Full version: Pool och damm i ett?
Anders zon III
Schweiziskt badsätt

Finns nåt liknande i Sverige? Skulle vilja veta mer...
Hasse_h
Det var ju en klart intressant lösning...
Annelie
Fantastiskt häftigt!

Vill ha.. vill ha... tongue.gif
dammkillen
Jag läste om det där att ha damm och baddamm i ett, tror det var i nån trädgårdstidning
ÅsaF
Går det verkligen att ha klor i en damm? unsure.gif Det brukar man ju ha i en pool för hygienens skull. Sen brukar det ju finnas rätt så mycket äckliga djur i en damm som man inte gärna skulle vilja simma bland. Men det var en intressant idé måste jag säga.
dammkillen
Jag tror att har man klor i en damm då får man skippa fiskar för jag tror inte de överlever unsure.gif men växter kanske gör det, det kanske är nånting sånt det är i den där länken unsure.gif

Om man tänker sig en kombinerad trädgårdsdamm och baddamm, har man en superrening, t.ex. nån sorts enorm singel/sandbädd så att vattnet blir så pass rent att det är tjänligt att bada i så... kan det gå unsure.gif

teorier

fast å andra sidan med en sån där pool med lite sorts trädgårdsdamm som i länken så kanske det inte är klor utan det kanske bara är nån jättebra rening. unsure.gif
Anders zon III
CITAT (ÅsaF @ 17-08-2003, 11:46)
Går det verkligen att ha klor i en damm? unsure.gif Det brukar man ju ha i en pool för hygienens skull. Sen brukar det ju finnas rätt så mycket äckliga djur i en damm som man inte gärna skulle vilja simma bland. Men det var en intressant idé måste jag säga.

Nä, inget klor!
Länge sedan jag läste tyska, så jag har inte tragglat igenom allt än... Men klorfri rening är det.
Lulle
Hej!

Lät intressant detta med kombination av pool och damm....Dammbygget hade jag tänkt och starta i vår med en liten fontän och en del blommor
Pool har vi redan så om någon har tips och ideér så är ni välkomna med dom.
Rätt så ny här med frågor på forumet.


rolleyes.gif
dammkillen
Hej

du har redan en befintlig pool.. Om man t.ex. titta på bilderna på den här länken..så ser man att det här kaklet och poolkanten slutar en bit ner i vattnet, så ska man spinna på den ideén så... Då har du alltså en befintlig poolkant.. Om man t.ex. ska göra som det ser ut på bilden i länken, då skulle man kunna tänka sig att man fyllde ut jordmassor runtom poolen, fast då är frågan hur det egentligen fungerar i den omgivning du har, alltså blir det bra att göra så, blir det ett bra resultat.

Jag vet inte, det är egentligen enda ideen jag kommer på när det är en befintlig pool, det är ju möjligt att det finns andra ideer, jag vet inte om det går att ta ner en sån där kant på en sån där pool, alltså att sänka den befintliga poolkanten, det är väl armering i betongen antar jag, det är möjligt att det går att slipa av armering och liksom göra en brytning i poolens betongväggar alltså, jag vet inte om man kan göra det, om man kan borra.. Det kanske finns såna här kapverktyg som man kan kapa rätt in genom betongen. Det där vet jag inte, det här är bara funderingar, spekuleringar.
Nu stirrar ju jag mig blind på hur det ser ut på bilden i den här länken som startade den här diskussionstråden.

Jag menar annars, att man vill ha en pool och damm i samma omgivning, ja då kan man ju fundera... Pooler ser ju ut på olika vis förstås, det är väl inte bara det här standard badhusmässiga utformningen av pooler, så jag menar om man ska kombinera en befintlig pool med en damm då är frågan, hur får man det att harmonisera, för det är väl det man vill? Det där är kanske en smakfråga vad som harmoniserar.

Men utifrån vad du skriver så blir första frågan; hur kan man kombinera en pool och damm och då kan man väl få många svar..

..t.ex. då att ha samma vatten, att poolen och dammens vatten liksom sitter ihop, är detsamma. (som i länkexemplet)

..en annan är ju liksom att poolen och dammen harmoniserar i en omgivning men att dom har separata vattenanläggningar och reningar.

det är kanske lite omständigt svar av mig men men..jag lät tankarna flöda fritt
Killensomvillhagrönafingrar
Tänkte lägga in lite tankar jag har från mitt akvarium som borde kunna fungera även i detta fall.
Mitt kar är 1200 liter och har en sump på 350 liter så det är inte ett "vanligt" guppykar.

Så som jag ser det är det ingen god ide att ha klor precis som du har konstaterat. Problemet du kan få är att det kan bli alger i poolen. Lösningen på detta problem är att odla växter som lättare tar upp näringen än algerna, på så sätt kommer de att svälta och ihjäl.

För att få balans i ett akvarium bahöver man följande:
Bra belysning
Detta får du per atomatisk helt gratis dessutom
Näringsämnen
dessa kommer du få tillföra i form av lera för växterna att växa i samt flytande form vilket du kan köpa på granngården i 25 kilosäckar. (om det ens behövs?)
Filtrering
Här kan jag rekommendera ett bra fluriserande sandfilter vilket du lätt kan bygga själv för en relativt billig peng
Co2
Jag tillsätter koldioxid, men med tanke på att växterna ej är undervattensväxter kommer detta ej behövas, dessutom får du mycket koldioxid genom vattenfallet.

Det största problemet tror jag kan vara att få jorden att ligga kvar, min lösning på detta är att jag fyller en damstrumpa med lera och sätter ner växterna däri, sedan täckar jag denna med sten så att den ej syns.
Borde även fungera i ditt fall.

Reningen kan även vara i form av vattenfallet som jag såg på din länk, om man bygger terasser som vattnet skall passera kan man i detta lägga grova stenar med någonform av alg som växer snabbt. Denna kommer då att ta bort mycket näring. En jag kan tänka mig att du kan använda är en som kallas Andmat.

Dock så tror jag att du kommer behöva en stor mängd snabbväxande växter som inte tål minusgrader, men om dessa är planterade i damstrumpor är det bara att lyfta ur dessa och lägga dem i garaget under vintern.
Svalu
Nu tar vi det från början.-För det första, en pool och en damm med fiskar är två helt skilda världar. Gräv en damm stor nog att simma i-Nog har väl alla hört talas om företeelsen -Sjö kallas det.
Allt för många tror på tidningars kitchiga knep med att NU kan alla ha en damm! Gräv ett hål i backen och skyffla i växter och några förskräckta fiskar-Så fel det blir.
blink.gif
OM man vill ha en damm med behållning och fiskar som överlever år efter år så är det inget omöjligt-Läs på och sätt er in i vad det handlar om, internet erbjuder oanande möjligheter, läs olika forum och lär.
Förslagsvis så börjar den oinvigde här: http://www.tsunamikoi.com/index.htm
Blomstersmurfen
Har själv pool utan klor. Renar istället med Baquacil som inte är farligt för växter alls (i den koncentration det skall vara i vattnet). Fungerar utmärkt och luktar ingenting.
MariaS
Tipps!!
Stod om detta i "Din Trädgård" förra året.
Det går att söka efter numret på denna hemsidan.

MariaS
Trädgårdsmästarn
Stora dammfilterfirman OASE lanserar det förra året och tänker själv göra om min ena damm i år. Klor kan man inte ha varken till växter eller fiskar. Klor dödar ALLT och fungerar inte till ett biologiskt filter utan endast till mekaniska sandfilter och liknande.

OASE filtren bygger på mekansik och biologisk filtrering, man kan ha fiskar men man har också snokar och blodiglar, det ingår och är naturligt.

/Mikael
skogstroll
Låter intressant, jag har en damm på G som jag tänkte ha utan fiskar, lite näckrosor kanske, sen är den perfekt utformad för att doppa fötterna i eller sitta i (på en liten avsats i rumpstorlek). Tyvärr har det väl en tendens att bli lite slammigt o algigt i små dammar så man får väl se om man vågar ta ett dopp smile.gif
ängsvädd
Garden Aquatica har info om baddamm, se menyn till vänster.

http://www.gardenaquatica.com/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon