wolsse
Transfett är omättat fett (tex oljor) som har behandlats så att det blir som tillverkarna vill ha det. Finns i diverse färdigmat och ökar risken för cancer, diabetes allergier mm. Nu har lokalpolitikern Ilija Batljan i Nynäshamn startat en namninsamling för att halten transfett i maten ska redovisas, precis som med mättat fett mm. I Danmark har dom redan förbjudit fettet (eller begränsat, vet ej). Skriv på för att visa att vi inte vill ha onaturligt höga nivåer kemiska fetter i vår mat!! Klicka här för att skriva på
*Stintan*
Japp, skrev på häromdagen.
torvan
Samma här tummenupp.gif torvan
Cacki
Done!
Finns redan alldeles tillräckligt med sk*t i maten som det är.
Thomas Wahlqvist
Har skrivit på


Och här är mina grubblerier om transfett och Göteborgskex
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;#entry796318

länk till inlägget
torvan
kolhydrater ifokus och Doktor Dahlqvist blogg har intressanta artiklar och diskussioner om transfetter. Torvan
Piccante
tror jag har skrivit på redan men ska kolla länken!
Bettis
har skrivit på tummenupp.gif
wolsse
Bra allihopa!! Nu fortsätter vi att övertyga fler så att det blir lite namn på listan... tummenupp.gif


/wolsse
zaaritha
Done!
*Stintan*
Man kan ju också försöka låta bli att köpa varor med transfetter i.
wolsse
Stintan: Grejen är ju att dom inte måste skriva på förpackningen om det finns transfetter. Ska man då sluta äta all färdigmat bara för att det kan innehålla transfett?? Det tar inget extra för företagen att skriva ut, och jag vill veta. Är emot hela grejen med att ha i konstiga tillsatser bara för att göra det enklare och billigare.

Igår sa de förresten på nyheterna att bröstcancerrisken fördubblas av transfett.
*Stintan*
CITAT (wolsse @ 13-04-2008, 20:57) *
Stintan: Grejen är ju att dom inte måste skriva på förpackningen om det finns transfetter. Ska man då sluta äta all färdigmat bara för att det kan innehålla transfett?? Det tar inget extra för företagen att skriva ut, och jag vill veta. Är emot hela grejen med att ha i konstiga tillsatser bara för att göra det enklare och billigare.

Igår sa de förresten på nyheterna att bröstcancerrisken fördubblas av transfett.


Jag vet och det är skandal att man inte måste skriva ut det. Jag hoppas verkligen på en förändring. Själv köper jag aldrig halv- eller helfabrikat.
Men om man nu vill göra det så kan man ju kolla innehållsförteckningen iallafall och står det då att det innehåller omättat fett eller delvis härdat fett då vet man att det innehåller transfetter. På många livsmedel står det sådana angivelser.

Förhoppningsvis kan larmet igår bidra till att det blir ett krav och inte frivilligt som nu.

Ändrat fel.
zissi
Inget svårt val!! Nu är det påskrivet!!
Tobb
Kanske dock kan vara svårt att förbjuda transfetterna i dagens läge, eftersom fettproducenterna anser det kränka fri rörlighet. tyvärr...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Transfett
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon