Pirum
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2228378.ab

Helt barockt. Ett äldre par blir bestulna, tjuvarna grips, men pengarna anses tillhöra tjuvarna - och ska användas till att betala deras skulder.

Så om en snubbe som kronofogden är efter stjäl min bil, så kan alltså kronofogden få den? Verkar ju vansinnigt. Inte tusan tillhör stöldgodset tjuven, det tillhör fortfarande de bestulna, enligt all rimlig logik väl?
skogstroll
det är ju helt sjukt, man blir ju så himla arg när man läser det, Finns väl ingen (förutom Kronofogden kanske) som inte vill att de äldre som blev bestulna ska få tillbaka sina pengar (och mer därtill tycker jag), då är det ju nåt allvarligt fel
rahmat2
Hoppas bara att de inte är fattiga, för det gör saken ännu värre.
Varje gång jag hör nån äldre blir bestulen på sina små pengar av några yngre, blir jag bara ledsen. Nu är det ännu värre när staten är inblandad i det hela.
Magdis
Hur kan det få gå till på det här sättet?! Det är inte mycket som gör mig förbannad, men när jag läser sånt här så blir jag det. ranting.gif
KURT
Det är ju inget konstigt alls, vart skall man dra en tidsgräns? Om de här hade gripits efter 2 år i stället och de hade dömts för att ha bestulit fler personer. Hur skulle då deras tillgångar fördelas? Det finns klara bestämda regler i vilken ordning skulder skall fördelas, inget konstigt med det. Pengar är inget "föremål", i det här fallet kan de ju redan ha förbrukat just de pengar de tog från det äldre paret, medan de 2000 kan ha kommit från andra stölder, eller från helt andra affärer.
skogstroll
nej det finns såklart regler. Men skatteskulder som det tydligen handlade om tycker jag ändå kan komma efter gamlingarnas sparpengar!
KURT
CITAT (skogstroll @ 10-04-2008, 15:30) *
nej det finns såklart regler. Men skatteskulder som det tydligen handlade om tycker jag ändå kan komma efter gamlingarnas sparpengar!



Om man då har skatteskulder så skulle man kunna slippa betala dem genom att skapa fiktiva skulder till någon kamrat!
skogstroll
jaja

LadyG
Ska man vara kritisk finns det inga bevis för att de pengar tjuvarna hade på sig tillhör gamlingarna.

Dess värre tvivlar jag på att sådana summor täcks av hemförsäkringen, i alla fall som de förvarades i en (till synes olåst) byrålåda och inte i ett kassaskåp.

Att sen staten anser att skulder till staten går före skulder till privatpersoner är inte så konstigt, så har det ju alltid varit.

Fast det suger ändå.
Pirum
Goda synpunkter KURT. Men här greps de ju i närapå direkt anslutning till brottet, kanske borde gamlingarna haft sedelnumren uppskrivna för att kunna identifiera rätt lappar... Nåja, får se hur det går, försäkringsbolagen är väl inte positiva till att betala ut ersättning till folk som haft pengar "i madrassen" (eller byrålådan), så i slutändan blir det väl så att tjuvarna blir betalningsskyldiga till gamlingarna, men hur de ska tjäna ihop till att betala alla sina skulder medan de sitter i buren vettetusan.
Lemonne
CITAT (LadyG @ 10-04-2008, 16:41) *
Ska man vara kritisk finns det inga bevis för att de pengar tjuvarna hade på sig tillhör gamlingarna.

Dess värre tvivlar jag på att sådana summor täcks av hemförsäkringen, i alla fall som de förvarades i en (till synes olåst) byrålåda och inte i ett kassaskåp.

Att sen staten anser att skulder till staten går före skulder till privatpersoner är inte så konstigt, så har det ju alltid varit.

Fast det suger ändå.


Samma regel gäller även för de som begått brott och har skadestånd att betala - brottsoffret får inte några skadeståndspengar så länge brottsutövaren har skatteskulder. Själv har jag fått vända mig till brottsoffermyndigheten för att få några pengar öht...
Alphaville
CITAT (Pirum @ 10-04-2008, 15:47) *
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2228378.ab

Helt barockt. Ett äldre par blir bestulna, tjuvarna grips, men pengarna anses tillhöra tjuvarna - och ska användas till att betala deras skulder.

Så om en snubbe som kronofogden är efter stjäl min bil, så kan alltså kronofogden få den? Verkar ju vansinnigt. Inte tusan tillhör stöldgodset tjuven, det tillhör fortfarande de bestulna, enligt all rimlig logik väl?


Helt absurt! Jag fattar inte hur samhället tänker. Jag blir deprimerad när jag läser sådana här saker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon