Full version: Våren är underbar
Sidor: 1, 2
LadyG
Jag blev så oerhört glad nyss när jag upptäckte att Bella har fått klasar med knopp och ser ut att blomma i år, något den kinkiga damen inte velat göra på ett lååååångt tag. Sen blev jag ännu gladare när jag såg alla bladen som håller på att spricka fram på smultronjasminen, den överlevde en vinter till i sin kruka. Tappra planta, i år ska jag se om jag inte hittar något större. Den växer och börjar bli stor nu.

Har påtat omkring bland mina blommor, lyssnar på fåglarnas ivriga sång och myser. Solen skiner på ackord verkar det som och på håll hörs ungar som spelar fotboll, de låter nästan lika glada som fåglarna. Katterna vilar i varsin solfläck när de inte smyger på varandra elller sitter i fönstret och beundrar utsikten. Till och med de verkar muntrare på något vis.

Eller så är det jag som ser världen genom gladare linser, nu när våren äntligen brutit ut.
Biggan_
Visst är våren underbar! wub.gif wub.gif wub.gif yahoo.gif
...och vilken energi man får! Jag har aldrig förstått ordet "vårtrötthet", jo kanske på kvällen efter en hel dags vårbruk i trädgården! rolleyes.gif
LadyG
Men det är ju en skön trötthet, den kan man stå ut med smile.gif

Har vaknat de senaste mornarna till fågelsång och tycker det är ett underbart sätt att vakna. Får väl se om jag tycker likadant när koltrasten sätter sig utanför fönstret klockan 4 på morgonen. Sjunga kan han i alla fall, fast i år kanske han hittat ett annat träd att sjunga i på morgonkvisten för han har inte väckt mig i ottan - än biggrin.gif
Aqvakul
wub.gif yahoo.gif tummenupp.gif
Gudrun i Göteborg
Vill berätta att när jag var i stugan i dag så såg jag att blåmesar flyger ut o in i holken yahoo.gif
Piccante
I går var det grillpremiär hemma. Grillad korv med potatisallad på balkongen, åt ute med så klart smile.gif
ängsvädd
Jo, våren är underbar. satt en stund o lyssnade på fågelsången idag. Undrar vad de säger till varandra? Vackert är det iaf.
LadyG
Grilltider redan? Blir det inte kallt att äta ute?
Solstorm
Grillpremiär här idag. Solen har gassat som attan här idag. Fast man får grilla och äta ute på eftermiddagen. Kvällarna är alldeles för kyliga, så fort solen börjar sjunka blir det kallt.
Aqvakul
Äsch, jag ångrar mig! Visst är en kulen och mörk novemberdag ändå allra bäst!!!! crazy.gif
DragonLady
Grillpremiär hade vi förra helgen, men denna satt vi ute i uterummet och åt.. hade den fortfarande glödande grillen i uterummet som bidrog till lite värme... åhh så gott det var
Dessutom blommar det ena körsbärsträdet nu o persikoträdet är inte långt efter med sina blomknoppar wub.gif
Solstorm
CITAT (Aqvakul @ 20-04-2008, 21:34) *
Äsch, jag ångrar mig! Visst är en kulen och mörk novemberdag ändå allra bäst!!!! crazy.gif


Hade du korsat fingrarna när du skrev? giggle.gif
DragonLady
Han kan åka upp till snön o kylan i norrland om han saknar detta flirting.gif så ändrar han sig nog igen.. naughty.gif
Piccante
CITAT (LadyG @ 20-04-2008, 21:28) *
Grilltider redan? Blir det inte kallt att äta ute?

Är lite frusen av mig men har man bara en tröja på sig så är det skönt på balkongen, har varit 12-15C dessutom ger grillen lite strålningsvärme. Igår gick jag i bara t-shirt ute. Snart är det premiär för att gå barfota i gräset.
Gillan
Visst är det underbart när våren äntligen ger sig till känna. Fåglarna kvittrar ikapp när man vaknar på morgonen och man blir glad redan då. Man/jag kliver upp ur sängen, sätter på kaffet, går upp och ser till alla sådder på övervåningen. Är det riktigt tidigt så virar jag in mig i en filt ovanpå morgonrocken, tar med kaffekoppen ut på kökstrappen och väntar in solens strålar. Innan man vet ordet av så är dagen slut och man trillar dödstrött, men lycklig ner i sin sköna säng. Man förstår knappt vad man gjort, men upptagen har man varit varenda minut. Undrar jag hur många ggr man varit i en och samma rabatt under samma dag för att se om det hänt nåt sen sist wub.gif

Jag tror inte det finns nåt som gör mig så lycklig som den här årstiden då allt vaknar till liv...både jag och omvärlden smiley_small_hug.gif
gammelnalle
Är man en Björn så är det bara så att man vaknar till liv....

UNDERBARA mornar.
Häromdagen (morgon ca 0545) öppnade jag ytterdörren på mitt ide och hörde ett förfärligt "oljud" utanför. Trodde först att det kanske haglade, tills jag föstod att det var skogens ALLA fåglar som försökte överrösta varandra.
(Blandar man alla (ljud) frekvenser blir det vitt brus...


Men den stackars ensamma Orrtuppen... VEM spelar han för?? Varje morgon när jag kör till jobbet sittar han ca 5 m från min grusväg på en stengärdesgård och spänner upp sin stjärtskrud (heter det så) och sin hals i sina krumsprång... men någon hona har jag ännu inte sett till.

Kirskålen har kommit upp fint.... härligt!!! ranting.gif



och i går kväll lyste fullmånen från en alldeles klar himmel..


b

LadyG
Imorse väcktes jag av koltrasten, så tidigt att bara han och jag var vakna... Jag tänker inte skälla på honom, han sjöng så fint för mig när jag somnade om. smile.gif

Solen lyser så fint idag också! Lycka! smile.gif

aanderss
jo de är den
Bee
CITAT (gammelnalle @ 21-04-2008, 10:59) *
//
Kirskålen har kommit upp fint.... härligt!!! ranting.gif



b
//


Javisst är det härligt! Späd kirskål + hackad vitlök + olivolja + pinjenötter + salt & peppar + stekpanna = mums biggrin.gif
Calypso_bulbosa
yahoo.gif Idag har Sädesärlorna anlänt här...tänk att så lite kan glädja så mycket wub.gif yes.gif giggle.gif
Alba
Hos mig har de första blommorna kämpat sig fram. Scillan står där så vackert och hälsar våren med en kör av fåglar som äter frukost på tallbollarna. Åh vad glad man blir av det lilla.
nykvistad
Jo våren är underbar, men jag har ett stort problem med våren... får klåda i ögona och pip i luftrören brukar vara jobbigt i tre till fyra veckor varje vår.
LadyG
Stackare, men hjälper inte allergimedicinerna som finns?

Kli i ögonen vet jag inte riktigt vad man kan göra med, men pip i rören finns det väl gott om saker som kan fixa? eller fungerar det inte?

Jag tänkte på det så sent som idag när jag ångade (joggade) fram runt sjöarna och tittade på fåglarna, blev överraskad av en koltrast och tittade på blommorna. Man kan inte jogga fort om man ska hinna se något. biggrin.gif
Då vart jag glad och tacksam för att jag har en frisk kropp som låter mig hitta på sådana saker. Man glömmer att vara tacksam för sådant emellanåt, men ibland när solen lyser en i ögonen och fåglarna sjunger sina vackraste vårsånger då kommer man på hur lyckligt lottad man faktiskt är som kan se och höra allt det där.

Våren är verkligen en hoppets tid, känns det som.
Kathy


Jag har tidigare tyckt att våren är underbar och har varje år sett fram emot den.
Men, när den väl är igång så önskar jag bara att den vill ta slut och hoppa fram direkt till sommaren istället. sad.gif
Solstorm
Det är en underbar tid nu. Man vet att man har allt det härliga framför sig. Det ljusnar mer och mer på morgonen och kvällen. Hela härligheten ligger framför oss och väntar. Tycker att det blir värre när solen vänder och dagarna kortas. Vissa år mår jag dåligt redan i augusti bara för att jag vet att hösten och vintern kommer. Men nu... nu väntar allt det fina på oss.
LadyG
Sommaren är också trevlig, men på ett annat vis. Våren är fräsh och sprudlar av liv, ungar och knoppar i varje buske mer eller mindre och allting vaknar till liv. Sommaren har inte alls den kraften tycker jag, den är lite mer mogen och ibland känns det som att den mest är en övergångsperiod fram till hösten då allting dör eller flyttar hem igen.

Förr älskade jag sommaren mer, men jag har nog glidit över till att vara mer förtjust i våren på senare år.
Magdis
Jag tycker synd om dem som inte kan njuta av våren p.g.a allergi. Min dotter har visat mer och mer tendenser till att få pollenallergi och det har ju lett till att hon inte tycker om den här årstiden. Dessutom tycker hon att det är för varmt och det blir ju lätt så när man måste ha en massa kläder på sig när man leker i snön men solen steker. Det är svårt att klä sig lagom mycket tycker jag själv också. Men jag älskar våren för då är det som att man förvandlas tillbaks till levande från zombie. smile.gif
Kathy
CITAT (Magdis @ 24-04-2008, 10:48) *
Jag tycker synd om dem som inte kan njuta av våren p.g.a allergi. Min dotter har visat mer och mer tendenser till att få pollenallergi och det har ju lett till att hon inte tycker om den här årstiden....//....


Ja, det är ett elände med pollen...

LadyG
Stackars pyret, pollenallergi är inte roligt. Finns det verkligen ingen bra medicin mot eländet, något som hjälper? Något som så många lider av borde det ju finnas medicin mot?

Vaknade till koltrasten imorse också, nu verkar han ha hittat hem igen för nu var det är jädrans sjungande klockan 4 i morse. biggrin.gif
Det finns tristare sätt att vakna och hemskare sånger att somna om till smile.gif

Björken utanför börjar se väldigt... tjock ut. Grenarna är lövfria än så länge men det lär de inte vara länge till, så stora som bulorna är nu. När solen ligger på kan man till och med se en svagt grön nyans! Snart är det grönt här igen, inga mer döda bruna grenar! yahoo.gif
Magdis
Antihistaminer hjälper väl litegrann iallafall. Ögondroppar skulle säkert också hjälpa en del men hittills har dottern fått hysterianfall när vi ska ge dem så hon har aldrig fått dem ordentligt. Vi får hoppas det funkar bättre i år när hon blivit lite äldre.
LadyG
Ush så jobbigt det är att vara liten ibland, jag lider med henne. Dottern fick panikattack när hon skulle ha bricanyl (eller om det var pulmicort, det var så länge sedan och hon hade astmaliknande symptom) i ansiktsmask som liten. Det är verkligen inte roligt att vara liten alla gånger.

Då är nog inte våren så rolig. Jag hoppas hon får chansen att uppskatta våren med tiden.
Calypso_bulbosa
Idag har jag äntligen haft förmånen att få sitta en stund i solen och bara njuuuutit...varmt och skönt på nakna ben! 000.gif Att sen få njuta av en Citronfjärils dans och årets första humla... wub.gif Kan knappast bli så mycket bättre! yahoo.gif
LadyG
Åh vad mysigt! Fjärilar har jag inga sett än, men jag tittade hoppfullt när jag var ute idag. En koltrast såg jag, och två sädesärlor wub.gif
Magdis
Jag såg två nässelfjärilar som flirtade med varann häromdan. smile.gif
LadyG
De är så vackra, nässelfjärilar. En gigantisk humla besökte balkongen innan, jag blev nästan lite rädd för den var nog den största humla jag någonsin sett. Men den ville bara åt mina pingstliljor och påskliljor som inte blommat över än, den var så fridsam så. Sympatiska insekter, humlor.
Calypso_bulbosa
Hörde nyss ett väldans kvitter utanför mitt fönster så jag tittade ut...
och i trädet utanför satt en hel flock Bofinkar...åh,så härligt! yahoo.gif
Aqvakul
I morse satt en stor fet ringduva på balkongräcket. Nu alldeles nyss upptäckte vi att någon fågel börjat bygga bo en av krukorna. Knappast duvan, va? Koltrastar brukar bygga på konstiga ställen....Det var en massa kvistar i en hög. Hustrun har städat bort dem.....
skogstroll
aj aj... har en pippi (koltrast, kvittrar gör den högt i alla fall) som man blir rätt less på men det brukar hålla sig till max månaden maj så jag kör "kudde över huvudet"
LadyG
ÅSKA?!? NU?!?

Hade precis bytt om för att gå ut när det började mullra ute. Jag som är så åskrädd. Har inget minne av att jag hört åskan så här tidigt om våren innan..?

Får se om jag vågar mig ut senare istället.
zaaritha
Våren är helt underbar!
Vår vildvuxna trädgård är full med vitsippor, gullvivor, bellis, scilla o vårstjärna.
Röda tidiga tulpaner.
Vildtulpaner.
Olika narcisser.
LadyG
Riktiga blåsippor såg jag faktiskt i Igelbäckens reservat. Inte de där man oftast ser i trädgårdar, blekblå taniga saker som många kallar blåsippor (det är det inte) utan riktiga, djupblå sippor med runda kronblad och ljusa pistiller mitt i allt det mörkblå. Uppnosigt, stolt tittade de upp mellan de vissna löven inne i skogskanten. Jag blev så glad, det var så länge sedan jag såg riktiga sippor av den blå falangen.
silos
Jag älskar alla årstider,men våren är absolut härligast för att naturen är så full av underbarheter! Skulle ju kunna vara ute dygnet runt! I min rabatt har Påskliljorna börjat blomma,men tulpaner har inte fått blommor än.
Varje dag är jag ute på promenader med mina kära vovvar 10 gånger och jag bara njuuuter;lyssnar på fåglarna,tittar på småkrypen och allt vackra....jag är mycket mycket tacksam för att jag får vara ute! Det finns dem som inte kommer ut någonsin:(
LadyG
Så härligt det låter, jag gissar att hundarna är lika glada som du att få vara ute så mycket i vårsolen?
Netha
Fastän vi har mer än en halvmeter snö på backen
så blommar krokusarna intill husväggen vid kyrkoherdebostaden: smile.gif

Kanske Herren har gett dem extra värme och växtkraft. wub.gif
pejori
CITAT (HögaKusten @ 22-04-2008, 18:20) *
yahoo.gif Idag har Sädesärlorna anlänt här...tänk att så lite kan glädja så mycket wub.gif yes.gif giggle.gif



Blir lika lycklig varje år, när jag ser den första sädesärlan.
Den ihop med koltrasten är ett verkligt vårtecken för mej.
Här nere i Göteborg är snart körsbären överblommade och björkarna har fått riktiga löv.
Min första rosenknopp slog ut idag tummenupp.gif
Pirum
När kommer göken hit på västkusten tro? När börjar den gala alltså?
pejori
CITAT (Pirum @ 27-04-2008, 23:48) *
När kommer göken hit på västkusten tro? När börjar den gala alltså?



I mitten på maj brukar jag höra den första gången
Gossen Ruda
Vet inte om det här är rätt ställe att visa några bilder från idag i min trädgård, den som vill får klaga. biggrin.gif

Börjar med en Magnoliaknopp. Snart är det dags.

[attachment=17415:080428_2_magnolia.jpg]

Fortsätter med några tulpaner.

[attachment=17416:080428_3_tulpaner.jpg]

Avslutar med "gräsmattan" under plommonträdet som mest består av scilla och svalört just nu.

[attachment=17417:080428_4...a_vårlök.jpg]
Aqvakul
Nu blommar Häggmispeln, så vackert!
LadyG
Gossen, så vackra bilder kan väl ingen klaga över! Våren i all sin glans är underbar att skåda!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon