Full version: Antal semesterdagar
Snigelhatare
Jag har svårt för att förstå mig på antalet semesterdagar, brukar få olika svar från olika människor. Därför ställer jag några frågor här.

Hur många semesterdagar har en kommunalanställd?
Räknar man 5 eller 7 semesterdagar på en vecka?


Hur många semesterdagar har en statligt anställd?
Räknar man 5 eller 7 semesterdagar på en vecka?

Räknas det samma för landstingsanställda?
imk
Jag jobbar inom äldreomsorgen i kommunen. Vi har numera semestertimmar och tar alltså ut i timmar.

Innan var det dagar..på 4 veckor hade jag 18 arbetsdagar och då drog de också 18 semesterdagar

Nu är det timmar och det är bättre....på sommarsemestern drar man av det antal timmar man skulle jobbat på fyra veckor.
Tar jag enstaka dagar drar jag av vad jag skulle jobbat just den dagen.

Sen har vi årsarbetstid och om jag tex ska ha semester en 8 timmarsdag så tar jag det på årsarbettidn i stället..för riktpunkten (för 78%-tjänst) är 3,83 tim/dag och då tjänar jag på det istället för att ha 8 timmars semster.

/Maja
Cacki
Det ärväl en semesterkvot på 1,05 (beräknat på heltid) om man jobbar på schema? Kvoten ökar givetvis beroende på om man jobbar deltid. Sedan så tror jag att Kommunal har avtal om fler semesterdagar när man fyllt 40 (kan det vara 5 dagar extra) och vid 50 ett par dagar till. Rätta mej gärna om jag har fel.
Tobb
När jag jobbade på ett privat företag var en veckas semester 5 dagar. Men borde ju vara likadant för alla oavsett anställningsform, förutsatt att man jobbar dagtid och arbetar mån-fre?
Aqvakul
Huvudprincipen är att man räknar 5 dagarsvecka inom all verksamhet utom inom staten, där man räknar med sex dagar. Det statliga systemet är förmånligt då t.ex. 1 veckas semester må-fre bara kostar 5 dagar.

Enligt kommunala avtal så har man 25 dagar. Efter 40 år fyllda - 31 dagr och efter 50 år fyllda, 32 dagar.

Så fort man inte jobbar 5 dagar i veckan så blir det omräkningskoefficienter och kan bli hur krångligt som helst.
Snigelhatare
CITAT (Aqvakul @ 04-05-2008, 19:49) *
Huvudprincipen är att man räknar 5 dagarsvecka inom all verksamhet utom inom staten, där man räknar med sex dagar. Det statliga systemet är förmånligt då t.ex. 1 veckas semester må-fre bara kostar 5 dagar.

Enligt kommunala avtal så har man 25 dagar. Efter 40 år fyllda - 31 dagr och efter 50 år fyllda, 32 dagar.

Så fort man inte jobbar 5 dagar i veckan så blir det omräkningskoefficienter och kan bli hur krångligt som helst.


Visste väl att det var annorlunda någonstans. Förr så om man gick in och arbetade en dag på semestern (statligt anställd) så fick man extradagar. Är det fortfarande så?

henriks
CITAT (Aqvakul @ 04-05-2008, 19:49) *
Huvudprincipen är att man räknar 5 dagarsvecka inom all verksamhet utom inom staten, där man räknar med sex dagar. Det statliga systemet är förmånligt då t.ex. 1 veckas semester må-fre bara kostar 5 dagar.

Enligt kommunala avtal så har man 25 dagar. Efter 40 år fyllda - 31 dagr och efter 50 år fyllda, 32 dagar.

Så fort man inte jobbar 5 dagar i veckan så blir det omräkningskoefficienter och kan bli hur krångligt som helst.


Det är några år sedan jag slutade jobba åt staten (slutade mars -00) men då var det ett system där arbetsdagar och mellanliggande helger räknades som semester. Alltså, om man tog 1 veckas semester mån-fre blev det 5 dagar, med två veckor 5+2+5=12 dagar, tre veckor 5+2+5+2+5=19 dagar och så vidare

Efter några år i privat sektor är jag numera anställd av ett kommunalt bolag och har 25 dagars semester som räknas dag för dag som jag skulle ha jobbat. dvs 5 dagar per vecka.

Aqvakuls resonemang om ökande antal semesterdagar gäller bara om man är anställd före ett viss datum för ett antal år sedan. alla som är anställda efter det datumet har 25 dagar oavsett ålder.
Gossen Ruda
Det är lite olika så man får nog kolla vad det står i avtalet. När vi fortfarande hette Televerket räknades vardagarna och mellanliggande lördagar. Sen hade man olika ålderstillägg. När vi blev Telia ändrades avtalet och numera har jag 34 dagar där enbart arbetsdagarna räknas.
Aqvakul
CITAT (henriks @ 05-05-2008, 09:51) *
Aqvakuls resonemang om ökande antal semesterdagar gäller bara om man är anställd före ett viss datum för ett antal år sedan. alla som är anställda efter det datumet har 25 dagar oavsett ålder.


Måste tyvärr rätta dig henriks:

Min "kommunala modell" (25-31-32 dagar) gäller för de kommunanställda.

Är man anställd i ett kommunalt bolag gäller andra regler, precis som statliga bolag inte har samma regler som statlig förvaltning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon