Full version: Skåne i helgen..
Åsa K, zon 1
under lörd-sönd. laugh.gif

Åkte tidigt lördag morgon. Målet var Kåseberga och Ales stenar och sedan Hammenhögs blomsterfält men på vägen ner såg vi skylten med Lavendelgården. Och det var en fantastisk trädgård med mycket ovanliga perenner och träd och en mycket trevlig ägare som visade runt, samt kräftor ! http://w1.864.telia.com/~u86402343/index.htm

Ja, jag låg på en bro med ”rumpan” i vädret och spanade ner i vattnet på massor av kräftor, ca. 10 st på en yta av 1 kvadrat m.

På Lavendelgården såg jag också de omtalade Jättebalsaminerna som just växte där det var vått utefter bäckarna. Ägaren tyckte dock att det inte var några problem att rycka upp ”överskottet”.

På söndagen blev det Hammenhögs blomsterfält och som det blommade nu….fantastiskt. Jag har tagit en del kort men inte hunnit ”tanka” över dem på datorn ännu.
En mycket lyckad helg, trots mycket bilkörning (60 mil).
wub.gif
Fialotta
Vilken härlig helg du haft smile.gif
Ska bli spännande att få se bilderna rolleyes.gif
Cilla
Å, att jag missade den när jag var där! Kul att se hemsidan.

Åbergs trädgård i Öja norr om Ystad var ett ställe som jag inte hört talas om innan jag var där. Värt att besöka för er som inte gjort det. de drar upp nästan allt själva, har ett enormt sortiment och en mycket livfull, söt visningsträdgård.'

http://user.tninet.se/~dba435z/
milla
Hmm... Jätte balsamin, omtalade???
Jag har sått en hel del sommarblommor i år, blad annat något som hette balsamin. Nu när de vuxit upp, är ca 50cm höga så tyckte jag att de var mycket lika några blommor jag hade i min förra trädgård. De växte som ogräs men jag tyckte att de var vackra. De var 1,5 till två meter höga och hade rosa blommor som sedan blev frön som exploderade iväg. Var detta ett ogräs eller den omtalade jätte balsaminen? Hoppas i så fall jag har några frön kvar...
ariana
Ja det var det -----håll den på en plats så behöver det inte bli jobbigt


Vilka äventyr du är ute på Åsa härligt att ta en tur ibland --kul med kort wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon