Meriona
Vilka är era favorit sällskapsspel? jag och sonen (snart 14) tycker om att spela NyaFinans (utgåva 80-tal), Nya Bondespelet (utgåva 80-tal), Memory (utgåva 70-tal med massamassa kort) och Alfapet. Sen finns fler favoriter men de 4 är nog de bästa. Vilka spel föredrar ni ( i vilka situationer) och FINNS det verkligen spel som är nykomponerade och ändå kul??? whistling.gif
Ophelia
Jag hade tänkt att ha en liten bjudning tillsammans med kollegor och spela TP. Vi hade även planerat att ha Alfapet om det skulle bli krig yes.gif

Gillar TP tillsammans med vänner för man kan spela i lag eller individuellt. Sedan kommer det ju ut nya frågor som man kan köpa och man behöver inte kosta på ett helt nytt spel.
Eva-Helene
5 av mina favoriter:
Alfapet
Monopol
Kinaschack
Dam
Kalaha
Tesa
..äääälskar TP...har alltid gjort..Tyvärr tar det lite för lång tid så det blir inte så ofta man spelar..
Vi har provat en massa annat men inget slår TP enligt mig...Bondespelet är väl iofs rätt OK...har spelat det med barnen en del..
Vi spelar rätt så mycket kort...mest Chicago..med min svägerska och hennes gubbe...Först äter vi nåt gott sen spelar vi kort och super halva natten! whist.gif ...eller ja...det kan väl bli några glas vin ibland..
aanderss
nya finans monopol risk nya bonde spelet oljan
Solstorm
Har kommer familjens favoriter som vi spelar ibland.

RAPPAKALJA: Vi har skrattat hejdlöst när vi spelat det. Krav på spelarna att kunna skriva läsligt. Det är så svåra ord att ingen ändå har de förkunskaperna så alla blir likvärdiga spelare.

MED ANDRA ORD: Uppläsaren får ett ord som ska förklaras så motspelarna ska gissa vilket ord det är. Jätteroligt och mycket skratt.

Och så kortspelet framför andra: FYRMANSWHIST. (Hur stavas det? whist, wist eller vist? Jomen visst!)
Aqvakul
CITAT (Solstorm @ 01-04-2008, 21:06) *
Har kommer familjens favoriter som vi spelar ibland.

RAPPAKALJA: Vi har skrattat hejdlöst när vi spelat det. Krav på spelarna att kunna skriva läsligt. Det är så svåra ord att ingen ändå har de förkunskaperna så alla blir likvärdiga spelare.

MED ANDRA ORD: Uppläsaren får ett ord som ska förklaras så motspelarna ska gissa vilket ord det är. Jätteroligt och mycket skratt.

Och så kortspelet framför andra: FYRMANSWHIST. (Hur stavas det? whist, wist eller vist? Jomen visst!)


Det stavas Whist! Vill man bygga ut det ytterligare så kan man lära sig att spela Bridge......
Solstorm
Spelade väldigt mycket whist förr. Tyvärr är det sällan som vi är just fyra stycken som tycker det är lika roligt som jag gör.
Aqvakul
CITAT (Solstorm @ 01-04-2008, 21:59) *
Spelade väldigt mycket whist förr. Tyvärr är det sällan som vi är just fyra stycken som tycker det är lika roligt som jag gör.

gjorde jag oxå under min skoltid......... numera blir det en del Bridge...
estet
Jeopardy! Roligt på fester speciellt!

Trivial Pursuit
Noak
Rappakalja är vansinnigt roligt om man är på det humöret!

Flodhästen i berg och dalbanan- ungarnas favorit

TP alltid

Gin Rummy-kortspel som man kan bli beroende av.
Solstorm
Jag har aldrig spelat bridge, tyvärr ingen i mitt umgänge som gör det så de kan lära mig heller.
stella08
Prova Orangino!
Meriona
CITAT (stella08 @ 02-04-2008, 01:28) *
Prova Orangino!


Vad är det för nåt, det har jag inte hört talas om? Vuxenspel eller för alla?
Whiskuchi
Alfapet om man är flera
Othello och Mastermind om man är två
Lemonne

DVD-spelet Vem vill bli miljonär? Oslagbart i en sån besserwisserfamilj som min!
Henrik_
Jag är lite nyfiken på om det är någon som känner till kortspelet plump?
Aqvakul
CITAT (Henrik_ @ 03-04-2008, 11:10) *
Jag är lite nyfiken på om det är någon som känner till kortspelet plump?

tummenupp.gif Visst, det har jag spelat mkt - även som vuxen tummenupp.gif enkla regler, men premierar ändå spelskicklighet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon