MrsVain
hej! Min fråga kanske inte riktigt passar här, men jag tänkte att ni som håller på så mkt med vatten och avancerade byggen har säkert svaret på mitt problem!

jag har en vattenkran uomhus för bevattning, när jag vrider på kranen händer ingeting, Han vi köpte huset av nämde att packningarna kan frysa där ute på vintrarna, så för att utesluta det tänke jag byta packning. Och nu kommer min fråga, hur fan gör man det?? Kan man göra det själv eller behöver man ha en vvsare för det??
Där finns ju inget förrurom ett rör och sen en kran med ett handtag.......det hela är mkt förbryllande, och min nysådda gräsmatta behäver vatten nu! Det är mulet ute så jag håller tummarna att vädergudarna är på min sida. ...Annras får jag ut med vattenkannan SUCK.
Bettis
Nu är ju inte jag någon vvs:are giggle.gif men du ska nog stänga av huvudkranen för vattnet sedan skruva ner kranen så ska det nog finnas en packning på insidan. Men det låter konstigt att det inget vatten kommer, borde inte ha med en packning att göra dunno.gif du får nog något bättre svar från någon redig karl som har gjort detta tidigare whist.gif flirting.gif
MrsVain
Tackar, då ska jag börja med att leta efter huvudkranen smile.gif Nä jag vet inte om det har med packningen och göra, men han vi köpte huset av sa som sagt att den brukade strula, kan ju vara ngt annat tihi
embees
CITAT (MrsVain @ 04-05-2008, 16:51) *
Tackar, då ska jag börja med att leta efter huvudkranen smile.gif Nä jag vet inte om det har med packningen och göra, men han vi köpte huset av sa som sagt att den brukade strula, kan ju vara ngt annat tihi


Det kan ju vara så att det finns en avstängningskran inomhus för vattenutkastet utomhus och att den är avstängd.
Krakan
Min utekran kan jag stänga av genom en "vridmojäng" som sitter på röret till kranen. Den kommer jag åt inifrån huset under min diskbänk. Den kanske är i stängt läge hos dig om du har likadant som jag. smile.gif

Äsch! embees du hann före mig
embees
wink.gif wink.gif biggrin.gif
MrsVain
hehe men bra för mig att ni är två som tänker likadant wink.gif
Det sitter faktiskt en konstigt sån "av och på" grej inne i ett skåp nere i källare ( det går andra rör i det skåpet, bland annat till govvärmen till toa, så det är inte helt omöjligt. Men flödet är på när mojängen är längst med röret eller hur?

helt lost i vvsvärlden tihi
MrsVain
Yes yes! Victory!! Av och påmojängen i skåpet var till utekranen! När jag vred om började pumpen pumpa och jag tänkte jag väntar tills den slutar pumpa, ifall kranen var till ngt annat och det plötsligt forsade vatten ur väggarna! Men det slutade aldrig pumpa så jag stängde av huvudkranen och gick ut för att kolla. När jag kom ut till utekranen visade sig att den var på !!! och det var fullt med vatten på golvet där utekranen är( den är liksom inne i en gammal ladubyggnad). men hör och häpna!!! Det går inte att stänga av vattnet där ute på kranen oavsett hur man vrider är det fullt ös hela tiden. man kan bara stänga av på huvudkranen. KAN DET VARA PÅ GRUND AV PASCKNINGEN??

Tack så mkt för tipset, annars hade jag aldrig vågat vrida på den där mojängen!
Lady Hamilton
Ja det är packningen som är trasig tummenupp.gif så det blir till att byta
MrsVain
Så för att byta packning ska man snurra av själva , ja vad heter, "handtaget", snurrgrejen som man sätter på vattnet på en vanlig kran., där finns ju liksom inget annat att ta bort.... smile.gif
Krakan
Jag hittade en beskrivning på hur man gör. Det är väl krankäglan som ska bytas tror jag. Jag vet inte så mycket om det här.
http://www.fmmattsson.com/pdf/instr_04/FMM4290.pdf
Finns det någon vvs:are här som kan ge några flera råd?
MrsVain
hej! tack så väldans mkt för all hjälp! Dock ser inte vår kran ut på det sättet, det är en gammal kran som ser ut som vilken inomhuskran som helst. Men jag hittade en länk.
http://www.alltombostad.se/Gor_det_sjalv/B...h_spara_pengar/

Vad tror ni om detta, kirrar jag det?? Kom i håg, jag lyckades faktiskt hitta huvudvattenbrytaren i en garderob i källaren för en kran som befinner sig ca 20 meter därifrån inne i en lada smile.gif Tihi . Dock med er hälp, annars hade jag aldrig kommit på tanken !
smiley_small_hug.gif

Nu är det dags att sova! Godnatt!

ps om här droppar in en vvs-are får man göra detta själv? natti
Krakan
Visst fixar du det där. Lycka till!
Krakan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon