Full version: Matuppror
Netha
Tycker att alla bör skriva på ... camillasmatuppror.se

Klipp från sidan

Jag anser att det är en mänsklig rättighet att svenska barn, sjuka och äldre varje dag skall få äta sig mätta på god mat, lagad med omsorg och nära dem som skall äta den. Det gagnar både vår hälsa och miljö om vi tillsammans kan bryta trenden mot industrimat inom storhushåll och i livsmedelsbutiker.
rahmat2
Har gjort det.
Aqvakul
Mycket bra initiativ. Har uppfattat det som att den tändande gnistan var att de äldre i Svärdsjö numera får industritillagad mat som transporterats från Västergötland istf att som tidigare laga maten på orten.

edit stavfel
Netha
CITAT (Aqvakul @ 13-04-2008, 21:40) *
Mycket bra initiativ. Har uppfatat det som att den tändande gnistan var att de äldre i Svärdsjö numera får industritillagad mat som transporterats från Västergötland istf att som tidigare laga maten på orten.

Visst var det så... och ändå finns ett skolkök bara 500 meter från äldreboendet, som kan laga maten för halva priset.
Det finns ingen rim o reson i vad som numera är vanligt i hela landet... våra äldre får frigolitboxar med mat utkörda till sig 1ggr/vecka
Mat som ofta både luktar och smakar så illa att gamlingarna lämnar den orörd.

Jag såg Camilla m.fl i Nyhetsmorgon idag. Du kan se inslaget ... HÄR
bear
Har också kollat inslaget........2 påskrifter från oss för matupproret.........kolla i din butik nästa gång du handlar vår ica butik har dessa kylda färdigrätter ca 40 kr styck 14 dagars hållbarhet ....näringsinnehåll okänt efter 2 veckor........




CITAT (bear @ 13-04-2008, 22:59) *
Har också kollat inslaget........2 påskrifter från oss för matupproret.........kolla i din butik nästa gång du handlar vår ica butik har dessa kylda färdigrätter ca 40 kr styck 14 dagars hållbarhet ....näringsinnehåll okänt efter 2 veckor........
rahmat2
Ville bara ta upp den för ...
elleave
Har självklart skrivit på!
Netha
Puttar upp tråden och hoppas att alla skriver på.
aanderss
självklart
Monaxe
Har skrivit på
gunvor
påskrivet o klart och länken skickad till ca 20 pers.
Bettis
Har skrivit på tummenupp.gif
skogstroll
jag med! smile.gif
Snöflinga
å'ja med ... man tror inte det är sant crying.gif men så är det och så får det inte vara no.gif
silos
Har skrivit på.
Bee
Nu har jag också gjort det! Tack för att du tog upp detta Netha!
Biggan_
Har också skrivit på!
160kvm stort hus
Det är ju helt sjukt!!

Ibland när vi får massor av älgkött till hösten funderar jag alltid på att koka en vanlig gryta och ta med till något äldreboende i närheten. Gryta kan man ju koka så att man i princip inte behöver tugga.... ( tänkte på dom utan tänder.. )

Men det finns väl säkert nån regel emot det med. *sucka*


Snöflinga
CITAT (160kvm stort hus @ 15-04-2008, 13:19) *
Det är ju helt sjukt!!

Ibland när vi får massor av älgkött till hösten funderar jag alltid på att koka en vanlig gryta och ta med till något äldreboende i närheten. Gryta kan man ju koka så att man i princip inte behöver tugga.... ( tänkte på dom utan tänder.. )

Men det finns väl säkert nån regel emot det med. *sucka*


Ring till dem och fråga, tror säkert att det skulle uppskattas tummenupp.gif
Netha
CITAT (160kvm stort hus @ 15-04-2008, 13:19) *
Det är ju helt sjukt!!

Ibland när vi får massor av älgkött till hösten funderar jag alltid på att koka en vanlig gryta och ta med till något äldreboende i närheten. Gryta kan man ju koka så att man i princip inte behöver tugga.... ( tänkte på dom utan tänder.. )

Men det finns väl säkert nån regel emot det med. *sucka*

Kontakta boendet och fråga om du får komma med gryta. Alldeles säkert är det inte att de tar emot den...
detta pga av alla knäppa regler, men försöka skadar aldrig. tummenupp.gif

Puttar samtidigt upp länken ... Matupproret ... Skriv på och vidarebefordra länken till alla du känner!
Kathy
CITAT (160kvm stort hus @ 15-04-2008, 13:19) *
Det är ju helt sjukt!!

Ibland när vi får massor av älgkött till hösten funderar jag alltid på att koka en vanlig gryta och ta med till något äldreboende i närheten. Gryta kan man ju koka så att man i princip inte behöver tugga.... ( tänkte på dom utan tänder.. )

Men det finns väl säkert nån regel emot det med. *sucka*


Nu jobbar jag inte på något äldreboende utan ett LSS-boende.
Vi har ett livsmedelstillstånd för att kunna laga mat i vårt kök och därför skulle vi inte kunna ta emot hemlagad mat ifrån någon privatperson, såvida det inte var catering.

Men du kan alltid testa och ringa boendet. tummenupp.gif
Thomas Wahlqvist
Hej
Det kan ju knappast skada om jag lyfter denhär tråden igen.

Nu är ju debatten igång efter Matakuten på tv, skriv på!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon