Full version: Blommor vid besök
Alba
Vi har diskuterat ett ämne med några goda vänner. Det skulle vara kul att höra hur ni tänker.

När man blir bjuden på middag är det ju vanligt att man tar med sig en blomma eller något annat till värdinnan.

---Tar ni med en blomma endast första gången ni blir inbjuden eller vid varje inbjudan.

---Om ni blir inbjuden till kaffe...tar ni med en blomma då

---Om jag blir bjuden på middag som tack för en tjänst jag utfört ......ska jag då ta med något till värdinnan.

Jag kan säga att meningarna var väldigt delade.
MariaÖrebro
Svårt! Jag skulle nog vilja säga att man tar med sig en blomma eller nåt när man kommer hem första gången till någon som just flyttat eller liknande. Därefter tycker jag nog att man kan ta med sig någon liten gåva emellanåt när man känner för det, men absolut inte varje gång! Då börjar ju människan förvänta sig att få saker hela tiden!

Dessutom behöver det ju inte alltid vara en blomma. Om man syltat och saftat kan man ta med sig en burk/flaska, eller om man plockat svamp blir en papperspåse med kantareller en uppskattad gåva! Sen kan man jämföra hur ofta man får saker av den som besöker dig. Vissa har alltid med sig något, andra har aldrig det. Man ska absolut inte känna sig tvingad att ha med sig en blomma varje gång! Då försvinner det roliga i det.
Aqvakul
CITAT (MariaÖrebro @ 03-04-2008, 13:23) *
Svårt! Jag skulle nog vilja säga att man tar med sig en blomma eller nåt när man kommer hem första gången till någon som just flyttat eller liknande. Därefter tycker jag nog att man kan ta med sig någon liten gåva emellanåt när man känner för det, men absolut inte varje gång! Då börjar ju människan förvänta sig att få saker hela tiden!

Dessutom behöver det ju inte alltid vara en blomma. Om man syltat och saftat kan man ta med sig en burk/flaska, eller om man plockat svamp blir en papperspåse med kantareller en uppskattad gåva! Sen kan man jämföra hur ofta man får saker av den som besöker dig. Vissa har alltid med sig något, andra har aldrig det. Man ska absolut inte känna sig tvingad att ha med sig en blomma varje gång! Då försvinner det roliga i det.


Resonerar likadant!
Lemonne

Det beror lite på tycker jag. Är man bjuden på kaffe tycker jag inte man behöver ta med sig något alls om man inte firar något. Vid högtider däremot, t.ex. jul, påsk, nationaldagen, kan man ta med sig något.

Är man bjuden på middag tycker jag man ska ta med sig något om man inte har för avsikt att bjuda igen. Fast jag tycker definitivt inte man ska ta med sig något om man blir bjuden på middag som tack för en tjänst!!
Lars-Olof Arvids
Första gången man blir bjuden kan det vara trevligt att ha med sig en blomma, och naturligtvis om den som bjuder har något att fira: födelsedag, namnsdag, tagit körkort, slutat röka eller liknande. Annars tycker jag att man duger precis som man är, även utan blommor eller presenter. Om man blir inbjuden som tack för en tjänst - räcker det inte med den tjänsten?

Olle
MariaÖrebro
Håller med Lemonne och Lars-Olof om att man inte ska behöva ha med sig något när man blir bjuden som ett tack för hjälpen! då har man ju redan gjort sig förtjänt av middagen, eller hur man ska säga! Asch, ni vet vad jag menar!
Lars-Olof Arvids
Lemonne, du hann före med ungefär samma sak! biggrin.gif

Olle
Betty
---Tar ni med en blomma endast första gången ni blir inbjuden eller vid varje inbjudan.
Vid varje inbjudan, men det är inte alltid en blomma, ibland är det en burk hemkokt hjortronsylt eller nåt annat i mat- eller dryckväg som jag vet att värdinnan kommer att uppskatta.
---Om ni blir inbjuden till kaffe...tar ni med en blomma då
Nix, inte det, inte för att dricka kaffe hos nära vänner. Fast det händer, om jag är bjuden på kaffe hos nån som jag inte har varit hemma hos på mycket länge eller aldrig. Eller om det är en mer speciell kaffeinbjudan, som när nån har flyttat och vill visa upp sitt nya hem t.ex.
---Om jag blir bjuden på middag som tack för en tjänst jag utfört ......ska jag då ta med något till värdinnan.

Inte då, middagen är ju ett tack för din tjänst. smile.gif
Hannele
Vi har ofta knytkalas, för att orka träffas utan att någon behöver slita så mycket.
Som trädgårsvänner är det trevligt att få och gen en liten blomma.
Alba
Den punkt som vi var eniga om var detta med att bli inbjuden som tack för en tjänst. Då behöver man inte ta med något.

I övrigt var det lite blandade uppfattningar precis som här. Det finns inga skriva regler utan man går på känslan....vad som känns bra vid just det tillfället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon