Bettan_64
Hej,
Kan ngn tipsa hur man gör med kanten som är mot gräsmattan? Duken är synlig och jag vill dölja den så naturligt som möjligt. Gärna i samma nivå som gräsmattan och inte så det blir "inramat". Tycker inte om att se duken, varken ovanför vatten linjen som precis under. wink.gif

Den andra kanten blir mer naturlig mot en backe (se bild). Dammen är ca 10 meter lång och 3,5 m bred samt 1,70 på den djupaste delen. Ska oxå leta efter rundare småsten till den grunda delen.


Vi har koi som gått inne under vintern och som längtar ut.
MariaS
Varför inte lägga lite snygga kullerstenar, plattor eller skiffer på kanten. Sen kan man anlägga smala rabatter med funkia eller andra lämpliga växter som hänger ut över kanten.

Snyggt läge föresten!

Vilken del av landet bor du i? Upp till zon3 kan du gott ha fisken ute året runt, om bara dammen är minst 80cm djup.
johan 89
Bor utanför Uppsala, zon 4. Min damm är djup (1,5 m) så jag hoppas kunna ha koi där i vinter också. Sten är alltid snyggt och narturligt, kan vara en idé att använda och variera kantens bredd med växter vissa partier i rabatter. Kan tänka mig trädäck också.

Förstår att det varit mkt grävjobb med er damm. Nu kan ni planera växter. bäck och ev. en bro...

Hoppas på en fin sommar för er!
DragonLady
Lägg ut kokosnät som går ner över kanten o låt gräset växa i nätet o böja sig ner över kanten.

Det finns kokosfickor oxå som man kan plantera i.
Monaxe
Har använt växelvis skiffer och större stenar till att dölja kanterna med, även försökt mej på en liten"strand" med hjälp av grus i en sluttning med dammduk. Har haållt på i flera år, kanten är det hos mej som jag aldrig blir färdig med...flyttar stenar hit och dit....
MariaS
CITAT (johan 89 @ 06-04-2008, 19:22) *
Bor utanför Uppsala, zon 4. Min damm är djup (1,5 m) så jag hoppas kunna ha koi där i vinter också. Sten är alltid snyggt och narturligt, kan vara en idé att använda och variera kantens bredd med växter vissa partier i rabatter. Kan tänka mig trädäck också.

Förstår att det varit mkt grävjobb med er damm. Nu kan ni planera växter. bäck och ev. en bro...

Hoppas på en fin sommar för er!

Under forumet "Bygga" har jag lagt ut ritning på hur jag byggde vår bro. Sök där får du se.
Bettan_64
Tack för många bra tips.
Har börjat lägga sten och äntligen ser jag hur man kan variera med stora stenar, rabatter och marksten. Kul att se hur det börjar växa fram. Ska skaffa kokosnät för jag vill se så lite som möjligt av dammduken.
Har släppt i våra koi som stortrivs. Spänt linor över dammen för att undvika att fågel tar dom.

Ska leta efter naturgrus som vi ska lägga i hyllorna under vattnet, sen är det dags för damm växter. Har tittat på hemsidan "www.vattenliv.nu". Är det ngn som har erfarenhet av att beställa därifrån? Finns andra bra länkar? Vi bor utanför Uppsala men har ingen riktigt bra plantskola med dammväxter i närheten. Har aldrig beställt växter på internet, vet inte om man vågar...

Vilken underbar tid vi har framför oss!

Nya bilder kommer snart ;-)
DragonLady
Jag har beställt från vattenliv i 2år dock inget i år, och det har varit bra grejer.
Håller också på med kanten nu.. tycker det får ta tid så det blir bra yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon