CITAT (Aqvakul @ 04-05-2008, 19:49)
Huvudprincipen är att man räknar 5 dagarsvecka inom all verksamhet utom inom staten, där man räknar med sex dagar. Det statliga systemet är förmånligt då t.ex. 1 veckas semester må-fre bara kostar 5 dagar.
Enligt kommunala avtal så har man 25 dagar. Efter 40 år fyllda - 31 dagr och efter 50 år fyllda, 32 dagar.
Så fort man inte jobbar 5 dagar i veckan så blir det omräkningskoefficienter och kan bli hur krångligt som helst.
Det är några år sedan jag slutade jobba åt staten (slutade mars -00) men då var det ett system där arbetsdagar och mellanliggande helger räknades som semester. Alltså, om man tog 1 veckas semester mån-fre blev det 5 dagar, med två veckor 5+2+5=12 dagar, tre veckor 5+2+5+2+5=19 dagar och så vidare
Efter några år i privat sektor är jag numera anställd av ett kommunalt bolag och har 25 dagars semester som räknas dag för dag som jag skulle ha jobbat. dvs 5 dagar per vecka.
Aqvakuls resonemang om ökande antal semesterdagar gäller bara om man är anställd före ett viss datum för ett antal år sedan. alla som är anställda efter det datumet har 25 dagar oavsett ålder.