Full version: Lägsta lön?
Solstorm
Jag har dålig koll på lönerna i olika branscher. Vad är absolut lägsta avtalsenliga lön för tex en 18-åring? I så fall i vilken bransch?
kristerh
omöjligt att svara på, alla brancher har sina egna avtal, kontakta någon fackförening för att kolla det yrke du är intresserad av.
Solstorm
Inte för egen del utan undrar mest för allmänbildningens skull. Finns det någon heltidsarbetare som har tex under 17000 i lön om de har avtalsenlig lön?
netaave
91 kr/timme för outbildad och 97 kr för gymnasial utbildning är lägsta lön i barnomsorgen i Uppsala kommun för 18-åringar.
Ralf
CITAT (Solstorm @ 22-04-2008, 14:52) *
Inte för egen del utan undrar mest för allmänbildningens skull. Finns det någon heltidsarbetare som har tex under 17000 i lön om de har avtalsenlig lön?

Ja! hördes talas om data-supportjobb för 16.000 i månaden. Dom sitter i glesbygd o svarar på frågor...
Solstorm
171 timmar * 91 kr = 15 470 kr.

Lätt att inse att det inget inget är som man blir fet på.
netaave
CITAT (Solstorm @ 22-04-2008, 15:40) *
171 timmar * 91 kr = 15 470 kr.

Lätt att inse att det inget inget är som man blir fet på.


Fel av mig, den nya nu vid årsskiftet är 94 kr för outbildad, alltså 16.000/månaden som ingångslön.
Nej men det här handlar ju om helt outbildade som aldrig varit i arbetslivet innan. Har du gått barn & fritid får du nästan 600 till. Sen är man ju inne i gången...som utbildad iaf.
Själv tycker jag vi skulle ha bort alla outbildade och bara anställa dom med utbildning med nån tusenlapp mer i månaden i stället. Utbildning måste löna sig mer.
Solstorm
CITAT (netaave @ 22-04-2008, 15:58) *
Själv tycker jag vi skulle ha bort alla outbildade och bara anställa dom med utbildning med nån tusenlapp mer i månaden i stället. Utbildning måste löna sig mer.



Håller med om att utbildning ska löna sig, men ha bort alla outbildade låter hårt.
Piccante
Jag tror iofs att man har lägre ingångslön i handels. Tror det ligger runt 85-86 Kr/ timme något. Men då får de OB-tillägg med i regel 50% efter kl 18 och 100% påslag efter kl 20. Dessutom 100% efter kl 12 på lördag och hela söndagen. Så med OB-tillägget blir det en anständig lön ändå om man jobbar några kvällar och heger på tex större varuhus.

De som utnyttjar personalen däremot är ju Lidl som mest har deltidsanställda som jobbar 5 timmar / dag. De får inte spec mkt i OB om de har många förmiddagspass och inte jobbar varje helg. Dessutom stänger de kl 20.
Pirum
Ganska många jobb som ligger kring 90-100kr/timme. Vill minnas att en kompis inom hemtjänsten tjänade ca 86kr/timme förra sommaren (med över 100 högskolepoäng, dock inte inom vård).

För övrigt är det inte alls säkert man arbetar bättre bara för att man har en extern utbildning. Ofta sker den viktigaste utbildningen på arbetsplatsen.

Man säger ofta att "utbildning måste löna sig!", det betyder ungefär samma sak som "outbildning måste straffa sig!", och eftersom många sätter likhetstecken inte bara mellan utbildning och kompetens, utan mellan utbildning och intelligens (vilket ofta är korkat) så blir en slutsats att många tycker att "ointelligenta personer" bör straffas med lägre lön. Och att det är rättvist.
Piccante
CITAT (Pirum @ 22-04-2008, 17:17) *
Ganska många jobb som ligger kring 90-100kr/timme. Vill minnas att en kompis inom hemtjänsten tjänade ca 86kr/timme förra sommaren (med över 100 högskolepoäng, dock inte inom vård).

För övrigt är det inte alls säkert man arbetar bättre bara för att man har en extern utbildning. Ofta sker den viktigaste utbildningen på arbetsplatsen.

Man säger ofta att "utbildning måste löna sig!", det betyder ungefär samma sak som "outbildning måste straffa sig!", och eftersom många sätter likhetstecken inte bara mellan utbildning och kompetens, utan mellan utbildning och intelligens (vilket ofta är korkat) så blir en slutsats att många tycker att "ointelligenta personer" bör straffas med lägre lön. Och att det är rättvist.

Tycker kanske inte att det handlar om att "straffa" outbildade men jag vet att man kan få ganska många jobb som inte kräver någon högre utbildning med en ingångslön på 19000- 20000. Samtidigt som många akademikerjobb har usla ingångslöner och personer med 3-4 års utbildning kan få gå in på en lön på 17-18000 Kr. Något är ju fel nr yrkesverksamma akademiker ligger runt 20-22000 efter flera år i yrket för de får ju inte ut lika mycket av sin lön. Dels ska Anders Borg ha sin beskärda del och sedan ska CSN ha sitt. SACO visade att akademiker i snitt har 6% högre livslön än de utan högre utbildning. Då har man missat många år under studierna då man inte har betalat in till a-kassa och till pensionssparande och inte har kunnat lägga upp en buffert. Med färre år som yrkesverksamma då så borde man ha en lön som är i relation till vad man har satsat på att utbilda sig. Tyvärr är utbildning ingen investering idag utan ganska ofta tvärt om.
Gita
CITAT (Markus_H @ 22-04-2008, 17:15) *
De som utnyttjar personalen däremot är ju Lidl som mest har deltidsanställda som jobbar 5 timmar / dag. De får inte spec mkt i OB om de har många förmiddagspass och inte jobbar varje helg. Dessutom stänger de kl 20.

För att det skall bli rätt vill jag bara upplysa om att det samma gäller Ica, Konsum, Willys m.fl och även en stor del av övrig detaljhandel.
Gita
Biggan_
CITAT (Markus_H @ 22-04-2008, 17:15) *
Jag tror iofs att man har lägre ingångslön i handels. Tror det ligger runt 85-86 Kr/ timme något. Men då får de OB-tillägg med i regel 50% efter kl 18 och 100% påslag efter kl 20. Dessutom 100% efter kl 12 på lördag och hela söndagen. Så med OB-tillägget blir det en anständig lön ändå om man jobbar några kvällar och heger på tex större varuhus.

De som utnyttjar personalen däremot är ju Lidl som mest har deltidsanställda som jobbar 5 timmar / dag. De får inte spec mkt i OB om de har många förmiddagspass och inte jobbar varje helg. Dessutom stänger de kl 20.



Handels

Minimilöner fr o m 2008-04-01

Ålder Kr/mån Kr/tim

16 år 11 070 66:69

17 år 11 475 69:13

18 år 15 789 95:11

19 år 16 269 98:01

Efter fyllda 18 år förvärvad branschvana om

1 år 16 994 102:37

2 år 18 284 110:14

OB-tillägg

Mån-Fre 18.15-20.00 50%
Mån-Fre 20.00- 70%
Lör efter 12.00 100%
Sön-o helgdag 100%



CITAT (Gita @ 22-04-2008, 18:22) *
För att det skall bli rätt vill jag bara upplysa om att det samma gäller Ica, Konsum, Willys m.fl och även en stor del av övrig detaljhandel.
Gita


Jag jobbar på Konsum Nära med öppettider 8.00-22.00 veckans alla dagar.
ah56
I fd SIF numera Unionen är lägsta lönen fr 1 maj 2008:

14 386 kr/mån om man har mindre än ett års sammanhängande anställning,

15 405 kr/mån för den som har mer än ett års sammanhängande anställning.
Båda gäller om man är över 18 år.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon