Fragaria
Planerar min trädgård och drömmer om att ha en damm för koi och en för groddjur men har läst att fiskarna äter upp grodynglen och möjligen sparar paddynglen. Tänkte ha ett vattenfall från koidammen till groddammen, kanske med ett litet nät för utloppet? Men de kanske hoppar över? Eller att man måste göra nätet så finmaskigt att det sätts igen och måste rensas? Kanske det förr eller senare blir yngel som tar sig igenom - och sprids till nedre dammen och äter upp grodorna? Kanske grodorna skyr dammen ändå bara för att det blir fisklukt i vattnet även om själva fisken inte finns där wacko.gif ? Någon som provat eller gjort intressanta observationer?
Snigelhatare
Det kryllar av paddor och grodor jämte mina koi. Hoppas att de äter en del yngel, men tyvärr så är det nog många som klarar sig. De stora rör de inte.
Gunilla T
Grodorna och paddorna bestämmer själva var de placerar sig - du kommer att få grodor och paddor i båda dammarna.

Vet inte om koi äter upp grodyngel - det är iaf alltid någon individ som klarar sig. Gräsklipparen är nog en farligare fiende för smågrodorna på hösten.

Jag har haft koi och grodor i samma damm i många år - inga problem alls. Det är inte lätt att få koi att föröka sig i en damm, i vart fall dröjer det många år och de kräver stort utrymme. Guldfiskar däremot förökar sig alldeles för mycket.
Fragaria
Av detta förstår jag att groddjuren knappast hejdar sig för att leka bland fisken så det var var roligt att höra. Då kanske det inte behövs något specialarrangemang mellan dammarna. Men varför gillar inte signaturen "Snigelhatare" groddjur? Om man inte tycker de är fina att titta på för sin egen skull eller gläds åt att göra naturen en tjänst (groddjuren har det ju svårt idag i våra utdikade landskap och med all trafik) kanske det kan kännas bra att de äter skadeinsekter, t ex sniglar, även om jag inte vet om de äter spansk skogssnigel. Ställer groddjuren annars till något förtret i trädgården?
Gunilla T
Helt rätt Fragaria - grodor är bra skadebekämpare i trädgården och det känns fint att erbjuda dem en bra miljö att föröka sig i. Ibland kryllar det av smågrodor här på hösten.

Just nu har de vaknat ur vinterdvalan och sitter och "pratar" i dammen.

Grodor och paddor gillar inte kemiska bekämpningsmedel - deras hud tål det inte - så försök att odla ekologiskt så skall du se att de hittar din damm.
Bassam
Hej
Jag tycker att säga det är roligt att man har grodor och paddor i sin trädgård, för att de äter skalinsekter och kanske sniglar, men man måste skyddar sina växter genom att minska dem , och försöka ha kontroll över dem
MVH
Lycka till, H: Bassam
Christer i Falköping
Kanske missuppfattar dig Bassam, men menar du att grodor och paddor skulle skada växterna?? I sådana fall har du ju helt fel, de rör inte några växter.
Christer.
Solstorm
De brukar inte skada växterna, men här hos mig äter grodorna med glädje jordgubbar.
Jan Lindgren
Hej!
Det finns ingen anledning att odla "ekologiskt" för att få massor av groddjur på tomten. Jag har alltid använt konstgödsel och växtskyddsmedel och har massor av paddor och grodor. Det viktigaste är att se till att det finns lämpliga dammar där groddjuren kan fortplanta sig. Groddjur tycks inte leka i surt vatten så det kan finnas behov av att kalka vattnet i vissa områden. Jag har ingen grodlek i mina okalkade dammar.

Kan det anses vara ekologiskt renlärigt att gräva dammar och behandla vattnet kemiskt för att groddjuren ska trivas?
MVH
Jan Lindgren
Christer i Falköping
CITAT (Solstorm @ 12-04-2008, 10:14) *
De brukar inte skada växterna, men här hos mig äter grodorna med glädje jordgubbar.

Är det inte så att de äter skadedjuren som finns på jordgubbarna? Har aldrig hört att de äter något annat än smådjur.
Christer.
Fragaria
Såvitt jag vet är grodor bara intresserade av vegetabilier så länge de är yngel.
MariaS
CITAT (Fragaria @ 12-04-2008, 14:05) *
Såvitt jag vet är grodor bara intresserade av vegetabilier så länge de är yngel.

Alger och vattenväxter är ynglenas föda. Så fort de får ben och går iland, är det insekter som gäller. Redan när bakbenen börjar visa sig på ynglen, är de stora nog att äta mygglarver i dammen. Däremot äter ALDRIG en vuxen groda vegetariskt, om det inte av misstag följer med en insekt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon