Full version: pizza...mmm...
Sidor: 1, 2
Maria82a
en pizza med skinka och ananas...rinnande ost som smälter i munnen...knaprig pizza...så gott det...*smaskar i mig en*
Wilmer
coolgleam.gif Jag blir inte hungrig.
LadyG
Tänker på hur ont i något i magen jag skulle få av något så fett (gallan?) och blir inte särskilt upphetsad.
Tesa
Jag tycker det låter jättegott...
Aqvakul
CITAT (Tesa @ 01-04-2008, 19:41) *
Jag tycker det låter jättegott...

Apselut!
stina
Nope - pizza är inget min kropp vill ha!
Aqvakul
CITAT (stina @ 01-04-2008, 21:42) *
Nope - pizza är inget min kropp vill ha!

Är du inte lite snobbig nu? flirting.gif
Lilla Birka
I så fall är jag också snobbig! Pizza hör verkligen till de saker jag lätt kan avstå ifrån. coolgleam.gif
P.s. Det kallas matkultur d.s.
Solstorm
Hela min kropp vill ha pizza NU!
pejori
CITAT (Maria82a @ 01-04-2008, 15:07) *
en pizza med skinka och ananas...rinnande ost som smälter i munnen...knaprig pizza...så gott det...*smaskar i mig en*



MEN DU!!!! Det var väl inte snällt att fresta så där???? ranting.gif
nu blev jag ju hungrig också -cry-.gif
Aqvakul
CITAT (Lilla Birka @ 01-04-2008, 22:45) *
I så fall är jag också snobbig! Pizza hör verkligen till de saker jag lätt kan avstå ifrån. coolgleam.gif
P.s. Det kallas matkultur d.s.

ja, det är du.... flirting.gif
LadyG
CITAT (stina @ 01-04-2008, 21:42) *
Nope - pizza är inget min kropp vill ha!


Jag förstår dig till 100%!
I dina kläder skulle jag inte heller vilja ha pizza. Man tankar inte in skräpbränsle i en formel 1-bil.

Nån gång ibland blir jag sugen och faller jag för frestelsen får jag betala för det i magknip. Men det botar mig från vidare pizzaäventyr i några månader framöver sen. Fast vet man vad man får ont av är det ju ganska lätt att undvika, eller hur?
Berith
CITAT (LadyG @ 02-04-2008, 08:01) *
Jag förstår dig till 100%!
I dina kläder skulle jag inte heller vilja ha pizza. Man tankar inte in skräpbränsle i en formel 1-bil.

Nån gång ibland blir jag sugen och faller jag för frestelsen får jag betala för det i magknip. Men det botar mig från vidare pizzaäventyr i några månader framöver sen. Fast vet man vad man får ont av är det ju ganska lätt att undvika, eller hur?

biggrin.gif Vilken tur att det bara är morgon, då är det bara frukost som gäller.

Nyfiken - vad är det som du får ont i magen av? Och vad är det i/på pizzan som är skräp?

Åt jättegod pizza i helgen, hade gjort den själv med en massa smaskigt på - skinka, tonfisk, lök, räkor, musslor, ost... Mums!
LadyG
CITAT (Berith @ 02-04-2008, 08:26) *
biggrin.gif Vilken tur att det bara är morgon, då är det bara frukost som gäller.

Nyfiken - vad är det som du får ont i magen av? Och vad är det i/på pizzan som är skräp?

Åt jättegod pizza i helgen, hade gjort den själv med en massa smaskigt på - skinka, tonfisk, lök, räkor, musslor, ost... Mums!


Det är höga halter av mättade fetter från t ex osten, vissa pizzor bokstavligen simmar i fett och då får jag garanterat knip. Jag har märkt att ju fetare mat, desto mer knip och besvär får jag med tillhörande akutbesök på toa. det spelar ingen roll att olivoljan somliga ringlar över ska vara nyttig, det är för mycket fett för min mage helt enkelt. Jag får samma reaktion på viss restaurangmat eller om jag äter för mycket av t ex en bakelse eller tårta. Hur gott jag än tycker det är med riktig gräddtårta med jordubbar på så kan jag inte äta mer än små portioner, om jag inte vill få surt efteråt.

Om jag gör pizzan själv kan jag reglera fetthalten, då blir det inte lika illa men köpepizza är hemsk. Men så blir det inte heller 2 000kcal i en hemmalagad pizza, köpepizza kan lätt innehålla mitt dagsbehov av energi och lite till (mitt behov ligger runt 1700kcal/dag) och då har jag inte ens räknat in eventuell läsk eller pizzasallad.

Ska man vara gnällig så är brödet vitt bröd (snabba kolhydrater), det mesta fettet mättat och sånt som bearnaisesås eller kebabsås på pizzan höjer fetthalten utan att egentligen tillföra några näringsämnen. I förhållande till hur mycket energi pizza innehåller är den näringsfattig. Dessutom är det inte bra att få i sig nästan hela sitt dagsbehov av energi på ett enda mål. Fast det där sista är ju något var och en får ta ställning till, om det inte blir vare vecka kan jag inte se problemet att folk njuter lite av en pizza om det är det de gillar. Det är varje-dag-njutandet som kan bli problem.
skogstroll
CITAT (Solstorm @ 01-04-2008, 22:51) *
Hela min kropp vill ha pizza NU!


mmmm jag ÄLSKAR pizza!
Berith
CITAT (LadyG @ 02-04-2008, 08:49) *
Det är höga halter av mättade fetter från t ex osten, ---

--- Det är varje-dag-njutandet som kan bli problem.

(Snörpte ihop citatet lite rolleyes.gif )

tummenupp.gif Tackar för förklaringen. Ja när man får pizzan förklarad så där för sej så låter den ju inte god. Här blir det inte så ofta heller, bara några gånger per år.
LadyG
CITAT (Berith @ 02-04-2008, 08:58) *
(Snörpte ihop citatet lite rolleyes.gif )

tummenupp.gif Tackar för förklaringen. Ja när man får pizzan förklarad så där för sej så låter den ju inte god. Här blir det inte så ofta heller, bara några gånger per år.


Helt okej när det är lång text, blir så otympligt att läsa annars smile.gif

Jag har experimenterat lite med dinkeldeg hemma men fortfarande inte fått till en bra pizzadeg. Det har blivit allt från knäckebröd med halvbränt pålägg till uppblåst knäckebröd med fyllningen nedrunnen runtomkring, men inte någon dinkelpizza än. Så tyvärr har jag inte kommit på något bättre än de färdiga pizzamixarna.
Berith
CITAT (LadyG @ 02-04-2008, 09:04) *
Helt okej när det är lång text, blir så otympligt att läsa annars smile.gif

Jag har experimenterat lite med dinkeldeg hemma men fortfarande inte fått till en bra pizzadeg. Det har blivit allt från knäckebröd med halvbränt pålägg till uppblåst knäckebröd med fyllningen nedrunnen runtomkring, men inte någon dinkelpizza än. Så tyvärr har jag inte kommit på något bättre än de färdiga pizzamixarna.

OT så gör jag en smet/deg på filmjölk bl.a.... rolleyes.gif
skogstroll
har funderat lite hur det funkar att ha lite bubbelmineralvatten i degen, ska göra den lagom krispig har jag hört.

Aqvakul
Min fru gör jättegod hemlagad Pizza. Jag vet ett ställe i Rom, där de gör helt ljuvliga Pizzor. Om jag blir sugen på Pizza i Lund, så vet jag var jag ska handla den. Äter inte Pizza så ofta, max en gång i månaden. Jag är allätare, äter varierat och lagom mkt. Skulle jag följa med i alla modetrender, när det gäller vad som är nyttigt och inte nyttigt, så vet jag inte var det slutar. "Lyssna" på din egen kropp!
skogstroll
tummenupp.gif
Berith
CITAT (Aqvakul @ 02-04-2008, 10:19) *
Min fru gör jättegod hemlagad Pizza. Jag vet ett ställe i Rom, där de gör helt ljuvliga Pizzor. Om jag blir sugen på Pizza i Lund, så vet jag var jag ska handla den. Äter inte Pizza så ofta, max en gång i månaden. Jag är allätare, äter varierat och lagom mkt. Skulle jag följa med i alla modetrender, när det gäller vad som är nyttigt och inte nyttigt, så vet jag inte var det slutar. "Lyssna" på din egen kropp!

tummenupp.gif

Bra sagt, det där med att "lyssna" på sin egen kropp. När den ropar på pizza så vet man vad som gäller för att få tyst på den. yes.gif
Magdis
Jag brukar baka egen pizza eftersom jag inte tål vanligt mjöl. Det där med bubbelvatten i degen måste jag testa! Jag tycker det är jättegott med pizza och orkar inte bry mig så mycket om att det inte är så nyttigt, det blir ändå inte ofta man äter det. Varannan månad kanske.
Tesa
Jag gör egen pizza för det mesta..ungarna älskar den..
Degen gör jag med mjöl, torrjäst, salt, lite olivolja o vatten..på en höft..men ca 2 tsk salt till 8 dl vatten och kanske en 3-4 matskedar olja...och 1 pkt torrjäst
Sen blandar jag i mjöl och ibland grahamsmjöl tills degen är lagom..Jag bakar ut den direkt...sen på med passerade tomater, skinka eller 1 pkt bacon och så river jag ost över..kanske 200 gram vanlig hushållsost..och massor av oregano!! Det här räcker till tre plåtar som mättar hela familjen...sex personer varav tre tonårspojkar och en storätande bonde..och ibland blir det till och med över..
...inte är den pizzan särskilt ohälsosam...
Bee
Vad hungrig jag är nu! Pizza... mmm... kebabpizza, quattro, ciao ciao, å alla dessa goda sorter.
Dags för lunch! Fast idag har jag matlåda med mig. Pizzan får vänta till en annan gång.
Mollis
Världens godaste pizza är hembakad med lite tomatröra underst och sen färska spenatblad, fetaost, mycket vitlök och färska champinjoner på.
skogstroll
crazy.gif
Solstorm
Det min kropp vill helst av allt är att växa. Gärna med hjälp av pizza och öl.
Ophelia
Jag äter allra helst hemmagjord pizza men ska jag köpa så är det pizza med tonfisk, ananas och curry som är min favvo yes.gif
Whiskuchi
CITAT (Lilla Birka @ 01-04-2008, 22:45) *
P.s. Det kallas matkultur d.s.


pizza är väl också matkultur wink.gif

Godast är Athena från lokala pizzerian. Tomat, ost, fetaost och oliver. Japp, jag gillar fet mat, och kan äta stora mängder fett utan att varken må dåligt eller gå upp i vikt.
estet
CITAT (LadyG @ 01-04-2008, 15:19) *
Tänker på hur ont i något i magen jag skulle få av något så fett (gallan?) och blir inte särskilt upphetsad.


Nog låter det misstänkt gallan.
Wilmer
Jag säger bara det , kebabpizza............ Moahaha, säkert minst 5004 kalorier per tugga, men god är den!!
skogstroll
min favorit genom åren är nog Quattro Formaggio på min (då) lokala pizzeria i Tyresö.... ojoj vad god den var
stina
CITAT (estet @ 02-04-2008, 23:05) *
Nog låter det misstänkt gallan.


Jag har samma problem. Man vänjer sas av magen med fettet och blir känsligare. Går att vänja tillbaka (om man nu av någon outgrundlig anledning skulle vilja det).
Whiskuchi
Det är väl ingen som påstår att pizza skulle vara nyttigt, ortorexi är inte heller särskilt bra....
MariaÖrebro
Jag har börjat laga egen pizza! Dels för att den lokala pizzerian gör pyttesmå, svindyra pizzor, och dels för att mina agna känns nyttigare! Dessutom vet jag exakt vad jag stoppar i den! Oftast stoppar jag i egenhändigt gjord tomatsås (som jag gör storkok på och fryser in, så att jag alltid har färdig sås till pizzabaket!), skinka och ost. Funderar på att ha på köttfärs någon gång. Eller ananas. Mums!

Bakade pizza igår, så det blev en liten bit till lunch idag, och en liten bit imorgon också!
skogstroll
själv har jag ingen pizzeria i närheten till hemma och vid jobbet är det för dyrt tycker jag så jag försöker göra så goda egna som jag kan.... i helgen blir det nog en pizza smile.gif
stina
CITAT (Whiskuchi @ 03-04-2008, 18:00) *
Det är väl ingen som påstår att pizza skulle vara nyttigt, ortorexi är inte heller särskilt bra....


Nej verkligen inte! Lagom är bäst och med för lite fett i maten är det svårt att prestera några vidare träningsresultat. Däremot kan man (om man vill) välja nyttiga fetter. smile.gif Man kan som tur är inte klassas som drabbad av ortorexi för att man väljer bort pizza. biggrin.gif
Cacki
CITAT (Whiskuchi @ 03-04-2008, 18:00) *
Det är väl ingen som påstår att pizza skulle vara nyttigt, ortorexi är inte heller särskilt bra....


Hmmm, ingen kan påstå att jag har ortorexi i alla fall. Men en liiiten släng hade kanske inte skadat. Varför ska alltid god mat vara godast??
Netha
Hembakt pizza tummenupp.gif
Brukar göra med tomatsås, skinka, champinjoner och ost
och en annan med
tomatsås, fräst köttfärs och lök, kryddad med svartpeppar och chili, strimlad paprika och skivad tomat plus ost.
Ringlar över lite rapsolja och efter gräddning penslar jag med rapsolja och strör över massor med torkad oregano.

Ibland har jag i bägge sorters, bacon skuren i mindre bitar = mums! tummenupp.gif
LadyG
CITAT (stina @ 03-04-2008, 19:20) *
Nej verkligen inte! Lagom är bäst och med för lite fett i maten är det svårt att prestera några vidare träningsresultat. Däremot kan man (om man vill) välja nyttiga fetter. smile.gif Man kan som tur är inte klassas som drabbad av ortorexi för att man väljer bort pizza. biggrin.gif


Absolut, det ska f*n kunna springa en mara utan rejält med energi! biggrin.gif

Hittade f ö ett recept på pizza på en sida som jag kan äta utan knip! Det finns i receptdelen, om det är någon som är nyfis eller känner för att komma med förslag på förbättringar!
Anki på Öland
Har kanske ätit 5 pizzor i hela mitt liv...... Tycker inte illa om det, men det är ingenting som lockar...
Anki
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 03-04-2008, 18:37) *
själv har jag ingen pizzeria i närheten till hemma och vid jobbet är det för dyrt tycker jag så jag försöker göra så goda egna som jag kan.... i helgen blir det nog en pizza smile.gif

Haha... crazy.gif Då har du alltså inte märkt att vi har fått en ny pizzeria här i byn? Så himmelskt goda yahoo.gif .
skogstroll
vardåååå???? crazy.gif
Chamomille
Trinntorp Sjökrog och Bod!!!!! Det har blivit Pizzeria! As-goda pizzor. biggrin.gif Det trodde jag ju inte....Jag har inte smakat godare, jättefräscha. Perfekt ifall man inte orkar stå vid spisen, bara att ta med en hem! biggrin.gif
skogstroll
de va värst det hade jag ingen aning om!!! måste prova!!! crazy.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 04-04-2008, 09:42) *
de va värst det hade jag ingen aning om!!! måste prova!!! crazy.gif

Ja, det måste du biggrin.gif Det kan inte ha varit en tillfällighet att de var så goda. De har byggt om hela köket där så jag antar att de har en pizzaugn nu också... smile.gif Pizzorna har en sån där god lite frasigare botten tongue.gif Rapportera sen när du smakat!
skogstroll
I helgen ska jag göra egen pizza med sikte på en riktigt frasig botten! men nån dag ska jag prova Trinntorps smile.gif

PS då kanske ölgubbarna försvinner...
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 04-04-2008, 10:00) *
I helgen ska jag göra egen pizza med sikte på en riktigt frasig botten! men nån dag ska jag prova Trinntorps smile.gif

PS då kanske ölgubbarna försvinner...

a0a.gif Dom försvinner aldrig. Dom hör lixom till inredningen där.. giggle.gif
Berith
CITAT (Whiskuchi @ 03-04-2008, 18:00) *
Det är väl ingen som påstår att pizza skulle vara nyttigt, ortorexi är inte heller särskilt bra....

Vad är det för skillnad på Ortorexi och Megarexi?

Har trott att när anorektiker övergår från att inte äta till att träna istället så är det Megarexi, men det kanske ska kallas Ortorexi istället?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon