*Ulrica*


Jag efterlyser, på förekommen anledning, en sansad och saklig debatt om hur delar av användarvillkoren ska tolkas och efterföljas här på Odla. Jag vill inte anklaga någon för något med denna tråden utan jag vill höra vad ni andra tycker är ok och inte ok. I detta första inlägg vill jag heller inte komma med några åsikter eller påståenden utan vill endast fånga upp några frågor som tycks hänga i luften här för tillfället:

Var går gränsen här på Odla för vad som är en kränkning, obscenitet, stötande eller oförenligt med god netiquette?
Vad är Odlas tolkning av god netiquette?


Jag tänker även bjuda in administratörerna eftersom det är de som bestämmer, det är de som sätter gränserna och det är de som tar bort trådar när de tycker att gränsen är nådd. Jag är nyfiken på att få höra hur de tänker, hur de har tänkt när de skrev användarvillkoren. Hur de tänker när de tar bort/inte tar bort en tråd och/eller stänger av/inte stänger av en medlem. Kanske ha en öppen dialog om detta där administratörerna deltar?

Användarvillkoren är nästan, lite ungefär som en lagtext. Lagtexter tolkas och praxis skapas. Vilken praxis har vuxit fram här på Odla?

Mycket av användarvillkoren är helt otvetydliga och mycket lätta att förstå och avgöra var gränsen går. Andra är mer öppna för tolkningar. Det är i huvudsak följande utdrag av användarvillkoren jag syftar på:

Informationen som läggs in vid användandet av tjänsten får t.ex. inte innehålla eller omfatta något av följande:
- Kränkningar eller hot mot personer eller grupper av personer, obsceniteter eller stötande material eller annat oförenligt med god netiquette.

- Utpekande av andra personer som brottsliga eller annat förtal.


Har du sett eller inte sett något av ovanstående här på Odla?
Tycker du att ovanstående punkter i användarvillkoren följs här på Odla?
Om inte, hur ska detta hanteras på bästa sätt tycker du?
Var går gränsen här på Odla för vad som är en kränkning, obscenitet eller stötande och var borde gränsen gå enligt dej?
Var går gränsen här på Odla för vad som är god netiquette och var borde gränsen gå enligt dej?
*Stintan*
Jag tycker att det är näst intill omöjligt att svara på dina frågor. Jag anser inte att det är svårt att förstå forumreglerna. Med lite sunt förnuft borde det inte vara något problem för någon. Däremot brister det ibland i förnuftet och eftertanken hos en del och det är nog lite svårare att råda bot på.
KURT
Bästa sättet att hantera ALLA sådana här eventuella problem är om man kan slippa och hålla på och diskutera dem i forumen. Det är ett jobb för administratörerna att bestämma och moderera innehållet i forumet, sedan kan gärna medlemmar hjälpa till med att påpeka tveksamheter till administratörerna.
*Ulrica*
CITAT (KURT @ 07-05-2008, 10:28) *
Bästa sättet att hantera ALLA sådana här eventuella problem är om man kan slippa och hålla på och diskutera dem i forumen. Det är ett jobb för administratörerna att bestämma och moderera innehållet i forumet, sedan kan gärna medlemmar hjälpa till med att påpeka tveksamheter till administratörerna.
Eftersom jag tycker att du oftast har väldigt vettiga åsikter så lyssnar jag på dej och antar att jag får försöka acceptera att det är så det är.

Ska försöka få admin att låsa/ta bort den här tråden så att den inte späder på den redan tråkiga stämningen som du så riktigt påpekar.

Men är man inte lite skvallrig och löjlig om man "anmäler" andra medlemmars oförskämdheter till admin? Jag skulle inte kunna med det... utom när det gäller de tyska drogspammen förstås...
*Stintan*
CITAT (KURT @ 07-05-2008, 10:28) *
Bästa sättet att hantera ALLA sådana här eventuella problem är om man kan slippa och hålla på och diskutera dem i forumen. Det är ett jobb för administratörerna att bestämma och moderera innehållet i forumet, sedan kan gärna medlemmar hjälpa till med att påpeka tveksamheter till administratörerna.


tummenupp.gif
Piccante
CITAT (KURT @ 07-05-2008, 10:28) *
Bästa sättet att hantera ALLA sådana här eventuella problem är om man kan slippa och hålla på och diskutera dem i forumen. Det är ett jobb för administratörerna att bestämma och moderera innehållet i forumet, sedan kan gärna medlemmar hjälpa till med att påpeka tveksamheter till administratörerna.

tummenupp.gif

CITAT (*Ulrica* @ 07-05-2008, 10:55) *
Eftersom jag tycker att du oftast har väldigt vettiga åsikter så lyssnar jag på dej och antar att jag får försöka acceptera att det är så det är.

Ska försöka få admin att låsa/ta bort den här tråden så att den inte späder på den redan tråkiga stämningen som du så riktigt påpekar.

Men är man inte lite skvallrig och löjlig om man "anmäler" andra medlemmars oförskämdheter till admin? Jag skulle inte kunna med det... utom när det gäller de tyska drogspammen förstås...

Nej det är inte skvallrigt att anmäla om anmälan rör ett uppenbart brott mot odlas etiska regler och/ eller svensk lag (hets mot folkgrupp, hot etc). Däremot är det skvaller om man försöker påverka admin att vissa är "troll" osv men finns det grund för anklagelserna så är det inte skvaller.
*Stintan*
CITAT (*Ulrica* @ 07-05-2008, 10:55) *
Eftersom jag tycker att du oftast har väldigt vettiga åsikter så lyssnar jag på dej och antar att jag får försöka acceptera att det är så det är.

Ska försöka få admin att låsa/ta bort den här tråden så att den inte späder på den redan tråkiga stämningen som du så riktigt påpekar.

Men är man inte lite skvallrig och löjlig om man "anmäler" andra medlemmars oförskämdheter till admin? Jag skulle inte kunna med det... utom när det gäller de tyska drogspammen förstås...


Det bästa är väl självklart om det är den som själv drabbas av oförskämdheterna som anmäler övertrampet till admin. Annars kan det ju lätt bli lite konstigt. Jag upptäckte en annan sak igår kväll och det är om man inte själv deltar i tråden utan bara följer med och läser så reagerar åtminstone jag på ett annat sätt på vad folk skriver än jag hade gjort om jag själv deltagit. Dvs om man deltar så dras man lätt med av övriga och ser inte hur illa vissa saker ser ut.
*Ulrica*
CITAT (Stintan43 @ 07-05-2008, 12:30) *
Jag upptäckte en annan sak igår kväll och det är om man inte själv deltar i tråden utan bara följer med och läser så reagerar åtminstone jag på ett annat sätt på vad folk skriver än jag hade gjort om jag själv deltagit. Dvs om man deltar så dras man lätt med av övriga och ser inte hur illa vissa saker ser ut.
Det håller jag definitivt med om. Efteråt kan jag tillockmed skämmas lite för att jag har låtit mej dras med i karusellen...
Bettson
Exakt så fungerar det. Så länge man inte är med utan bara tittar så förhåller man sig sansad. Men när första ordet är sagt även om man även då varit sansad så är det kört. Och så går tåget.

Så egentliga slutsatsen är att det bästa vore att inte delta alls i sådana perioder när det är bråkstakar inne.

Bråkstakar kommer och bråkstakar går. Ibland är det lugnt några månader och man tittar in igen. Men samtidigt så känns perioderna man tittar in allt kortare.
Malvia

Undviker att göra inlägg i trådar med provocerande inlägg, men tycker desto mer när jag läser.

Både skrattar och skakar på huvudet. Man tror inte det man läser ibland.
Grå
CITAT (Bettson @ 07-05-2008, 13:28) *
Exakt så fungerar det. Så länge man inte är med utan bara tittar så förhåller man sig sansad. Men när första ordet är sagt även om man även då varit sansad så är det kört. Och så går tåget.

Så egentliga slutsatsen är att det bästa vore att inte delta alls i sådana perioder när det är bråkstakar inne.

Bråkstakar kommer och bråkstakar går. Ibland är det lugnt några månader och man tittar in igen. Men samtidigt så känns perioderna man tittar in allt kortare.


Jag har fått bäng av dig många gånger av alla möjliga anledningar. Jag gissar att tanken aldrig har kommit för dig att jag ser dig som en bråkstake?
CurlySue
jag tror det hänger mycket på vilken "klick" du tillhör här inne. De som tllhör "innegängetklicken" den kan komma undan med mycket, därför alla deras "kompisar" raskt sluter upp och skriker högt i högan sky om någon skulle våga sig på att tycka någonting annat.
Sen finns det ju flera mer eller mindre populära hackkycklingar... som "klicken" gärna ger sig på.... antingen genom att totalt förnedra personen.... eller helt sonika ignorera personen ifråga.
Tänker inte hänvisa till några alias eller inlägg, du som känner dig träffad....du vet om det själv.
*Stintan*
CITAT (Bettson @ 07-05-2008, 13:28) *
Exakt så fungerar det. Så länge man inte är med utan bara tittar så förhåller man sig sansad. Men när första ordet är sagt även om man även då varit sansad så är det kört. Och så går tåget.

Så egentliga slutsatsen är att det bästa vore att inte delta alls i sådana perioder när det är bråkstakar inne.

Bråkstakar kommer och bråkstakar går. Ibland är det lugnt några månader och man tittar in igen. Men samtidigt så känns perioderna man tittar in allt kortare.


Det är nog antagligen därför som man reagerar så negativt om någon som inte deltagit plötsligt går in och vill styra upp.
Betty
CITAT (Stintan43 @ 07-05-2008, 13:48) *
Det är nog antagligen därför som man reagerar så negativt om någon som inte deltagit plötsligt går in och vill styra upp.

Men ibland så läser jag bara i en tråd, flera sidor ibland utan att jag kommenterar det som sägs - och så säger nån något som jag känner att jag bara vill/måste få kommentera. Då kliver jag in och säger min åsikt - utan att alls ha för avsikt att försöka "styra upp".

Undrar om det finns de här som tycker att jag är en sån som försöker styra upp... unsure.gif
*Stintan*
CITAT (Betty @ 07-05-2008, 13:58) *
Men ibland så läser jag bara i en tråd, flera sidor ibland utan att jag kommenterar det som sägs - och så säger nån något som jag känner att jag bara vill/måste få kommentera. Då kliver jag in och säger min åsikt - utan att alls ha för avsikt att försöka "styra upp".

Undrar om det finns de här som tycker att jag är en sån som försöker styra upp... unsure.gif


Tror jag inte. Det är ju inte riktigt samma sak.
Bettson
CITAT (Grå @ 07-05-2008, 13:44) *
Jag har fått bäng av dig många gånger av alla möjliga anledningar. Jag gissar att tanken aldrig har kommit för dig att jag ser dig som en bråkstake?


Jaha, då vet man det då. Vad jag tycker om dig håller jag för mig själv
Blissis
CITAT (sarah68 @ 07-05-2008, 13:44) *
jag tror det hänger mycket på vilken "klick" du tillhör här inne. De som tllhör "innegängetklicken" den kan komma undan med mycket, därför alla deras "kompisar" raskt sluter upp och skriker högt i högan sky om någon skulle våga sig på att tycka någonting annat.
Sen finns det ju flera mer eller mindre populära hackkycklingar... som "klicken" gärna ger sig på.... antingen genom att totalt förnedra personen.... eller helt sonika ignorera personen ifråga.
Tänker inte hänvisa till några alias eller inlägg, du som känner dig träffad....du vet om det själv.


Är det inte så mobbning fungerar?
*Stintan*
CITAT (sarah68 @ 07-05-2008, 13:44) *
jag tror det hänger mycket på vilken "klick" du tillhör här inne. De som tllhör "innegängetklicken" den kan komma undan med mycket, därför alla deras "kompisar" raskt sluter upp och skriker högt i högan sky om någon skulle våga sig på att tycka någonting annat.
Sen finns det ju flera mer eller mindre populära hackkycklingar... som "klicken" gärna ger sig på.... antingen genom att totalt förnedra personen.... eller helt sonika ignorera personen ifråga.
Tänker inte hänvisa till några alias eller inlägg, du som känner dig träffad....du vet om det själv.


Vad är "innegängetklicken" för något? Jag hörde talas om att det skulle finnas något sådant när jag var ny på forumet men har aldrig fattat vilka som isåfall skulle ingå i den kretsen.
Bettson
CITAT (Blissis @ 07-05-2008, 14:03) *
Är det inte så mobbning fungerar?



Jo om ett kriterie är uppfyllt. Att den som flocken ger sig på inte har gjort något. Att denne är helt oskyldig.

Fast de värsta stormarna har nog varit mot folk som provocerar en hel del. När jag säger provocerar så menar jag inte ha avvikande åsikt utan käfta emot för käftandet skull för att retas helt enkelt och ofta på ett ganska oförskämt sätt också.

En hel del kan påminna om småbarn som lipar alltstå ungefär och gör fula miner fast verbalt. När de sedan får mothugg (hoppsan ett ord vi visst inte längre får använda) så skriker man om mobbing.

Med det menar jag att allt inte är mobbing, det vet man bara om man sett hela sammanhanget. Men visst förekommer det mobbing.
Betty
CITAT (Stintan43 @ 07-05-2008, 14:16) *
Vad är "innegängetklicken" för något? Jag hörde talas om att det skulle finnas något sådant när jag var ny på forumet men har aldrig fattat vilka som isåfall skulle ingå i den kretsen.

Fattar inte jag heller vilka de är... och jag har varit med här ända från dag 1...
Bettson
CITAT (Stintan43 @ 07-05-2008, 14:16) *
Vad är "innegängetklicken" för något? Jag hörde talas om att det skulle finnas något sådant när jag var ny på forumet men har aldrig fattat vilka som isåfall skulle ingå i den kretsen.


Ja du det kan man undra. Man får säkert lika många svar som personer man frågar. Fast just det där att man säger saker om folk som grupp och att den som vet med sig ska känna sig träffad det är faktiskt lite naivt.

När folk i inlägg ger negativa kryptiska hintar så är det många som tar åt sig som inte borde. Va tycker dom att jag tullhör den gruppen eller tycker dom jag tilhör den gruppen. OCh dom som borde ta åt sig tar inte åt sig alls eller skiter i det.

Då tycker jag det är ärligare att göra som Grå slänga skit rakt ut för då finns det ingen annan som behöver ta illa upp i onödan, även om jag tycker det är ett otrevligt bemötande.
Grå
CITAT (Bettson @ 07-05-2008, 14:01) *
Vad jag tycker om dig håller jag för mig själv


Inte så väl som du kanske tror.
Bettson
CITAT (Grå @ 07-05-2008, 14:26) *
Inte så väl som du kanske tror.



OK , ger mig håller med för husfridens skull.
Netha
CITAT (Stintan43 @ 07-05-2008, 14:16) *
Vad är "innegängetklicken" för något? Jag hörde talas om att det skulle finnas något sådant när jag var ny på forumet men har aldrig fattat vilka som isåfall skulle ingå i den kretsen.

Påståendet har dykt upp några ggr men jag har inte heller fattat vilka det i så fall skulle vara.
Har inte märkt av något sådant fastän jag varit medl länge.
Gita
CITAT (*Ulrica* @ 07-05-2008, 10:55) *
Ska försöka få admin att låsa/ta bort den här tråden så att den inte späder på den redan tråkiga stämningen som du så riktigt påpekar.

Men är man inte lite skvallrig och löjlig om man "anmäler" andra medlemmars oförskämdheter till admin? Jag skulle inte kunna med det... utom när det gäller de tyska drogspammen förstås...

Du måste inte vara ordningsvakt, det är faktiskt inte ditt ansvar, snälla överlåt det åt forumägarna och låt forumet leva sitt liv. Låt mig och andra ta ansvar för våra inlägg, det räcker gott med att Du ansvarar för vad Du själv skriver.
Gita
Gunilla T
CITAT (Bettson @ 07-05-2008, 14:19) *
Jo om ett kriterie är uppfyllt. Att den som flocken ger sig på inte har gjort något. Att denne är helt oskyldig.

Fast de värsta stormarna har nog varit mot folk som provocerar en hel del. När jag säger provocerar så menar jag inte ha avvikande åsikt utan käfta emot för käftandet skull för att retas helt enkelt och ofta på ett ganska oförskämt sätt också.

En hel del kan påminna om småbarn som lipar alltstå ungefär och gör fula miner fast verbalt. När de sedan får mothugg (hoppsan ett ord vi visst inte längre får använda) så skriker man om mobbing.

Med det menar jag att allt inte är mobbing, det vet man bara om man sett hela sammanhanget. Men visst förekommer det mobbing.


Bettson - nu måste jag verkligen protestera mot din tolkning av vad mobbing är!! Alla - och jag menar verkligen alla som ägnar sig åt mobbing - hittar skäl för att rättfärdiga sitt beteende. Just det du räknar upp, käftas, fula miner, provocerar är sådana saker man rättfärdigar sitt eget dåliga beteende med.
Bettson
CITAT (Gunilla T @ 07-05-2008, 15:29) *
Bettson - nu måste jag verkligen protestera mot din tolkning av vad mobbing är!! Alla - och jag menar verkligen alla som ägnar sig åt mobbing - hittar skäl för att rättfärdiga sitt beteende. Just det du räknar upp, käftas, fula miner, provocerar är sådana saker man rättfärdigar sitt eget dåliga beteende med.


Men mobbing är ensidigt. Det du talar om ar regelrätta gräl där båda parter gör sitt.
Gunilla T
CITAT (Bettson @ 07-05-2008, 15:52) *
Men mobbing är ensidigt. Det du talar om ar regelrätta gräl där båda parter gör sitt.


Ja, mobbing är ensidigt, den eller de starkare mot den som upplevs som svagare. Och nej, jag pratar inte om gräl mellan två jämbördiga personer.

För att delta i mobbing krävs att man på något sätt kan rättfärdiga sitt beteende - annars klarar man inte av det om man är en något sånär sund person med normal empatisk förmåga. Man hittar ett skäl - till en början försöker mobbingsoffret värja sig, vädja, förklara men när inget hjälper, det blir bara mera spott och spe så börjar offret bete sig precis som hon/han blev beskylld för. Och voilá - spelet är fullbordat - "det var ju det vi sa hela tiden."

Det är ren och skär mobbing.
*Ulrica*
Jo, som jag skrev tidigare så har jag försökt ta mitt ansvar när jag insåg att denna tråden inte skulle vara till någon hjälp och jag har PM´at båda admins i förmiddags för att de ska ta bort eller låsa tråden.
Cacki
CITAT (Gunilla T @ 07-05-2008, 16:53) *
Ja, mobbing är ensidigt, den eller de starkare mot den som upplevs som svagare. Och nej, jag pratar inte om gräl mellan två jämbördiga personer.

För att delta i mobbing krävs att man på något sätt kan rättfärdiga sitt beteende - annars klarar man inte av det om man är en något sånär sund person med normal empatisk förmåga. Man hittar ett skäl - till en början försöker mobbingsoffret värja sig, vädja, förklara men när inget hjälper, det blir bara mera spott och spe så börjar offret bete sig precis som hon/han blev beskylld för. Och voilá - spelet är fullbordat - "det var ju det vi sa hela tiden."

Det är ren och skär mobbing.



tummenupp.gif yes.gif yes.gif
Gunilla T
Ulrica, vill bara säga att jag uppskattar dina försök att få en mer anständig debatt här. Men som du ser, tråden som togs bort uppstod i en ny tråd. Jag tror att det är att ge sig på symptomet och inte orsaken när en tråd tas bort.

Ha det gott!
*Ulrica*
CITAT (Gunilla T @ 07-05-2008, 17:12) *
Ulrica, vill bara säga att jag uppskattar dina försök att få en mer anständig debatt här. Men som du ser, tråden som togs bort uppstod i en ny tråd. Jag tror att det är att ge sig på symptomet och inte orsaken när en tråd tas bort.

Ha det gott!
Tack! kompiskram.gif

Håller med, synd att trådar bara tas bort, det hjälper knappast. Men i det här fallet försökte jag få bort den här tråden innan den kommit igång liksom, eftersom jag ångrade mej och insåg att den inte förbättrade något. Jag får ta och acceptera att det är som det är här på Odla. Att ett mycket litet fåtal tillåts vara otrevliga och förstöra för oss andra.... *uppgiven suck*
Gunilla T
CITAT (*Ulrica* @ 07-05-2008, 17:20) *
Tack! kompiskram.gif

Håller med, synd att trådar bara tas bort, det hjälper knappast. Men i det här fallet försökte jag få bort den här tråden innan den kommit igång liksom, eftersom jag ångrade mej och insåg att den inte förbättrade något. Jag får ta och acceptera att det är som det är här på Odla. Att ett mycket litet fåtal tillåts vara otrevliga och förstöra för oss andra.... *uppgiven suck*


Ulrica.. nej jag tycker inte det skall finnas acceptans för mobbing, elakheter och översitteri. Det finns många här som aldrig nedlåter sig till något sådant. Visst, lusten att delta i spelet infinner sig men då gäller det att bara göra det som inte går under ens egen värdighet.

Tyckte du och Stintan hade kloka reflektioner i morse tummenupp.gif
Gunilla T
Vill göra ett tillägg när det gäller mobbing.

En mobbare agerar inte ensam - mobbaren bildar allianser för att försäkra sig om stöd när han/hon anfaller offret.

Här på nätet är det perfekt att PM:a, mobbaren försöker "luska" ut om det finns stöd eller hetsa någon att gå med. Ibland kan det räcka md att lyfta fingret och känna efter varifrån det blåser.

När mobbaren går till attack har han/hon försäkrat sig noga om att inte stå ensam.
Gossen Ruda
Dristar mig till ett inlägg. Att det skulle finnas några olika grupperingar här som skyddar varandra och gemensamt angriper andra är rent nys. Däremot finns det givetvis bland så många medlemmar flera som tycker likadant i olika saker och då kan det tyckas finnas olika grupperingar. Rätt vad det är är dock även någon eller några i dessa lösa sammanslutningar som tycker annorlunda. Jag har varit i luven ordentligt med en del här men rätt vad är så är det några av dessa som tycker likadant som jag i en annan fråga.

Mobbing har jag inte heller sett. Hur skulle det funka egentligen? På en skola eller en arbetsplats kommer man inte undan sina plågoandar, jag vet av egen erfarenhget, men här är det bara att låta bli att logga in. Om det är så illa att Odla är allt är det dags att följa uppmaningen: Skaffa ett liv. Det finns fö en mängd olika fora på nätet.
Pirum
CITAT (Gossen Ruda @ 07-05-2008, 17:56) *
Mobbing har jag inte heller sett. Hur skulle det funka egentligen? På en skola eller en arbetsplats kommer man inte undan sina plågoandar, jag vet av egen erfarenhget, men här är det bara att låta bli att logga in. Om det är så illa att Odla är allt är det dags att följa uppmaningen: Skaffa ett liv. Det finns fö en mängd olika fora på nätet.

Självklart man man mobba, eller bli mobbad, även på nätet! Huruvida det är lika illa som på en skola, eller arbetsplats, kan väl visserligen diskuteras. Speciellt på skolor är såklart mobbning helt fruktansvärt.
Gunilla T
Gossen Ruda, du skriver att du själv varit ett mobbingoffer.

Du skulle göra dethär forumet en stor tjänst om du berättade hur det känns att vara utsatt.
Berith
CITAT (Gunilla T @ 07-05-2008, 18:08) *
Gossen Ruda, du skriver att du själv varit ett mobbingoffer.

Du skulle göra dethär forumet en stor tjänst om du berättade hur det känns att vara utsatt.

Neej Ruda, du behöver inte berätta nånting alls!

Vad ska det där vara bra för Gunilla??
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 07-05-2008, 18:14) *
Neej Ruda, du behöver inte berätta nånting alls!

Vad ska det där vara bra för Gunilla??


Ingen risk, det är privat och överspelat för länge sen. Vet inte ens om det med dagens terminologi skulle kunna kallas för mobbing. En del vill dock gärna rota i andras olycka.
Bettson
CITAT (Gunilla T @ 07-05-2008, 16:53) *
Ja, mobbing är ensidigt, den eller de starkare mot den som upplevs som svagare. Och nej, jag pratar inte om gräl mellan två jämbördiga personer.

För att delta i mobbing krävs att man på något sätt kan rättfärdiga sitt beteende - annars klarar man inte av det om man är en något sånär sund person med normal empatisk förmåga. Man hittar ett skäl - till en början försöker mobbingsoffret värja sig, vädja, förklara men när inget hjälper, det blir bara mera spott och spe så börjar offret bete sig precis som hon/han blev beskylld för. Och voilá - spelet är fullbordat - "det var ju det vi sa hela tiden."

Det är ren och skär mobbing.


Håller inte mid dig alls. Det där kanske passar in på ungar som först spöar kompisen, får spö tillbaka för att sedan springa hem till föräldrana och säga att Kalle slog mig utan att tala om att Nisse faktiskt skog Kalle först.

Allting är inte mobbing så varför se spöken på ljusa dagen.

Om någon kommer in en grupp och käftar är otrevlig och till slut får andra medlemmar i gruppen att ge igen så är det inte mobbing. Det är gräl som uppstod pga provokationer. Inget annat. Sedan att gräl alltid inte är så snygga är en annan sak.

Jag blir fulkomligt tokig när tex en kvinna på en arbetsplats kan vara en riktig satmara och djävlas med omgivningen hur mycket som helst och sedan skriker om att hon är diskrimineras som kvinna. Jag vill för farao inte buntas ihop med ett sådan person som faktiskt skämmer ut kvinnosläktet. Sanningen är att hon är en obehaglig person som jäklas med arbetskamraterana och inget annat.

Likaså kan jag bli väldigt irriterad när man pratar med person av utländskt ursprung om en viss sak, tex att komma till jobbet i tid och enbart ta en timmes rast som alla andra. Det är ett naturligt samtal och kommer man inte i tid till jobbet så är det avdrag på lönen. Dessutom så ställer det till problem på arbetsplatsen för att någon annan måste fylla i när personen tar sig sovmorgon på eget bevåg. Att då få svaret djävla rasist kan få blodtrycket att stiga till oanade höjder. Jag är inte och kommer aldrig att bli rasist.

Någon gång i en annan tråd så menade jag på att man skulle vara noggrann med ordens värde. Det tycker jag fortfarande. Dåligt betende är dåligt betende och inget annat.

Säger man mobbing, diskriminering, rasism och annat med värdeladdad grund så är det nog bra att man verligen tänkt igenom att bakgrunden täcker orden.
Gunilla T
Du bestämmer naturligtvis själv Ruda.

Och Berit, bra för? Om vi alla förstår hur illa det kan vara för människor som blir utsatta på något sätt så blir det betydligt svårare att vara elak.

Och nu känner jag att jag ramlat in i räddarrollen och den vill jag inte ha!
Berith
CITAT (Gunilla T @ 07-05-2008, 18:28) *
Du bestämmer naturligtvis själv Ruda.

Och Berit, bra för? Om vi alla förstår hur illa det kan vara för människor som blir utsatta på något sätt så blir det betydligt svårare att vara elak.

Och nu känner jag att jag ramlat in i räddarrollen och den vill jag inte ha!

"Om vi alla förstår hur illa det kan vara för människor som blir utsatta på något sätt så blir det betydligt svårare att vara elak."

Du kanske kan öva på nån i din närhet istället?
rahmat2
Den självklaraste användarvillkoren vore att ingen fick skratta åt människors elände i världen!
PS. Det var dumt av odla att ta bort Englas tråd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon