också. Till saken hör att där ute på vischan fanns det inte en kotte som gick förbi vårt hus och närmsta granne bodde en kilometer bort så ingen förutom jag själv och möjligtvis herrn i huset skulle se hur fina gardiner jag hade. Det såg erbarmeligt ut kan jag säga. Mina röda fina tryckta gardiner såg rosa ut och det tryckta efterlämnade några underliga något mörkare skuggor.

Sedan dess har jag aldrig köpt några tryckta gardiner happy.gif
tettan
håller med stintan, jag köper genomvävda gardiner.
sällan köper jag gardiner med mönster på

för mej är intrycket utifrån lika viktigt som det inifrån
Blomstertanten
Gardiner ???????????? ohmy.gif
Inte sjutton behöver man gardiner när man kan använda slingrande , hängande , klängande hoyor istället !
Då behöver man inte bekymra sig om vad som är fram och vad som är baksida tongue.gif
Fenja
Jag undrar varför man inte vänder staket innåt som man gör med gardiner? Om jag någonsin ska ha ett staket så ska fina sidan vara innåt!! tongue.gif
Mvh
Fenja
Magdis
CITAT (Fenja @ 31-03-2008, 14:56) *
Jag undrar varför man inte vänder staket innåt som man gör med gardiner? Om jag någonsin ska ha ett staket så ska fina sidan vara innåt!! tongue.gif
Mvh
Fenja

Det skulle se helkul ut! biggrin.gif
AnnammA
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2008, 10:57) *
Jaha, då torde frågan vara besvarad. rolleyes.gif Jag hängde givetvis upp dom nya jag köpte med mönstret inåt men sen såg jag att man gjort tvärtom på ett annat ställe. Men det var en lägenhet i gatuplan så det var lite annorlunda, jag har 10 meter från gatan till huset så jag struntar i om folk inte gillar mina avigsidor. Innan dess hade jag gardiner som mamma vävt en gång i forntiden och dom var likadana från båda håll.


Sedan finns det faktiskt gardiner, som är fodrade. Ibland kan det vara snyggt, med mönstrade gardiner, med enfärgat matchande foder.
anna_rispan
CITAT (Fenja @ 31-03-2008, 14:56) *
Jag undrar varför man inte vänder staket innåt som man gör med gardiner? Om jag någonsin ska ha ett staket så ska fina sidan vara innåt!! tongue.gif
Mvh
Fenja

Jag har sett ett staket som är vänt inåt så det finns fler som tänker som du om staket.
Aqvakul
CITAT (AnnammA @ 31-03-2008, 15:06) *
Sedan finns det faktiskt gardiner, som är fodrade. Ibland kan det vara snyggt, med mönstrade gardiner, med enfärgat matchande foder.

yes.gif
HelenN
Jag har oftast vävda gardiner som ser likadana ut på båda sidor, annars tunna så mönstret syns genom, förutom på mina panellängder då, som hänger två & två i vardagsrummet...
LadyG
CITAT (anna_rispan @ 31-03-2008, 17:09) *
Jag har sett ett staket som är vänt inåt så det finns fler som tänker som du om staket.


Det problemet har man inte med en såndär fin smålandsgärdsgård. En sån ska jag ha, jag tycker de är så fina. Frågan är var man får plats med det i en lägenhet... biggrin.gif
anna_rispan
CITAT (LadyG @ 31-03-2008, 20:17) *
Det problemet har man inte med en såndär fin smålandsgärdsgård. En sån ska jag ha, jag tycker de är så fina. Frågan är var man får plats med det i en lägenhet... biggrin.gif

jaaa, såna är fina!!! och precis om du säger. på båda sidor!
Aqvakul
CITAT (anna_rispan @ 31-03-2008, 21:13) *
jaaa, såna är fina!!! och precis om du säger. på båda sidor!

gärdsgårdar som gardiner? confused.gif
Cacki
CITAT (Aqvakul @ 31-03-2008, 21:14) *
gärdsgårdar som gardiner? confused.gif


giggle.gif
Netha
Köper inte gardiner som är "ensidiga" ... de ska vara genomvävda el enfärgade.

Imorron ska jag försöka hitta sommarblomsmönstrat tyg till gardiner som jag ska sy till arbetsrummet. smile.gif
Aqvakul
I Norrbotten finns det väl t.o.m. de som inga gardiner alls har av religiösa skäl.
Margith
Jag är inne på Nethas linje, "ensidiga" tyger tycker inte jag är gardintyger. Ett gardintyg ska se likadan ut på båda sidorna.
Nu kanske jag är jävig i den här frågan eftersom jag bara har egenhändigt vävda gardiner.
Men jag har några helt gardinlösa fönster också. Ett "blomfönster" kan faktiskt vara väldigt fint det också smile.gif

Netha
CITAT (Aqvakul @ 31-03-2008, 22:00) *
I Norrbotten finns det väl t.o.m. de som inga gardiner alls har av religiösa skäl.

Tror jag inte. no.gif
pejori
CITAT (Blomstertanten @ 31-03-2008, 13:38) *
Gardiner ???????????? ohmy.gif
Inte sjutton behöver man gardiner när man kan använda slingrande , hängande , klängande hoyor istället !
Då behöver man inte bekymra sig om vad som är fram och vad som är baksida tongue.gif



tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif Samma här...Mina gardiner lever och vattnas tummenupp.gif
Aqvakul
Kanske var förr. Har haft en arbetskamrat som var uppvuxen i ett Laestadianskt hem, där gardiner ansågs som djävulens verk. minns inte riktigt vad det djävulska bestod i. Antingen var det att det kunde döljas något otillbörligt bakom gardinerna eller så handlade det om att gardiner var syndig lyx.

kanske någon kan utreda närmare....
embees
CITAT (Fenja @ 31-03-2008, 14:56) *
Jag undrar varför man inte vänder staket innåt som man gör med gardiner? Om jag någonsin ska ha ett staket så ska fina sidan vara innåt!! tongue.gif
Mvh
Fenja


Tja, det finns de som gör det.... min granne t ex wacko.gif
Netha
CITAT (Aqvakul @ 31-03-2008, 22:19) *
Kanske var förr. Har haft en arbetskamrat som var uppvuxen i ett Laestadianskt hem, där gardiner ansågs som djävulens verk. minns inte riktigt vad det djävulska bestod i. Antingen var det att det kunde döljas något otillbörligt bakom gardinerna eller så handlade det om att gardiner var syndig lyx.

kanske någon kan utreda närmare....

Jag är uppvuxen i ett Laestadianskt präglat samhälle/by .. eller kanske inte. (vet inte om majoriteten tillhörde trosbröder/systrar)
Men iaf så har jag sen barnsben bevistat Laestadianska bönemöten/stormöten och där fanns inget förbud mot gardiner långa som korta.
Men... (som domare i olika tävlinga brukar säga (såg lite av Lets dance)... Det finns alltid avarter, vad det än må handla om.
Och visst har jag hört att det funnits extremister som sett gardiner som något syndigt.
Men.. det var nog för typ 50 ---- år sedan.
Magdis
CITAT (Aqvakul @ 31-03-2008, 22:19) *
Kanske var förr. Har haft en arbetskamrat som var uppvuxen i ett Laestadianskt hem, där gardiner ansågs som djävulens verk.

Så knasigt!
Aqvakul
CITAT (Netha @ 31-03-2008, 22:28) *
Jag är uppvuxen i ett Laestadianskt präglat samhälle/by .. eller kanske inte. (vet inte om majoriteten tillhörde trosbröder/systrar)
Men iaf så har jag sen barnsben bevistat Laestadianska bönemöten/stormöten och där fanns inget förbud mot gardiner långa som korta.
Men... (som domare i olika tävlinga brukar säga (såg lite av Lets dance)... Det finns alltid avarter, vad det än må handla om.
Och visst har jag hört att det funnits extremister som sett gardiner som något syndigt.
Men.. det var nog för typ 50 ---- år sedan.


Tack för svaret kompiskram.gif
Netha
CITAT (Aqvakul @ 31-03-2008, 22:29) *
Tack för svaret kompiskram.gif

Den extremaste falangen inom Laestadianismen finns bara några kilometer härifrån ...
hela stora familjen ser ut som i filmen Barnen från Frostmofjället (har du sett den)

De har gardiner, men t.ex så måste flickorna alltid ha kjol på sig och huckle på huvet.
Flickorna får åka skidor i kjol, tjocka strumpor och pjäxor.
De får inte klippa sitt hår.
Deras kjolar ska vara veckade ... rynkat är synd.

Pojkarna har inte lika många "måsten" men en är att de ska bära keps.
De lämnar ofta den på en staketstolpe innan de når skolan.

Flickorna får inte vara med på bad och varken flickor el pojkar får deltaga i Musiklektioner
eller följa med på teaterbesök o dyl.

Mycket är likt muslimerna när det gäller flickor/kvinnor.
Margith
Är det ingen mer än jag som hört talas om att gardinlängder som går från golv till tak får man inte hänga upp i fönstret?
Det är nämligen "djävulens kalsonger" du hängt upp i fönstret då crying.gif
Jag vill minnas att det var någon falang inom Laestadianismen som ansåg/anser det, men jag kanske minns alldeles fel...
Aqvakul
CITAT (Margith @ 31-03-2008, 23:23) *
Är det ingen mer än jag som hört talas om att gardinlängder som går från golv till tak får man inte hänga upp i fönstret?
Det är nämligen "djävulens kalsonger" du hängt upp i fönstret då crying.gif
Jag vill minnas att det var någon falang inom Laestadianismen som ansåg/anser det, men jag kanske minns alldeles fel...

Känner också igen uttrycket "djävulens kalsonger"
Gossen Ruda
Enligt Wikipedia så kallades alla gardiner för djävulens kalsonger hos Laestadianer. Det är otroligt vilka vanföreställningar som kan uppstå bland extrema religionsförespråkare. Fast låt oss stanna vid gardiner hos vanligt folk, den här tråden blev mycket mer innehållsrik än jag anade från början. biggrin.gif
AnnammA
Den danska författarinnan Karen Blixen var ju känd för att ha så långa gardiner att de ligger ner på golvet. Rätt snyggt, tycker jag. rolleyes.gif
Netha
CITAT (Gossen Ruda @ 01-04-2008, 08:10) *
Enligt Wikipedia så kallades alla gardiner för djävulens kalsonger hos Laestadianer. Det är otroligt vilka vanföreställningar som kan uppstå bland extrema religionsförespråkare. Fast låt oss stanna vid gardiner hos vanligt folk, den här tråden blev mycket mer innehållsrik än jag anade från början. biggrin.gif

Enligt Wikipedia har de också egna konfirmationer, dop mm. Men det stämmer ju inte alls, allt sånt sker i Svenska kyrkan.
Nej man ska inte tro på allt Wikipedia säger.

Gardiner hos vanligt folk ... jag tror faktiskt de är vanliga ... fast med lite udda åsikter ang ett o annat. smile.gif
Och vet du vad ... jo grannen i dörren mittemot tillhör Laestadianerna, de är jättetrevliga, ungt par med två barn...
som alltid har tid att "kasta några ord" med alla sina grannar.
Vi kör ofta en skämtsam jargong oss emellan som inte så många utomstående förstår
och därför skulle säga att vi är "lite konstiga".
Så lätt är det att döma människor som man eg inte vet ett dugg om.


Skulle köpa gardintyg idag, men det glömdes bort.... får göra nytt försök en annan dag. smile.gif
Aqvakul
CITAT (AnnammA @ 01-04-2008, 10:44) *
Den danska författarinnan Karen Blixen var ju känd för att ha så långa gardiner att de ligger ner på golvet. Rätt snyggt, tycker jag. rolleyes.gif

fast lite opraktiskt när man ska dammsuga... g.gif
Gita
CITAT (ninnisky @ 31-03-2008, 11:28) *
Föredrar gardiner utan tryck 000.gif

Jag också, har vita linnegardiner i samtliga fönster, lika snygga från båda hållen.
Gita
Netha
CITAT (Gita @ 01-04-2008, 21:41) *
Jag också, har vita linnegardiner i samtliga fönster, lika snygga från båda hållen.
Gita

Men är det inte riktigt trist..att ha likadana gardiner i alla rum... alltid?

Gita
CITAT (Netha @ 01-04-2008, 22:02) *
Men är det inte riktigt trist..att ha likadana gardiner i alla rum... alltid?

Det är naturligtvis en smaksak, men jag tycker att vitt linne är otroligt vackert, det silar ljuset så vackert. Jag byter aldrig gardiner, tar ner och tvättar och manglar varje vår och samtidigt får en fönsterputsarfirma komma hit för att tvätta alla fönster.
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon