Full version: Grodyngel i dammen
ogräset
Hejsan

Jag har fått massor av grodyngel i min damm, vad gör jag? kommer det att bli mängder av grodor i dammen. Jag har koi i dammen på sommaren men just nu är de inne i förrådet.

Undrande Birgitta innocent.gif
MariaS
Lugn. Naturen sköter sig själv. Ynglen växer upp och flyttar. Resten tar Koien hand om.
Christer i Falköping
Alla groddjur är ju dessutom fridlysta numera, så du får faktiskt inte göra något med dem.
Christer.
skogstroll
titta o njut smile.gif
Jan Lindgren
Hej!
Om du sätter ner benen i dammen så kommer ynglen och gnager på benen. Jag tror damerna kallar det peeling.
MVH
Jan Lindgren
ogräset
Kul Jan jag skall testa detta rotfl.gif
Monaxe
Är du säker på att det är grodyngel och inte paddor?

Grodynglen kommer Koien att förse sej av, men paddyngel är det inga fiskar som äter.

Fick förra året flytta flera 100 paddyngel till en naturdamm i närheten, (Ja jag vet att det inte är helt lagligt) annars hade vi blivit översvämmade av paddor. Lämnade även kvar flera stycken i vår damm, är mycket förtjust i groddjur, men inte den enorma mängden vi fick här i fjol.
embees
CITAT (Monica i Kungälv @ 05-04-2008, 17:43) *
Är du säker på att det är grodyngel och inte paddor?

Grodynglen kommer Koien att förse sej av, men paddyngel är det inga fiskar som äter.

Fick förra året flytta flera 100 paddyngel till en naturdamm i närheten, (Ja jag vet att det inte är helt lagligt) annars hade vi blivit översvämmade av paddor. Lämnade även kvar flera stycken i vår damm, är mycket förtjust i groddjur, men inte den enorma mängden vi fick här i fjol.


whistling.gif ... de får gärna flytta till mig och min damm. Jag vill bara ha amfibier och inga fiskar.
Både paddor och grodor är välkomna ....... smiley_small_hug.gif
*Ulrica*
Grattis! De få som överlever kommer att lämna dammen för att återvända nästa vår för att leka! Vi har varje år en underbar konsert i vår damm så snart isen släpper. Man får faktiskt ta in några för att studera om man släpper ut dem igen sedan. För två år sedan hade vi ett gäng i en guldfiskskål och matade dem med yngelfoder och fryst spenat. När de började få framben så hällde vi tillbaka dem i dammen. Mycket spännande, tyckte min då 5-årige son.
theseraphim
Hade samma sak i min lilla damm för ett antal år sedan men det var ju inga problem, de sticker ju när de är stora plus att katten var väldigt fascinerad av alla dessa paddor som skuttade omkring i närheten av dammen hela sommaren. Roligast var det faktum att hon var lite rädd för dem speciellt en gång fick jag "rädda" henne för då vågade hon knappt röra sig då det fanns typ tio-femton paddor i rabatten samtidigt och blev lite omringad där så där satt katten och jamade lite försynt och väntade på helikopterräddning.
TobbeGarden
Jag gör ingenting det sköter sig självt ... Mvh Tobbe
MammaMattsson
Jag har många grodor och paddor på tomten, och det är jag glad för, även salamander!

Det är ett tecken på att du inte har förorenad mark, och var rädd om dem. Kanske skall du flytta några, eller ta in i ett kallvattensakvarium, mata sparsamt med vanliga fiskflingor,och sätt ut dem när benen börjar växa ut, kanske inte i koidammen, då de äter dem, men finns ett dike med vatten, släpp dem där!

De äter mygglarver bland annat, och som sagt, ett tecken på en icke förorenat miljö.

En gåva helt enkelt. jag flyttar alla grodor jag ser till säker plats med skugga och litet fukt innan jag klipper gräset. jag har sett paddor äta mördarsniglar av och till, så ta tillvara dem!

Groddjur är känsliga för diverse föroreningar...
embees
CITAT (ogräset @ 04-04-2008, 19:53) *
Hejsan

Jag har fått massor av grodyngel i min damm, vad gör jag? kommer det att bli mängder av grodor i dammen. Jag har koi i dammen på sommaren men just nu är de inne i förrådet.

Undrande Birgitta innocent.gif


Lyckos dig! Jag hoppas och hoppas att några paddor eller grodor, eller både och, ska hitta till min damm. För man får väl inte hjälpa dem på traven, eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon