Ralf
Jag försöker handla i min Närbutik. Det är COOP och jag anser att jag vill stödja kooperationen. Jag blev medlem i COOP när jag var 16 år gammal, när jag flyttade till eget hushåll.
I min nuvarande butik annonserade dom på hyllan med ett extrapris. ”COOP konserverade grönsaker, 2 burkar till priset av en”.
På hyllan stod det
• Sparris
• Ärter
• Morötter
• Ärter och morötter
• Kantareller.
Hmm inte mkt grönsaker där tänkte jag o vet att folk definierar ”grönsaker” på olika sätt.

Den allra enklaste definitionen är att allt som växer och som inte är frukt är grönsaker. (man kan tillägga att allt som växer o inte är gott är grönsaker).
Definition nummer två är att allt som växer ovan mark och har gröna blad är grönsaker.

Sen finns det säkert någon mera vass definition och livsmedelsverket har en utmärkt hemsida där man kan se vad som är vad. Nåväl detta var ju kunskaper som jag fick i grundskolan i biologin och hemkunskapen. Vet ej om dessa ämnen finns kvar i skolan men jag börjar tvivla. I skolan fick vi även lära oss om bland annat rotsaker och säkert massa annat. Det klassiska är ju att banan inte är en frukt, det är en ört.

Nåväl åter till konsumbutiken. Första gången tog jag två burkar svamp. Fick ingen rabatt. Hmm tänkte jag oki… Svamp är ju ändå inte grönsaker. Återvände dit igår. Tog då två burkar sparris. Då fick jag inte heller rabatt! Frågade då i butiken vad som gällde och fick svaret att det gällde för ärtorna och morötterna, inte dom andra burkarna, inte svampen för den var för dyr och inte sparrisen för den var ingen grönsak. När jag frågade om ärtorna (baljväxt) och morrötterna (rotfrukt) var grönsaker så fick jag ett jakande svar! Jag pratade sedan med föreståndaren och han visade samma kunskapsbrister.

När man nu brister i kunskaper på detta flagranta sätt och har en nonchalans för kunskap så visar man ju att allt inte är bra. Då kommer ju frågan för mig som kund om det finns flera brister i butiken. Det finns ju en mängd olika regler som man måste följa när man säljer mat, tex. detta med kylkedjor, temperaturer i kylar och egenkontroller. Jag börjar bli mörkrädd.
Pirum
Intressant. Jag själv gör nog ofta en likställning mellan 'vegetabilier' och grönsaker,även om jag vet att det inte är korrekt. För mig är morot både rotfrukt och grönsak...
Lars-Olof Arvids
Jag kommer att tänka på en släkting som envist brukar hävda att tomaten är en grönsak och INTE EN FRUKT!!! Vilken del av tomatplantan man äter saknar fullständigt betydelse. wink.gif

Olle
Piccante
Vill bara påpeka att bananen är en frukt eller rättare sagt ett bär. Bananplantan däremot är en ört. Örter är till skillnad mot träd och buskar inte förvedade.

Frukt: är botaniskt sett allt som bildas från ett fruktämne, ofta efter befruktning (sen finns det skenfrukter och annat som bildas utan befruktning...) alltså blomma - pollinering - fruktsättning. Sen kan frukten delas in i undertyper beroende på sin morfologi och de kan vara nötter, stenfrukter, bär och något som ibland kallas för "bärfrukt" vilket jag tolkar som stora bär som inte har typiskt bärutseende.

Grönsaker:
är övriga ätliga växtdelar ibland med tillägget att de är sådana delar som tillreds för att ätas. Tex är tomaten egentligen ett bär men gör man tomatsoppa så är det en grönsak!? Frukt brukar man ofta konsumera färsk. Grönsaker är ingen botanisk term utan något som mest förekommer i mataffärer och inom odling.
LadyG
Nå, det är inte bara COOP som är ute och cyklar. Gissa vad ICA Maxi skyltade stort för att de sålde i en kyldisk? Jodå, "Riven Ost" stod det med stora bokstäver på en skylt i taket, men vad ligger i kyldisken? Fuskost, i det här fallet "Pizzamix" från Wernersson av "Goudatyp"... Samma butik hade 3 dagar gammal lax liggande i kyldisken.

Tror att man inte behöver ha några särskilda kunskaper för att driva livsmedelsbutik. Annars skulle inte butikerna vara så snabba att märka om kött och fågel eller bara strunta i att ta bort varor som passerat Bäst Före-datum och allt vad de nu hittar på. Dessvärre är det vi konsumenter som blir lidande.
Lilla Birka
Kan ni tänka er! Jag har bott i trakten runt Katrineholm i 11 år nu. EN säjer EN gång har jag varit inne på Coop Extra i K-holm och handlat utan att något varit fel! Det var så anmärkningsvärt att jag skrev upp det i min dagbok! Är det inte ren felmärkning, så är det inte inlagt i kassan att det är x-pris, det saknas prislappar, prislapparna för äpplen hänger över päronbacken eller liknande, skitigt i hyllorna, gamla utgågna varor ligger kvar etc.... Tur att det finns flera affärer. Vilket öde att de bytte namn till coop = hönsbur på engelska, mycket passande! biggrin.gif
LadyG
Man märker snabbt vilka butiker som drivas av kunnig och engagerad personal.

Jag tycker det allra första de borde bry sig om är att se till att rätt vara har rätt pris, att datumen inte gått ut och att det är rent i butiken. Kan de inte ens göra sådant, då kanske de skulle överväga att byta yrke.
Netha
Jag fick Med Mera- tidningen och bonuskupong häromdagen och där följde också med olika rabattkuponger
plus en där det stod GÅVA ... det handlade om en Upplevelseatlas.

När jag kom till kassan gav jag GÅVA-kupongen och bad om att få en Atlas ... då bad kassörskan mig att läsa det finstilta i den.
Jag läste och såg att Atlasen kostade 149kr men jag som medlem skulle få den för 49 kr.
Va??? Det står ju GÅVA med stora bokstäver på kupongen!

Jag sa då att den vill jag inte ha om jag måste betala eftersom det ju skulle vara en GÅVA.
Hon hade redan "blippat" kupongen och bad mig gå till Kundtjänst för att få igen de 49 kronor som jag betalat

Gick till kundtjänst och tog en titt på kassakvittot ... ser att jag FÅTT 49 kr rabatt och ingen av oss förstod varför det stod Rabatt förvarings ..på kvittot????
Jag hade alltså FÅTT 49kr ist för att ge summan. Helt knäppt var det.


Det hela slutade med att René i kundtjänst hämtade en Atlas och gav mig och bad mig att inte tänka mer på hur det eg skulle varit/gått till.
ohmy.gif tongue.gif laugh.gif
Lilla Birka
rotfl.gif coop = hönsbur var det!
Ralf
hon mig (för coop nära )står det GRATIS med stora bokstäver för upplevelseatlasen, och att den är värd 49:-
Netha
CITAT (Ralf @ 23-04-2008, 22:21) *
hon mig (för coop nära )står det GRATIS med stora bokstäver för upplevelseatlasen, och att den är värd 49:-

Ska höra om någon av döttrarna har kvar kupongen så scannar jag den.
Här kostade den som sagt 149kr men medlem fick den för 49kr.
Lilla Birka
Och här fick man köpa den för 20:-!
Netha
CITAT (Lilla Birka @ 24-04-2008, 23:18) *
Och här fick man köpa den för 20:-!

Vad stod det på din kupong då?

Gåva el ?
Lilla Birka
Nej, bara att man fick den för 20:- Noga räknat stod det: VÄRDEKUPONG Betala endast 20:-. Det var allt , ingenting om vad den var värd eller så....
Netha
En av döttrarna fick ... (fotat med dålig mobilkamera)



den andra en sån ... scannad bild



Mycket konstigt att inte åtminstone alla på samma ort fick lika erbjudande. thumbdown.gif
LadyG
Det står ju i klartetxt att du får den som gåva.

Du som har kupongen får den som gåva, medlemmar utan den kupongen får köpa den för 49.- och ickemedlemmar köper den för 149:- står det ju, eller tolkar jag det fel nu?
Pirum
CITAT (LadyG @ 25-04-2008, 11:38) *
Du som har kupongen får den som gåva, medlemmar utan den kupongen får köpa den för 49.- och ickemedlemmar köper den för 149:- står det ju, eller tolkar jag det fel nu?

Du tolkar helt rätt. Ska se om jag också har en såndärn tingest nånstans.
Lilla Birka
CITAT (Netha @ 25-04-2008, 11:33) *
En av döttrarna fick ... (fotat med dålig mobilkamera)



den andra en sån ... scannad bild



Mycket konstigt att inte åtminstone alla på samma ort fick lika erbjudande. thumbdown.gif

Skillnaden här beror på att den ena kommer från Coop Extra och den andra från Coop Forum!
Aqvakul
Min huvudprincip är: Bojkott av alla rabattkuponger - är oerhört trött på eländet...
Netha
Jag bojkottar också rabattkuponger, men min kupong var ingen rabatt utan en GÅVA.
Just därför tog jag med den.

Det är högsta hönset i resp förening som beslutar ang erbjudanden, det sa man på Coop Med Mera i Sthlm.

Nu har jag iaf pratat med högsta hönset i Malmfälten, han tyckte det var underligt, eftersom alla ska ha samma erbjudande.
Han skulle forska i ärendet och bad mig återkomma i nästa vecka.

Nåmen det tror inte jag att alla ska ha lika. Har upptäckt att Coop har börjat med samma system som Lindex.
Rabatten ges i förhållande till hur ofta du använt kortet.


Lilla Birka jag ser nu att den ena är till Coop Konsum. Vi har ingen Copp Extra här.


Det var iaf första och enda gången jag tog med mig kupong ...
förutom på Lindex där jag kan få några hundralappar i rabatt när jag storhandlar
Ralf
men strunta i rabattkupongerna. Berätta istället vad ni anser är grönsaker? Vad ska man kunna ställa för krav på butiksföreståndaren?
Aqvakul
CITAT (Ralf @ 26-04-2008, 08:36) *
men strunta i rabattkupongerna. Berätta istället vad ni anser är grönsaker? Vad ska man kunna ställa för krav på butiksföreståndaren?

Ärligt talat Ralf så är det här inte alldleles enkelt. Vad som för de flesta i vardagsspråket är en grönsak är något helt annat för en botaniker. Dessutom används ju ofta ordet "grönt", som i "frukt och grönt", och vad är egentligen det. Svamp anses ju numera inte ens platsa i växtriket utan har sitt eget "svamprike". Jag tror att vi är på väg mot, eller är vi redan där, att grönsaker är synonymt med något från växtriket och som vi har på tallriken och äter som huvudrätt.
LadyG
CITAT (Aqvakul @ 26-04-2008, 08:56) *
Ärligt talat Ralf så är det här inte alldleles enkelt. Vad som för de flesta i vardagsspråket är en grönsak är något helt annat för en botaniker. Dessutom används ju ofta ordet "grönt", som i "frukt och grönt", och vad är egentligen det. Svamp anses ju numera inte ens platsa i växtriket utan har sitt eget "svamprike". Jag tror att vi är på väg mot, eller är vi redan där, att grönsaker är synonymt med något från växtriket och som vi har på tallriken och äter som huvudrätt.


Jag håller med dig, det känns som att betydelsen håller på att glida lite. Just "frukt och grönt" är ju ett lysande exempel på det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon