Sidor: 1, 2
labarradepan
Jag tänkte ha 80 tals tema på min nästa tjejmiddag , vore kul att få lite bra mattips och även tips på bra musik, klädsel och dukning. coolgleam.gif

Tack på förhand!

smiley_small_hug.gif

Boxer
Här är en sida med tips. Jag har haft precis samma tanke som du och har funderat en del över maten.
Aqvakul
Tyvärr, blev inte så mkt festande på 80-talet. Jag var mest bara småbarnsförälder.
Boxer
denna sidan är bra!
labarradepan
själv är jag född -76 så jag vara bara barnet då. hihi.
torvan
Oj, försöker tänka tillbaka så långt, inte så lätt så här tidigt laugh.gif men några rätter som jag gjorde ofta då var:
cour de file provencale, yambalaya, scampi indienne och fondue förstås. Torvan
skogstroll
tja pizza, taco
Solstorm
Självklart så lyssnar man till Rod Stewart, Dire Straits, Bryan Ferry, Elektric Light Orkestra, David Bowie, Fleetwood Mac. Fast de var stora både före och efter 80-talet men spelades väldigt mycket då.
ingrids
För mig var -80 talet pajens årtionde - och kassler med ananas.
*Ulrica*
Du bara MÅSTE ha räkcocktail i glas på fot till förrätt!!! rotfl.gif

Och våfflat hår med upptuperad lugg och/eller liten tofs uppe på hjässan!!!!! rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Snigelhatare
Axelvaddar! Örhängen och skärp i samma färg. Knallblå mascara. Pumps med vita sockor.
Kajsa i Arvika
Vattenmelon med en skinkskiva på... giggle.gif

Trance dance, Sabrina, Samantha Fox, Noice, Gyllene tider, Modern Talking icke att förglömma..

Kommer ni ihåg Fickjournalen från Hemmets Journal?
Snigelhatare
Öl och ölkorv. Toast skagen. Pepparbiff. T-bonestek. Bearnaissås åt alla utom jag.
*Ulrica*
Axelvaddarna ska sitta på en pastellfärgad kavaj och ärmarna ska vara uppvikta till 2/3. rotfl.gif rotfl.gif

Eller en collagetröja, kanske mintgrön, med ett skärp i midjan och rosa eller gula "cykelbyxor" (typ som dagens tights fast i bomull). "Stentvättade" (fläckiga i mycket ljust och mycket mörkt) "pösjeans" (sitter löst över höften men smalt vid ankeln, smalt uppvik typ 3 varv). Stora pastellfärgade smycken i plast. Neonfärgade, lite tjocka sockar till vita "cykelskor" (lågsko med tunn sula och snörning). Massor av svarta tunna plastarmband.... jag skulle kunna fortsätta i evighet.... rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Uj, uj, uj vad jag skrattar... jag var tonåring på åttiotalet och kommer ihåg hur man skulle se ut då... sick.gif sick.gif sick.gif
Snigelhatare
Även om man inte tycker det var snyggt nu så var det ju roliga kläder med mycket glada färger. På nittiotalet så svängde det ju åt andra hållet och det var grått, grått och grått. Lite svart också och mera grått. Nog var det roligare med färgerna.
*Ulrica*
CITAT (Snigelhatare @ 21-04-2008, 10:23) *
roliga kläder med mycket glada färger
ja, okej, men clowner har också roliga kläder med mycket glada färger!!! tongue.gif

Baghera-mjukisdräkt, synth-stil á lá Kraftwerk, yuppie-stil med vit blus, gul lamullströja med krokodil på och vita bomullsbyxor som är lite för korta. Stora plastbågade glasögon i bjärta förger som kanar ner på näsan för att de är så tunga. Pojk-kort hår på tjejer. Svarta tröjor med stora guldfärgade tryck av lejonansikten med glitter. Kajal innanför undre ögonfransraden. "School of fame" och "Flashdance"....
Monaxe
Flygande Jacob var ett måste på middagsbordet, ananasskivor i all mat gjorde att man var otroligt trendig och körde med hawaiistuk.
Avocado med räkor, jordnötter i såsen.

Alla kläder skulle vara flera nummer för stora och i pastellfärg, axelvaddar tom under t-shirts, dessutom satte man benvärmare på underbenen, på vintern gick det utmärkt att ha benvärmarna utanpå stövlarna (peter pan modell)... sommartid pumps i alla färger.

Spretigt hår med kilovis hårspray och gele i, blå mascara och en tung doft av parfymen Opium...färdig för fest rotfl.gif
Wilmer
Efterrätt; päronhalvor med aftereight på. IN i ugnen!
Jeansen skulle vara slitna, trasiga och lappade. Bommulsskjortor hade jag mycket minns jag. Men jag har aldrig varit övertrendig rolleyes.gif ....

Kassler med annanas och ost, precis, det var en klassiker.

Gimme gimme gimme all night looong whistling.gif Wham! Moonlight shadow.... Wet wet wet, en kanon låt. Eller...?

På 80-talet skulle man äta sallad, i allafall här i mina trakter. Det fanns hippa sallads barer där man hängde och åt, det visades MTV på en TV i lokalen. Givetvis fanns det en hawaii sallad med annanas bravo.gif

För övrigt kan du få ta en titt i min stallgarderob, där hänger några -80 tals collegetröjjor kvar shy.gif De är toppen att ha i trädgården/stallet laugh.gif
Sussie F-Flower
CITAT (ingrids @ 21-04-2008, 09:24) *
För mig var -80 talet pajens årtionde - och kassler med ananas.



Hahaha, kassler och ananas....
Ja, det minns jag också väldigt tydligt från 80-talet! Det blev det "goaste jag visste" under en lång tid....
labarradepan
TAck snälla vilka bra tips jag har fått och ni har fått er ett gott skratt. hihi. smile.gif

axelvaddar det är läckert det. hihi ! ja, det var massa med roliga färger då.

Jag tror faktiskt jag börjar med räkcocktail i glas och kassler lutar det nog åt med ananas så klart. rotfl.gif

Sen kanske banana split?

skogstroll
skipants är ju inte heller så pjåkigt giggle.gif i högstadiet va det poppis med musse pigg-collegetröja med uppvikta ärmar + stort pärlhalasband hoho

Edit och mormorskängor förstås till skipantsen
Magdis
1983 blev det poppis med röda eller blå moccastövlar, benvärmare och sjal med invävda guldtrådar. Samt pudelpermanentat hår förstås. biggrin.gif
Monaxe
Musiken man lyssnade på var mycket Queen, Supertramp, Gasolin, Kate Bush, Ultra Vox osv. Lyssnar gärna på dessa plattor fortfarande blush.gif
Glace au four var alltid poulärt som efterrätt.
skogstroll
CITAT (Magdis @ 21-04-2008, 15:03) *
1983 blev det poppis med röda eller blå moccastövlar, benvärmare och sjal med invävda guldtrådar. Samt pudelpermanentat hår förstås. biggrin.gif


ja urk jag hade pudelpermanentat hår (misstag!!), svarta mockastövlar dock... jag lyssnade rätt mycket på Chicago, Bon Jovi, Chaka Khan, Michael Jackson, Herreys å Carola. Blev en hel del Miami Vice oxå. Blev mycket glass med maränger o chokladsås också mmm smile.gif
Boxer
Grönsaksstavar med dipp


Gröna Hissen:
4 cl Gin
2 cl grön curacao
Champis
1 st citronskiva
1 st rött cocktailbär

Häll gin och curacao i ett isfyllt highballglas.
Fyll på med champis, rör om och dekorera med en citronskiva och ett cocktailbär.


labarradepan
Guud va snygga ni måste ha varit på 80 talet. hihihi. bra muski var det då. jag gillar 80 tals musik, det görs inte lika bra musik nu förtiden.

Ja, drinkar var väl poppis då?!

Det var bättre förr. giggle.gif
Aqvakul
CITAT (labarradepan @ 21-04-2008, 18:04) *
Det var bättre förr. giggle.gif

Knappast, möjligen annorlunda.....
labarradepan
okej då, annorlunda. hihi
kristerh
Får jag bidra med detta ang 80talet:

80-talet, visst är det ofattbart att:

Vi på fullt allvar trodde att George Michael var hetero

Vi köade utanför telefonautomater varje gång vi ville ringa hem

Seglarskon betraktades som "klassisk" och "tidlös"

En krusig permanent ansågs vara en trendig frisyr - både på tjejer
och killar

Dirty Dancing stjärnan Patrick Swayze betraktades som supersexig

Ett Lycra-plagg vid namn "Body" (som knäpptes i skrevet med en
konstruktion som var fullkomligt ohanterlig, särskilt i kombination
med alkohol hade en naturlig plats i våra garderober )

Axelvaddar, ju större desto bättre, gav oss en naturlig siluett

Mascaran inte skulle vara svart utan ha samma färg som ögonen
- blå, grön eller brun

En bit kassler med ananasskiva betraktades som exotisk och att alla
maträtter som innehöll ananas hette någonting med Hawaii

Den lyxigaste förrätten var räkcocktail och den flottaste efterrätten
glace au four

Vi fick inte hoppa på golvet när vi lyssnade på musik - då blev det
hack i skivan

Det fanns en särskild möbel att förvara skivspelaren på, den kallades
stereobänken.

Vi gick med i bokklubbar, skivklubbar och samlade på receptkort som
vi förvarade i speciella boxar.

Det gick rykten om att Michael och Janet Jackson var samma person.

Det vita mirakelmedlet Tippex var det enda sättet att åtgärda stavfel

Vi trodde att vi skulle få HIV vid blotta anblicken av Jacob Dahlin
och Sighsten Herrgård

Tights och storskjorta var en naturlig kombination

Våra finaste tavlor förställde kyssande par i solnedgång, gråtande
clowner och galopperande enhörningar

Vi gick och tränade med stringtrosor utanpå gympadräkten

"jag skriver en check" var en vanlig replik i shoppingsammanhang

Snabbmat var detsamma som "en grillad med mos"

det var tider det giggle.gif

Wilmer
CITAT
Dirty Dancing stjärnan Patrick Swayze betraktades som supersexig


confused.gif Det VAR han ju giggle.gif

Chamomille
CITAT (Kajsa i Arvika @ 21-04-2008, 10:07) *
Vattenmelon med en skinkskiva på... giggle.gif

Trance dance, Sabrina, Samantha Fox, Noice, Gyllene tider, Modern Talking icke att förglömma..

Kommer ni ihåg Fickjournalen från Hemmets Journal?

giggle.gif
Solstorm
Fler människor blev mer kroppsfixerade än tidigare. Man kunde gå på krogen och lyssna på män som berättade om vad de klarade i bänkpress, hur mycket joggingskorna vägde och hur många kalorier de åt.

Det abslolut värsta av allt var att det blev poppis med tvådagarsstubb. Och det finns fortfarande män som tror att det är snyggt sick.gif .
netaave
Flygande Jakob.....
Joggingbyxor med mudd, vita strumpor och pumps
labarradepan
CITAT (Wilmer @ 22-04-2008, 14:37) *
confused.gif Det VAR han ju giggle.gif


Jag håller med, han var ju snygg smile.gif

Det var skoj skoj skrivet om 80 talet. hihi.


flygande jacob smile.gif det är ju smaskens.
Biggan_
CITAT (kristerh @ 22-04-2008, 14:31) *
Får jag bidra med detta ang 80talet:

80-talet, visst är det ofattbart att:

Vi på fullt allvar trodde att George Michael var hetero

Vi köade utanför telefonautomater varje gång vi ville ringa hem

Seglarskon betraktades som "klassisk" och "tidlös"

En krusig permanent ansågs vara en trendig frisyr - både på tjejer
och killar

Dirty Dancing stjärnan Patrick Swayze betraktades som supersexig

Ett Lycra-plagg vid namn "Body" (som knäpptes i skrevet med en
konstruktion som var fullkomligt ohanterlig, särskilt i kombination
med alkohol hade en naturlig plats i våra garderober )

Axelvaddar, ju större desto bättre, gav oss en naturlig siluett

Mascaran inte skulle vara svart utan ha samma färg som ögonen
- blå, grön eller brun

En bit kassler med ananasskiva betraktades som exotisk och att alla
maträtter som innehöll ananas hette någonting med Hawaii

Den lyxigaste förrätten var räkcocktail och den flottaste efterrätten
glace au four

Vi fick inte hoppa på golvet när vi lyssnade på musik - då blev det
hack i skivan

Det fanns en särskild möbel att förvara skivspelaren på, den kallades
stereobänken.

Vi gick med i bokklubbar, skivklubbar och samlade på receptkort som
vi förvarade i speciella boxar.

Det gick rykten om att Michael och Janet Jackson var samma person.

Det vita mirakelmedlet Tippex var det enda sättet att åtgärda stavfel

Vi trodde att vi skulle få HIV vid blotta anblicken av Jacob Dahlin
och Sighsten Herrgård

Tights och storskjorta var en naturlig kombination

Våra finaste tavlor förställde kyssande par i solnedgång, gråtande
clowner och galopperande enhörningar

Vi gick och tränade med stringtrosor utanpå gympadräkten

"jag skriver en check" var en vanlig replik i shoppingsammanhang

Snabbmat var detsamma som "en grillad med mos"

det var tider det giggle.gif


giggle.gif giggle.gif giggle.gif
Ja jäklar, så var det ju! ...och jag lever lite i 80-talet ännu! crazy.gif Lagar och äter nämligen gärna Flygande Jacob!
kristerh
CITAT (Biggan_ @ 23-04-2008, 11:12) *
giggle.gif giggle.gif giggle.gif
Ja jäklar, så var det ju! ...och jag lever lite i 80-talet ännu! crazy.gif Lagar och äter nämligen gärna Flygande Jacob!


jag med, supersmarrigt biggrin.gif
Lemonne

Vi får ju inte glömma möblemanget! Stora svarta eller bruna skinnsoffor (gärna fusk) med ett tjusigt soffbord med skiva av tonat glas till. Det fick gärna vara en hörnsoffa.

Heltäckningsmattor: jatack! Gärna i rött eller brunt. Sen fast det ju plastmattor som skulle föreställa korkträ... Tapeterna fick gärna vara vara lite diskreta men skulle kantas av en färgglad bård. I köket fick den gärna sitta mitt på väggen och föreställa diverse olika ting som kunde påminna om mat.

Furumöbler, omålat, var riktigt hett. Köket fick gärna vara i mörkbrunt trä, och det gjorde inget om man installerade en svängdörr (à la dallas) till det. Ovanför diskbänken kunde samma plastmatta som ligger på golvet sitta istället för kakel.

Yuccapalmen var ett måste! Palmer överhuvudtaget var populärt. Kunde man få rummet se ut som en djungel var det ett plus i kanten...
Carl
Hi!
På 80talet jagade man med pil och båge plockade bär.
Aqvakul
CITAT (Carl @ 23-04-2008, 16:33) *
Hi!
På 80talet jagade man med pil och båge plockade bär.

Javisst, så var det. Det hade jag alldeles glömt, lätt att bli glömsk på ålderns höst. coolgleam.gif
labarradepan
CITAT (Lemonne @ 23-04-2008, 12:38) *
Vi får ju inte glömma möblemanget! Stora svarta eller bruna skinnsoffor (gärna fusk) med ett tjusigt soffbord med skiva av tonat glas till. Det fick gärna vara en hörnsoffa.

Heltäckningsmattor: jatack! Gärna i rött eller brunt. Sen fast det ju plastmattor som skulle föreställa korkträ... Tapeterna fick gärna vara vara lite diskreta men skulle kantas av en färgglad bård. I köket fick den gärna sitta mitt på väggen och föreställa diverse olika ting som kunde påminna om mat.

Furumöbler, omålat, var riktigt hett. Köket fick gärna vara i mörkbrunt trä, och det gjorde inget om man installerade en svängdörr (à la dallas) till det. Ovanför diskbänken kunde samma plastmatta som ligger på golvet sitta istället för kakel.

Yuccapalmen var ett måste! Palmer överhuvudtaget var populärt. Kunde man få rummet se ut som en djungel var det ett plus i kanten...



Oj oj, detta hade jag ingen aning om.. jag var nog för liten för att tänka på sånt då. hihi.
Solstorm
CITAT (Carl @ 23-04-2008, 16:33) *
Hi!
På 80talet jagade man med pil och båge plockade bär.



Det gör man väl fortfarande.
Lemonne
CITAT (labarradepan @ 23-04-2008, 17:28) *
Oj oj, detta hade jag ingen aning om.. jag var nog för liten för att tänka på sånt då. hihi.


Haha jag är inte så lastgammal själv - är bara intresserad av inredning. Man har väl sett kort från när man tultade runt! smile.gif
labarradepan
CITAT (Lemonne @ 23-04-2008, 21:41) *
Haha jag är inte så lastgammal själv - är bara intresserad av inredning. Man har väl sett kort från när man tultade runt! smile.gif



Hihi. Ja, det är klart om man är intresserad av inredning så slukar man i sig "allt" kanske?! hihi. jag får åka till mamma o pappa och kolla på gamla kort rotfl.gif

på tjejmiddagen tänkte jag även ha ett nostalgi bord, där man lägger upp saker från 80 talet, så som tidningarna okej och starlet.. samt kuben med alla färger.. vad mer?
Anma
CITAT (labarradepan @ 24-04-2008, 08:21) *
/.../

på tjejmiddagen tänkte jag även ha ett nostalgi bord, där man lägger upp saker från 80 talet, så som tidningarna okej och starlet.. samt kuben med alla färger.. vad mer?

Freestyle! Och en bautastor "bergsprängare"...
Solstorm
Dokumentportfölj!
Kathy



"En kväll i tunnelbanan" - NOICE. Kolla in Clabbe i början och hans fiiina 80-talsoverall. wink.gif

"Non smoking generation" kampanjen fanns överallt.

TranceDance - "Don't say go"

Break Machine: "Street dance"

"Nostalgitripp" - när du kommer till Café Sundsvall så får du flera smakprov på hur man såg ut på 80-talet...

Klipp från filmen "Stockholmsnatt"

Klipp från filmen "G - som i gemenskap"

Hittade inget bra klipp från filmen "PS - Sista sommaren".
Betty
Baghera joggingbyxor, pilotsolbrillor, Salomon-ryggsäck, rosa läppglans, midjekorta kavajer med uppvikta ärmar och axelvaddar, svarta Kina-skor, PeterPan-stövlar (favoriterna var petrolgröna i mocka...), pumps i alla möjliga pastellfärger mint, vita, rosa..., HubbaBubba, luktsudd, storskjorta med brett höfthängande bälte med stort spänne och till det tights och pumps, tröja med pingvinärmar, Stora pastellfärgade plastringar i öronen, blå mascara, permanentat hår med blekta slingor... jisses så man såg ut, -fear-.gif giggle.gif

Räkcocktail i glas på fot eller västkustsallad med rostat bröd, kassler med ananas, ostbricka med salta kex, päron och vindruvor, konserverade päronhalvor med smält AfterEight och vaniljglass till.
Chips och dip, Gallianoshots, Cuba Libre...
Och så musiken... Wham-Careless whisper, Howard Jones-What is love, Limahl-Neverending Story, Lionel Richie-Say You, Say Me, Aha-Take on me, Nick Kershaw-The Riddle, Baltimora-Tarzan boy, Roxette-It Must Have Been Love, musiklistan skulle kunna bli hur lång som helst... giggle.gif
Noak
80-talet för mig är:
Barn, fyra tonåringar och två småttingar=
MAT snabbt och mycket och energirikt = potatisgratängen, spagettin med köttfärssåsen, pajen i långpannan, baka fyra limpor om dagen, tiolitershinken med mjölk(från grannens kor)
och disken utan diskmaskin
och tvätten

och hur roligt det var !
labarradepan
Kathy: jaaa, clabbe var ju asläcker. hihi. vad tänkte han med då när han valde kläder?? rotfl.gif

Tack för alla andra roliga tips , det är sååå kul att läsa vad alla skriver. smile.gif

Niken: du verkade ha fullt upp på 80 talet, phuu. låter svettigt. Själv har jag bara en 1 åring, det räcker bra. hihih.
Kathy
CITAT (labarradepan @ 24-04-2008, 12:42) *
Kathy: jaaa, clabbe var ju asläcker. hihi. vad tänkte han med då när han valde kläder?? rotfl.gif
....//.........


Tänkte och tänkte....det var ju modernt juu. flirting.gif

Som i texten från Ugglas låt "Trendit, trendit";

CITAT
Du kom på gatan, tuggande Toy,
med lila overall och rosa skor,
med freestil på huvet och tävlingshoj,
nyss fyllda sexton och redan stor.
Som klippt och skuren ur Veckorevyn,


Länk till hela texten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon