lyckebo
Vad använde ni för virke... Vi funderar på att bygga i sommar men... Är allt tryckt virke så där jättegrönt???

Vill ju ha ett "trä" rent utseende...

Jag vet allt det där om att det försvinner med åren men, huset kommer vara nymålat och altanen kommer att byggas runt hela framsidan och jag vill ju att det ska se fint ut nu.... Är jag helt ute och cyklar eller..???

Beretta för mig hur det funkar för jag vet absolut inte mycket på detta område confused.gif
Mollis
Nu byggde vi inte vår helt nyligen men den har aldrig varit grön utan träfärgad. Vi tar ganska väl hand om den, tvättar noga och oljar varje år. Den delen som ligger under tak skonas ju från sol och regn så den håller sig givetvis snyggare, delen som ligger utan tak blir lite gråare i färgen med tiden.
astrantia
Om man inte behandlar trät tycker jag att det gröna försvinner rätt snabbt. Det grånar fort.

Jag hör också till dem som tycker att grått är fint. Oljar därför inte in min träaltan (tycker dessutom att det känns som om oljan gör att smuts fastnar lättare, det blir mörkt och trist).
Men det är ju en smaksak!

Annars finns väl lärkträ som ett alternativ om du vill att det ska vara fint bums (om du tycker att det tryckta är för fult).




Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon