HerrBlomma
Hej! Jag är inte så duktig med växter men gillar mycket färger i trädgården. Den 12e juni fyller min flickvän år och det hade varit väldigt roligt om hela trädgården slog ut i blom lagom till det datumet. Mycket färger och gärna lättodlat/-skött. Jag bor i dalsland så det är väl zon 3-4 tror jag. Vore väligt tacksam för tips! Har själv funderat lite på tulpaner.. =)
Dilara
Juni - då är det försent för tulpaner.
Det går inte att bestämma datum för blommor att slå ut. Det finns alltså inga sätt att påverka trädgården att blomma extra intensivt just det datumet.
Men jag skulle rekommendera sommarblommor som blommar hela sommaren;

Storblommiga Tagetes är lättskötta och färggranna.
Petunior är fantastiska, de kan man ha som hängande eller varsomhelst.
Margeriter
Stjärnögor
Hängpelargoner / Änglapelargoner
Flitiga Lisor / Lyckliga Lottor

Lycka till!

Pius
En massa stora krukor med pelargoner i kanske kan vara något.

Du får köpa färdiga växter och plantera i olika krukor, det kan bli jättefint.

Lycka till!

Pius
HerrBlomma
Tack för tipsen! =)

Jag förstår att det är svårt att planera ett visst datum, men tänkte mer sorter som brukar slå ut i blom i början av juni.. Margeritor vet jag inte vad det är, men kanske lite tagetes och stjärnöga. Pelargon har jag svårt för, kanske pga många har full hela fönstrena med gamla pelargonier.. wink.gif Nån annan färglad blomma, gärna perrener, som har bra chanser att slå ut i början av juni?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon