Madeleine1
Hur gör man när man vill anlägga en liten bäck? Jag har en slänt med relativt mycket fall som jag skulle vilja göra en bäck/ett fall i.
Jag har ingen aning om var jag ska börja någonstans och vet nog egentligen inte heller vilka frågor som är "rätt" i sammanhanget... wacko.gif

Tips mottages tacksamt!
kerstin z5-6
Prövade med liner -dammduk ..men fick det inte att bli vackert ..så tillslut gjöt vi den i betong , hönsnät o natursten .Eftersom jag bor i z 5-6 och den håller måste konstruktionen vara ok vid tjäle .
Resultatet finns i mitt dammalbum smile.gif bild 5 och 6
Madeleine1
Tack för tipset Kerstin! smile.gif Din bäck ser jättemysig ut, det är definitivt något åt det hållet jag är ute efter!
Har du lackat dina stenar? Jag läste ett tips någonstans (ev. här i forumet, minns inte riktigt) att man skulle/kunde göra det. Jag fäste mig inte vid det just då, men det kanske är något?
dammkillen
hej

Man kan kanske göra som "trappsteg" i jorden när det lutar mycket för att bottenmaterialet i bäcken ska ligga kvar... beror på vad man använder för bottenmaterial.

Sen måste man se till så att det går att forma dammduken i den form man gjort på utgrävningen i jorden.

Det är många saker som ska stämma, man får pröva sig fram så att ideerna fungerar i praktiken, så att man inte går och köper dammduk som kostar pengar som sen inte passar i utgrävningen.

Jag vet inte om det här fungerar, det är bara teorier, så lita inte på mig. unsure.gif
Hans i Mälardalen
Om du inte har någon naturlig lutning så kan du skapa en genom att mura upp en liten ram, det gjorde jag. Det går nästan att skymta det på två bilder i mitt fotoalbum.
Om bara några dagar tänkte jag göra reklam för min sprillans nya hemsida ( håller på o filar på den nu ), på den har jag beskrivit hur jag har gjort och där kan man även se massor av läckra bilder på den.

Lycka till! biggrin.gif
MvH
Madeleine1
Tack för tipsen! smile.gif
Får lägga upp strategin under de kuriga månaderna för att ta tag i byggandet nästa år. Ska bli mycket spännande!
ariana
jag gjorde som trappsteg i jorden grävde alltså
la i duk o stenar
men jag gjorde fel för jag grävde för djupt
skulle gjort idag bredare också
skall göra om den vid tillfälle

tänk på det blink.gif
Ingo
I boken "Trädgårdens stenlandskap" finns en beskrivning på ett ganska ambitiöst bygge med en liten övre damm, en större lägre damm och ett vattenfall mellan dem. Förutsättningen var precis som du säger, Madeleine - en slänt med rätt brant fall. Beskrivningen i boken är rätt detaljerad med flera bilder tagna under byggets gång.

Jag har boken hemma så jag kan ge författare, förlag o dyl om någon är intresserad.
ariana
Hej i mitt album finns ett litet vattenfall längt upp där vi byggt upp fallet med stenar, sen en damm
efter det finns en bäck kommer bild senare
och en nedre damm
min trädgård sluttar lite och första damman som är en 7-8år byggde vi först den finns mitt i hjärtat av trädgården
de har varit till mycket glädje och är inte så jobbigt att göra som man kanske tror unsure.gif
Kristina i Skåne
Vi gjorde en fåra och lade dammduk. Sedan har vi lagt en del större stenar och singel i själva bäcken. Vi har singel runt om också (se bild i album). Bäcken leder till en större damm där vattnet pumpas upp och sedan leds det till en liten damm vid bäckens början.
Det är väldigt avkopplande att sitta och höra vattnets porlande... biggrin.gif
Hannele

Kanske en bäck av stenar?
ariana
hej kristina ser inget album tyvärr ohmy.gif


hannele
ser fin fint ut så borde ja nog bygga om min bäck wub.gif
Ewa L
Åååhhh vilka härliga bilder. Vilken inspiration jag fick! wub.gif
Jag bara måste ha ett litet vattenall oxå! Har en pytteliten damm — Ø 1 m ungefär och djup ~1 dm — dvs inte mycket att ha i dagsläget.

Ovanför den har jag dock en rejäl slänt utan några dyrbara växter, se bild


Ni ser — dammen är så liten att den inte ens syns på bild! biggrin.gif

Har nu insett vad jag skall projektera under 2004, alt. 2005. Njutningslysten har jag alltid varit, nu får jag väl bli gjutningslysten oxå!! tongue.gif laugh.gif
Madeleine1
Hej Ingo och ni andra!

Jag är nyfiken på boken du tipsade om, vem är det som skrivit den?

blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon