LadyG
Ibland ser man reklam från andra länder, och det är inte sällan den är både rolig och intelligent gjord om man jämför med den vämjeliga sörja som vi matas med i reklam-TV. Ta reklamen som visas i USA i pausen i Superbowl, där de faktiskt tävlar om att göra den bästa reklamen. Den kan vara riktigt kul emellanåt, Budweisser brukar ha humor. Det är annat än prippsreklamen, ingen tror det är lättöl de dricker f ö utom möjligen granskningsnämnden som godkänt reklamen... Norrlandsguld kan vara lite rolig, utomjordingar som knycker öl, följetongskonceptet osv, men alla dessa patetiska reklamfilmer för bindor, schampoo, blöjor och allt vad det är... de ser likadana ut, använder ungefär samma sorts modeller och manus och lyckas inte förmedla något annat än en total avsaknad av intelligens, humor och kreativitet!!!!

Varför är det så? Tror reklammakarna att vi är så erbarmligt korkade att vi inte begriper annars?

För det mesta köper jag ett annat märke om jag kan, men nu börjar listan på prylar och företag som gör dålig reklam bli väldigt lång och svår att komma ihåg. Snart får man väl flytta ut i en liten stuga i skogen och odla sin mat själv för att slippa eländet! ranting.gif
Pirum
Generellt sett är dock amerikansk reklam helt vedervärdigt usel. Det vi ser här (Sverige) av amerikansk reklam är ofta de största proffsproduktionerna. För några år sedan ansågs Sverige, åtminstone av reklambranschen, ha ganska bra reklam, jag vet inte hur den anses vara nu. Den värsta reklamen som visas i svensk TV är väl ofta den dubbade? Typ, Ajax-tyskor etc.
LadyG
Jo, så kan det ju vara. Den amerikanska reklam jag sett är just Superbowls, och den är ju i världklass (men så betalar de därefter också).

Fast den hemskaste reklamen är ju den dubbade, det har du rätt i.

"Ajax-tyskor" *fnissar glatt* Det är ett nytt uttryck för mig, men jag älskar det!
skogstroll
jag har en känsla av att det vi ser är rätt mycket tysk reklam, för den är verkligen löjlig
Ralf
Svensk reklam anses vara bland det bästa på jorden... fortfarande
tex denna film http://www.youtube.com/watch?v=k1T_YCw0NMc
Nu har denna film några år på nacken iofs.

Sen har mina barn varit med i flera reklamfilmer för utländska företag som alltså köper filmen från svenska företag. Varför...
Pirum
CITAT (LadyG @ 15-04-2008, 16:55) *
Jo, så kan det ju vara. Den amerikanska reklam jag sett är just Superbowls, och den är ju i världklass (men så betalar de därefter också).

Fast den hemskaste reklamen är ju den dubbade, det har du rätt i.

"Ajax-tyskor" *fnissar glatt* Det är ett nytt uttryck för mig, men jag älskar det!

Kinderegg-reklamen i sig är skäl nog att kasta ut TVn tycker jag. Har inte köpt ett enda Kinderegg sen jag såg den reklamen första gången. Ok, hade inte för vana att köpa den innan heller, men någon måtta får det vara.
KURT
I de TV-program som jag numera ser är all reklam bortklippt. Om de nu inte smugit in den som produktplacering i själva programmet förstås. Jag har svårt att förstå varför TV-kanalerna skall stjäla 15% av min tid!
LadyG
Men det är ju flera år sen det gjordes bra reklam i Sverige, reklammakarna lever på gamla meriter och har gjort i flera år! Varenda gång någon nämner en bra, svensk reklamfilm är den flera år gammal.

Kinderegg kan man iofs inte anklaga dem för, den är väl tysk tror jag och Cilit Bang är väl dansk om jag inte har fel men svensk reklam är ju iaf inte bättre än det där. Om jag alls övervägt att köpa Kindergg, Merci eller Cilit Bang så släppte jag den tanken i samma sekund som jag såg den där urbota korkade reklamen...

(Merci är en choklad jag aldrig tänker köpa! Den där vedervärdiga reklamen där en hon eller han brölar "merci, my littel way of saying thanks" så det låter som engelskans Mercy - nåd - istället för franskans Merci - tack - får jag utslag i synapserna av).

Reklamen för nått försäkringsbolag (?) där de sågar ner en jättevacker yuccapalm t ex, de hade gärna fått ge den till mig istället för att förstöra något så vackert! Barbarer!

Att de alls kan med att producera sånt skräp?
Piccante
Yuccamassakern är reklam för skandiabanken, men det är inget att skämmas för jag lyssnar heller aldrig på reklamen tongue.gif Jag tycker mycket av reklamen är så usel så jag stänger av öron och ögon helt ibland. Efter reklamen sitter jag ibland och undrar vad i hela friden var det som de visade nyss? vad ville de förmedla med det giggle.gif confused.gif

Jag tyckte Gevalia gjorde fyndig reklam förr (dessutom gott kaffe). Framför allt var den med husvagnen bra när folk på allvar trodde det var en ny EU-förordning med husvagnskontrollanter, sedan i nästa sekvens dundrar en husvagn in i någons trädgård...

Lemonne

Visst måste de tro att vi är korkade! Ta t.ex. den där linsreklamen som säger att linser återfuktas vid varje blinkning... SUCK!! Det är ju ögats funktion - man blinkar för att återfukta ögat.. Herregud säger jag bara. duh.gif
Kat
Reklammakarna och de som beställt reklamen vet att det fungerar och det är huvudsaken.
LadyG
Oja, det fungerar ju SÅ bra att reklamen för en produkt får mig att automatiskt välja en annan när jag handlar och att man börjar asociera ett varumärke med idioti och stupiditet. Det var ju verkligen det de beställde.
Christer i Falköping
Jag köper av princip inte en vara där jag blivit irriterad av att reklammakarna tror jag är en idiot. Inte mycket jag kan köpa längre. Men nu har jag ingen tv längre, så livet kommer att bli allt enklare ju längre tiden går biggrin.gif
Christer.
P.S. Markus H, jag skrattade gott åt texten under bilden med hjärtana som du har.D.S.
Anki på Öland
CITAT (LadyG @ 15-04-2008, 19:07) *
Oja, det fungerar ju SÅ bra att reklamen för en produkt får mig att automatiskt välja en annan när jag handlar och att man börjar asociera ett varumärke med idioti och stupiditet. Det var ju verkligen det de beställde.


Så funkar jag också!
Var på apoteket idag och skulle köpa någon slags febermedicin (är sååå förkyld....) Lite försiktigt föreslog damen bakom disken Ipren - nej tack, sa jag, vill inte sponsra ett företag som lägger pengar på sån urbota idiotisk reklam..... Näää sa hon, vi har pratat om att bojkotta den också.... smile.gif
Anki
Kat
CITAT (LadyG @ 15-04-2008, 19:07) *
Oja, det fungerar ju SÅ bra att reklamen för en produkt får mig att automatiskt välja en annan när jag handlar och att man börjar asociera ett varumärke med idioti och stupiditet. Det var ju verkligen det de beställde.


Det finns undersökningar på det där.
Den reklamen som fungerar bäst är tjatreklam av klassiskt mått, det vill säga sådant som vi är van med att oftast se för rengöringsmedel, schampo och blöjor.

De är ofta både dumma och fördummande om man analyserar dem - men de säljer faktiskt.
Aqvakul
CITAT (Kat @ 15-04-2008, 21:28) *
Det finns undersökningar på det där.
Den reklamen som fungerar bäst är tjatreklam av klassiskt mått, det vill säga sådant som vi är van med att oftast se för rengöringsmedel, schampo och blöjor.

De är ofta både dumma och fördummande om man analyserar dem - men de säljer faktiskt.


Visste jag inte - intressant! thanks.gif
Whiskuchi
CITAT (Lemonne @ 15-04-2008, 18:15) *
Visst måste de tro att vi är korkade! Ta t.ex. den där linsreklamen som säger att linser återfuktas vid varje blinkning... SUCK!! Det är ju ögats funktion - man blinkar för att återfukta ögat.. Herregud säger jag bara. duh.gif

14 000 gånger per dag dessutom - räkna hur många gånger i minuten man måste blinka då ohmy.gif
estet
CITAT (Ralf @ 15-04-2008, 17:00) *
Svensk reklam anses vara bland det bästa på jorden... fortfarande
tex denna film http://www.youtube.com/watch?v=k1T_YCw0NMc
Nu har denna film några år på nacken iofs.


Den där var ju riktigt kul och bra!! laugh.gif

Håller med om att det är äldre reklamer som är bra! Har nåt svagt minne av rapsfält och nån som cyklar -bregott?

Reklam för kalles kaviar (1997) när en gubbe på packmoppe far o hämtar en smörgåstårta, tycker jag är bra!
herkules
CITAT (LadyG @ 15-04-2008, 12:40) *
/..../
Budweisser brukar ha humor.
/..../

som den här, med världens bästa hundras.. wink.gif
LadyG
CITAT (herkules @ 15-04-2008, 23:37) *
som den här, med världens bästa hundras.. wink.gif


LOL

Den var rolig biggrin.gif
Whiskuchi
Norsk, rolig reklam: http://www.youtube.com/watch?v=GrWwQZPZaMs
Berith
CITAT (Whiskuchi @ 16-04-2008, 11:29) *

Ha! Och om man kollar in högra kolumnen så känner vi ju igen killen på bild nr 2.

Vem sjutton var det som hade den som sin signaturbild här?? w00t.gif
Lilla Birka
Jag säger bara: " Tack för det, Televerket!" den var en riktig glad-rekalm!
pejori
Finns det något dummare än Forex bank????
En som står och stirrar och frågar "bor du där inne"?????? slap.gif slap.gif slap.gif
theseraphim
reklamen har ju uppenbarligen fungerat, ni har särskilt deras produkter från mängden, ni har dem i bakhuvudet hela tiden och för eller senare börjar de också påverka köpvalen. reklam behöver inte vara rolig för att sälja utan det är det repetiva och infoflödet som de vill banka in så du omedvetet bär med dig deras tråkiga reklam när du står och väljer mellan tjugofem olika tvättmedel och beslutångesten kommer och din hjärna omedvetet vill hjälpa dig i rådande situation och plockar fram de inbankade minnena från reklamen, gissa vilket tvättmedel kunden många gånger väljer?
De har ju egna psykologer och hela tjottaballongen som är delaktiga i utformningen så att de skall bakas in så bra som möjlig i det omedvetna på en.
LadyG
Om jag står och funderar på att köpa t ex en chokladask, så naturligtvis kommer jag ihåg de två hemskaste reklamfilmerna på länge: Riesen och Merci. Alltså väljer jag Godiva eller något annat märke som jag inte blivit förbannad på.

Tänker aldrig i helvete köpa Cilit Bang, inte heller tänker jag röra Kinderegg. Det finns andra produkter jag kan köpa som jag inte blivit förbannad på.

Är det så det ska fungera menar du? Ajax kanske betalat för att göra usel reklam för Cilit Bang så att jag ska välja Ajax istället nästa gång?

Nej, jag tror att varans placering i butiken spelar större roll än reklam faktiskt. Kung Markatta är skitsvårt att hitta i Hemköp fortfarande, trots att jag påpekat att deras ekologiska varor ofta är bättre än elodradoskräpet de har som alternativ. Tyvärr verkar hemköp hellre satsa på sitt eget märke än på vettiga ekologiska alternativ, så jag har börjat titta efter någon annan butik att handla i för nu är jag trött på att bli ignorerad av butiken.
Lemonne
Jag håller med dig till fullo LadyG, jag har också en mental lista på varumärken jag vägrar bara för att jag hatar reklamen. Jag åker inte till Lidl och handlar av ren princip. Samma sak med coop. Inte heller den där j***la "lita på rosa" inköpes i mitt hushåll, jag vägrar helt enkelt.

All reklam fungerar inte på alla, så är det bara.
freddie
Reklammakarna tror inte att vi är korkade, de vill att vi skall bli korkade!!!! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon