Full version: vårstädning
ankiironninge


hur brukar ni göra med era dammar på våren??

är ni nogranna md att mäta och dona med preparat?

detta med allt slamm på botten??

Måste man verkligen ha en sån där dammsugare..??

tacksam för råd..


dammen till inlägg.JPG

TobbeGarden
Jag brukar ta bort alla döda växtdelar . Suger upp Slammet med dammsugare det mesta . Drar i gång filter rätt tidigt . Men jag håller inte på med massa kemikalier och sånt det går bort . Fiskarna trivs super ändån.
ankiironninge
CITAT (TobbeGarden @ 10-04-2008, 22:19) *
Jag brukar ta bort alla döda växtdelar . Suger upp Slammet med dammsugare det mesta . Drar i gång filter rätt tidigt . Men jag håller inte på med massa kemikalier och sånt det går bort . Fiskarna trivs super ändån.




tack för svar Tobbe..

som nybörjare till detta med damm är man lite osäker.

tyvärr fick vi skicka tillbaka vår pump till leverantören, helt död , efter vintern.

men det går på garantin så.. så fort den kommer så sätter vi igång den.

dammsugare, hm ska till mässan idag så jag får titta lite på vad som finns i den vägen.

//väl mött anki
HelenN
CITAT (TobbeGarden @ 10-04-2008, 22:19) *
Jag brukar ta bort alla döda växtdelar . Suger upp Slammet med dammsugare det mesta . Drar i gång filter rätt tidigt . Men jag håller inte på med massa kemikalier och sånt det går bort . Fiskarna trivs super ändån.


Funderar också på att göra en liten vårstädning i dammen!!! Vad använder ni för dammsugare???
Gunilla T
Jag använder ingen damsugare - det går utmärkt att använda en håv för att fiska upp skräp. Jag städar bra på hösten och försöker få bort det mesta av löven. På våren tar jag håven och städar lite på botten. Damsugare riskerar ju att ta bort djurlivet i dammen som bör finnas kvar för ekobalansen.

Pumparna igång så snabbt som möjligt för att syresätta vattnet och få igång reningen. Det gör inget om lite slam finns kvar, det är naturligt för en damm men den får ju inte slamma igen.

Använder aldrig kemikalier, då förstör man ekobalansen. Dödar man algerna med något kemiskt preparat lägger de sig på botten som ett tjockt lager damm som är nästan omöjligt att få bort.
TobbeGarden
Jag har en Pondovac den är superbra . MVh Tobbe

CITAT (Gunilla T @ 21-04-2008, 11:26) *
Jag använder ingen damsugare - det går utmärkt att använda en håv för att fiska upp skräp. Jag städar bra på hösten och försöker få bort det mesta av löven. På våren tar jag håven och städar lite på botten. Damsugare riskerar ju att ta bort djurlivet i dammen som bör finnas kvar för ekobalansen.

Pumparna igång så snabbt som möjligt för att syresätta vattnet och få igång reningen. Det gör inget om lite slam finns kvar, det är naturligt för en damm men den får ju inte slamma igen.

Använder aldrig kemikalier, då förstör man ekobalansen. Dödar man algerna med något kemiskt preparat lägger de sig på botten som ett tjockt lager damm som är nästan omöjligt att få bort.

Man får vara försiktig när man dammsuger . Lägger utloppet i landet så får växterna näring . Ekologiskt minsann.

CITAT (ankiironninge @ 06-04-2008, 15:17) *
hur brukar ni göra med era dammar på våren??

är ni nogranna md att mäta och dona med preparat?

detta med allt slamm på botten??

Måste man verkligen ha en sån där dammsugare..??

tacksam för råd..


dammen till inlägg.JPG

Ser fin ut din damm . Får lägga in en bild på min senare när det börjat växa ... Mvh Tobbe
ankiironninge
CITAT (TobbeGarden @ 21-04-2008, 12:55) *
Jag har en Pondovac den är superbra . MVh Tobbe
Man får vara försiktig när man dammsuger . Lägger utloppet i landet så får växterna näring . Ekologiskt minsann.
Ser fin ut din damm . Får lägga in en bild på min senare när det börjat växa ... Mvh Tobbe



det tycker jag du ska göra Tobbe, så vi får se wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon