Full version: Vad är detta?
Jentukka
Hoppas att det skulle vara en sak som börjar med p...
Men om det är nåt värdefullt kommer vi får problem flytta den undan. Den ligger nära väggen men vi ska fylla allt efter dränering.


Bettis
Det kan nog vara en pion g.gif
Blomstertanten
Pion säger jag också !
Så den ska du absolut försöka rädda
Jentukka
Ni anar inte hur glad jag blir.
Men som på bilden syns är det torkat lerjord. Har tidigare försök kräva upp några tulpaner och nästan alla har gått sönder. Vet inte riktigt hur kommer lyckas flytta den där söta saken. Men om den gör sönder så kommer det nytt från roten sen efter nån år?
embees
CITAT (Jentukka @ 01-05-2008, 22:34) *
Ni anar inte hur glad jag blir.
Men som på bilden syns är det torkat lerjord. Har tidigare försök kräva upp några tulpaner och nästan alla har gått sönder. Vet inte riktigt hur kommer lyckas flytta den där söta saken. Men om den gör sönder så kommer det nytt från roten sen efter nån år?



Försök att vattna jorden så den blir mer lättgrävd och gräv djupt. Får du med en stor klump så brukar de blomma som om ingenting hänt.
Överbölingen
Och vattna innebär 50 - 100 liter under något dygn. Jorden/leran måste hinna suga åt sig för att bli mjuk och hanterlig.
Jentukka
Tack för tipset. Här ska vattnas mycket närmaste dagarna.
Jentukka
Gick ganska bra att flytta fast det var så små stenig runt om kring att fick inte så mycket jord med som hade hoppats. Och hittade en til fast mindre. Kan ha varit samma från början och gått sönder vid dränering.


Och idag märkte till sån här buske (?), undrar vad det är? Verkar iallafall vara nåt som kommer blomma.

glassica
CITAT (Jentukka @ 03-05-2008, 17:05) *
Gick ganska bra att flytta fast det var så små stenig runt om kring att fick inte så mycket jord med som hade hoppats. Och hittade en til fast mindre. Kan ha varit samma från början och gått sönder vid dränering.
Och idag märkte till sån här buske (?), undrar vad det är? Verkar iallafall vara nåt som kommer blomma.



Jag är ganska säker på att busken är "Druvfläder"!!! Inget att rekomendera, giftig och sprider sig nåt fruktansvärt, iallafall här...
/// Jessica

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia...bu/sambrac.html
Fågelvägen
Druvfläderns giftighet lär vara starkt överdriven. Sa dom inte i senaste P1:s naturradio att giftigheten är en myt? Bären är röda och smakar knappast lockande ("paskamarjapensas"!). Gamla exemplar kan ha ett dekorativt växtsätt.

glassica
CITAT (Fågelvägen @ 03-05-2008, 19:24) *
Druvfläderns giftighet lär vara starkt överdriven. Sa dom inte i senaste P1:s naturradio att giftigheten är en myt? Bären är röda och smakar knappast lockande ("paskamarjapensas"!). Gamla exemplar kan ha ett dekorativt växtsätt.


Det är väl kanske mycket möjligt...
Hos mig är den iallafall = skräp... vi har bara denna våren dragit upp ca 15 st nya som kikat upp!!! Tror att fåglarna sprider bären, granntomten har en äldre som inte blivit borttagen tror att det är den som är boven.
Den är ganska dekorativ men inget jag själv sparar!!!
/// Jessica
astrantia
CITAT (Fågelvägen @ 03-05-2008, 19:24) *
Druvfläderns giftighet lär vara starkt överdriven. Sa dom inte i senaste P1:s naturradio att giftigheten är en myt? Bären är röda och smakar knappast lockande ("paskamarjapensas"!). Gamla exemplar kan ha ett dekorativt växtsätt.

Va? Kallas den så?

Smakar den bajs eller är den bara värdelös (skit!).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon