Full version: Identifieringshjälp
mollys_matte
Behöver lite identifieringshjälp nu när jag vårstädar rabatterna.
Bild nr 1 sa hon vi köpte av att det var en lager. Jag visste inte att man kunde ha lager växande fritt?! bor vid kusten utanför nyköping, tror det kan vara zon 2?

Resten av bilderna vet jag inte om det är blommor eller ogräs! Det som är på bild nr 5 växer i hela slänten bakom vårt hus.


[attachment=17748:lager.jpg][attachment=17749:Växt1.jpg]
[attachment=17750:växt3.jpg][attachment=17751:växt2.jpg]
[attachment=17752:växt4.jpg][attachment=17753:växt5.jpg]
*Stintan*
1 Skulle tro att det är en lagerhägg.
2 Tycker jag mig se vallmo och lupin
3 Prästkrage
4 Nån malva?
5 Ser ut som kirskål men jag undrar om det inte växer digitalis där också
6 Gissar på plymspirea
mollys_matte
Kirskål... i hela slänten *jippie*
Hur tusan ska jag få kål på det då?

Tack för hjälpen, lagerhägg, är det som kryddan lager så jag kan använda bladen? (har dålig koll)
Blåbärsblad
Nr 5 = Kirskål och grodblad? (ogräs, rensa fort!) thumbdown.gif
Nr 6 = Ingen aning men vill VÄLDIGT gärna veta för jag har likadana och har alltid undrat vad det är... Den ser ut som typ Astilbe när den är helt uppväxt på sommaren (kommer nya skott varje år) fast blommar med brunröda blommor. Ca 1,5 meter hög och väldigt livskraftig... Är det plymspirea?
Ps : Du kan ta bort de gammla pinnarna så växer de nya fina skotten bättre. Akta händerna bara, pinnarna är vassa!!

Det är ingen idé att gräva upp kirskålen. Lägg en svart duk över alltihopa ett år eller två eller klipp av alla (då menar jag alla!) blad så fort de kommer upp (hela våren, sommarn och vintern. Det är det enda som den inte tål.
*Stintan*
Nej det är inte lager som man använder i köket.

Jag är inte säker på att det är groblad bland kirskålen, väldigt likt fingeborgsblomma (digitalis) men någon annan kanske vet säkert. Jag tycker att du ska rensa bort så mycket som möjligt av kirskålen så visar det sig vad resten är där. Om det inte är ett väldigt stort område förståss.

Ja jag är ganska säker på att det är plymspirea på bild 6.
Anna i Åkarp
Nr 4 är något slags näva.
Lotta22
1. Prunus lauroceracus, lagerhägg
2. Troligen jättevallmo
3. Prästkrage
4. Någon sorts näva
5. Kirskål (svårt ogräs) samt till höger unga plantor av krollilja (spara!)
6. Har ingen aning men det är fina krolliljor tilll höger
Krolliljan
CITAT (Stintan43 @ 04-05-2008, 20:01) *
Ja jag är ganska säker på att det är plymspirea på bild 6.


Det är jag med yes.gif
mollys_matte
bakom vårt hus är en slänt med några träd upp mot skogen, där växer massor av härliga vårlökar, och så MASSOR av liljor.
Så det där med att täcka kirskålen funakr ju inte, för då ryker ju liljor och andra vårblommor med, och det vill jag ju inte...
Det är ett ganska stort område, men nu vet jag till nästa vår vad det är, för nu har de växt tillsig väldigt mycket, så det kanske går bättre att rensa tidigare nästa år.
Tanten som bodde här innan oss orkade inte riktigt med trädgården på slutet så hon lät det mesta vara.

Det är verkligen määängder av liljor där bland kirskålen... Hur hög blir det eländet?

ps, spirea stackaren på bild 6 sitter ju där i slänten också... unsure.gif
mollys_matte
har några bilder till, på andra anonyma jag hittat!

Nr 1 & 2 eller iallfall 2 tror jag är nåt slags löjtantshjärta? båda har dock lika blad, men bild 1 har lila blommor som jag inte upplevde som 2hjärtiga" när jag kollade på dem.

Bild 5 & 8 är lite suddiga tyvärr. har massor av 5, så undrar om jag ska rensa bort dem eller ej...


[attachment=17777:växt2.jpg][attachment=17778:växt3.jpg]
[attachment=17779:växt5.jpg][attachment=17780:växt6.jpg]
[attachment=17781:växt7.jpg][attachment=17782:växt8.jpg]
[attachment=17783:växt9.jpg][attachment=17784:växt10.jpg]
[attachment=17785:växt12.jpg][attachment=17776:växt1.jpg]

*Stintan*
1 fänrikshjärta
2 inte löjtnantshjrta tror jag
3 är väl kirskål igen
4 ?
5 ?
6 ?
7 ser ut som lingonris
8 ?
9 riddarsporre
10 vårlök

Du kan ju ändå försöka ta bort så mycket som möjligt av kirskålen även om du inte kan få med rötterna nu.. Den kan bli ganska omfångsrik och täcker det mesta annars.
mollys_matte
Jag var ute igårkväll och slet lite med kirskålen... Ska ut igen nu tänkte jag, måste bara akta alla liljor och andra eventuella önskade saker som kan finnas under den gröna mattan.

Bil nr 2 ser ju ut som nåt "hjärta" fast bladen är egentligen lika gröna som bild 1, bara det att bild två är tagen med blixt.
Och det på bild 7 är alldeles mjukt och verkar itne vara lingonris (fast jag kan ju ha fel såklart, men det sitter bara en liten såndär i rabatten)

Tack så jättemycket förhjälpen!
jag uppskattar det verkligen!!! tummenupp.gif
Anna i Åkarp
Både 1 och 2 är fänrikshjärta Dicentra formosa, det finns i både vitt och rosa. (Själv gillar jag de vita bäst men har bara rosa. Måste skaffa vita.)

stennie
Nr 9 liknar stormhatt !

Är nr 6 gråaktig och luden kan det kanske vara purpurklätt!
*Stintan*
Japp fel aav mej.
9 är stormhatt
Blåbärsblad
Nr fem är väääldigt suddig happy.gif Kan det vara tusensköna, bladen ser dock litet för smala ut. Bild 7 tycker inte jag ser ut som lingonris, men har ingen aning om vad det kan vara annars. På bild 8 ser jag knappt någon växt alls, är det den med den lilla blå blomman? Kan det vara vintergröna? Ser inte riktigt. Stackars, stackars dig med all kirskål! Den kan vara ett riktigt helvete! unsure.gif
Heda
5. Kan det vara Förgätmigej ? du sa att du hade massor va?
6. Vilken är det??
7. Jakob stege/Blågull, Polemonium
8. Vinca minor, Vintergröna
10. Är det inte Dagliljor ?? De gammeldags gula...

*Stintan*
6 ser ju ut som om det är nåt revbildande, hum kanske sån marktäckare som får gula blommor, va sjutton heter den.

Tänkte på penningblad men det kanske är helt fel.
mollys_matte
Jo det är nåt revbildande på bild nr 6, ganska mörka blad, och växer ganska friskt de med har jag sett nu.
Den rotar sig på flera ställen och så kommer det upp en liten växt där den rotat sig (på vissa, annars växer den bara vidare typ osm murgröna gör)
Nr 10 är jättesmå blommor som blommade i våras, inte större än scilla typ.
Nr 5 finns som jag sa massor av, så kanske är förgätmigej

Det är underbart vilken fantastisk hjälp man får! smiley_small_hug.gif thanks.gif
Rosmarin
CITAT (mollys_matte @ 04-05-2008, 19:48) *
Tack för hjälpen, lagerhägg, är det som kryddan lager så jag kan använda bladen? (har dålig koll)



Hej!!! Nej lagerhägg och lagerblad som används i matlagningen är inte samma sak. Var försiktig med detta, då vissa lagerväxter är mycket giftiga som t.ex Nerium Oleander. Men det är definitivt en lagerhägg du har på första bilden.

Med vänlig hälsning!
mollys_matte
CITAT (Rosmarin @ 06-05-2008, 12:01) *
Hej!!! Nej lagerhägg och lagerblad som används i matlagningen är inte samma sak. Var försiktig med detta, då vissa lagerväxter är mycket giftiga som t.ex Nerium Oleander. Men det är definitivt en lagerhägg du har på första bilden.

Med vänlig hälsning!


Oekj, tack. Men vad ska jag ha den till, måste säga att jag nog inte tycker den är särskilt snygg, fast det kanske andra tycker förstås... dunno.gif
stennie
CITAT (mollys_matte @ 06-05-2008, 12:07) *
Oekj, tack. Men vad ska jag ha den till, måste säga att jag nog inte tycker den är särskilt snygg, fast det kanske andra tycker förstås... dunno.gif


vänta tills den blommar....jag har en jättestor som blommar snart.....luktar såååå gott!
kicki.p
Jag gissar att nr 7 är en vild ört som heter Ärenpris
Mvh kicki.p
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon