sudden
jag håller på... rökte senat kl 8:50 i söndags morse då jag var på väg hem från ett rejvparty... idag är det onsdag.... jag är väldigt väldigt röksugen.... måste gå ut med hunden men det är ju liksom en av gångerna då man absolut verkligen alltid brukat röka.... men jag måste gå ut och kasta lite boll med honom nu...
men jag är väldigt röksugen..

förut har jag försökt sluta utan hjälpmedel och med diverse nicotinelltjafs.. brukade få extrema fysiska problem såsom skakningar, svettningar, kräkningar, yrsel för att inte tala om humörproblemen hehe..

nu äter jag zyban och det enda jag kämpar mot nu är min egen vilja att röka... mmm det e ju så gott.... mmm.... *saknar*

men jag ska sluta röka..... jag har som sagt inte rökt sen kl 8:50 i söndags morse....
men jag tänker feströka på kryssningen imorgon coolgleam.gif man får ju ta det lilla lugna hehe

så hur många av er har slutat röka och hur gjorde ni? hur länge har ni varit rökfria eller hur lång tid tog det innan det sprack? biggrin.gif
Cacki
Har inga svar men en jäkla massa hejar-rop!
Passa dej för feströkning, det är tydligen väldigt lätt att ramla ner på ruta 1 igen.

HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA
HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA HEJA!!! bravo.gif bravo.gif
sudden
hi hi tack tack smile.gif

mja men såhär i början är det ju dumt att utmana ödet om man ska på kryssning och festa.. man vill ju inte att någon kommer till skada liksom rolleyes.gif
denna kryssningen var planerad innan jag började med att sluta röka.. efter den ska jag passa mig lite för att feströka.... men det är ju svårt att låta bli alltså.. bara ett litet bloss... bara en liten cigg..... bara.....
Tobb
I dagens läge skulle jag aldrig kunna sluta röka... trostar.gif
Lemonne

Jag slutade röka för fyra år sen, efter 10 års rökning (jag började tidigt). Jag satte upp ett datum, 1:e Oktober och sa till alla jag kände att jag skulle sluta röka då. På så sätt gjorde jag en stor grej av det samtidigt som jag kunde förbereda mig mentalt på det. Jag slutade tvärt, eftersom jag är en sån människa som inte gillar halvmessyrer. Nikotintuggummin var inte att tänka på, det fysiska beroendet är ändå ur kroppen ganska snabbt. Det svåra är ju det psykiska beroendet!! Däremot så tillåter jag mig fortfarande att feströka då och då, jag tycker inte det är att misslyckas eller börja om från början bara för man tar en festcigg till och från.

Jag håller tummarna för dig! Du har fattat ett stort beslut och jag hoppas verkligen det kommer fungera för dig!

/Emma
sudden
ja jag har ju rökt i nästan 11 år nu så det är ju en del av mig vid det här laget...
men jag tycker ändå att det psykiska är lättare än det fysiska.. man säger att det går ur kroppen på tre dagar men när jag mått fruktansvärt dåligt på ovan nämnda sätt i en vecka så har jag varit tvungen att ge upp...
så nu är det lätare än förut men fortfarande sjukt jobbigt... man småäter ju en hel del... rolleyes.gif

man måste se ett återfall som ett återfall och inte som ett misslyckande smile.gif

jag är lite avundsjuk på dig för att du lyckades sluta tvärt!

jag har då förberett mig i ett år på det här men det är lika jobbigt för det...

jag hoppas jag klarar det iaf....
Anma
Jag har slutat och börjat och slutat och börjat.... ja,ni fattar.... Just nu är jag rökare igen, efter feströkning! Så, aldrig mer feströka efter nästa gång jag slutat. Det tragiska är att jag inte ens drack den där kvällen! Ush, dålig karaktär.
Som längst höll jag upp i nästan 5 år. Pinsamt att börja igen då. Fyy på mig!

Ska fösöka få till en rökfri sommar i år, men lovar ingenting!

Sudden, mitt råd är att inte feströka! Det finns de som fixar det, men jag och många med mig gör det inte. Varför chansa?
sqrulan
Jag slutade den 11 september 2001 då dom krachade tornen i Amerika,tror att jag
blev smått chockad av hur många som dog där fast dom inte ville.Själv hadde jag
rökt sedan jag gick i klass 7 nästan 30 år och med vilja gick en säker död till
mötes med kol eller cancer.
Det gick otroligt bra och jag har inte ens lust att röka för jag tycker att det luktar
så himla dåligt,kan inte idag fatta vad man höll på med?För mej så känns det nu
helt otroligt att man med fri vilja andas in rök i sina lungor,det är ju väldigt
onormalt betende egentligen! duh.gif
Lycka till sudden!Visst kan man vara på fest utan att röka,försök så ska du få se
att det går hur bra som helst.Du kan ju köpa nikotin tuggummi eller plåster så
går det ännu bättre,det handlar mycket om en vana som man måste bryta.
Noak
Jag slutade för tre år sedan bara tvärt efter 40 års rökning...

Jag använder fortfarande nicotinell varje dag. Och lider helvetets alla kval rätt ofta när jag känner lukten av tobaksrök. Men jag har ( ännu) inte fallit en enda gång.

Lycka till!
sqrulan
Ja visst kan cigarett rök lukta gott,särskilt utomhus tycker jag.Men då någon har rökt ute
och kommer in eller röker innomhus då luktar det vidrigt. sick.gif
Inpyrda kläder är också en stank jag inte gillar.
Bra jobbat NIKEN! tummenupp.gif
Bettis
Slutade 6 mars i år (snart en månad sedan yahoo.gif ) efter att ha rökt i över 40 år, min pappa (som röker och har asbetslunga) hamnade på sjukhus, ni skulle ha hört dom som låg där och rosslade sick.gif sick.gif de som gick omkring med rullator med syrgastub på vagnen crazy.gif då var det inte svårt att sluta, ok sa jag nu räcker det och varje gång jag blir röksugen tänker jag på gubbarna och tanterna på sjukhuset sick.gif då går röksuget över direkt, så lycka till bravo.gif
sudden
alltså det där med nicotinell.. det innehåller ju nikotin vilket innebär att man byter ut cigg mot tuggummi och fortfarande är beroende så det skippar jag.. köper vanliga stimorol istället..
anledningen till att jag kommer feströka på kryssningen är för att jag äter zyban och kommer dricka alkohol och blandar man de två är risken tydligen otroligt stor att man blir aggressiv.. jag har ganska mycket tendenser åt det hållet i normala fall så för att ingen ska råka illa ut vill jag börja mjukt tongue.gif

målet är ju att så snart som möjligt kunna gå på fest utan att röka utan att vilja slå ner vem som helst och sno dennes halvrökta cigg...
när jag klarar det kommer jag inte feströka heller biggrin.gif

jag beundrar er som lyckats sluta tvärt utan hjälpmedel och önskar att jag oxå hade sån viljestyrka...

för övrigt så har min farmor gått bort i cancer efter att ha rökt i många år och jag satt med vid hennes sjukbädd när hon dog.
hon var sjuk i cancer i ungefär 10 år och blev knappa 65 år gammal..

men jag fortsatte röka ändå... så mycket tycker jag om mina ciggisar av nån konstig anledning.... jag och Prince har haft ett väldigt kärleksfullt förhållande i 11 år nu ungefär...

härligt Bettis! hoppas du snart slipper tänka på dom för att inte vara röksugen biggrin.gif
ängsvädd
Jag slutade röka definitivt 2001. Då hade jag rätta viljan. Hade slutat o börjat massor med gånger innan. Det är så himla skönt att vara rökfri biggrin.gif Så lugnt och skönt, aldrig någon stress att behöva ha cigaretter, hinna röka innan bussen kommer osv. Behöver jag ta några djupa andetag så går det mycket bättre att göra det utan röken.

LYCKA TILL SUDDEN!
Monaxe
Började röka när jag var ca 13 år och fortsatte utan något speciellt seriöst försök att sluta i ca 17 år.
I januari -08 hade jag varit rökfri i 17 år! Har feströkt några gånger, men det kändes så hemtamt och gott så det har jag inte vågat göra om...
Det var inte helt lätt att sluta, men det gick efter att jag tröstade mej med lite portionssnus då och då.

Det är underbart att vara rökfri!!!!
ingrid fuxwall
Började röka 1969. gjorde ett uppehåll på fem år 93 - 98 och så slutade jag den 5:e mars i år

Zuban passar en del men andra blir dödsjuka av preparatet.

ingrid
sudden
oj på vilket vis har dom blivit sjuka då?? blink.gif
jag har inte hört om någon som har mått dåligt av det...
förutom att man kan bli rätt deppig men det var jag ju redan innan hahaha
ingrid fuxwall
CITAT (sudden @ 02-04-2008, 20:31) *
oj på vilket vis har dom blivit sjuka då?? blink.gif
jag har inte hört om någon som har mått dåligt av det...
förutom att man kan bli rätt deppig men det var jag ju redan innan hahaha

Numera finns ju en massa "men" om man ska använda Zuban men innan man kom på det var det många som blev fysiskt sjuka
sudden
CITAT (ingrid fuxwall @ 02-04-2008, 18:44) *
Numera finns ju en massa "men" om man ska använda Zuban men innan man kom på det var det många som blev fysiskt sjuka



oj har jag aldrig hört att någon blivit... jag vet flera som ätit det för att sluta röka.. men alla är vi olika och listan på biverkningar är ju ganska lång faktiskt...
Whiskuchi
Jag och min man spontanslutade ("Äh, men det var då fan vad dyrt det är, vi tar en sväng till Apoteket och köper tuggummin istället") september 2003, efter 13 års rökande för min del, 7-8 för hans. Jag slutade med tuggummina efter två veckor, han efter två månader. Inga återfall. smile.gif
gunvor
[attachment=16202:100_0018.JPG]


slutade röka för 1 år 4 månader o 8 kilo sedan
- med hjälp a zyban.
hade en massa biverkningar - rastlöst vandrande på nätterna - men något rökbegär har jag iinte haft - inget nikotintuggande e likn. Inget snus - helt nikotinfri efter många år.

har en god vän som sljutat röka nyligen - hon drar 1500 på lönen varje månad och sätter in på sitt reskonto / det blir mexiko ganska snart,

en annan tjej sparade 1000 per månad och köpte efter 3 år en beg husvagn för 36.000 - fattar ni hur j...a mycket pengar vi gjort av med?


Zyban var ju från början ett antidepressivt preparat som användes mycket på killarna som kom hem till USA efter Vietnamkriget - då upptäckte man att det antidepressiva hade en biverkning - man slutade röka!!

Bilden är från min sista dag som rökare!!
Boxer
Jag började röka för drygt 25 år sedan. Hade ett uppehåll i slutet på åttiotalet som höll i fyra år tills jag åkte dit igen på en fest.

Nu har jag varit rökfri i fem år och tänker ALDRIG ta ett bloss igen, för då åker jag dit så det ryker.

Det gick "lätt" med nikotinplåster, nikotintuggummi, nikotinsugtabletter och inhalator de första dagarna, men klarade mig ganska snabbt med enbart plåster.

Du kommer också att fixa det galant. tummenupp.gif
Floppy
Jag slutade röka 18 november 2004...jag hade lovat min pappa på hans dödsbädd att jag skulle sluta röka...och han sa att jag kunde vänta tills efter begravningen...och det gjorde jag...han dog av lungcancer och det var min motivering som jag behövdes...fy farao vilken hemsk död det är...

Jag håller alla tummarna att du/ni som håller på att sluta eller ska sluta röka...ni kommer att lyckas...ge er inte bara...det är ni som bestämmer över eran kropp...inte tobaksbolagena...HEJA, HEJA!!!! tummenupp.gif
gunvor
OM ATT SLUTA RÖKA…….HITTADE DETTA I MIBN DATOR!!!!!!
Det är ju inte alltid så lätt – men i mitt fall blev det så här.
Hörde talas om Zyban - undermedlet på recept. Fick mitt recept efter att doktorn på vårdcentralen gjort vissa undersökningar och konstaterat att här lider vi av lindrig/måttlig KOL. Sånt blir man inte av med – men man kan stanna upp utvecklingen genom att sluta röka.
Det gjordes andningsprover och det var väl inte helt ok med blåset! Således bestämdes det att här skulle det slutas med rökning med hjälp av Zyban. Vad är nu Zyban? Enligt vad jag fått fram användes det i USA som ett antidepressivt medel till pojkarna som tillbringat för lång tid i Vietnamns djunglar. Då visade det sig att Zyban hade en positiv biverkning – det tog bort rökbegäret hos patienterna.
Hur gick det då för mig? Jo, det blev rökfritt – men det var tufft.Dag 1 – tog första tabletten och rökte som vanligt.
Dag 2. Morgonkaffet var gott men cigaretten smakade inte gott.
Hade dock fått veta att man inte skall sluta tvärt så jag lyckades pina i mig 11 cig den dagen.
Dag 3. Kände mig som en sur gammal disktrasa i munnen – lyckades få i mig 7 cig under dagen – det var inte gott.
Dag 4 3 cig.
Dag 5 – betraktade mig som icke rökare. Efter en vecka skulle man öka till 2 tabl per dag. En tidigt på morgonen och nr 2 tidigast 8 timmar efter den första.
Så började sömnstörningarna – mina vandringsnätter – mellan sängen o soffan – tillbaka till sängen några timmar senare via kylskåpet – blev efter några veckor förfärligt trött av detta nattliv. Plussade på några kilon – vädrets makter var inte på hurtiga promenerares sida. Godisbegär har jag inte haft. Förra gången jag slutade röka åt jag kilovis med riktigt äckligt godis. Nu har jag mest ätit frukt o smörgås. Fortfarande efter alla dessa veckor känner jag gammal nikotinsmak i munnen ibland! Det finns väl en del som skall rensas bort ur kroppen.
Vissa perioder har mina dygn varit inrutade i 2 tim sömn/ 2 tim vaken / 2 tim sömn o s v – då är dåligt väder en välsignelse.
Luktsinnet började återvända på gott o ont – konstaterade att katten har en toalett under verandratrappan!!
Nu händer det att jag sover mig igenom en hel natt. Men är snuvig – förkyld ? Kanske eller någon biverkning.?
Har nu talat med en det som slutat röka och kommit fram till att Zyban har inte samma effekt på alla
Aqvakul
Började röka regelbundet när jag var 13 år. Vid 17 års ålder började jag också snusa. När min dotter föddes var jag 29 år och slutade röka, men fortsatte att snusa. 7 mars i år, 56 år gammal, slutade jag tvärt med snus. Använder inga substitut. Det är jättejobbigt, men jag kommer aldrig att börja igen.
Inga från Närke
Jag slutade röka den 15 januari i år p.g.a. att jag fick åka in i ambulans med en lunginflamation och att jag inte kunde syresätta mig. Har då även fått KOL p.g.a. av att jag från början haft astma sedan barnsben och sedan då rökt. Låg på lungkliniken i 2 veckor och hade syrgas i 1,5 v på heltid sedan mindre och mindre.
Idag mår jag bra och enligt senaste läkarbesöket i torsdags hade alla värden gått upp så man får vara glad så länge det varar. Har även vaxinerat mig (5 år) för att få lite bättre motståndskraft när event. en förkylning kommer farande.
Har rökt sedan jag var 15 år och är idag 62 år. Sista tiden var ca 15-20 cigg om dagen.
Har under denna tiden använt plåster utom de sista 2 veckorna.
Min sambo slutade också och han anväder något som heter Champix tror jag det skrivs (går under högkostnadsskyddet) , nyare preparat än Zuban, ger inte lika stora biverkningar men lite grann. Han har haft lite konstiga mardrömmar och känner sig trött, kan vara lite grinig ibland men det är inte säkert det beror på Champixen utan mera att vara utan ciggen.
Visst är det svårt ibland under vissa situationer men då är det bara att bita ihop. Har försökt att sluta för ca 5 år sedan men då lyckades jag inte. Att jag lyckats nu är att det fanns inget att välja på fortsätta att leva eller dö i förtid.
Många skyller på att det är dyrt med hjälpmedel men vad kostar inte ciggaretterna idag, blir ungefär det samma och sedan när man klarar sig utan hjälpmedlen så kan man lägga undan en liten slant och göra en resa eller köpa ny bil. Jag lägger mina pengar på vår lilla hund, vi åker på vattengymnastik 1 gång/vecka det är samma kostnad som mitt röka men betydligt nyttigare.
Lycka till alla ni som har slutat och till alla er som funderar gör ett försök. 4 av mina arbetskamrater slutade efter att de fick höra om mig + min dotter även hon slutade och mågen har dragit ner från 1 ask/dag till 2 askar/vecka.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon