Full version: Falun Gong
Sidor: 1, 2
Solstorm
Har sett på existens med ett halvt öga. Trodde att falun gong var lika oskyldigt som meditation. Tänkt att det kanske hade lite utav frihetsrörelse över sig eftersom Kina är så emot det. Med andra ord har jag inte alls satt mig in eller brytt mig. Nu har jag fått reda på att det är något helt annat. Har ni kunskap om falun gong? Visste ni vilka knäppgökar det är?
Aqvakul
CITAT (Solstorm @ 28-04-2008, 20:34) *
Har sett på existens med ett halvt öga. Trodde att falun gong var lika oskyldigt som meditation. Tänkt att det kanske hade lite utav frihetsrörelse över sig eftersom Kina är så emot det. Med andra ord har jag inte alls satt mig in eller brytt mig. Nu har jag fått reda på att det är något helt annat. Har ni kunskap om falun gong? Visste ni vilka knäppgökar det är?

Nej, jag har nog tänkt som du ungefär.....

Knäppgökar, hurdå........
Solstorm
Som sagt, såg inte från början och tittade med ett halvt öga. Jorden ska gå under, de är emot homosexuella, emot kvinnans frigörelse bl a. De har en ledare som tycks styra med järnhand. Tillåter inte andra religioner. Hoppas att fler här kan fylla i mina kunskapsluckor.
Aqvakul
CITAT (Solstorm @ 28-04-2008, 20:48) *
Som sagt, såg inte från början och tittade med ett halvt öga. Jorden ska gå under, de är emot homosexuella, emot kvinnans frigörelse bl a. De har en ledare som tycks styra med järnhand. Tillåter inte andra religioner. Hoppas att fler här kan fylla i mina kunskapsluckor.

Kollade runt lite på nätet - de verkar uppfylla alla kriterier för en "sekt"

Vi har väl sett positivt på dem som en protest mot det orättfärdiga kommunistiska förtrycket... påminner mig om att jag i slutet på 70-talet var entusiastisk inför utvecklingen i såväl Iran som Zimbabwe...... blush.gif
rahmat2
Det räcker kanske med bara en av de grejer du nämner för att en ska ta avstånd från dem smile.gif . Att förändringar behövs i Kina är självklart. Men att man ska gå med på allt är bara äckligt. Själv är jag glad över att inte en enda gång tagit emot deras blad i Göteborg.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6973...amp;lpos=lasMer
Netha
Nämen FY!!! så man varit naiv och gått på allmänna åsikten att
Falun Gong är liknande Qigong... ett trevligt sätt att träffas, "gympa" och umgås.

Skäms att jag inte tagit bättre reda på vad det eg handlar om.

Och tänk att också där var det kvinnan som förtrycktes. thumbdown.gif ranting.gif -cry-.gif
Myosotis
fear.gif Det kände jag inte till! Nu känner jag mig dum.
Netha
CITAT (Myosotis @ 28-04-2008, 22:34) *
fear.gif Det kände jag inte till! Nu känner jag mig dum.

Så kände jag också. sad.gif
Solstorm
Tror inte att media har skrivit så mycket om det. Mest fokuserat på att de var förföljda i Kina. Automatiskt tar man nog lätt de förföljdas parti. Jag menar ju inte att man ska förfölja dem naturligtvis, men man ska nog vara mer kritisk.
Netha
CITAT (Solstorm @ 28-04-2008, 22:43) *
Tror inte att media har skrivit så mycket om det. Mest fokuserat på att de var förföljda i Kina. Automatiskt tar man nog lätt de förföljdas parti. Jag menar ju inte att man ska förfölja dem naturligtvis, men man ska nog vara mer kritisk.

Håller med ... man ska nog vara mer kritisk och det ska jag försöka vara hädanefter.
Leta efter mer info innan jag binder mig för en uppfattning,
Har ju också ett barnbarn från Kina. wub.gif
Pirum
"Min fiendes fiende är min vän" är en gammal sanning som ofta praktiseras. Men det är väl tyvärr ganska vanligt att dessa "frihetrsrörelser" och "demokratirörelser" - åtminstone i toppen - ofta är har dolda agendor, eller vad man ska säga. Typexemplet är väl talibanerna, som stöddes av västmakter - mer för att mota bort Sovjetvänlig regim än att införa demokrati i västerländsk mening. Under EU-toppmötet i Göteborg 2001 var Falun Gong här och missionerade, de var väldigt välartade, men de fick en del kritik också - fast det skrevs kanske inte så mycket om det i svensk media eftersom vår media fokuserade på Bushs besök, poliskravallerna, etc.
Ralf
Pirum
Vi kan fortsätta listan Saddam Hussein fick ju stöd av? ja just det USA...
Shahen av Iran för USA ville ha olja


*Ulrica*
En till som varit naiv och trott att de "stackars", förföljda Falungångarna bara var oskyldiga taichi/qigong utövare...
Ska försöka se på någon av repriserna: SVT2 3/5, SVT24 3/5 eller SVT2 4/5
Bee
Jag såg programmet (nästan hela, telefonen ringde) och jag reagerade precis som programmakaren avsåg. Dvs, jag blev upprörd.
Sen började jag tänka. "Utomjordingar"... Hm... Fins det inte ett inslag av utomjordingar i De Stora Tre's rörelser också? Någon som sitter uppe i rymden och ägnar dagarna åt att sålla agnarna från vetet. Plus alla varelser med vita vingar.... En utvald kom ner till jorden för att frälsa mänskligheten.... Har inte dom också inslag av kvinnoförtryck och motstånd mot homosexuella?
Hm. Är det mer "sant" än falungongarnas historia? Vad man flöt väldigt snabbt förbi var ju att religion överhuvudtaget är icke önskvärt i Kina, oavsett namn.
Ralf
CITAT (Bee @ 29-04-2008, 10:33) *
Jag såg programmet (nästan hela, telefonen ringde) och jag reagerade precis som programmakaren avsåg. Dvs, jag blev upprörd.
Sen började jag tänka. "Utomjordingar"... Hm... Fins det inte ett inslag av utomjordingar i De Stora Tre's rörelser också? Någon som sitter uppe i rymden och ägnar dagarna åt att sålla agnarna från vetet. Plus alla varelser med vita vingar.... En utvald kom ner till jorden för att frälsa mänskligheten.... Har inte dom också inslag av kvinnoförtryck och motstånd mot homosexuella?
Hm. Är det mer "sant" än falungongarnas historia? Vad man flöt väldigt snabbt förbi var ju att religion överhuvudtaget är icke önskvärt i Kina, oavsett namn.

Kristendom.. Islam...
Pirum
CITAT (Solstorm @ 28-04-2008, 20:34) *
Trodde att falun gong var lika oskyldigt som meditation. <klipp>


Ser att många haft den åsikten, åtminstone tidigare. Varifrån kommer den? Media? Har ni snackat med Falun Gong-missionärer? Bara undrar alltså. Sitter här och funderar på hur lite jag vet om munkarna i Tibet exempelvis.
Bee
Jadu, ibland är en sund dos av skepsis på plats. Det skadar ju heller inte att ha i bakhuvudet att i normalfallet skulle Kina s***a fullständigt i vad vi tycker men OS är trots allt ett prestige-event. Det är väl därför det flödar mycket Kina-info över oss nu.
Myosotis
CITAT (Pirum @ 29-04-2008, 16:29) *
Ser att många haft den åsikten, åtminstone tidigare. Varifrån kommer den? Media? Har ni snackat med Falun Gong-missionärer? Bara undrar alltså. Sitter här och funderar på hur lite jag vet om munkarna i Tibet exempelvis.

Ja det är väl media. duh.gif *skäms* Antar att man trots allt gärna vill tro på det de säger på rapport t.ex. Och så har man ingen egen erfarenhet och bryr sig inte tillräckligt mycket för att snoka reda på mer information. Fast man tycker att man bryr sig.
Mia_sund&glad
Vad sorgligt att ni påverkats negativt av programmet som skulle handla om Falun Gong, men inte gjorde det.

Ni vet väl vad viktigt det är med källkritik.
Existens är ett program som medvetet vill få människor att få en negativ uppfattning om troende och de som har en andligt rikt liv. Brukar ni se det vet ni det. De sk. "experterna" i programmet är kompisar med den kinesiska regimen (kkp), det berättade inte svt för tittarna. De är kända för att sprida vidare kkp:s propaganda.

Jag tycker som ni att de lyckades med sitt syfte att svärta ner metoden. Men jag känner utövare av Falun Gong. Det är faktiskt lika oskyldigt som meditation att utöva Falun Gong. Falun Gong-utövare är snälla. De praktiserar Sanningsenlighet, Medkänsla och Tolerans, men lägger sig inte i hur andra lever.

Varför granskar inte svt de som förföljer och förtrycker de här människorna istället, tror ni?

Vem kan hitta någon utövare som förtryckt, eller utalat sig negativt om någon homosexuell? Det finns inga, de sysslar inte med sådant som att snacka skit om andra, eller lägga sig i hur andra lever sina liv.

Vem har någonsin hört dem säga att blanda raser är fel? Ingen, det finns blandäktenskap bland utövarna. Jag känner personligen en av dem. En kille som bodde i min hemby, träffade en kinesisk kvinna och de bor nu i Wien. De har ett litet barn också tillsammans.

Vem har hört dem pracka på andra uppfattningar om utomjordingar?

Allt det där har däremot svt gjort i och med sitt falskvridna program. Det fanns med ett inslag med en röst som skulle föreställa Falun Gongs lärare, det var det inte. Han talar aldrig engelska. Alltid kinesiska.

Ni borde ta reda på sanningen om Falun Gong genom att läsa deras lärares texter. Det är ju det som är Falun Gong. Gå in på deras hemsida: www.falundafa.org Ni kan få en av mig här till att börja med:


Texten kommer från "Det essentiella för flitiga framsteg II". Den publicerades under tiden då förföljelsen inleddes och var som värst i Kina år 1999.


Lite av mina tankar

Nyligen har media rapporterat om att Fastlandskina vill använda en minskning av sitt handelsöverskott med 500 miljoner USD i utbyte och försöker få mig utlämnad tillbaka till Kina. Om detta vill jag bara tala lite grand. Jag undervisar bara människor i riktning mot Shan (medkänsla, godhet, barmhärtighet) och hjälper på samma gång människor villkorslöst med att bota deras sjukdomar och får männi­skor att nå högre tankevärldar. Jag tar inte emot några pengar eller materiella ting som belöning. Det här har haft en positiv inverkan på samhället och folket. Generellt har det påverkat människornas hjärtan i riktning mot Shan, och moralen har blivit högre. Jag vet inte om det är på grund av detta som jag ska bli utlämnad. Är det för att låta fler människor få Fa och kultivera sina hjärtan som ni vill att jag ska återvända till Kina? Om det är så, låt inte landet förlora 500 miljoner dollar i utbyte. Jag kan återvända själv.
Men jag har hört att människor som ska bli utlämnade vanligtvis är krigsförbrytare eller folkets fiender eller vanliga brottslingar. Om så är fallet vet jag inte vilket av detta som passar in på mig.
Faktum är att jag lär människor gång på gång att man som människa måste ha Zhen Shan Ren som princip. Självklart agerar jag som ett föredöme. När jag själv och ”Falun Gong’s” lärjungar drabbas av grundlöst förtal och behandlas orättvist, så visar de sig alla ha ett hjärta av stor Shan och stor Ren, ge regeringen tillräckligt med tid för att lära känna oss, uthärda under tystnad. Men denna tystnad beror absolut inte på att jag och ”Falun Gong’s” elever är rädda för någon­ting. Man ska veta att när en människa känner till sanningen och den verkliga meningen med livet, kan han offra sitt liv utan att tveka, så ni ska inte ta vårt barmhärtiga hjärta med stor Ren som rädsla och göra vad ni vill, till och med göra det ännu värre. I själva verket är de upplysta människor, är kultiverare som känner till den verkliga meningen med livet. Ni ska inte heller säga att ”Falun Gong’s” lärjungar är vidskepliga. Det finns en massa saker som mänskligheten och vetenskapen inte känner till. För att bara tala om religion, är det inte för att den är baserad på tilliten till Gud som den existerar? Faktiskt är det genuina religioner och forna tiders tillit till Gud som har gjort att det mänskliga samhällets moral har bibehållits i flera tusen år, så då finns dagens människor och det inkluderar dig och mig och honom. Om det inte vore så, hade mänskligheten redan för länge sedan börjat göra dåliga gärningar och skapa katastrofer, och kanske hade människans förfäder blivit förintade för länge sedan. Då skulle dagens händelse inte ha inträffat. Faktiskt är människors moral mycket viktig, människor som inte lägger tonvikten vid moral kan göra alla möjliga dåliga gärningar, det är väldigt farligt för mänsklig­heten. Det är det som jag kan berätta för människor. I själva verket har jag inget hjärta för att göra något för samhället och vill absolut inte ta hand om vanliga människors problem, och siktar inte heller på någons makt. Inte alla betraktar makten som så viktig. Finns det inte i mänskligheten ett uttryck som lyder ”varje människa har sin egen vilja”? Jag vill bara låta kultiverare få Fa, lära dem hur de verkligen kan höja sitt Xinxing, dvs att moralstandarden höjs. Och det blir inte så att alla kommer att lära sig ”Falun Gong”. Men de saker som jag gör har inget att göra med ”politik”. Men människors hjärtan har blivit vända i riktning mot Shan, och kultiverare som har högre moral är en väldigt bra sak för vilket som helst land, vilken som helst nation. Hur kan man säga att det att hjälpa människor med att bota sjukdomar, stärka hälsan, höja människors moralstandard, är en heretisk religion? Alla som utövar ”Falun Gong” är en del av sam­hället. Och varje person har sitt jobb och sin uppgift. De bara går till parken varje morgon, tränar ”Falun Gong” i parken en halvtimma eller en timma, sedan går de till jobbet. Det finns inga regler som man måste följa som i religionen, det finns inga tempel, kyrkor, inga religiösa ceremonier. Man lär sig när man vill och går när man vill, det finns inga namnlistor, vad är det för ”religion”? På tal om ”heretiskt”, är det heretiskt att lära människor att bli Shan, inte ta emot pengar, bota sjukdomar och stärka hälsan åt folk? Eller är allt som inte tillhör kommunistpartiets teorier heretiskt? Och jag vet, heretisk religion är heretisk religion, det bestäms inte av regeringen. Kan heretisk religion bli ortodox bara för att den passar tänkesättet hos en del personer inom regeringen, och den ortodoxa religionen som inte passar deras eget tänkesätt kan betecknas som heretisk?
Faktiskt är jag väldigt klar över varför en del människor går emot ”Falun Gong”. Det är så som media har rapporterat, att det är för många människor som lär sig ”Falun Gong”. Över hundra miljoner är inte lite, är man rädd för att det finns många goda människor, är det inte så att ju fler goda människor, desto bättre, ju färre onda männi­skor desto bättre? Jag, Li Hongzhi, hjälper människor att höja mora­len villkorslöst, stärker människors hälsa, stabiliserar samhället, med en frisk kropp kan man tjäna samhället bättre, är det inte att skapa lycka åt människor som har makten? Faktum är att detta verkligen har uppnåtts. Varför inte veta att tacka mig, utan tvärtom sätta mer än hundra miljoner människor på den motsatta sidan, vilken regering gör sig oförstådd? Dessa mer än hundra miljoner människor, vilka har inte familj, släktingar, barn, goda vänner, är det bara frågan om ett hundra miljoner? Då kan de som är emot vara ännu fler människor. Vad är det som egentligen har hänt med ”ledarna i det land som jag älskar”? Om rädslan för dessa goda människor kan tas bort från deras hjärtan med mitt, Li Hongzhi’s liv, så återvänder jag med en gång, och låter er göra vad ni vill med mig, och varför ”gå emot allas vilja”, trötta ut folk, förlora pengar, och använda politik och pengar, genom­föra ett utbyte som saboterar mänskliga rättigheter? Och USA är alltid ett land som är ett föredöme när det gäller att respektera mänskliga rättigheter, kommer USA:s regering att göra den här handeln för att sälja mänskliga rättigheter? Och jag är permanent boende i USA och är en permanent boende som omfattas av USA:s lag.
Jag vill inte kritisera någon, kan bara inte förstå deras sätt att hands­kas med saker. Varför inte vilja ta den här bra chansen att vinna människors hjärtan, utan istället placerar över hundra miljoner människor på den motsatta sidan.
Det finns nyheter som säger att många människor har varit i Zhong­nanhai, av den anledningen har någon blivit chockad och arg. I själva verket var de människor som var där inte alls många. Tänk er alla, det finns över hundra miljoner människor som lär sig ”Falun Gong”, och det var bara drygt tiotusen där, hur kan det anses vara mycket? Det behövdes ingen mobilisering, över hundra miljoner människor, du vill åka, jag vill också åka, blir det inte mer än tiotusen människor på en stund? De hade inga megafoner, inga banderoller, inget dåligt uppförande och ingen som gick emot regeringen, de ville bara för­klara situationen för regeringen, varför var det inte tillåtet? Ni tillfrå­gas, fanns det någonsin demonstranter med så gott uppförande? Berördes inte deras hjärtan när de såg detta? Man måste hitta ett litet fel hos ”Falun Gong”, och försöka utrota den utan att tänka på resten av den. Ett sådant handlingssätt är verkligen otidsenligt. ”Falun Gong” är inte så skrämmande som en del människor inbillar sig, det är tvärtom en stor och bra sak, det finns hundra fördelar, utan en enda nackdel, för vilket samhälle som helst. Å andra sidan, att förlora folkets hjärta är den mest skrämmande sak. För att tala öppenhjärtigt, ”Falun Gong’s” elever är också människor under kultivering, det finns fortfarande mänskliga hjärtan, under orättvis behandling vet jag inte hur länge de kan tolerera, det är ju bara det som jag oroar mig för.
Li Hongzhi, 2:a juni 1999
Netha
För mig räckte det redan med att se att att de var emot kvinnans frigörelse ...
sånt får mig att se rött angry.gif ranting.gif

Programmet som jag inte alls tror är vinklat, kan du se ... HÄR
kjeed
CITAT (Netha @ 01-05-2008, 21:27) *
För mig räckte det redan med att se att att de var emot kvinnans frigörelse ...
sånt får mig att se rött angry.gif ranting.gif

Programmet som jag inte alls tror är vinklat, kan du se ... HÄR


Programmet inte vinklat...? Vinklat är bara förnamnet - jag kan garantera er att hela programmet var ett enda upplägg av en lögn. Jag har ärligt talat aldrig sett på maken på illvillig propagandatv - man får säkert gå till Kina eller andra sjuka totalitära regimer i historien för att se något liknande.

Alla kan lätt läsa allting som Li Hongzhi skrivit, undervisningen, tex boken Zhuan Falun och föreläsningar.

Vad de sa är så befängt så det är svårt att veta var man ska börja... det är så att all andlighet på ett sätt alltid varit kultivering, att förbättra sig som människa. Man måste tänka utifrån andliga perspektiv för att bra kunna förstå nu kanske.... men så är det - då handlar det om sådant som reinkarnation och karma mm.

Li Hongzhis undervisning är en väg för att verkligt bli fri, och då är det som man alltid tänkt inom andliga traditioner/vägar, och ursprungliga religioner - att då kultiverar man (sig)- för att som en "bättre" människa leva efter sannare principer = få mindre karma - det är då att få MER frihet.

Li Hongzhi talar självfallet INTE om att människors frihet skulle vara fel. Han talar om principer kring yin/kvinna och yang/man.

Falun Dafa är en sanna väg, utan konstigheter.

Tror inte för fem öre att ni fick en bild av vad Falun Gong är!

Detta är inte från Falun Gong-texter...:

Yin och yang:

They stand in mutual opposition.
They are rooted in each other.
They define each others limit.
They transform into one another.





Ralf
CITAT (kjeed @ 01-05-2008, 22:02) *
Programmet inte vinklat...? Vinklat är bara förnamnet - jag kan garantera er att hela programmet var ett enda upplägg av en lögn. Jag har ärligt talat aldrig sett på maken på illvillig propagandatv - man får säkert gå till Kina eller andra sjuka totalitära regimer i historien för att se något liknande.

Alla kan lätt läsa allting som Li Hongzhi skrivit, undervisningen, tex boken Zhuan Falun och föreläsningar.

Vad de sa är så befängt så det är svårt att veta var man ska börja... det är så att all andlighet på ett sätt alltid varit kultivering, att förbättra sig som människa. Man måste tänka utifrån andliga perspektiv för att bra kunna förstå nu kanske.... men så är det - då handlar det om sådant som reinkarnation och karma mm.

Li Hongzhis undervisning är en väg för att verkligt bli fri, och då är det som man alltid tänkt inom andliga traditioner/vägar, och ursprungliga religioner - att då kultiverar man (sig)- för att som en "bättre" människa leva efter sannare principer = få mindre karma - det är då att få MER frihet.

Li Hongzhi talar självfallet INTE om att människors frihet skulle vara fel. Han talar om principer kring yin/kvinna och yang/man.

Falun Dafa är en sanna väg, utan konstigheter.

Tror inte för fem öre att ni fick en bild av vad Falun Gong är!

Detta är inte från Falun Gong-texter...:

Yin och yang:

They stand in mutual opposition.
They are rooted in each other.
They define each others limit.
They transform into one another.

Bra förstainlägg här på Odla, vad har du mera att bidra med?
kjeed
CITAT (Ralf @ 01-05-2008, 22:03) *
Bra förstainlägg här på Odla, vad har du mera att bidra med?


Jag kanske ska posta en grundkurs om blommor och bin kompiskram.gif

Hur ska det annars sluta med "livet", det är lite upp och ned på allting nu för tiden...
Netha
CITAT (kjeed @ 01-05-2008, 22:02) *
Li Hongzhis undervisning är en väg för att verkligt bli fri, och då är det som man alltid tänkt inom andliga traditioner/vägar, och ursprungliga religioner - att då kultiverar man (sig)- för att som en "bättre" människa leva efter sannare principer = få mindre karma - det är då att få MER frihet.

Li Hongzhi talar självfallet INTE om att människors frihet skulle vara fel. Han talar om principer kring yin/kvinna och yang/man.

[/i]

Och du var tvungen att regga dig med ytterligare ett nick.
Vilket jädra svammel du kör med. thumbdown.gif
Var tvungen att fråga Google huruvida Li Hongzhi var man el kvinna
och visst ... Li Hongzhi är en man ... Överraskad, eller ? laugh.gif

kjeed
CITAT (Netha @ 01-05-2008, 22:19) *
Och du var tvungen att regga dig med ytterligare ett nick.
Vilket jädra svammel du kör med. thumbdown.gif
Var tvungen att fråga Google huruvida Li Hongzhi var man el kvinna
och visst ... Li Hongzhi är en man ... Överraskad, eller ? laugh.gif


Vad har du för ton... rolleyes.gif

Jag har skrivit här förr, för länge sedan. Jag kommer inte alls ihåg mitt nick eller någon info från den gången.
Jag svamlar inte. Har du en ordbok? Kolla upp ordet projicering... hehe...

Vore kul med seriositet.
Mia_sund&glad
Eftersom jag själv arbetar som journalist vet jag att ALLA program är vinklade.

Att vara så där arg är inte nyttigt för hälsan.....

Blissis
Ja, vad ska man säga... Det finns de som inte tror på andlighet. Det finns de som tror på allt media säger. I Sverige har man rätt att tro på vad man vill. Det har man inte i Kina.

Jag tycker att det är så tråkigt att det finns de som tror på vad Existens säger. Tyvärr verkar redaktionen inte ha satt sig in i de komplexa frågorna. Jag tycker att det är ok om du inte vill tro på något andligt, men jag tycker att det är tråkigt när människor så tvärsäkert kan säga hur nånting är utan att ha satt sig i det. Jag har fått lära mig att för att kunna veta något så måste jag ha satt mig in i frågan. Falun Gong är absolut inte emot kvinnors frigörelse, är inte emot homosexuella och tror på ett liv på andra planeter (som många andra). Och de tror inte att världen kommer att gå under.

Läser man hela texten vad gäller de utdragen ur Falun Gongs texter som gjordes i programmet så får man en helt annan bild än vad som presenterades. Jag trodde aldrig att det kunde gå till så i svensk media som det gjorde i det programmet. Programmet är självklart anmält då det inte följt de etiska reglerna som SVT har ställt upp (det har blivit fällt förut för partiskhet) utan vilseleder människor å det grövsta. Det är bra att det kommer att granskas.

Jag förstår er, jag skulle också ha blivit upprörd över det jag såg och hörde. Nu är det bara det att jag har satt mig in i frågan och det är så mycket lögner som visas. Jag hoppas att det är av okunskap och inte av illvilja som sådant här kan ske. Experterna är tydligen Kina-vänner med intressen i Kina och kontakter med ambassaden. När programledaren frågade vad som var bra med FG och Marie Carlsson skulle svara så blev hon avbruten. Den man från FG som fick svara på frågor anklagades på ett grundlöst sätt för att vara nån slags ledare med ekonomiska intressen. Han ställde upp för ingen annan vågade möta media (ingen mediavana bland de som tränar FG). Det var ledande frågor och absurda sammanfattningar. Jag blir verkligen ledsen över att så många människor ges en så fel bild. Media har uppenbarligen en stor makt.
herkules
CITAT (Netha @ 01-05-2008, 21:27) *
För mig räckte det redan med att se att att de var emot kvinnans frigörelse ...
sånt får mig att se rött angry.gif ranting.gif

Programmet som jag inte alls tror är vinklat, kan du se ... HÄR



men jisses, visst är det vinklat - precis som alla andra liknande program. man ska inte tro allt man ser på tv.
Solstorm
Här har larmet gått! 3 nyreggade medlemmar skriver sina första inlägg i samma tråd och har samma åsikter. giggle.gif




Vad säger detta inlägget då som Mia sundoglad skriver?
CITAT
Jag undervisar bara människor i riktning mot Shan (medkänsla, godhet, barmhärtighet) och hjälper på samma gång människor villkorslöst med att bota deras sjukdomar och får männi­skor att nå högre tankevärldar.


Svepande formuleringar från en frälsare som inte får den uppskattning han vill ha. Ruggigt tråkig text att läsa utan blankrader. Var du journalist sa du? Schysst att han botar sjukdomar. Massa ord om vad han vill uppnå men det hade varit betydligt intressantare om vägen dit hade beskrivits. Så många ord som säger så lite, inget om vägen.

Jag vill också massa goda saker åt människorna, jag känner mig också missförstådd, ingen som uppskattar mig för att jag vill att människornas medkänsla, godhet och barmhärtighet ska öka. Jag är så ödmjuk själv att jag vill ha uppskattning för min storhet. whistling.gif

Falun Gong släng dig i väggen, här på forumet har vi Ralf.
Biggan_
CITAT (Solstorm @ 02-05-2008, 00:12) *
Falun Gong släng dig i väggen, här på forumet har vi Ralf.



rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Mia_sund&glad
Här kan ni som fått en felaktig bild om Falun Gong efter svt:s program existens, få svar på tal.

http://www.epochtimes.se/articles/2008/05/04/14877.html
*Ulrica*
Observera att Epoch Times, precis som New Tang Dynasty Television INTE är oberoende public-service-företag på samma sätt som SVT utan är en del av Falun Gong-rörelsens mediaplattform.

Vill du också se SVT´s program och bilda dej en egen uppfattning så följ den här länken.
*Ulrica*
Jag är jättenyfiken på:

1. HUR det gick till när upp till 4 personer som gillar Falung Gong dyker upp här på Odla i samband med att SVT visar en dokumentär om rörelsen, registrerar sig, försvarar rörelsen och startar trådar som handlar om rörelsen samt sprider länkar till av rörelsen finansierade mediabolag.

2. VILKA av ledarens citat i programmet som var felciterade, som inte var tagna ur hans skrifter eller tal utan bara påhittade.
Aqvakul
CITAT (*Ulrica* @ 05-05-2008, 11:14) *
Jag är jättenyfiken på:

1. HUR det gick till när upp till 4 personer som gillar Falung Gong dyker upp här på Odla i samband med att SVT visar en dokumentär om rörelsen, registrerar sig, försvarar rörelsen och startar trådar som handlar om rörelsen samt sprider länkar till av rörelsen finansierade mediabolag.

2. VILKA av ledarens citat i programmet som var felciterade, som inte var tagna ur hans skrifter eller tal utan bara påhittade.


Väntar med spänning på en trovärdig förklaring!
*Ulrica*
CITAT (Mia_sund&glad @ 05-05-2008, 10:18) *
Här kan ni som fått en felaktig bild om Falun Gong efter svt:s program existens, få svar på tal.
http://www.epochtimes.se/articles/2008/05/04/14877.html
Nu har jag läst artikeln som Mia länkade till. Den ifrågasätter Existens-redaktionens slutsatser och metoder i allmänhet samt de intervjuade ”experternas” val av fakta men kan inte peka på några faktafel i programmet.
Tvärtom - citat: ” De båda experterna redogör för några saker som nämns i Falun Gongs undervisning. Men de berör knappt de centrala delarna […]I tv-programmet ligger fokus istället på sekundära saker som kvinnans frigörelse och homosexualitet, vilka bara nämnts i förbigående då Li Hongzhi beskrivit världen så som han ser den, då han undervisat om kultivering.”

Jag undrar om Li Hongzhi anser att något av det han har skrivit eller sagt är något som ”bara nämns i förbigående”. Hur ska då utövaren veta vad som är ”centralt” och vad som ”nämns i förbigående”? Eller kan utövaren välja det själv?

Mia_sund&glad
JAg vet inte riktigt vad du är emot eller är rädd för. Har heller inte tid att bemöta dig nu, tyvärr.

Men du har fel angående Epoch Times. (eller de mediaföretag som det talades om i programmet.)

Epoch Times är ett privatägt mediaföretag. De finansierar sin verksamhet genom annonsförsäljning. Det finns Falun Gong-utövare som arbetar i de företagen. Det är inte konstigt eftersom de alltid rapporterar sanningsenligt, vilket stämmer överens med falungong-utövares filosofi. Läs gärna "Om Epoch Times" längst ner på deras hemsida. Även inklistrat längst ner i detta svar.

Falun Gong däremot är en kultiveringsmetod. De (utövare, samt läraren) handskas inte med pengar överhuvudtaget. Hoppas att du sätter dig in i lite mer innan du slänger ur dig saker som inte har några belägg.

Har aldrig varit på ett forum tidigare där man är så otrevliga mot nya medlemmar. Vill ni inte ha andra tankar än era egna kan ni väl ha ett slutet forum.


Om Epoch Times Sverige
25.02.2006 21:25

Vårt uppdrag
The Epoch Times är en oberoende röst som finns både i tryckta versioner och på internet. Vi rapporterar ansvarsfullt och sanningsenligt, med ambitionen att ge läsaren möjlighet att förbättra sitt liv och öka sin förståelse och respekt för grannen i huset intill, såväl som för människor jorden runt. I vårt sätt att arbeta och i våra rapporter står vi för grundläggande mänskliga värderingar, rättigheter och friheter. Vi är ett företag som i första hand ser till läsarnas intresse.

Vilka vi är
The Epoch Times är ett privatägt mediaföretag. Huvudkontoret finns i New York, men vårt nätverk av lokala reportrar världen runt skriver artiklar som är lokala men också globalt relevanta. Vårt oberoende gör att vi kan rapportera med brett perspektiv och presentera ett brett register av åsikter.

Vårt syfte
Under en tid när världen förändras allt snabbare behöver människor korrekt information för att förstå händelser och trender. Vi strävar efter att påverka människors liv i positiv riktning genom att hjälpa dem att förstå världen och sig själva samt respektera och uppskatta varandra. Vi rapporterar om händelser och lyfter fram åsikter som det ej skrivs om någon annanstans.

Ett huvudtema för The Epoch Times är bevakningen av Kina. Idag vänder sig världens blickar allt mer mot denna oroliga gigant som genomgår enorma förändringar. Företagsledare, politiker och världsmedborgare önskar att bättre förstå vad som händer i Kina. Genom de rapporter som görs till den kinesiskspråkiga utgåvan av The Epoch Times har vi möjlighet att bistå med väl underbyggda artiklar som ingen annan har.

Våra värderingar
En av människans fundamentala rättigheter är rätten att bli hörd. Vi står för och försvarar pressfrihet, yttrandefrihet och mötesfrihet. Vi är också starka förespråkare för trosfrihet och för alla mänskliga rättigheter för alla människor.

Vi försöker tala för dem som är förtryckta och på grund av detta inte kan föra sin egen talan. Vi talar till motståndarna och försöker visa på deras mänskliga gemensamma drag och väcka den medkänsla som kan hjälpa dem att i grunden respektera andra människors rättigheter.

Vi arbetar för att kunna berätta vardagliga historier från vår tid, inte för att de är sensationella för stunden utan för att de har en bestående betydelse. Vi ser på mänsklighetens förflutna och dess framtid i långsiktigt perspektiv.

Vår historia
Den svenska editionen av Epoch Times lanserades på internet i januari 2006. Den möter ett växande behov av oberoende rapporterade och publicerade nyheter samt berättar historier i vilka människor finner djup och mening.

The Epoch Times finns i många av världens länder och betjänar på flera olika språk en bred, internationell läsekrets. Den engelska utgåvan lanserades i september 2003 på internet och i augusti 2004 som tryckt tidning i New York.

Den kinesiska utgåvan av Epoch Times publicerades som ett svar på det växande behovet av ocensurerad bevakning av händelser i Kina. Den första tidningsutgåvan publicerades i New York i maj 2000 och hemsidan lanserades i augusti 2000. Lokala utgåvor publicerade av regionala kontor växte snart fram och gjorde The Epoch Times till den största kinesiska tidningen utanför Kina och Taiwan.

The Epoch Times fortsätter att utöka sin nyhetsbevakning och sin tidningsdistribution i allt fler regioner och med utgåvor på allt fler språk. Vi ser ljust på framtiden. Var med och se oss växa!

LadyG
"As stated by Li Hongzhi, the founder of Falun Gong (also known as Falun Dafa), The Epoch Times "was established by Dafa disciples for validating the Fa." The term Dafa disciple refers to practitioners of Falun Dafa.
..
A US Congressional report lists the newspaper as a Falun Gong affiliated media source.

James Bettinger, Communications professor at Stanford University and the director of the John S. Knight Journalism Fellowships, said that their consistent writing about Falun Gong in the same perspective, without examining Falun Gong, contributes to people's perception that it is not credible.
The paper denies all accusations of bias, stating that "We are not funded by Falun Gong, we don't speak for Falun Gong, and we don't represent Falun Gong."


Intressant att han Li hävdar att tidningen grundades av FG medlemmar, men tidningen själv förnekar det.
Redan den diskussionen får mig att tappa allt förtroende för "tidningen".

Resten av läsingen om FG gör mig lätt illamående. Det låter som en sekt, och har alla typiska drag som man hittar hos en sekt: En stark ledare som alla är lojala mot, sektledaren lever gott på medlemmarna, ledaren förmeldar någon form av mystisk lära som utlovar lycka/hälsa/framgång/frälsning etc

Although Li Hongzhi has not financially benefited from his teachings according to Falun Gong,[23] his [Li's] wife, Li Rui, was reported in the Wall Street Journal as buying a Queens residence for $293 500 in June 1998, and another house costing $580 000 in May 1999. Until Li began transmitting Falun Dafa in 1992, he and his wife each earned less than $500 a year at a state-owned grain company in Jilin, China.

Luktar det som en sekt, ser ut som en sekt och beter sig som en sekt är det förmodligen en sekt.

Alla fakta är hämtade från engelska Wiki f ö. Där finns det mycket att läsa.
*Ulrica*
Hej Mia

Enligt mitt sätt att se på livet, universum och allting så delar jag inte upp allt och alla i svart eller vitt, antingen ont eller gott, antingen x eller y utan jag ser nyanser och hela alfabetet. Jag är inte emot Falun Gong mer eller mindre än jag är emot någon annan religion, livsåskådning eller politisk inriktning. Tvärtom - det finns mycket i kinesisk traditionell medicin och andlighet som är mycket intressant, precis som det finns i islam, buddism och kristendom. Jag är också för yttrandefrihet och vill kämpa för att alla, oavsett åsikt ska få yttrycka den. Även om man har konstiga eller obehagliga åsikter. Däremot är det inte sagt att jag håller med alls som sägs.

Du verkar tro att syftet med Existens-programmet är att få alla människor att hata Falun Gong och dess utövare och att alla som ser programmet automatiskt gör det. Men världen fungerar inte så - hata eller älska - motståndare eller anhängare. För min egen del har jag gått från att tro att Falun Gong var någon sorts Qi Gong utan större religiösa inslag till att förstå att det är en religion med en mycket stark ledare som har skrivt texter som används som tex. bibeln eller koranen och att det finns vissa inslag av en del speciella tankar.

Jag har också fått reda på att det finns en omfattande verksamhet runt rörelsen med syfte att framhålla rörelsens mera oreligiösa sida samt att sprida bilden av Falun Gong-utövare som förföljda meditationsutövare. Utav dej och dina nyregistrerade "kompisar" här på Odla har jag även förstått att ni tar väldigt illa vid er om någon säger något annat och att ni verkar anse att det endast finns en enda "sanning".

Kort uttryckt: jag varken tycker mer eller mindre om Falun Gong efter programmet, jag är bara mer insatt i helhetsbilden.
Mia_sund&glad
Tack för era faktamässiga och vettiga svar...
Jag förstår er och skulle antagligen också tänka som ni i samma situation.

Angående Li Hongzhis ord om att Epoch Times startades av Dafa-utövare. Det kan stämma. Det finns ingen konflikt i det. Det är inte han som startat ET, vilket man fick uppfattningen om i programmet.

Det är en omfattande nyhetsblockad i Kina, och människor får inte och kan inte känna till sanningen. Därför fanns det ett behov av mediekanaler på kinesiska som inte censurerade förföljda grupper och annan viktig opolitiskt färgad information. Jag sade också att det finns FG-utövare som arbetar för ET. Det finns även personer med särskilda färdigheter inom olika kategorier av yrken som inte är utövare, men som också tycker att det är bra att ET finns. Det jag talade om var att Li Honhzhi inte tjänar några pengar, varken på någon media du talade om eller Falun Gong eftersom Falun Gong aldrig hanterar några pengar överhuvudtaget. Det finns inskrivet i Svenska föreningen för Falun Dafas stadgar. Själv är jag ointresserad av om och varifrån han, hans fru eller barn får sina inkomster, eller vad de använder den till. Jag bryr mig inte heller om varifrån du får din lön (även om det skulle vara intressant förstås). Förstår inte vad vi har med hans inkomst att göra.

Jag tycker det är bra med nyhetsbyråer som man kan vara säker på att man inte behöver se eller höra något man hade önskat att man slapp. Som i svärmors skvallertidningar tex, eller Aftonbladet som satsar på att få folk ska bli arga eller upprörda (enligt mig). Jag stöder också annat som är bra och som gör goda insatser för livet på jorden i olika former.

Angående programmet...
Jag har inte märkt att någon i min omgivning ändrat sin attityd mot mig efter programmet, men jag har märkt att personer som inte personligen känner några Falun Gong-utövare tagit skada av det och fått en bild av att det finns sekteristiska drag i Falun Gong, vilket är helt fel. Man får tro vad man vill naturligtvis. Men detta forum är ett bevis för det. Ingen annan i min familj utövar Falun Gong, men tycker att det visat sig vara en bra metod.

Godhet förändras inte för att någon sparkar på den.

Nu får ni ursäkta mig, men jag har en enorm trädgård att ta hand om, och jag jobbar ikväll.

Ha det gött!!!
Blissis
Jag kan förstå att ni har era funderingar efter Existens som gav en så fel bild. Och eftersom jag hörde talas om att det fanns människor som tyckte så illa om oss pga av dessa felaktiga uppgifter så var det självklart för mig iallafall att skriva nåt här. Jag visste inte ens om att det fanns ett sånt här forum, det hade varit roligt att veta när jag hade min kolonilott.

Jag tror inte att vi hade brytt oss så mycket om det hela om det inte hade varit för förföljelsen. Jag och fler med mig är oroliga för att inte kunna hjälpa dem som förföljs i Kina lika mycket nu när så mycket lögner och förtal spridits om oss. De som känner oss vet att det inte är sant, de som kommer till våra träningsgrupper är förvånade hur nånting kan skildras så fel. Men de som inte känner oss och som nu har förutfattade meningar om oss? Mediafolk, politiker osv. Rykten sprids sanbbt.

Jag skickar med ett brev skrivet av den kände kinesiske människorättsadvokaten Gao Zhisheng som gjort en undersökning av förföljelsen av Falun Gong-utövare i Kina. Han sitter själv fängslad nu, säkert under brutal tortyr. Hans fru och barn lever i husarrest under terror och hot och social isolering. Jag hoppas att ni läser igenom det, då det verkligen visar på det fruktansvärda lidande dessa människor går igenom och hur deras goda hjärtan visar sig i hur de hanterar detta. Om ni verkligen vill förstå vad Falun Gong är så får ni här en möjlighet. Och hur skulle en metod som inte är god i grunden kunna få människor att vara på detta sätt? Nedan är ett citat ur hans brev:

"Genom min bekantskap med dessa troende blev jag djupt rörd av deras lugn när de berättade om sin aldrig tidigare skådade katastrof, deras medkänsla med dem som torterade dem och deras optimistiska syn på vår nations framtid. De
här människorna tar mycket lätt på anseende och vinning. De fortsätter att tyst stötta medutövare vilkas liv är i fara på grund av det hänsynslösa
förtrycket. Deras tålamod när de hjälper de sårbara barnen eller de äldre släktingarna till de Falun Gong-utövare, som antingen är olagligt internerade
eller dödade, är utöver vad den vanliga människan kan föreställa sig eller förstå. Att ens tro kan ha en så stark inverkan på ens själ och moral är ofattbart."

Detta är ett utdrag ur hans tredje brev.
Länk till hela brevet http://www.epochtimes.se/articles/2007/06/05/12530.html
Blissis
LadyG:
Angående sektanklagelserna:

Min man skrev det här:
Kollade vad en svensk organisation som jobbar med att hjälpa f.d. sektmedlemmar ansåg om Falun Gong. Svaret jag fick var att de inte såg Falun Gong som en sekt, och de om någon borde ju veta.
De som jobbar med att avslöja destruktiva sekter använder vad jag vet mellan 5-7 kriterier för att kalla ngt en sekt, så om du skall vara trovärdig så ta först reda på dessa om du vill bevisa någonting. I de listor på sekter jag hittills funnit på trovärdiga hemsidor så har inte Falun Gong ingått.
*Stintan*
Det kanske stämmer att "var och en blir salig på sin tro"
LadyG
Blissis, läs på lite? *gapskratt* Du är komisk.

Redan 2000 beskrev den nu avlidna psykologen och professor eremitus i psykologi (Berkeley, 1964) Margaret Singer FG som en sekt. Artiklar publicerades bland annat i San Fransisco Chronicle. Hon har intervjuat över 3 000 sektmedlemmar från olika sekter och assisterat i över 200 rättegångar mot sektmedlemmar, så jag antar att hon vet vad hon pratar om.

Jag ser ingen anledning att betvivla en så påläst och kunnig människa som inte har några ekonomiska intressen av att hjälpa eller stjälpa.

Läs boken hon skrivit: Cults In Our Midst
LadyG
Här kan man köpa den om man vill veta mer om sekter: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0787967416

"Cults today are bigger than ever, with broad ramifications for national and international terrorism. In this newly revised edition of her definitive work on cults, Singer reveals what cults really are and how they work, focusing specifically on the coercive persuasion techniques of charismatic leaders seeking money and power. The book contains fascinating updates on Heaven's Gate, Falun Gong, Aum Shinrikyo, Hare Krishna, the Reverend Sun Myung Moon, and the connection between cults and terrorism in Al Queda and the PLO."
Grå
CITAT (LadyG @ 06-05-2008, 18:49) *
Här kan man köpa den om man vill veta mer om sekter: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0787967416

"Cults today are bigger than ever, with broad ramifications for national and international terrorism. In this newly revised edition of her definitive work on cults, Singer reveals what cults really are and how they work, focusing specifically on the coercive persuasion techniques of charismatic leaders seeking money and power. The book contains fascinating updates on Heaven's Gate, Falun Gong, Aum Shinrikyo, Hare Krishna, the Reverend Sun Myung Moon, and the connection between cults and terrorism in Al Queda and the PLO."


Men snälla nån. Beskyller du Hare Krshna rörelsen för att vara en sekt nu också??? rotfl.gif

Jag har ett tips : gör ett besök på susning.nu och ta reda på vad en "sekt" är.
Blissis
LadyG:
Nej det visste jag inte. Ska kolla upp det. Vad menar du med 200 rättegångar mot sektmedlemmar? Vad hade de gjort som de behövde ställas inför rätta för?

Eftersom jag inte känner mig styrd och manipulerad och inte som en sektmedlem, så har jag ändå inte fått svar på vad hon hade för kriterium isåfall som passar in. Det skulle vara intressant att se.
Och varför hon skulle vara mer trovärdig än andra organisationer?

Jag förstår heller inte vad du menar med "Jag ser ingen anledning att betvivla en så påläst och kunnig människa som inte har några ekonomiska intressen av att hjälpa eller stjälpa."

Skulle de andra organisationerna ha det? Och hur menar du med ekonomiska intressen av att hjälpa eller stjälpa? Hur passar det in i detta sammanhanget?

Vänligen Blissis
Ralf
CITAT (Grå @ 06-05-2008, 18:55) *
Men snälla nån. Beskyller du Hare Krshna rörelsen för att vara en sekt nu också??? rotfl.gif

Sekt eller inte, det sägs att dom är en av dom största fastighetsägarna i USA....
Blissis
LadyG:

Seeking money and power?
FG är gratis. Vilken power? Det här är så typiska påståenden från dem som inte känner till men som uttalar sig ändå.
Och beskylls Hare Krsna-rörelsen för det och sätts i sammnhang med terroriströrelsen så visar det verkligen på trovärdigheten i uppgifterna. Tack, jag behövde faktiskt inte veta mer om det.
Vänligen B
Grå
CITAT (Ralf @ 06-05-2008, 18:58) *
Sekt eller inte, det sägs att dom är en av dom största fastighetsägarna i USA....


Japp, det stämmer och det hymlar de inte med heller. Är du avundsjuk?
LadyG
CITAT (Grå @ 06-05-2008, 18:55) *
Men snälla nån. Beskyller du Hare Krshna rörelsen för att vara en sekt nu också??? rotfl.gif

Jag har ett tips : gör ett besök på susning.nu och ta reda på vad en "sekt" är.


"Webster's New World College Dictionary defines "cult" as:

1a. a system of religious worship or ritual
1b. a quasi-religious group, often living in a colony, with a charismatic leader who indoctrinates members with unorthodox or extremist views, practices or beliefs
2a. devoted attachment to, or extravagant admiration for, a person, principle or lifestyle, especially when regarded as a fad [the cult of nudism]
2b. the object of such attachment
3. a group of followers, sect "

Om inte engleskaordboken helt fått frispel är cult sekt.

Återkom gärna när du läst boken smile.gif

CITAT (Blissis @ 06-05-2008, 19:01) *
LadyG:

Seeking money and power?
FG är gratis. Vilken power? Det här är så typiska påståenden från dem som inte känner till men som uttalar sig ändå.
Och beskylls Hare Krsna-rörelsen för det och sätts i sammnhang med terroriströrelsen så visar det verkligen på trovärdigheten i uppgifterna. Tack, jag behövde faktiskt inte veta mer om det.
Vänligen B


Det är ingen som påstår att Hare Krishna är terrorister i boken, läs den innan du spottar ur dig en massa strunt.

Återkom gärna när du läst boken som sagt, den kostar en spottstyver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon