Samsara
Jag prenuminerar på Tidningen Ridsport, hästtokig o sporttokig som jag är. Förra veckan var deras huvudrubrik 14 Dödsfall på 1,5 år inom fälttävlan. Vad har ni för intryck av fälttävlan? Vad tycker ni? Är det rätt att ta bort det från OS? Jag själv tycker det är en härlig sport att se på och själv utöva nu har jag inte gjort det på ett år eftersom mamma är helt vettförskrämd att det ska hända något och tycker jag ska vara på dressyrbanan (fast där kan det också hända saker). Det är en utmanade sport där häst och ryttare måste ha uthållighet för att klara tre discipliner. Men när jag fick höra det senaste att dom kanske tar bort det från OS efter London om det inte blev säkrare. Men i alla sporter kan det hända olyckor som kan till slut sluta olyckligt med att någon avliver. Jag vill att sporten ska vara kvar i OS. Vad tycker ni?
Aqvakul
Jag är skeptisk till terrängritten i fälttävlan. Har sett alltför många otäcka olyckor genom åren. I några fall handlar det om att pressa hästen utöver dess förmåga, naturligtvis är det undantag men ändå. Är inte för förbud, men risken är att sporten straffar ut sig själv.
Samsara
Vad jag vet har dom ett flaggsystem som ska varna ryttaren om dom pressar på en häst utöver vad den kan och har ork till. Röd flagg så måste man avbryta ritten omedelbart. Vet inte om det används i alla tävlingar eller bara vissa. Men det kan vara ett sätt att stoppa hästar som är trötta, där kan man minimera olyckor. Men det är inte bara trötta hästar som orsakar olyckor.
aanderss
den skall vara kvar men med lättare banor
Aqvakul
CITAT (aanderss @ 29-04-2008, 21:04) *
den skall vara kvar men med lättare banor

klokt tänkt!
aanderss
jag tycke räven att man kanske boprde ha grönt kort för sporten så som man har i golf. dvs utbildning innan man tävlar i svår bana
Samsara
Det finns grönt kort inom alla ridsportsgrenar. Men sen måste du ha gjort ett test för att få tävla i fälttävlan där du kan visa att du kan regler med mera för vad som gäller.
Wilmer
Aanderss, det finns en typ av "grönt kort" för fälttävlan, i flera nivåer ju mer avancerat du tävlar. Jag skulle själv aldrig utsätta min häst för fälttävlan, jag vill ju att de ska leva i 100 år erller mer sleep.gif . Att göra banorna säkrare med ofarliga finesser som kan bli utslagsgivande tror jag på. Olyckor kan alltid hända, men det händer för många för min smak i fälttävlan..
aanderss
ja jag kan inte mycket om den sporten
Solstorm
Tycker väldigt illa om fasta hinder. Finns ingen anledning till fasta hinder. Även hoppning på elitnivå tycker jag är djurplågeri. Det är ju absolut inget som är till för hästens skull i alla fall.
Samsara
För ett tag sen kom så var det många fotbollsspelare som dog, och nu är det fälttävlan... Det går i vågor, men man kan aldrig komma bort från olyckor helt. Ingen sport e säker men visst kan man öka säkerheten på fälttävlan. Men den ska ju inte tas bort från OS.
aanderss
men boxare dör relativt ofta
Gossen Ruda
14 dödsfall, är det hästar eller människor? Jag kommer iaf ihåg ett dödsfall där det gällde en häst för några år sen. Hästen skulle hoppa upp på ett hinder men missade och kanade med huvudet före in i hindret och dog ihjäl. Annars är jag nog mest emot att alls använda djur i olika sporter så länge dom inte kan tala om själva om dom vill.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 29-04-2008, 21:43) *
------- Annars är jag nog mest emot att alls använda djur i olika sporter så länge dom inte kan tala om själva om dom vill.

giggle.gif
aanderss
kävlinges målvakt fick ett eleptiskt anfall och avled under en träning för några årsedan. han var i från svalöv och ha de stått över 250 matcher i den klubben. han hade bara spelat en ca 20 matcher med kävlinge
Samsara
Det är endast ryttare dom har räknat där. Det har dött många hästar också inom fälttävlan tyvärr, kommer ihåg den olyckan du pratar om. Om jag minns rätt och samma olycka var det en trappa den skulle upp i, den halkade och for med huvudet in i nästa avsats. Dog på en gång.
aanders då bör dom ta bort boxningen också XP det ska ju inte bara drabba en sport tycker man i så fall smile.gif Kävlinge ligger nästan i mina hemtrakter bor 50% i Kävlinge tongue.gif
Gossen Ruda
Jo, det var den olyckan. 14 personer låter alldeles för mycket, man borde nog se över säkerheten. Skulle tro att många av dödsfallen beror just på att hästen faller och ryttaren hamnar under. Tyvärr så är hästen dresserad att inte tala om när den inte orkar mer, den tvingas vidare tills det inte går längre.
Whiskuchi
Många som dör i boxning? Kan inte påstå att jag bryr mig - de väljer själva att boxas. Ryttarna som dör i fälttävlan lär också vara medvetna om riskerna.

Men en "sport" där det är så vanligt som det ändå är att hästarna dör - nej tack. Tycker det är helt ok att ta bort det.
Ralf
Jag undrar hur många hästar som dör...
LadyG
Håller med Whiskuchi, ryttarna är säkert medvetna om riskerna precis som boxare eller andra idrottsmän i risksporter. det är ett val man gör själv, och det tycker jag man ska ha rätt att göra.

Men vem ger oss rätt att välja åt djuren? Tycker hästen det är kul att springa tills den nästan stupar, slår i fasta hinder och riskerar att slå ihjäl sig? Vissa travhästar visar med all önsksvärd tydlighet att de har kul på banan och att de gillar att tävla, men långt ifrån alla tycker nog att det är kul att jaga runt runt på en bana.

All sport där vi använder djur skulle må bra av en översyn, vidareutveckling och förbättring i de fall där det behövs och nedläggning där man inte kan förbättra djurens villkor tillräckligt.
Wilmer
CITAT
All sport där vi använder djur skulle må bra av en översyn, vidareutveckling och förbättring i de fall där det behövs och nedläggning där man inte kan förbättra djurens villkor tillräckligt.


tummenupp.gif
Samsara
Nu stod det inte riktigt hur många hästar som hade dött, men det lär vara ett par stycken. Många ryttare inklusive mig har attityden med att det händer inte mig.
Kajsa i Arvika
Gillar inte att se på Fälttävlan på TV.. bryr mej inte så mycket om människor skadas eftersom de vet vad de ger sej in på men gör ont i hela kroppen när jag ser djur skadas... thumbdown.gif
Kat
Det går varken att tvinga en häst som inte vill hoppa eller en som inte vill springa på trav att göra det. De hästarna gör aldrig några framgångar på tävlingsbanorna.

Visst kan man ifrågasätta ifall vi har rätten att utnyttja djuren på ett sätt där riskerna för skador är stor, men i samma andetag bör vi då ifrågasätta både jakt, avel och det faktum att vi dödar dem för mat och skinn.

Samsara
Precis Kat, när hästarna inte vill så tvär vägrar dom tills ryttaren har gett sig. Men sen finns det hästar som är otroligt snälla och vill göra sin ryttare glad och gillar att tävla men sen när dom inte orkar vill dom inte visa det för sina ryttare. Har ridit en sån häst och man fick själv känna efter när han började bli trött vilket inte är så lätt att göra på en rygg, men man känner ju när hästen bli tung och börjar gå lite långsammare. Men om man tävlar kanske man inte känner av det lika mycket för man är helt inne i tävlandet och så kan det gå så illa så att det händer en olycka där hästen eller ryttaren eller båda blir skadade.
LadyG
Samsara, du har så rätt. Det finns hästar som gillar att tävla och inte vill sluta ens om de är trötta, det finns hästar som bara vill göra ryttaren glad etc. Det finns lika många personligheter som det finns hästar. Skulle sporten verkligen bli lidande av att få en översyn, lokalisera de främsta orsakerna till varför djur och människa dör och försöka eliminera de orsakerna?

Det har man ju försökt göra i t ex boxning, där huvudskydden lagstiftades in för att skydda huvudet. Det finns säkert liknande åtgärder som går att göra i fälttävlan. Fler veterinärkontroller, eller blir det opraktiskt? För mycket och för lite skämmer ju allt, som bekant.

Jag tror på att det går att förädla idrotten ännu mer, det vi ser idag är inte dess slutgiltiga form. Alla idrotter kan utvecklas, förbättras och förskönas, så även fälttävlan.
Samsara
Det är ju inte enbart nybörjare eller vad man kan säga som förolyckas utan även kända ryttare. Nu är det 15 dödsolyckor efter att irländskan Karen Rodgers omkom i en olycka. Jan Svanlund har gått ut med att om det hade varit en annan sport med så många dödsolyckor hade den tagits bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon