Full version: Kontokortsbedrägeri
gammelnalle
Man blir mörkrädd när man hör hr enkelt och vanligt kontokortsbedrägerier är.


Lyssna själv till radioprogrammet KALIBER i P1

"Kaliber 20 april 2008:
Carding - att handla på stulet konto

Foto: SVT Bild. Effekt: Kaliber
Foto: SVT Bild. Effekt: KaliberDet är hur lätt som helst att sno någon annans kontokortsuppgifter och använda dem för egen del. Det behövs ingen teknisk utrustning, det räcker med penna och papper för att skriva av uppgifterna på kortet.

Tusentals svenskar drabbas av detta varje månad, men de som skulle kunna göra något åt det tjänar mer på att låta bli.

Hör Linda AP Larssons reportage i Kaliber, söndag 13.00."


http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?ProgramID=1316




b, som trodde det krävdes apparatur och kunskap för sånt...
Whiskuchi
Närå, det är väldigt lätt - men en tröst är att man om man är utsatt för sådant, får tillbaka sina pengar från banken.
Min man fick hem en räkning på 6000 kr, någon hade - fråga mig inte hur, kortet hade aldrig lämnat hans plånbok - lyckats handla på hans kort. Han polisanmälde och kontaktade kreditföretaget och skulden avskrev omedelbart.
Solstorm
Än så länge är bankerna tillmötesgående och står för fiolerna när det gäller bedrägerier. Kortavgifterna är en så stor inkomstkälla för dem så det är viktigt att inte skrämma bort kunderna från att använda kort. När det bara finns möjlighet att handla för kort och alla har kort att betala med, undrar hur tillmötesgående bankerna kommer att vara då.?
Aqvakul
CITAT (Solstorm @ 20-04-2008, 20:09) *
Än så länge är bankerna tillmötesgående och står för fiolerna när det gäller bedrägerier. Kortavgifterna är en så stor inkomstkälla för dem så det är viktigt att inte skrämma bort kunderna från att använda kort. När det bara finns möjlighet att handla för kort och alla har kort att betala med, undrar hur tillmötesgående bankerna kommer att vara då.?

Precis. När alla fastnat på kroken, så behöver man inga lockbeten mer.....
FixaIgenväxtTrädgård
Sätt ett litet klistermärke på tresifferkoden på kortets baksida, är klistermärket borta efter ett betalningstillfälle är expediten skum och undvik att uppge kortnummer m m tex via telefonbetalning. Det går att använda kortet i bankomat och så ändå.
anna_rispan
Fats jag har hört att all info även lagras på kassakvitttot som butiken behåller när man betalar med kort. Gäller inte det de där siffrorna på baksidan då??
FixaIgenväxtTrädgård
Tror inte det, i n stad var det några killar som jobba på en snabbmatställe som åtaldes de använde penna.

men jag vill inte förfina hur det kan gå till fast nu är det väl sent
Netha
Det nya Visakortet med chip (bytte till det) ska ju vara säkrare än den med magnetremsa. Läs ...HÄR
Jag är iaf inte alls orolig när jag använder kortet vare sig det är i butiker eller på nätet.smile.gif
Alba
Jag har hört programmet. Det är ju skrämmande hur lätt det är att använda ett annat kort.
I ett fall som de berättade om hade någon beställt varor och uppgett det stulna kontokortet. När man sen hämtar ut paketet har man leg (inte paketmottagarens leg ) och får i alla fall ut paketet.....skrämmande att kontrollen är så dålig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon