Jesper1986
ingenting....egentligen för då finns det inget syre.....tänkte bara den tanken att det finns dem som skördar skog...skräpar ner i natur.....förgiftar moder jord.....blir så sur över det....

Men jag beundrar dem som gillar natur och trädgård och moder jords barn djuren...

ha de
Hannele
Ja, vi ska vara rädda om vår natur. wub.gif
lolo
Håller med! Tänk om bara ALLA människor insåg det!! Vansinne t.ex. att så mycket regnskog skövlats..........
/Ann-Louise mad.gif
Kjellepelle
Att syre bildas i Amasonaz jungler lär vara en långlivad myt har jag hört. Syre är ett grundämne och kan inte bildas av någon reaktion säjs det. Själv vet jag inte, men det finns många myter som borde avlivas.
andersen
Kjellepelle nej det är ingen myt naturen fungerar så, titta här
http://www.finfood.fi/finfood/ffom.nsf/0/9...1$G%E5rden
Hans i Mälardalen
hejsan

Det är minsann en myt att regnskogarna är viktigaste syrekällan.
För ett år sedan forskade jag i ämnet och kom då fram till att vi skulle klara oss flera tusen år utan regnskogar. Dels därför att syremängden i atmosfären är så stor, dels därför att syreproduktionen främst sker genom alger i haven.
En annan intressant sak som jag läste om var att forskare nu arbetar på ett papper som skulle fungera som ett växtblad. Det lär förvisso dröja innan det projektet når sitt mål. Forskare arbetar också på hur man kan minska koldioxidhalten i atmosfären. De fann lösningen att man med hjälp av en viss kemisk reaktion skulle kunna binda mer koldioxid i vatten än vad vattnet innehåller idag. Tilläggas bör dock att majoriteten av koldioxiden inte finns i atmosfären utan just i vatten (haven).

Jesper, jag såg att du var född 86 precis som jag. Det är glädjande att det är ett par ungdomar i dag som tänker på miljön och på framtiden. Det gäller bara att vi informerar de andra 99%:en om att miljön är det viktigaste vi har, att det är någonting som är värt att värna om. Vi människor får bara en chans på en planet och den chansen måste vi ta!

MvH
Hannele
Hans i Mälardalen och Kjellepelle, vad har ni för budskap...?? unsure.gif
Bara för att regnskogar inte är nån viktig syrekälla globalt, så kan vi
fritt härja och skövla sällsynta växter och djur i regnskogar i penningsintresse??
wacko.gif
Eller vill ni bara briljera med era läsupplevelser?
Hans i Mälardalen
CITAT
Det är glädjande att det är ett par ungdomar i dag som tänker på miljön och på framtiden. Det gäller bara att vi informerar de andra 99%:en om att miljön är det viktigaste vi har, att det är någonting som är värt att värna om. Vi människor får bara en chans på en planet och den chansen måste vi ta!


Mitt budskap var egentligen att flera ungdomar borde värna om natur och miljö.
Sedan reagerade jag bara på det Jesper skrev om att utan växter skulle vi inte ha något syre... Det betyder inte alls att jag stödjer skövlingen av regnskog, snarare tvärtom. Det var därför jag valde regnskogen som ämne att forska på till en stor uppsats. När jag då forskade så fick jag en helt annan bild av saken än vad jag hade innan. Jag trodde också liksom många andra att utan regnskogen så skulle vi inte kunna leva här på jorden, men det stämmer alltså inte.

Slutligen vill jag bara få sagt att jag tycker att skövling av regnskog är mycket deprimerande. Det utrotas många arter varje år pg av detta. Jag förstår inte hur någon kan ha samvete kvar efter att ha fält träd i sådana viktiga skogar. mad.gif

MvH
Pher
Bra att folk värnar om vår natur, här är en till.

Det som regnskogarna bla hjälper till med är väl att binda just koldioxid.

Tänk bara vilken skillnad det är på lukten av avgaser vid olika årstider. Brukar tänka på vilken stor skillnad det är på luften på vintern och sommarn här i Sverige. Det märks att träd och annat tar han om mkt skit i luften på sommarn. Luktar inte lika mkt avgaser på sommarn.

Yaack va d luktar när man cyklar efter en större bilväg, för att inte tala om när äldre bilar utan katalysator kör förbi, speciellt på vintern.

Mvh
Hannele
Bilar utan katalysator ska kanske förbjudas i städerna, sa dom i nyheterna i går.
Då skulle både växtligheten och männsikorna må bättre.
Hans i Mälardalen
Ja, det sannerligen på tiden. Jag tycker det är skamligt att de inte förbjudits för länge sedan! mad.gif

MvH
Jesper1986
roligt att veta att folk håller med mig...
Adri-Anne
Utan den ljuvliga grönskan vore det ju inget liv.
Tänk på att det är så mycket kvar som än är outforskat i djunglarna.
Växter och djur som vi fortfarande inte har uppdagat .
När man hör att man varje dag skövlar områden stora som fotbollsplaner, endast för att föda upp biffkor, blir man gråtfärdig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon