Full version: Bilder.
Adri-Anne
Har massor av trädgårdsbilder, från nuvarande snusnäsduk och tidigare riktig trädgård.
Vill gärna visa, men jag klarar inte av krånglet att få bilderna in på Odla, men på Allt om trädgård, går det för en gammal stöt som jag att klara av.
Odlas bildsidor är för hög matematik för mig, orkar inte tjafsa längre. Skall det vara så krångligt som möjligt, när det går att göra det så enkelt , får det vara.
Är det någon som orkar göra sig besväret att gå in på Allt om trädgård och titta om jag lägger in länken här?
stina
Självklart - jag kastar mig in!!!
Posse
CITAT (Adri-Anne @ 12-08-2003, 16:22)
Vill gärna visa, men jag klarar inte av krånglet att få bilderna in på Odla, men på Allt om trädgård, går det för en gammal stöt som jag att klara av.
Odlas bildsidor är för hög matematik för mig, orkar inte tjafsa längre. Skall det vara så krångligt som möjligt, när det går att göra det så enkelt , får det vara.

Vad mer exakt är det som DU tycker är krångligt? unsure.gif
rosettei
Såklart jag gör
Jag är inte ovan vid datan men har inte klurat ut hur en del
fungerar här tex bild, färg på texten,
Alla bilder jag tar med digitalkameran är för stora för att läggas in här.
I programmet Adobe photshop förminskar jag de mer än halva bilden och "sparar" de för webben för att sen ladda upp bilden på mina album.
Nu vet jag ju inte vad du undrar om men fråga så ska jag försöka svara
Adri-Anne
Tack snälla Ni för svar.
Det kan Ni inte! Svara menar jag. Allting är så krångligt och rörigt så jag kan inte formulera vad jag inte förstår. Det är en massa termer som jag inte förstår ett jota av. Har till och med fått beskrivning på korstygnspixlar, mixlar, fixlar. Att bilden är uppbyggd i små punkter som kan liknas med korstygn är okej, men jag hittar inte tråden som jag drar i för att riva upp dom korsstygn som är för många, när jag skall förminska bilderna till lagom storlek. Jodå jag kan gå in på beskrivning i bildbehandlingsprogrammet, men där är det termer, termer, obegripliga bokstavskombinationer som gör en galen, grrrr
På Allt om Trädgård är det mycket enklare, det är jag inte ensam om att tycka. Kruxet är bara att komma ihåg hur jag gjorde? wink.gif
Annelie
Hej där!

Om du vill kan du mejla över bilderna till mig så ska jag fixa så att de får rätt storlek!

Sedan skickar jag tillbaka dem igen, du sparar om dem på din egen dator och vipps så kan du lägga upp dem i ditt album här på Odla smile.gif

Skicka ett meddelande om du vill ha hjälp. Det spelar ingen roll om det är 2 eller 42 bilder - bara roligt om jag kan hjälpa till!
Hasse_h
Vad är det som är krångligt? Att få in bilderna på Odla.nu? Eller att fixa till bilderna i datorn så de blir mindre och inte tar så mycket plats?

Om det är det senare så får du gärna tala om vilka program för bildbehandling du har tillgång till. Om du inte har något program, eller tycker det du har är krångligt tycker jag du ska prova gratisprogrammet Resize som du kan ladda hem här: http://www.geocities.com/peter_bone_uk/software.html. Har själv provat det och tycker det är väldigt bra o enkelt.

Klart vi kan hjälpas åt att få till dina bilder så vi får se din tidigare trädgård!
Posse
Grovt kanske man kan påstå att det finns två metoder att nedbringa filstorleken för bilder.

1. Sparar man i filformatet JPG kan man välja komprimeringsgrad... fastän ordet komprimering är lite missvisande, istället handlar det om att programmen på ett "intelligent" sätt förstör valfri andel olikfärgade pixlar som kanske inte är helt nödvändiga för att bilden ska se skaplig ut. Genom att bilderna sedan innehåller betydligt färre olikfärgade pixlar, kan de kvarvarande "komprimeras" samman. På kraftigt JPG-komprimerade bilder brukar t.ex. himlen få ett väldigt enformigt utseende, alla små nyansskillnader har försvunnit.
Och komprimerar man bilder med text på, brukar texten se "luddig" och otydlig ut.

2. Bilden kanske inte behöver visas fullt så stor, då minskar man istället totala antalet pixlar rakt av.
Gunvor Nilsson
CITAT (Hasse_h @ 13-08-2003, 09:06)
gratisprogrammet Resize som du kan ladda hem här: http://www.geocities.com/peter_bone_uk/software.html. Har själv provat det och tycker det är väldigt bra o enkelt.

Hej! Här är en till som trevar i mörkret! Jag nappade på det här med Resize och laddade hem det, markerade programmet Internet Explorer för att öppna men inget hände och inte kan jag hitta Resize på hårddisken någonstans. Vad gör jag för fel?
/Gunvor
Annelie
Hej Gunvor,

Har du ett program som heter WinZip i din dator? Filen är nämligen sparad i det komprimerande formatet som heter .zip

Om du inte har det - hämta hem en gratisversion på länken ovan.

Gå sedan till sidan där du kan ladda hem Resize - högerklicka och välj "Spara". Nu ska du ha fått en ikon på skrivbordet som heter resize. Dubbelklicka på ikonen och programmet WinZip öppnas - väj Extract i övre menyn - spara filen på skrivbordet.

Nu ska du ha programikonen på plats och det är klart att använda.

Tror jag.. om jag nu fick till det rätt unsure.gif rolleyes.gif
Hasse_h
Jodå, Annelie, helt rätt vad jag kan se.

Men för att göra det ännu enklare packade jag upp filerna och lade dem här: http://och.nu/hasse/resize/
Surfa dit och högerklicka på respektive fil (2 st), välj Spara som. Sedan är det bara att köra filen resize.exe.
Gunvor Nilsson
Tack för hjälpen men nu har lagen om alltings dj.....het inträtt: när jag går in i Mina dokument (och markerat den bild som jag vill redigera från "Foto") och klickar på Resize så får jag upp en ruta: "unsupported file type". Så var den dagen förstörd! Och det som började så bra när jag väl kommit så långt. Eller har jag gått fel väg? Suck!
sad.gif
/Gunvor

Nej nu vet jag vad jag gjort för fel - jag har inte lagt in bilden rätt på hårddisken! Äsch, det här kommer att ta tid!
Posse
Särskilt för den mindre erfarne kan det var en oerhörd tillgång med ett program där man kan "optimera" sina bilder på "låtsas" först.

Man kan se sin bild samtidigt både i okomprimerat (ej optimerat) skick och hur den skulle se ut i olika komprimeringsgrader och filstorlek. Läs gärna mer under "Export Optimizer" på
PhotoPlus 5.5 där grafikprogrammet som innehåller funktionen ska kunna hämtas helt gratis. smile.gif
Hasse_h
Om nämnda programmet Resize inte klarar just dina bildformat, kanske något av följande gratisprogram kan vara något. Har inte testat dem, så jag vet inte hur bra eller enkla de är att använda:

http://www.webattack.com/get/imageresizer.shtml : klarar .jpg, .gif och .bmp-format
http://www.webattack.com/get/picsizer.shtml : klarar .bmp, .jpg, .gif, .png, .tga, och .tif formats
http://www.acumensystems.com/mir/: klarar BMP, JPG, GIF, TIFF, EXIF, PNG, EMF, ICO och WMF. Dessutom har det förhandsgranskning av bilderna, precis som PhotoPlus m.fl., fast enklare att hantera. Kanske det bästa av de program som nämnts här om man enbart är ute efter enklare saker som att skala om bilderna. Se bara till att tanka hem Full Setup om du är osäker på om du har Microsofts .NET framework eller inte.

Redigerat: Provade det senare programmet, och kan ju säga att nu tänker jag inte sitta och fippla med Photoshop längre om jag bara vill skala om eller rotera bilder. Rekommenderas.
Adri-Anne
Nu har jag läst!!! Och mitt huvud känns som en Schweizerost.
Visste att jag inte behärskade alla sammelsuriumord. Därför ville jag tala om att jag skulle försöka lägga bilderna på Allt om Trädgård. Vissa gamla hundar lär man aldrig sitta, så det så! wink.gif
Posse
CITAT (Adri-Anne @ 13-08-2003, 13:45)
Nu har jag läst!!! Och mitt huvud känns som en Schweizerost.
Visste att jag inte behärskade alla sammelsuriumord.

Man behöver bara kunna en bråkdel av alla "sammelsuriumord". rolleyes.gif

Tänker du på alla filtyper som Hasse_h räknade upp? unsure.gif
Berith
Åh så synd, Ann, att du inte visar bilderna för oss! ohmy.gif Jag hade väldigt gärna velat se din trädgård. Du har ju redan en bild i ditt album.... Försök igen att stoppa in några till. wub.gif
Hasse_h
Vad jag inte förstår är varför det skulle vara lättare att lägga upp bilder på Allt om Trädgård? Man måste (bör) väl ändå skala om bilderna och göra dem mindre i vilket fall? Eller?

Glöm alla "sammelsuriumord" jag skrev, jag blir lätt blind för sådant. Tänker inte alltid på att många andra kanske inte fattar ett jota...*yrkesskadad*.
Adri-Anne
laugh.gif Jag är tydligen bra på att sätta igång folk. biggrin.gif biggrin.gif
Stoppa dit... wink.gif Filtyper var det wacko.gif
Men det kanske ordnar sig ändå. "Kommer tid, kommer råd"
Tack till var och en för alla svar.
Adri-Anne
Ingen fara Hasse! smile.gif
Det var väl menat och det är jag som är lus på tjärstickan.
rosettei
kikade in i ditt album, Hasse h
vad fina igelkottsbilderna är
smile.gif
Hasse_h
Adri-Anne: Kan du fixa't? Klart du kan! (sorry, har precis läst Byggare Bob för lillgrabben.. blink.gif )

Rosettei: Tack! Ibland dyker sådana där tillfällen upp när man är glad att man har en kamera tillhands och kan föreviga stunden. HEla historien om denna lilla igelkott kan man läsa om här: Igelkottfälla, av misstag tongue.gif
rosettei
Oj, det var en lång historia.
Vi hade två ekorrar som brukade leka runt tomten
nu har jag inte sett ekorrarna på några veckor.
Undrar vart de har tagit vägen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon